ragazzata
Seniormedlem
   
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
 |
« på: juli 14, 2013, 12:23:40 pm » |
|
Hei denne sommeren har jeg altfor mange ganger hørt og lest om gamle luftavkjølte VW's som tar fyr. De fleste blir så skadd at de neppe kommer på veien igjen. Dette er kjempe trist. Jeg vet ikke eksakt brannårsak i noen av sommerens branner, men jeg synes vi bør belyse dette temaet fordi jeg er ganske sikker på at vi kan forebygge andre branner med å lære av det som har skjedd.
Håper folk kan komme med innspill på ulike ting som kan kontrolleres når man går gjennom bilen før man tar den ibruk etter vinterdvalen.
|
|
« Siste redigering: juli 14, 2013, 12:39:46 pm av ragazzata »
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1 på: juli 14, 2013, 12:30:03 pm » |
|
Dårlige batterier som er tørrkokt (ikke etterfylt vann, i Norge kan vi bruke vann fra springen!), lokket over batteriet er i stål og kortslutter, sist er bensinfiltre, dårlig festede bensinslanger eller morkne.slanger.
Nå har bensinselskapene begynt å legge inn ethanol og andre stoffer i 95 oktan, dette tærer på gummislanger og o-ringer så her er det lurt å følge med.
Bensinfilter av plast er også kranglete.
Problemet her er dårlig vedlikehold og ettersyn.
En annen veldig viktig ting er bremsevæske, den skal skiftes hvert 2.år det er tusenvis av kroner å spare på bremsedeler og ikke minst sikkerhet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
   
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: juli 14, 2013, 12:33:06 pm » |
|
Bensinlekkasje Det første som slår meg er at vi bør regelmessig sjekke bensinslangene/slangeklemmer og eventuelle bensinfilter. Slanger eldes, og morkner opp.Da blir det fort bensinlekkasje.... Viktig å sjekke hele veien fram til tanken. Plassering av ettermontert bensinfilter er et mye omtalt tema. Slik jeg forstår det, bør man ha dette filteret utenfor selve motor rommet for å eliminere en kilde til lekkasje inne i varmen.
|
|
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
RødeBaron
|
 |
« Svar #3 på: juli 14, 2013, 20:06:18 pm » |
|
Et lite skumapparat lett tilgjengelig kan hindre mye skade...
|
|
|
Loggført
|
 original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #4 på: juli 14, 2013, 20:52:28 pm » |
|
Alt for få har brannslukker i bilen. Hatt ett i min gamle siden jeg fikk den på veien i 2000. Heldigvis aldri hatt bruk for det. Med som det blir sagt, vedlikehold..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #5 på: juli 14, 2013, 21:07:01 pm » |
|
Sjekk at bensin-nippelen på forgasseren faktisk sitter fast. Se at det ikke renner bensin ut rundt spjeldakselen. Kjøp bensinslanger med kvalitet å sett bensinfilteret under tanken. Sjekk at alle gjennomføringer for bensinrør/slange har gummigjennomføringer.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #6 på: juli 14, 2013, 22:15:29 pm » |
|
Rema 1000 selger noe som heter "110 skum" Dette har jeg slukket stor bilbrann med på øvelse. Er på størrelse med en sprayboks og sykt effektiv. Vi slet med å sette fyr på bilen igjen etter et par slukkinger.
Men bensinslanger og koblinger er absolutt viktig å ha kontroll på.
|
|
« Siste redigering: juli 15, 2013, 13:48:26 pm av Dewil »
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #7 på: juli 15, 2013, 08:26:10 am » |
|
Har også sett litt på disse sprayboksene med skum for en stund siden. Men tenker at det kan være greit med noe som tåler kuldegrader i bruksbilen som også brukes på vinteren. Noen som vet et fabrikat som tåler frost? Edit: Fant denne som er i to utgaver. Den ene tåler tydeligvis norsk klima: http://www.slukkeskum.no/Kjekt som backup i tilfelle ulykken er ute.
|
|
« Siste redigering: juli 15, 2013, 08:49:06 am av SveinT »
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #8 på: juli 15, 2013, 08:53:05 am » |
|
I tillegg til det som allerede er nevnt, er riktig justert motor viktig. At man har tenning og blandig i forgasser slik at ikke motoren går for varm. Unormalt høy temp i motorrommet gir større sjanse for brann. Alle kjøleblekk bør være på plass. Viftereim bør være stram nok slik at ikke den slurer. Gummipakningen rundt motoren må være hel. Gammel morken pakning som ramler ned på eksosen og smelter/tar fyr er noe dritt..
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #9 på: juli 15, 2013, 09:10:51 am » |
|
Reprojunk forgassere som lekker her og litt der. Korte innsug som gjør at varmen fra toppene sprer seg og gjør at bensinen koker. Dårlige bensinslanger som nevnt over her. Batteri med poler uten beskyttelse. Dårlig vedlikehold, for mange som ikke leser håndboka... osv osv.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #10 på: juli 15, 2013, 09:35:09 am » |
|
Mange starter opp med veteranbil helt uten innsikt i hva som kreves for å holde et eldre kjøretøy i drift. Har blitt overasket mange ganger over et totalt fravær av enkel kunnskap. Utrolig nok setter mange i gang meg reparasjoner/endringer uten noe som helst begrep om hva de driver med. Med tanke på sikkerhet så er jeg overrasket for å si det pent. Tror den enkle EU kontrollen har reddet mange havarier og mange ulykker.
Synes brannslukker er fornuftig inventar i et eldre kjøretøy, men når den kommer i bruk så har jo noe gått galt. Jeg vil anbefale at ukyndige hobbyeksperter leverer bilen for kontroll hos noen med god kunnskap rundt veteranbil. Proff og allikevel usikker, lever den da også en gang i blandt. Det er en billig og trygg forsikring.
Er interessen helt fraværende for mekanikk så anbefaler jeg ny bil til de som spør, men jeg skjønner noen vil leke, men også å kjøre billig bil.
Bare så dette ikke blir skjevt så er det mange som er utrolig flinke med vedlikehold og bil interessen fører til at de kan måle seg med en faglært mekaniker. Men det var ikke tema, allikevel viktig å ta med i all retferdighet.
|
|
« Siste redigering: juli 15, 2013, 09:44:10 am av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #11 på: juli 15, 2013, 10:33:35 am » |
|
Sjekk at bensin-nippelen på forgasseren faktisk sitter fast.
Både nippelen til forgasser og den på bensinpumpe kan løsne. Opplevde jo med min grønne 72 modell Variant for mange år siden nettopp dette. Nippelen på den ene forgasseren slapp under kjøring. Heldigvis kjente jeg litt bensinlukt og stopper motoren - like før jeg drar ut på motorveien - og bensinen rakk aldri bli antent... Vær derfor svært nøye - jeg er blitt det med årene! Har hatt gammelbil i over 30 år nå og kompetansen er litt høyere enn når jeg som 14 åring kjøpte en 67 1300 boble...
|
|
« Siste redigering: juli 15, 2013, 10:39:13 am av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #12 på: juli 15, 2013, 12:53:49 pm » |
|
De gamle bilmotorene er ikke bygd for dagens bensintilsetninger eller omvendt. Det hender også at bensinen koker i bensinrøra på eldre VW på grunn av tilsettinger som metanol, etanol, butan osv. derfor har flere isolert bensinrøret til og fra pumpa. Høyre fordampings punkt merkes også på at flottør-kammeret blir tomt etter en tids lagring. NB. Gammel pumpe membram sprekker før eller siden og lager lekkasje som renner ut gjennom pumpa.
|
|
« Siste redigering: juli 15, 2013, 13:18:57 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Löf
Seniormedlem
   
Innlegg: 372
Bosted: Sverige
55Panel, 62DC, 63SC, 70411
|
 |
« Svar #13 på: juli 15, 2013, 21:04:06 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #14 på: juli 15, 2013, 23:45:16 pm » |
|
En sak som er viktig. ikke bruk for "korte" bensinslanger (les: strekk). Da kan de nevnte nipler raskere slippe fra godset...pga varme, vibrasjon, og at metallet/samt at hele motoren utvider seg litt.
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #15 på: juli 16, 2013, 01:27:10 am » |
|
Stemmer det at standard biltema hyllevare bensinslanger er søppel ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
    
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #16 på: juli 16, 2013, 02:48:19 am » |
|
Etter en søkerunde på Google, kommer det opp mye negative erfaringer om Biltema sine drivstoffslanger. Kjøp på Tess, Hydroscand eller Wurth så er en sikker på å få noe som holder.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #17 på: juli 16, 2013, 03:34:17 am » |
|
Stemmer det at standard biltema hyllevare bensinslanger er søppel ?
Jeg kjøpte bensinslange på Biltema i 2004 (akutt behov på ferie i Sverige), byttet den før jeg dro til Tyskland for en måned siden. Da var den ganske moden for utskifting. 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #18 på: juli 16, 2013, 07:41:30 am » |
|
Biltema sine slanger er greie, men ikke "evigvarende"
Olje/diesel-bestandig slange er det beste. Mekonomen og Bilxtra selger også gode slanger i tillegg til de som er nevnt over her. Kjøper man en skikkelig god slange kan den forventes å holde i over 10 år.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #19 på: juli 16, 2013, 21:45:19 pm » |
|
Kjøp slange hos ein anerkjent slangetemmar, og forlang ISO 7840 kvalitet. Den er godkjent for montering i motorrom, og er med brannklasse! Så finnes det tilsvarande bensinfilter i heilt metall, for montering i motorrom også. Kjøpte hos Mastervolt for fleire år sidan. Supre greier!!
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
cgjerde
Nybegynner

Innlegg: 45
Bosted: Krokstadelva
|
 |
« Svar #20 på: juli 19, 2013, 10:22:15 am » |
|
Ta en titt på denne! Tenkte jeg skulle montere en slik i motorrommet på min type 1 og type 2. Distribueres av www.stansefabrikken.no
|
|
|
Loggført
|
1969 VW Boble 1300 1967 VW 11W Splittbuss 1970 VW Cab. 1949 350ccm IZH 2013 VW Tiguan
"Er ikke antall liter pr. mil som teller, men smil pr. mil..."
|
|
|
VWWerk
Medlem
  
Innlegg: 131
Bosted: Fredrikstad
Jeg trenger ikke sportsbil for å kompensere....
|
 |
« Svar #21 på: juli 21, 2013, 21:13:03 pm » |
|
Da jeg parkerte idag etter en liten tur, merka jeg at det lukta bensin. Vippa opp motorlokket, og så at det drypte bensin fra spjeldakslingene. Jeg hadde byttet nåleventilen i flottørkammeret for ca en måned siden, men nå holdt den ikke tett lengre. Forbanna repro drit  Lesson learned: Ikke bruk nåleventil fra repro overhalingssett
|
|
|
Loggført
|
-67 1300
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #22 på: juli 22, 2013, 00:27:58 am » |
|
Biltema sine slanger er greie, men ikke "evigvarende"
Olje/diesel-bestandig slange er det beste. Mekonomen og Bilxtra selger også gode slanger i tillegg til de som er nevnt over her. Kjøper man en skikkelig god slange kan den forventes å holde i over 10 år.
Biltema selger fra flere leverandører. Den som heter ILO fuel hose er rett og slett ubrukelig. Morken etter under en måneds bruk med vanlig pumpebensin.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #23 på: juli 26, 2013, 10:33:51 am » |
|
Såpass ja, må følge med litt der da
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #24 på: juli 26, 2013, 12:30:18 pm » |
|
Jeg kjøpte "110 slukkeskum multipro" som ble nevt tidligere av SveinT, på Jernia for 200 kr. Billig forsikring 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #25 på: juli 26, 2013, 12:59:29 pm » |
|
Samtykker: Slanger fra Biltema er bare skrot!
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
JanneT2
Seniormedlem
   
Innlegg: 360
Bosted: Sørum
|
 |
« Svar #26 på: juli 26, 2013, 13:03:05 pm » |
|
Märkte att det luktade bensin från bussen efter att jag hade tankat fullt. Det var påfyllnings gummit vid tank locket som hade torkat sönder. Med att förebygga då en ev brand så är alla bensin slangar bytta, inkl påfyllnings slangarna och de små gummi slangarna som sitter på luftnings rören. Kommer bilder i min tråd. Måste varna om Biltemas bensin slangar, googlade bensin slange och fick träff på en tråd från ett annat forum om att de hade ruttnad inom några månader, kunden klagade och de blev dratt tillbaka från butikerna i 2011 men är nu tillbaka i sortimentet. Läs om det här: http://forum.vccn.no/showthread.php?25315-Biltema-stålomspunnen-bensinslange!(svar-fra-dsb-og-videresendt-statensvegvesen) Köp riktiga slangar, spara inte på säkerheten och ha bilen/bussen länge.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #27 på: juli 26, 2013, 14:10:10 pm » |
|
Har vært borti forskjellige dårlige slanger, tror biltema sin er den verste men både stålomspunnen og tekstilomspunnen har råtnet i løpet av et år eller to. Det verste med slik slange er at du ikke ser at den sprekker. Vi fikk vanlig svart slange fra Berner som var ødelagt etter et år. Klaget på den og fikk noe grønn slange og den har vært helt topp.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #28 på: juli 27, 2013, 12:19:07 pm » |
|
Som sagt tidligere er viktig å passe på å kjøpe slange som er merket oljebestandig og dieselbestandig, da olje og diesel stiller høyere krav til slangen enn bensin. Tilsetninger i drivstoff bidrar også til å tørke ut slanger. Jeg pleier å bruke slanger fra mekonomen.
Det jeg vil frem til er: Kjøp slanger der de driver med bil. Andre sjapper har skjelden peiling på hva de selger eller bør selge i dette tilfellet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #29 på: juli 31, 2013, 02:14:23 am » |
|
i tilleg til skikkelige slangar er da ogso veldig viktig med skikkelige slangeklemmer som ikkje skviser sund slangane i endane. 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|