KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #570 på: november 09, 2014, 12:46:46 pm » |
|
kikket nærmere på den nye tannstanga også plassert litt rundtomkring og sjekket spissingsforandringer med laser ser greit ut. siden den har ledda på siden og da kortere styrearmer så må den plasseres andereldes enn den forrige. må montere ytre ledda på oversiden av styrearmene på spindelene og for å få minimalt med bumpsteer så gikk styrearmene i karossen ved god vandring på spindlene. så da var det fram med 1mm kappeskiver ,og sveiseapparat (igjen)
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #571 på: november 09, 2014, 12:55:40 pm » |
|
tetta åpninger i bunnplata og laget ferdig bakre feste til kjølerøra
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #572 på: november 09, 2014, 12:58:43 pm » |
|
siden tannstanga kommer på ny plassering så kommer også staget fra rattstammen på ny plassering. renska opp litt i området der.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #573 på: november 09, 2014, 13:01:46 pm » |
|
også har det vært en del ferdigstilling av sveiser , bl.a festene til forsterkninger bunnplate /kanal. phu!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #574 på: november 09, 2014, 13:16:51 pm » |
|
Se her ja Fransk åpning var forøvrig en lur løsning
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #575 på: november 09, 2014, 15:59:51 pm » |
|
tommel opp.
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #576 på: november 11, 2014, 01:51:48 am » |
|
driver mer med forstillinga men prøver å skjønne hvordan kreftene virker ved bremsing etc før jeg lager permanet løsning på bærearmer etc. trenger noe høyt tenkende input anng dette  grubler hue litt og noe brytninger/krefter vil det bli rundt bærekula ved f.eks oppbremsing som går over i bærearmene som kan sees i videoen her under. Uniball'en viser dette og skal vekk og erstattes med en justeringskrue, og antar denne vil bli "sterk nok" til å motstå de kreftene. Video: foreløpig løsning blir 2 stk sånne kraftige justerskruer (èn på hver bærearm)5/8" ca 15,5mm .
 20141110_204229 (Custom).jpg (103.74 KB. 800x450 - vist 577 ganger.) slik att det i praksis blir en fast trekant ala dette
 20141110_204642 (Custom).jpg (116 KB. 800x450 - vist 513 ganger.) sammenligner man med en std forstilliing så er det jo stabstaget (der er det vel en 10/12mm utstikk gjennom gummiforing) som gjør den jobben sammen med vridning av bærearmen , med å holde bærerarm på plass og ta opp disse brytningene.  så noen tanker om dette? Hotowl??
|
|
« Siste redigering: november 11, 2014, 02:09:32 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #577 på: november 11, 2014, 15:10:24 pm » |
|
Blir herlig, har du sett på effekten av å sette på styringer av lufta under bilen, for å lage lengre vei for lufta å gå og dermed redusere løft? ,
nei ikke tenkt på det , men kan jo se eterhvert , hvis den "tar av "  planen på sikt er å lage mere plater under så den blir flat i bunn liksom. men rekker ikke alt i år tror jeg Du får vurdere en "Chapparal"-løsning, med "two big fans driven by a single 45 hp two stroke twin snowmobile engine" for å få "1.25–1.50 G downforce"! 
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #578 på: november 11, 2014, 15:26:39 pm » |
|
Har tenkt litt på dette i forhold til min bil, men har ikke klart å bestemme meg helt for hvordan jeg vil ha det. Helst vil jeg ha en normal bærekule i bunnen spindelen med lang hals for å få bedre vinkel på nedre bærearm. Jeg tegnet en tegning for å lettere forklare hva jeg tror.  Jeg tror ikke man kan ha uniball på A (foring vil være bedre), da bærearmen kommer til å vir seg pga. festeørene ved C. Alternativt kan man ha foring ved C og beholde uniball på A. Jeg tror at i praksis vil staget på 45° bare se strekk, bortsett fra ved rygging så problemet er ikke all verden. Utover dette har jeg tenkt å løfte D opp til at det er 90°mellom fjærbein og staget fremover.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #579 på: november 11, 2014, 23:53:07 pm » |
|
gode tanker. anng uniball ute på "C" vil det vil stille store krav til vridbarhete til AB staget, ved f,eks hard bremsing/og fjæringen komprimeres. da vinklene og lengdene på AB og CD armen vil gjøre att vinkelen på "C" leddet går ut av linje med bærekula?
heller mot fast trekant stag med de justterskruene ytters. men da må det lages litt gode justeringsmuligheter på "D" leddet da f.eks ved sporvidde justering så flyttes "D" leddet "rett ut" og ikke i linje med der bolten vil gå.
hva tror du/dere om att de justerskruene vil holde kraften? og hvordan vil egentelig kraften fra inertian i hjulet gå vià caliper/spindelen. toppen av fjørbeinet og strekk i CD staget vil del dele på kreftene.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #580 på: november 12, 2014, 01:36:52 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #582 på: november 12, 2014, 02:25:02 am » |
|
gode tanker. anng uniball ute på "C" vil det vil stille store krav til vridbarhete til AB staget, ved f,eks hard bremsing/og fjæringen komprimeres. da vinklene og lengdene på AB og CD armen vil gjøre att vinkelen på "C" leddet går ut av linje med bærekula?
Det har du helt rett i tror jeg, den eneste løsningen er å ha uniball på A, C må bare være en foring. Da vil ikke vinkel problemet oppstå. heller mot fast trekant stag med de justterskruene ytters. men da må det lages litt gode justeringsmuligheter på "D" leddet da f.eks ved sporvidde justering så flyttes "D" leddet "rett ut" og ikke i linje med der bolten vil gå.
Med en fast vinkel mellom A-B staget og C-D så vil du ikke justere lengden med justeringskruene. Siden vinkelen enten blir spissere eller videre av å skru på de. Men med en foring/ledd ved C vil det funke. hva tror du/dere om att de justerskruene vil holde kraften?
Jeg vil tro at Vws valg av mutter på enden av stabstaget vil kunne gi en indikasjon på hvor mye krefter som går gjennom dette. Vel å merke med originalbremser/ vekt. og hvordan vil egentelig kraften fra inertian i hjulet gå vià caliper/spindelen. toppen av fjørbeinet og strekk i CD staget vil del dele på kreftene.
Et meget godt spørsmål... Umiddelbart tenker jeg strekk i C-D, litt trykk i A-B, mye trykk opp gjennom fjærbein, og muligens noe bøy i C-D. stryk bøyen, man kan ikke overføre vridning gjennom bærekula selvfølgelig.
|
|
« Siste redigering: november 12, 2014, 02:29:03 am av Hot Owl »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #583 på: november 12, 2014, 10:54:53 am » |
|
Det er veldig vanlig med en balljoint stikkende ut av A-armen for å holde spindelen. Det kalles REIB og det er en synd i chassis design kretser. Med den forstillingen vi diskuterer her så er det relativt lett å unngå den "feilen". Her er en liste med tips til chassis designere: http://www.formulastudent.de/fsg/pr/news/details/article/pats-seven-deadly-sins-of-fs-design/
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #584 på: november 12, 2014, 23:38:22 pm » |
|
heller mot fast trekant stag med de justterskruene ytters. men da må det lages litt gode justeringsmuligheter på "D" leddet da f.eks ved sporvidde justering så flyttes "D" leddet "rett ut" og ikke i linje med der bolten vil gå.
Med en fast vinkel mellom A-B staget og C-D så vil du ikke justere lengden med justeringskruene. Siden vinkelen enten blir spissere eller videre av å skru på de. Men med en foring/ledd ved C vil det funke. Man kan justere hvis de indre festene også har justeringsmulighet , har dette pr.nå på AB staget i lengdereting bilen, men må lage til en mulighet å flytte justere feste "D", hva tror du/dere om att de justerskruene vil holde kraften?
Jeg vil tro at Vws valg av mutter på enden av stabstaget vil kunne gi en indikasjon på hvor mye krefter som går gjennom dette. Vel å merke med originalbremser/ vekt. ja enig i dette og det er tydeligvis ikke helt uhåndterlig basert på dimensjonene til VW. går nok av rustne ender i disse stabstaga rundt omkring  og hvordan vil egentelig kraften fra inertian i hjulet gå vià caliper/spindelen. toppen av fjørbeinet og strekk i CD staget vil del dele på kreftene.
Et meget godt spørsmål... Umiddelbart tenker jeg strekk i C-D, litt trykk i A-B, mye trykk opp gjennom fjærbein, og muligens noe bøy i C-D. stryk bøyen, man kan ikke overføre vridning gjennom bærekula selvfølgelig. [/quote] caliperens plassering (foran/bak fjørbein) vil vel være med å bestemme hvilken vei kreftene går? slik de står her :bak tenker jeg også mye opp i fjørbein. noen som også vil presse fjøringa sammen med vekt forflytting.ser mange biler har forskjellige plasseringer på caliper , foran/bak som sikkert er med på å bestemme hvor kreftene går. anng bærekula så vil den overføre en form for kraft som skaper en bøying i CD staget (som kommer frem i videoen) bærekula har jo ett utstikk som lager en liten kraftxarm som gjør att den provisoriske uniballen og AB staget vrir/bøyer seg?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #585 på: november 14, 2014, 13:33:28 pm » |
|
Ta en prat med Henrik Persson, om det koster noen få kronasjer så sparer du deg for å gjøre dyre feil og så kan vi få noen tips samtidig.
Han driver på gamle Fina Bensinstasjonen i Solbergelva Norsk chassi teknikk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #586 på: november 14, 2014, 13:34:12 pm » |
|
Det er artig å synse om dette, men artigere å få det rett!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #587 på: november 14, 2014, 13:42:47 pm » |
|
Med macperson bein er det spindelen og fjærbeinet som tar seg av rotasjonskreftene fra bremsingen så sålenge kaliperen sitter fast i spindelen og den i beinet så blir det gjort om til lineære krefter der, og da blir det eneste som er igjen å bekymre seg for de kreftene som dere allerede prater om altså 90' ut ifra fjærbeinsvinkelen. Det er jo lagret i toppen og der sitter det godt, og beinet og spindelen er sterke nok
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #588 på: november 14, 2014, 14:04:09 pm » |
|
heller mot fast trekant stag med de justterskruene ytters. men da må det lages litt gode justeringsmuligheter på "D" leddet da f.eks ved sporvidde justering så flyttes "D" leddet "rett ut" og ikke i linje med der bolten vil gå.
Med en fast vinkel mellom A-B staget og C-D så vil du ikke justere lengden med justeringskruene. Siden vinkelen enten blir spissere eller videre av å skru på de. Men med en foring/ledd ved C vil det funke. Man kan justere hvis de indre festene også har justeringsmulighet , har dette pr.nå på AB staget i lengdereting bilen, men må lage til en mulighet å flytte justere feste "D", Da må du flytte innfestingspunktet i lengderettning, og det er vel noe utradisjonelt. Jeg ser bare ikke helt gevinsten, over å ha en foring ute ved hjulet. og hvordan vil egentelig kraften fra inertian i hjulet gå vià caliper/spindelen. toppen av fjørbeinet og strekk i CD staget vil del dele på kreftene.
Et meget godt spørsmål... Umiddelbart tenker jeg strekk i C-D, litt trykk i A-B, mye trykk opp gjennom fjærbein, og muligens noe bøy i C-D. stryk bøyen, man kan ikke overføre vridning gjennom bærekula selvfølgelig. caliperens plassering (foran/bak fjørbein) vil vel være med å bestemme hvilken vei kreftene går? slik de står her :bak tenker jeg også mye opp i fjørbein. noen som også vil presse fjøringa sammen med vekt forflytting.ser mange biler har forskjellige plasseringer på caliper , foran/bak som sikkert er med på å bestemme hvor kreftene går. Dette her var mye vanskeligere enn jeg først tenkte meg at det var, du har helt rett, innfestingen av calipteren har mye å si for hvordan fjæringen il oppføre seg ved fjæring. Det stå forklart noe på forumet rejsa.nu, og så står det endel på nettet om motorsykkel problemstillinger på nettet. Det handler om helt enkel dekomponering av krefter, men HVA man ønsker å fremprovosere er noe annet.  anng bærekula så vil den overføre en form for kraft som skaper en bøying i CD staget (som kommer frem i videoen) bærekula har jo ett utstikk som lager en liten kraftxarm som gjør att den provisoriske uniballen og AB staget vrir/bøyer seg?[/color]
Det som skjer i denne videoen er bare at den lille plate biten din mellom B og C retter seg ut... det ser ut som bøying ettersom senterlinjen din ikke er på linje. Som for eksempel i tegningen min.
|
|
« Siste redigering: november 14, 2014, 14:09:44 pm av Hot Owl »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #589 på: november 14, 2014, 19:35:36 pm » |
|
Kan dette prinsippet være løsningen tro?? Plata i bunnen vrir seg ikke nå. og slik jeg tenker nå så vil eneste vridningen i AB staget blir utsatt for er friksjonen i bærekula?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jb68
Supermedlem
    
Innlegg: 648
Bosted: Narvik
|
 |
« Svar #590 på: november 14, 2014, 21:38:59 pm » |
|
Æ har fulgt med på tråden din , det hær blir jo helt vilt Stå på
|
|
|
Loggført
|
1977 t2 lateby aut (konebil) 1973 1303 s big 1966 t1 prosjekt 1973 Teardrop
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #591 på: november 15, 2014, 00:29:47 am » |
|
takker  har testet litt nå i kveld. virker lovende men det vil jo bli vel bli "bøying" av av AB staget hvis/når uniballen'e på CD staget kommer litt ut av linje med bærekula som vil gi stress på den justerskrue... hmm men skjer vel bare ved rygging og brems der kan det lages til en liten støtteordning fra plata til bærekula over til AB armen .tror jeg ellers ganske entusiastisk til denne løsningen 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
forBaust
Medlem
  
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad
|
 |
« Svar #592 på: november 15, 2014, 10:02:37 am » |
|
Jørn! Når blir det nesten litt mye tenking her. Bruk intuisjonen og bare gjør det. Du har bevist mang en gang at dette funker.
Kjør på:-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #593 på: november 15, 2014, 11:44:21 am » |
|
syns jeg må PRØVE å tenke litt, siden man skal sitte inne her sjøl å kjøre i 200km/t ++  men blir mye tenking siden man ikke har noe utdannelse i kontruskjon eller 3D
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
forBaust
Medlem
  
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad
|
 |
« Svar #594 på: november 15, 2014, 15:01:55 pm » |
|
syns jeg må PRØVE å tenke litt, siden man skal sitte inne her sjøl å kjøre i 200km/t ++  men blir mye tenking siden man ikke har noe utdannelse i kontruskjon eller 3D Tror du forstår dette minst like godt som de fleste ingeniører der ute. Det blir supert dette.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #595 på: november 15, 2014, 15:35:59 pm » |
|
Tror du er inne på noe her Jørn. Som tidligere nevnt, så kan jeg godt være behjelpelig med å bygge en virtuell 3D modell av forstillinga med animasjon av bevegelsesforløpet ved forskjellige vinkler, lengder osv dersom du sender over alle vitale mål  mvh Arild
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #596 på: november 15, 2014, 16:42:26 pm » |
|
Tror du er inne på noe her Jørn. Som tidligere nevnt, så kan jeg godt være behjelpelig med å bygge en virtuell 3D modell av forstillinga med animasjon av bevegelsesforløpet ved forskjellige vinkler, lengder osv dersom du sender over alle vitale mål  mvh Arild stemmer det! Kanskje jeg skulle tatt noen ca mål og sett. vet ikke om jeg vil vite resultatet men 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #597 på: november 16, 2014, 15:00:56 pm » |
|
en liten videosnutt av forstilling og bakstilling i action fra sin etter tips fra Supermann thiorkildesen på facebook  ikke ideel design syntes jeg , men den "virker". man kan se control armen flexer eller bøyer seg da den tar opp alle krefter. https://www.facebook.com/video.php?v=728867917181903
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #598 på: november 16, 2014, 19:23:44 pm » |
|
Nå er det der en driftebil så her har de offret støttefunksjonen for å få maksimal svingvinkel. Ved vanlig banekjøring er nok et støttestag å foretrekke.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #599 på: november 16, 2014, 19:43:06 pm » |
|
ja. kommer til å gå for den siste løsningen med doble stag fremover for å holde bærekula på plass vurderer en liten "støttebru" fra plata via en sånn lock collar over til AB staget for avlaste justeringskruen ved evt brytninger der.  har begynnt å lage plata. går for en klemløsning som 944 har originalt
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|