Odd A
Juniormedlem
 
Innlegg: 84
Bosted:
|
 |
« på: juli 27, 2013, 12:47:15 pm » |
|
Har en gammel 1835 som går varm, er opp i 115 grader på olja. Er det noen vits å bytte olje pumpa? Noen som har tips. Mvh Odd Arild
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Smakk & Klask A/S
Medlem
  
Innlegg: 217
Bosted: Kløfta Ullensaker
|
 |
« Svar #1 på: juli 27, 2013, 13:26:09 pm » |
|
Nei, oljepumpen vil det ikke hjelpe og skifte. Jeg vil anta at det er enten tenning eller forgasser justering som skal til.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #2 på: juli 27, 2013, 14:23:34 pm » |
|
legg ut et bilde av motorrom og motor?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Odd A
Juniormedlem
 
Innlegg: 84
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: juli 27, 2013, 23:23:13 pm » |
|
Takk for raskt svar. Skal se om jeg kan få lagt ut bilder. Odd Arild
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #4 på: juli 27, 2013, 23:39:19 pm » |
|
Jeg valgte å sette på en ekstern kjøler via en adapterplate med termostat mellom filterholder og filter på min 1914. (I tillegg til original kjøler ) Leste en artikkel som beskrev hva som skjedde når man satte på større oljepumpe: Trykket ble visst så høyt at oljen alltid ble ledet utenfor kjøleren. Kanskje derfor jeg fikk så god effekt av den eksterne? Uten: fikk lett 115 - 120 ved rask motorveikjøring, med: 90 - 95.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Odd A
Juniormedlem
 
Innlegg: 84
Bosted:
|
 |
« Svar #5 på: juli 28, 2013, 14:32:35 pm » |
|
Har du montert oljekjøleren i fronten \ eller er oljekjøler med el vifte. vanskelig å montere?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #6 på: juli 29, 2013, 05:41:46 am » |
|
Den henger ved siden av girboksen med en en "boks" som leder luft gjennom og opp. Ellers Er det nok mest vanlig å montere den foran. Det viktigste er at det strømmer luft gjennom i fart. På tomgang og i sakte køkjøring synker oljetempen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #7 på: juli 30, 2013, 02:22:16 am » |
|
dersom oljepompa er større enn orginalt og blokka ikkje er tilrettelagt for da, vil den kjøla bedre med orginal size pumpe.
men bud nr 1 er at alle kjøleblekk må vera der, og motorromspakningane må vera tette. da skal vera tett mellom motorrommet og undersida. ellers suger den opp eksosvarmen.
nr 2, dersom motoren har doghouse viftehus/1600 viftehus so er vifta so stor at du må ha motorlokk med luftinntak. ergo vist du har tett motorlokk vil den suga opp eksosvarme. kan derimot kurerast med ein liten dings på anslaget til motorlokket nede, for å holda litt opning på da. evt standoffs.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Terje79
Medlem
  
Innlegg: 142
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #8 på: juli 30, 2013, 09:27:16 am » |
|
Hva med termostaten? Virker den?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #9 på: juli 30, 2013, 10:12:51 am » |
|
Har du J-tubes på eksosen istedenfor varmeboksene, kan strålevarmen fra J-tubes'en føre til varmere topper. På noen motorer snakker de om 5-10 grader lavere oljetemperatur hvis man setter et blikk imellom topp og J-tubes for å skjerme toppene mot strålevarmen, tror eksosbandasje også kan brukes.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Odd A
Juniormedlem
 
Innlegg: 84
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: juli 30, 2013, 13:47:51 pm » |
|
Motoren har lite viftehus , så termostaten er tatt bort så den får full kjøling hele tida . den har varmebokser og ormbo som er surra med bandasje(har problemer med å få lagt ut bilde). Lurer på om skal gå for standoffs og en oljesump. Mvh Odd A
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #11 på: juli 30, 2013, 15:24:52 pm » |
|
Legg gjerne ut et bilde av motoren, lettere å se.
Har du vanlig størrelse på reimhjula, eller har noen satt mindre reimhjul nede?
Du sier lite viftehus, betyr det at du bruker vifte til eldre motor? De til 1200 gir 350-400 l/min istedenfor de 6-700 l/min som standard 1600 vifte til doghouse gir.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Odd A
Juniormedlem
 
Innlegg: 84
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: august 02, 2013, 06:43:36 am » |
|
36 hk viftehus med doghouse kjøling. Standard st på reimhjul(har problemer med å legge ut bilder) Hilsen Odd A
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #14 på: august 03, 2013, 11:38:17 am » |
|
Kjølingen blir ikke bedre av å ta bort termostaten. Hvis spjellene også tas bort endres luftstrømmen og toppene kan miste kjøling. Originalt viftehus med alle deler på plass gir suverent best kjøling av topper og sylindre. Termostaten sikrer rask oppvarming og kjøler toppene før spjellene åpner. (Er en liten åpning ved siden av spjellene som er rettet mot toppene. ) Ekstern oljekjøler i tillegg kan være nyttig. Gene Berg har skrevet en artikkel om kjøling av T1. (Gene Berg Ent.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Odd A
Juniormedlem
 
Innlegg: 84
Bosted:
|
 |
« Svar #15 på: august 09, 2013, 19:37:18 pm » |
|
Takk for mange gode tips[har vert mye å gjøre på jobb] kommer sterkere tilbake
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #16 på: august 11, 2013, 22:10:00 pm » |
|
Sjekk om ikke tenning er for høy først. Deretter at den får nok bensin.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|