I dag var planen å installere dropspindler. Full av iver og pågangsmot startet dagen rundt 10 utenfor verkstedet i perleporten på gløshaugen.

Vi, jeg og en kompis, giver løs og får av det meste helt frem til det er på tide å få ut balljoints.
Da oppdager vi at vi ikke har endeleddsverktøy(som vi skulle fikse dagen før).
Greit nok, det blir en tur på biltema.
Etter vi kommer tilbake er det på tide å fjerne eksenter-mutteren (eller hva det heter), den som er til camber-justering, ble det første motbakke. Først må vi rote gjennom halve verkstedet(stooort verksted) for å finne en nøkkel som fungerer. Etter det må vi ha 1 meter ekstra latmansarm før den endelig slipper.
Etter dette er det smud seiling til vi skal sette på trommelen igjen. Den vil virkelig ikke på.
Litt trykking, dytting og vriing senere finner jeg frem skyvelæret og konstaterer at de nye dropspindlene er 29mm i diameter mens de gamle er 27 mm.
Virkelig motbakke nå.
Ringer unneberg bil, og tommy er virkelig hjelpsom som stuper inn på lageret med skyvelæret sitt og konstaterer av det har skjedd noe morsomt mellom 66 og 68 og jeg trenger nye indre forhjulslagere.
Nå er gode råd dyre(Veldig dyre vil det vise seg) og alternativene er Ilpost fra unneberg og få delen på lørdag, ringe tiller bil og en times ekspedisjon igjen eller finne noen passende lagre hos en mer sentrumsnær butikk.
Heldigvis har Agra lagrene på lager. Hopper i bilen igjen og er tilbake med nye forhjulslagre (men 580 kr!!!! lettere).
Klokken er nå nærmere 15.00
Plundrer litt med hvordan alt henger sammen, men får etterhvert presset ut mesteparten av de gamle lagrene.
Inneste løpebanen sitter selvsagt igjen inni og i følge bentley manualen min er det nok en gang behov for et "special tool".
Litt macGyvering senere har en stålskrue blitt et "special bearing removal tool" ved hjelp av en båndsag og en slipemaskin.
Det er stor fest når høyre side er ferdig skrudd sammen og man ser at senken har virkelig hjulpet.
Så er det venstre side igjen.
Nå vet vi hva som må gjøres og det går rimelig fort unna.
Klokka er vel ca 1600 nå.
Tilogmed eksenter-muttern er på lag og slipper med en gang! Hurra!
Nestemann til å lage trøbbel er speedometerkabelen, som sitter som sveiset fast.
Noen av dere merket kanskje mitt nødrop tidligere i dag, og som jeg nevnte. wd40 og noen utvalgte nordnorske gloser(er opprinnelig fra tromsø) fikk den løs.
nå er det bare å cruise inn til seier tenker mekanikerene!
Ikke så fort sier endeledded på styrestaget. Det er nok orginalt fra 1966 og sitter bom fast.
Etter mye knoting med styrestaget på bilen tar vi det av, men ikke uten kamp fra låsesplinten i mutteren på det indre endeleddet.
For å gjøre en veldig lang historie kort så bruker vi varmepistol, uante mengder wd40, 400 grams hammer, ambolt og en 1.5 meter lang pipetang for å få av endeleddet.
UTEN HELL! og styrestaget blir selvsagt ødelagt i prosessen.
Rundt 19.00 gir vi opp og sier, greit, resten kan vi montere også fikse et nytt styrestag i morgen.
For å toppe hele driten så er vi uheldige å knekker av den ene motstandsplaten mot justeringsstjernene til bremseskoene.

Det er den øvre motstandsplaten som har brukket av. Hvordan er det å reparere denne?
Må jeg bytte hele bakplaten?
Hele kvelden ender rundt 19.40 med bilen stående uten styring og ødelagte bremser men senket og fin.

For å sørge stikker jeg ut å spiser burger, drikker øl og ser em i fotball på en pub med noen venner.
Der kommer vi i snakk med div. utvekslingsstudenter og det viser seg at ei søt fransk jente skal jobbe i Tromsø i sommer.(der jeg også skal feriere)
Men selvsagt klarer jeg ikke å knote meg til å spørre etter telefonnummer

Alt i alt, en særdeles frustrerende og laaaang dag, men bilen er ihvertfall senket litt