lassie
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus
|
 |
« på: september 26, 2013, 15:17:58 pm » |
|
Hei! Er relativt ny for vw boble, har en 1971 1302 som jeg er veldig fornøyd med og skal restaurere. Det blir motor bygging i vinter og da har jeg noen spørsmål. Hva kreves for større cylindersatser en 1679cc? Det holder vel ikke med og bare borre opp toppene? Og hvis jeg ikke skulle gått for noe større, hva er "best" med tanke på effekt kontra slitasje o.l. 1679 eller 1641cc? Jeg vil prøve og oppnå så mye hestekrefter som mulig uten altfor mye mekanisk arbeid  Setter stor pris på all hjelp jeg kan få  Hilsen en boble nykommer
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
kb
Medlem
  
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #1 på: september 26, 2013, 15:29:03 pm » |
|
Skal du ha "bolt on", altså uten å modifisere hverken topp eller blokk, er det største jeg ville gått for 1641. Du får også som du sier større enn det, men da begynner begynner sylinderveggene å bli tynnere osv. Jeg personlig mener det ikke er verdt det for "bare" 0.04L mer volum. Skal du ha større må både blokk og topper maskineres. Du kan ved å gjøre dette få opp til 1914cc. Sylindersettet til 1641 og 1914 har ca samme pris mener jeg å huske, så eneste prisforskjellen er i praksis maskineringskostnadene. Skal du ut på enda større enn det, med å forandre slaglengde er det fort veldig mye mer å tenke på. Bl.a. om toppene blir "for trange" osv - og da begynner det å balle på seg med kostnader - selv om delene virker billige til å begynne med. Snakker av erfaring der..  Håper det hjalp litt.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
lassie
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus
|
 |
« Svar #2 på: september 26, 2013, 15:32:13 pm » |
|
Dette hjalp masse  Du vet ikke cirka kostnadene på maskinering av blokk opp til 1914 eller 1776?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: september 27, 2013, 00:07:36 am » |
|
Har du kompetansen til å bygge motor selv? Det virker gjerne som at du kan spare penger på å bygge selv, men om du ikke er erfaren motorbygger krever det at du leser deg opp på emnet. Og sjekker at du har tid, plass og verktøy til jobben. Jeg anbefaler at du prøver å kjøpe deg en ferdig 1915, i hvertfall som longblock, så kan du pusle med de enkle tingene selv. Det er dyrt å ødelegge en motor først, og så kjøpe en turnkey :-)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #5 på: september 27, 2013, 12:52:01 pm » |
|
Du trenger ikke den veiva der. Kost heller på en avballansering av den originale. Folk her på forumet som gjør slikt for deg. 1641 sats og engle 110 kam + gassere og eksos så kommer du langt 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
lassie
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus
|
 |
« Svar #6 på: september 27, 2013, 12:54:32 pm » |
|
Trenger ikke veiva? Hvor mye koster det og avbalansere den orginale da? Tenkte det bare var greit siden den fulgte med i sette og kosta ikke stort
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #7 på: september 27, 2013, 13:10:06 pm » |
|
Den i settet må også avbalanseres. Og er støpt.
En orginalveiv er av ypperste kvalitet sammenlignet med den som følger i dette settet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
lassie
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus
|
 |
« Svar #8 på: september 27, 2013, 16:39:44 pm » |
|
Okei, hvor mye koster det ca og avbalansere veiva? og er det noen dere kan anbefalle?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #9 på: september 27, 2013, 18:44:44 pm » |
|
Okei, hvor mye koster det ca og avbalansere veiva? og er det noen dere kan anbefalle? http://www.vwnorge.no/index.php/topic,51720.0.html 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
lassie
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus
|
 |
« Svar #10 på: september 27, 2013, 19:38:00 pm » |
|
Takk!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
lassie
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus
|
 |
« Svar #12 på: september 27, 2013, 23:31:54 pm » |
|
Ja det klart, men hehe kan noen forklare meg hvorfor det er nødvendig og avbalansere veiva?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #13 på: september 27, 2013, 23:40:42 pm » |
|
enkelt forklart fordi når veiva snurrer med noen tusen omdreininger per minutt, vil bare noen grams ubalanse utgjøre ganske store krefter som står og banker på lagre og blokka generelt. Så for å forlenge levetiden er det helt klart en god ide å sørge for at disse kreftene blir så små som mulig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Henrik
Nybegynner

Innlegg: 45
Bosted: Mysen
|
 |
« Svar #14 på: september 28, 2013, 00:05:14 am » |
|
Når det gjelder pris vs effekt, vil det ikke lønne seg å bruke penger på annet enn en oppgradering til 1641 gitt at stempel og sylinder er i bra form? Vil 3% økning i slagvolum gi noe merkbar effekt?
|
|
« Siste redigering: september 28, 2013, 00:52:36 am av Henrik »
|
Loggført
|
|
|
|
lassie
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus
|
 |
« Svar #15 på: september 28, 2013, 08:38:01 am » |
|
Okei da skjønner jeg litt bedre, takk skal dere ha! Vil bare legge til at jeg ikke er ute etter hundrevis av hestekrefter, men ville vært fornøyd med 80-90-100, er dette aktuelt?
|
|
« Siste redigering: september 28, 2013, 08:43:59 am av lassie »
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #16 på: september 28, 2013, 09:03:54 am » |
|
Okei da skjønner jeg litt bedre, takk skal dere ha! Vil bare legge til at jeg ikke er ute etter hundrevis av hestekrefter, men ville vært fornøyd med 80-90-100, er dette aktuelt? Det kreves endel arbeid for å få mer enn 70-80 hk. Det er ikke bolt-on å få det du ønsker i en t1-motor. Alternativet er turbo.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #17 på: september 28, 2013, 10:23:20 am » |
|
Meste av effekten får man med gode/riktige topper og kamaksel, minimalt man tjener med litt større borr i forhold.
Med ekstremt mye arbeid kan man få nesten helt opptil 200hk i en 1600.
Hvor mye penger man skal bruke er jo også en viktig faktor.
Jeg ville brukt pengene på topper(bygge om de originale eller kjøpe nye), kamaksel, doble forgassere og eksos.
Valget av kamaksel er det viktigste, den bestemmer hele karakteristikken i motoren.
70-80Hk får du ut av en original 1600 i god form med eksos og doble forgassere (40mm)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #18 på: september 28, 2013, 10:49:36 am » |
|
Det kreves endel arbeid for å få mer enn 70-80 hk. Det er ikke bolt-on å få det du ønsker i en t1-motor. Alternativet er turbo.
Har man først bestemt seg for å åpne motoren så er ikke 70+ hk mer jobb. 70+- Balansering av veipartiet - Engle 100-110 og nye løftere - Enkle stive ventilfjører - Originale støtstenger - Dobbeltport topper i god stand - 1641 sylindre slip in - Nøye vask av absolutt alt - oljesump og full flow - gode varmepotter og en grei demper evnt J tubes hvis man ikke trenger varme - Original forgasser man dyser riktig 80-95hk- To 36-40mm forgassere med innsug fra feks Dellorto, FAJS, IDF - 1.25 vipper - Hjemmeporting av portene ved å se på en av de mange instruksene man finner på nettet - Øke kompen 70 hk vil gi en merkbar endring og bilen blir morsom å kjøre. Du klarer å kjøre opp bakker uten å måtte gire ned så ofte og forbikjøringer er ikke noe problem. Plenty moment opptil 4500 omdr. Bra forbruk og du kan kjøre på 95 oktan. Ingen kjøleproblem. 80-90hk er nok til at de fleste vil si at bilen går bra. Du og passasjerene trekker på smilebåndet og oppoverbakker blir en lek. Du vil kunne varve til 5500 men samtidig ha plenty med moment. Enda bedre forbruk sammenliknet med en enkel forgasser og du kan fortsatt kjøre på 95 oktan så lenge du ikke blir for ivrig med kompen. Ingen kjøleproblem. Du mister original looken med to forgassere og motoren blir litt verre å mekke på. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
lassie
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus
|
 |
« Svar #19 på: september 28, 2013, 12:30:09 pm » |
|
Tusen takk alle sammen! Dette setter ting virkelig i perpektiv og dere gjør det alt letter og forstå, da virker det som om jeg går litt bort fra det settet jeg har sett på og begynner heller å plukke ut ifra den listen du gav meg  Kommer nok litt tilbake med spørsmål om kammer
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #20 på: september 28, 2013, 13:20:27 pm » |
|
som BB sier 70+ hadde jeg ca i bobla mi, drøm og kjøre og holdt til og dra på smilebåndet -1641 satser -Engle 110 kam -porta og planet topper i god stand -en dobbel weber 32/36 (2steget) -eksos hadde jeg glaspack
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
lassie
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus
|
 |
« Svar #21 på: september 28, 2013, 15:34:03 pm » |
|
Flott, det er noe av det jeg håper på  Kanskje litt dumt spørsmål, men hvor vanskelig er det å porte selv? Har sett at det ligger en hau med artikler på nettet, men vil gjerne høre fra noen som har gjort det? Planing kan jeg sette den bort til en jeg kjenner
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
lassie
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus
|
 |
« Svar #22 på: september 28, 2013, 16:55:14 pm » |
|
Hvis jeg har 1.25 vippere, må jeg da ha dobble ventil fjærer?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #23 på: september 28, 2013, 17:17:44 pm » |
|
Hvis jeg har 1.25 vippere, må jeg da ha dobble ventil fjærer? Det kommer an på kammen, og hvor høyt turtall du skal bruke.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #24 på: september 28, 2013, 17:30:48 pm » |
|
Flott, det er noe av det jeg håper på  Kanskje litt dumt spørsmål, men hvor vanskelig er det å porte selv? Har sett at det ligger en hau med artikler på nettet, men vil gjerne høre fra noen som har gjort det? Planing kan jeg sette den bort til en jeg kjenner De toppene jeg har på min 1835 har jeg portet selv. Det er ikke vanskelig i seg selv, men jeg vet jo ikke hvor mye bedre de er enn originalt  Uansett er det moro å holde på med disse gamle motorene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
lassie
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus
|
 |
« Svar #25 på: september 28, 2013, 17:43:57 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #27 på: september 28, 2013, 18:47:26 pm » |
|
Når du begynner å nærme deg å finne ut hva du vil ha, ville jeg tatt kontakt med de norske leverandørene for å få priser derfra også. De er også erfarne og kan gi deg flere råd på veien.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #28 på: september 28, 2013, 20:18:02 pm » |
|
Kremt kremt.... 379 hk på hjulene med 1641 Mahle slip inn sylinderne. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #29 på: september 28, 2013, 21:15:31 pm » |
|
Ja vet om han,og suksess for det han har fått til  men ærligtalt tror du en som ikke har samme peiling på turbo motorer"en ting som jeg ikke vet" som han vil ha glede av det?og vet ikke om jeg husker feil,så bytter han deler ganske ofte da dem ryker?? kan kanskje alt som jeg vet? å alle dem som er mere erfarne en jeg i motorbygging tar feil, att slippinn sylindre er veien og gå?da er det jo ingen vits i for eks putte bygget! da kunne han vel bare ha tatt 1641 sylindre og fått en bedre motor med mere hk og mere holdbarhet:)  dette vart sagt med en morsom ertene tone da på en lørdagskveld:) 
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
|