mai 05, 2025, 22:21:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Justering av motor  (Lest 2540 ganger)
Bj?rn
Supermedlem

- 1303 -

Vis profil
« på: juni 02, 2008, 16:46:46 pm »

Jeg driver å skal justere motoren min (org 1600 fra 03S 74) så jeg får den til å gå mer eller mindre perfekt.

Tenning:
Er den "knotten" hvor tenningstidspunktet skal være, eller er det øvre dødpunkt? (markert med rød sikrel)
er ikke så flink på dette enda, men om noen kan forklare litt, hadde vært SUPERT!

ventilene skal sjekkes til helgen, er det 0,2 mm slakk det skal være?
Lufttilførselen skal også justeres, samt tomgangsskruen.
Luftfilter blir også byttet så fort jeg får kjøpt nytt! (skal det være litt olje i det?)

Noen andre ting jeg må huske på?

- Bjørn  Glad

* VW motor.jpg (30.22 KB, 494x334 - vist 207 ganger.)
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Pan
Supermedlem

Vis profil

« Svar #1 på: juni 02, 2008, 19:16:43 pm »

Tenning og forgasser justerer du best med luftfilteret på plass - motoren forventer at det skal være der Glad
Loggført
EspenX
Supermedlem

Praise the raised

Vis profil
« Svar #2 på: juni 02, 2008, 20:17:10 pm »

Jeg driver å skal justere motoren min (org 1600 fra 03S 74) så jeg får den til å gå mer eller mindre perfekt.

Tenning:
Er den "knotten" hvor tenningstidspunktet skal være, eller er det øvre dødpunkt? (markert med rød sikrel)

Du måler ut fra "sømmen" i blokka, den ser du et sted rundt den knotten du har ringa inn. Hvis du har en 74 modell skal du  vel stille inn 7,5 grader før TDC - top dead center. Noen får rette meg hvis jeg tar feil i gradene.

ventilene skal sjekkes til helgen, er det 0,2 mm slakk det skal være?

Blir litt usikker når du sier slakk, men det skal være 0.15 mm åpning på alle ventiler hvis det er det du mener.

Luftfilter blir også byttet så fort jeg får kjøpt nytt! (skal det være litt olje i det?)

Hvis du har et luftfilter av papir så skal det vel ikke være olje i det, men hvis du har luftfilter av "oljebad"-typen så er det alltids greit å bytte olja. Er ikke sikker jeg, men gjetter kanskje på at du har den boksen med papir-luftfiltertypen på toppen av motoren?

Noen andre ting jeg må huske på?

Ja, du har glemt det viktigste, nemlig å kjøpe John Muir-boka - et must for alle oss som ikke kan alt om boble fra før. Der står alt dette veldig greit forklart. Og hvis du er heldig, så har Jøran fortsatt denne på lager, så slipper du dyr frakt ved å kjøpe i utlandet. Dette er de 325 beste kronene du noen gang kan investere i bilen din:
http://www.vdub2you.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=236

Loggført

1969 Militær-buss
Bj?rn
Supermedlem

- 1303 -

Vis profil
« Svar #3 på: juni 02, 2008, 22:48:19 pm »

Takk for gode svar Espen  Blunker

Har papirfilter ja, men hørte noen pratet på at man godt kan dryppe noen dråper olje i det..(?)
Ventilene, det var åpning jeg tenkte på ja  Osteaktig

Skal høre med Jørn om den boka, har 3 andre bøker, men står veldig lite om motorer i dem...

Takkitakk  Glad

Loggført

EspenX
Supermedlem

Praise the raised

Vis profil
« Svar #4 på: juni 03, 2008, 00:36:22 am »

Har aldri hørt om drypping av olje i papirfilteret, men nå er ikke jeg noen ekspert heller. Men høres rart ut.

Hvis du ikke kjenner boken fra før, så er bokens fulle navn: How to keep your Volkswagen alive - A manual of step by step procedures for the compleat Idiot og den forklarer alt om motor, vedlikehold og hvordan du kan løse alt av problemer på en enkel og morsom måte. Jeg har Bentley-manualer for bilene mine pluss denne idiot-boka. Det er alltid noe som er dårlig forklart i en bok, og da er det veldig greit å lese alternativ forklaring i idiot-boka. Siden Jøran skal kutte ned på utvalget, er det ikke sikkert han tar inn noen flere av denne boka, så mitt råd er å sikre seg en mens han har, det er en god pris.
Loggført

1969 Militær-buss
Bj?rn
Supermedlem

- 1303 -

Vis profil
« Svar #5 på: juni 03, 2008, 15:17:03 pm »

Har hørt med han, og han hadde de på lager Blunker
Den blir bestilt etterpå =)

Det med pappfilteret, han fyren sa man kunne dryppe noen dråper over det, så det trakk til seg mere støv eller noe..
Men da kjøper jeg bare nytt filet, og rett på plass, ikke noe mere mikkmakk Blunker

Flere kan komme med noen smarte løsninger for at motoren skal gå bedre   Glad

- Bjørn
Loggført

Espen S. Andresen
Supermedlem

tlf 94 38 27 88

Vis profil

« Svar #6 på: juni 03, 2008, 15:32:15 pm »

Har hørt med han, og han hadde de på lager Blunker
Den blir bestilt etterpå =)

Det med pappfilteret, han fyren sa man kunne dryppe noen dråper over det, så det trakk til seg mere støv eller noe..
Men da kjøper jeg bare nytt filet, og rett på plass, ikke noe mere mikkmakk Blunker

Flere kan komme med noen smarte løsninger for at motoren skal gå bedre   Glad

- Bjørn

Hvis du ikke får motoren til å gå riktig med de justeringene du allerede har planlagt, så sjekk vacuumslanger og evt. lekkasjer i ymse pakninger (falsk luft). Justér, evt. bytt ut stift. Skal ha 0.4mm åpning. Nevnte du tennplugger, forresten? Greit å ta en sjekk av de også, evt. bytte hvis det er mye misfarging/belegg etter å ha kjørt med dårlig justert motor. Mener gapet skal være 0.4mm på de også, men sjekk det opp for å være sikker.
« Siste redigering: juni 03, 2008, 16:17:13 pm av Espen S. Andresen » Loggført

Bj?rn
Supermedlem

- 1303 -

Vis profil
« Svar #7 på: juni 03, 2008, 22:51:12 pm »

Har "allerede";
Byttet plugger
Overhalt forgasser. (byttet dyser, pakkninger, blåst og rengjort+), så denne er bra nå =)

Blunker

Men jeg skal sjekke litt over hele motoren, om det er noen dårlige pakkninger ++. Noen spessielle ting som ofte går i stykker ?
Loggført

Lasse `65
Supermedlem

LUFTLIGA`N

Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 03, 2008, 23:32:13 pm »

Har "allerede";
Byttet plugger
Overhalt forgasser. (byttet dyser, pakkninger, blåst og rengjort+), så denne er bra nå =)

Blunker

Men jeg skal sjekke litt over hele motoren, om det er noen dårlige pakkninger ++. Noen spessielle ting som ofte går i stykker ?

bruk trikset med startgass rundt alle "koblinger" fra gasser ned til innsug, ruser den seg opp da så er det at den tar inn falsk luft et sted.
Sjekk også den gummimuffen på innsugene som kobler sammen fra rett etter forvarming og ut til toppene. Morken, trekker falsk luft
Loggført

Bj?rn
Supermedlem

- 1303 -

Vis profil
« Svar #9 på: juni 03, 2008, 23:45:49 pm »

Startgassen er fin Blunker
Har gjort det på flere biler, men ikke på denne..  Rekker tunge
Så jeg skal nok sjekke pakkningene ved toppene nøye Blunker
Loggført

EspenX
Supermedlem

Praise the raised

Vis profil
« Svar #10 på: juni 04, 2008, 00:33:16 am »

Forresten, ventil-justering skal gjøres med kald motor *sier Espen som senest i dag var utålmodig og justerte på lunken motor*
Loggført

1969 Militær-buss
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!