Gregersen
Nybegynner

Innlegg: 31
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« på: mars 11, 2013, 18:35:19 pm » |
|
Bare lurte på om det var noen som kunne hjelpe meg med å lufte bremsene? har bytta alt av bremser, rør/slange/band/hovedsylinder,etc alt sammen på min 70 mod  men når jeg lufter får jeg ikke noe respons på pedalen..? ingen lekasje og har en planke bak pedalen for ikke å ta knekken på hovedsylinder. Noen ideer?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: mars 11, 2013, 19:14:49 pm » |
|
Justert ut båndene?
Det kan være lite respons om det er mye luft i systemet, men det kommer seg plutselig.
Rekkefølge:
1: bak høyre 2: bak venstre 3: foran høyre 4: foran venstre
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #2 på: mars 11, 2013, 19:22:45 pm » |
|
Planke bak pedalen? Har jeg aldri hørt om...
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Gregersen
Nybegynner

Innlegg: 31
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #3 på: mars 11, 2013, 19:50:15 pm » |
|
Har gjort den rekkefølgen flere ganger og har lagt ut banda el en kamerat gjorde det men kan gå over for sikkerhetskyld.
Planken er for å ikke bånne pedalen, tips jeg har fått!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #4 på: mars 11, 2013, 22:14:49 pm » |
|
Planke trenger du ikke. Den går ikke i stykker av den grunn, de er laget for å tåle å gå i bunn.
VIKTIG å sjekke at akselen på hovedpumpa går helt tilbake når pedalen er i bakre stilling (det skal være en liten slakk på ca en mm på akselen.) Hvis ikke suger den ikke inn ny væske om pedalen står med litt trykk.
Et triks er å fylle bremsevæskebeholderen helt full, skru opp den bakerste nippelen og vente til det begynner å piple.
Ellers er det bare å passe på at beholderen er full og pumpe mye.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #5 på: mars 11, 2013, 22:59:38 pm » |
|
Planke trenger du ikke. Den går ikke i stykker av den grunn, de er laget for å tåle å gå i bunn. Nåja. Tråkker du en gammel hovedsylinder i bånn, ryker fort pakningene. Been there, done that.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #6 på: mars 11, 2013, 23:59:09 pm » |
|
Bremser tuller man ikke med. Hvis pumpa ryker av det er den moden for utskifting, ikke annet å gjøre med gitt. Surt, men det kan skje langs veien og da er det no dritt om den ikke virker. Mye hyggeligere å finne feilene i garasjen når bilen står stille
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #7 på: mars 12, 2013, 00:16:04 am » |
|
For å si det slik, er jeg veldig glad for at min bil har 2-krets bremseanlegg  Bremser tuller man ikke med, nei. Er man i tvil om tilstand på hovedsylinderen - bytt. Koster ikke mye, dvs. billig livsforsikring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #8 på: mars 12, 2013, 00:22:50 am » |
|
Helt klart lurt.
Tips til folket: Bremsevæske bør skiftes (luftes) hvert 2.år eller 30.000km, da holder delene mye lengre. Bremsevæske tiltrekker seg fuktighet som igjen gir rust og andre problemer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu
Rust is not a crime..
|
 |
« Svar #9 på: mars 12, 2013, 13:59:31 pm » |
|
Også er det greit å være 2 sammen om å gjøre det her å lufte bremser..  Håper du har noen som kan hjelpe deg med det.
|
|
|
Loggført
|
Erik Andersen 3322 Darbu tlf: 46813220 ---------------------------------------------------------- Røyken og Omegn Aircoolers Arrangement Ansvarlig   ------------------------------------------------------------------------------ 1967 Notchback 1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt 1969 Variant Solgt 1956 Oval Solgt 1973 1303S SOLGT
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #10 på: mars 12, 2013, 21:33:07 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Bendik
Medlem
  
Innlegg: 170
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #11 på: mars 12, 2013, 22:19:16 pm » |
|
Når jeg byttet alt på en 66 jeg hadde så måtte jeg løsne niplene på pumpa litt mens en hadde trykk på pedalene. Før jeg gjorde dette så fikke jeg ikke luftet skikkelig. Fikk beskrevet at det kunne samle seg luft her som en ikke fikk med ut i rørene. Vandrehsitorie eller ikke, det funket for meg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #12 på: mars 12, 2013, 23:35:36 pm » |
|
Mitt tips er å sette bittelitt overtrykk på bremsevæskebeholderen. Max 0,1 - 0,2 bar eller noe i den duren. Så åpner du bare nipplene i tur og orden. Vips alle bremsene luftet ut på under 5 min alene..  For å få overtrykk, bruker du bare en kork som passer på gjengene på tanken. Og stikker blåsepistol igjennom, eller som jeg gjorde: Lagde en kork med bilventilen som sitter i spylervesketanken. I mitt tilfelle passet det med en vanlig brus / saftkork..  Lettere blir det ikke. Bare se til at det ikke blir tomt underveis.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #13 på: mars 13, 2013, 09:31:05 am » |
|
Var oppi samme problem på søndag, prøvde meg meg 1 bar på kompressoren. Fikk aldri helt tett i lokket og endte med å blåse bremseveske over hele rammehodet og rundt omkring, flere ganger.....
Løsningen ble til slutt pumping på vanlig måte. Jeg pumpet opp trykk, holdt pedalen i bunn, kompisen min åpnet ventil og lot trykk komme ut, gjentok dette mange ganger og nå har jeg bremser. Høyre bak, venstre bak, høyre fremme og venstre fremme som nevnt over her.
Tok en ekstra runde på slutten.
2 krets bremser med skiver fremme er konge, gleder meg til å prøve bilen.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #14 på: mars 13, 2013, 19:18:57 pm » |
|
Du må ikke ha så høyt trykk  Ikke mer enn at det så vidt siger ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
grandi
Medlem
  
Innlegg: 107
Bosted: Hundvåg
|
 |
« Svar #15 på: mars 13, 2013, 19:31:36 pm » |
|
Brukte "lufter" som hadde gjenger og slange til å sette på reservehjulet på Opel/Ford/Volvo. Funket bra. Vet ikke om disse selges ennå, men kjøpte den på Bilxtra.
|
|
|
Loggført
|
56 T1 - Ragtop og airride 64 T3 1500 Notchback L1964 05 Volvo V70 96 Corolla 92 Fiat Fendt
|
|
|
|