leithen
Medlem
  
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
 |
« på: oktober 28, 2013, 23:30:39 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
leithen
Medlem
  
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #1 på: oktober 28, 2013, 23:31:59 pm » |
|
Sitter og lurer på om jeg skal gå får luftfjæring. Lurer på om noen her inne har dette montert og har noen tilbakemeldinger om hvordan det er og kjøre med ? Og hvordan er monteringen ? Er det ett H***** , eller en ok jobb ?
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2 på: oktober 29, 2013, 02:21:38 am » |
|
Søk på airkewld.
|
|
« Siste redigering: oktober 29, 2013, 02:28:40 am av Formula Vee 8ball »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #3 på: oktober 29, 2013, 09:55:53 am » |
|
Blir vel bedre jo mer tid og penger du bruker. Har fått et inntrykk av at de som prøver dette aldri blir helt fornøyd med hvordandfette fungerer?
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
RødeBaron
|
 |
« Svar #4 på: oktober 29, 2013, 10:10:23 am » |
|
med hvordandfette fungerer?
Har ikke du bevis på at du har forstått det nå da? 
|
|
|
Loggført
|
 original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
Trond Botnan
Nybegynner

Innlegg: 15
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #5 på: november 07, 2013, 08:02:58 am » |
|
Har montert luftfjæring i fra Airkweld på 356 replicaen til meg og broderen, men må bare dessverre inrømme at dette skal vi aldri ha igjen! Blir aldri helt fornøyd nei! Skal dette bli skikkelig må en ha et oppsett med både trykk-kontroll og nivåkontroll,, blir sikkert bedre da,, men tviler på at dette hadde gjort meg fornøyd! Strider i mot all fornuft at fjærene blir slappere og slappere jo lavere bilen blir,,, jo mere en senker,, jo hardere skulle fjærer(og dempere) ha blitt,, Med (Uorginal) luftfjæring skjer akkurat det motsatte!  Har A8`med orginalmontert luftfjæring, og dette er helt fantastisk,, men på en gammal VW,,,, nei takk,, rett før jeg peller det av og hiver på de gode gamle torsjonsfjærene igjen!  Men,,, kan jo også være at det er jeg som begynner å bli Gammal?
|
|
« Siste redigering: juni 05, 2016, 13:00:20 pm av Trond Botnan »
|
Loggført
|
Mvh Trond
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #6 på: november 07, 2013, 10:16:57 am » |
|
Tror ikke det er mange som har tenkt over det der Trond, bra innspill. Vet du hvordan det løses på Audien? Dette er det samme problemet når man begynner å kjøre lavt med senkespindler, for myk fjæring for høyden på bilen.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Trond Botnan
Nybegynner

Innlegg: 15
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #7 på: november 07, 2013, 16:47:51 pm » |
|
Å sammenligne A8èns oppsett med Airkwelds system blir vel ikke helt rettferdig,  men på Audien"strammes" fjæringen opp på to måter når bilen senkes! Mengden av luft i belgen, eller kammeret kan reguleres, og trykket kan reguleres! I disse demperne er det montert ventiler som åpner eller stenger for større volum av luft! På de fleste andre systemer er demperne utstyrt med eksterne akkumulatorer (Min bil har akkumulator internt i demperen). Litt enkelt forklart, hvis en ønsker hardere fjæreffekt, stenges ventilene mellom akkumulatorene og "hovedkammeret", dermed blir det mindre mengde med luft som kan komprimeres med resultat at fjæringen blir hardere/stivere! Ønskes motsatt effekt åpnes det opp for større volum som gir en mykere fjæring! De oljefylte demperne er også utstyrt med ventiler som kan reguleres/strupes for å minske eller øke friksjonen! Alt dette er i tillegg kontrollert elektronisk med trykkfølere i hver demper og nivåmålere på hvert av hjulene! Dette systemet overvåker, regulerer og korrigerer bilens nivå konstant, avhengig av bilens vekt, ved akselerasjon, retardasjon og krengning! Bilens høyde reguleres også etter hvilken fart og hvilket Modus som sjåføren velger! Mer info her for den som skjønner "utenlandsk"? http://www.autopressnews.com/2010/03/audi/audi_a8_6.shtml :- Innviklet,,Ja,,, Det samme kan vel ikke akkurat sies om oppsettet i fra Airkweld! Jeg må støtt justere fordi jeg må huske på å kompensere for passasjerer, hvor full tanken er, temperatur og så videre! Ved harde oppbremsinger,"dykker/stuper" fronten ned mot bakken,, hvis jeg bremser når jeg rygger løfter forstillingen seg høyt på tå! Første ventil oppsett jeg monterte besto kun av to ventiler! En ventil til hvert sett med hjul,, det ble raskt supplert med to til da bilen aldri ble like høy på hver side fordi lufta kun tok minste motstands vei,,, og det var jo motsatt side av der jeg satt!   Har tenkt litt på hvordan jeg kanskje kunne ha fått oppsettet til å virke litt bedre enn det det gjør i dag, selv uten nivåfølere og elektronisk trykk-kontroll, men vet ikke om jeg gidder å kødde noe mere med dette? Det jeg tenkte var å "heve" innfestningene til belgene bak, for å kunne kjøre med litt mere trykk i belgene når jeg kjører med bilen med det jeg synes er fiiin kjørehøyde! Foran lurer jeg på å bytte senkespindlene, og/eller heve det øvre støtdemper feste?? Trenger høyere trykk i belgene for å få den stivere i fjæringen! Elller,,,? Skal jeg bare droppe det,, ?
|
|
« Siste redigering: januar 18, 2017, 05:21:14 am av Trond Botnan »
|
Loggført
|
Mvh Trond
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #8 på: november 07, 2013, 19:31:27 pm » |
|
For et nydlig bilde👍
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Trond Botnan
Nybegynner

Innlegg: 15
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #9 på: november 08, 2013, 05:16:12 am » |
|
For et nydlig bilde
Takk for det!  Sitter og lurer på om jeg skal gå får luftfjæring. Lurer på om noen her inne har dette montert og har noen tilbakemeldinger om hvordan det er og kjøre med ? Og hvordan er monteringen ? Er det ett H***** , eller en ok jobb ?
Monteringen er ikke veeeldig enkel,, i allefall ikke uten karrosseriløft, men det går! Masse måling og sjekk, filing sveising,, Ikke noen helgejobb akkurat, men så bygde jeg også om til IRS bakstilling i samma slengen! Hadde nok gått litt enklere og kjappere uten denne jobben i tillegg!  Foran er det enklere,, men ga meg selv litt ekstra jobb her også ved å korte inn forstillingen 2". Skal bare, skal bare   Ble litt jobb, alltid litt mer enn forventet,, men Åkei,,, Ho blei jo laav da!!  
|
|
« Siste redigering: juni 05, 2016, 06:48:46 am av Trond Botnan »
|
Loggført
|
Mvh Trond
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #10 på: november 08, 2013, 11:31:22 am » |
|
Får ein dette godkjent hos BT(nei, ikkje Biltema  ) som hjelpefjærer? Når eg har lass både i Plokkopp'en og hengaren, subber hengerfestet ofte. Kunne tenkt meg 'Hijackers' for å løfte den litt når det trengs..... Ser at han Gabriel har nokon: http://gabriel.com/light-vehicle/products/hijackers/Nokon med erfaringer her?
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #11 på: november 08, 2013, 11:36:12 am » |
|
Alt i alt så er vel citroens hydraulikk system bedre for ettermontering. Eller min personlige favoritt, justerbar flytting av VW's torsjonstavinnfestinger.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Trond Botnan
Nybegynner

Innlegg: 15
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #12 på: november 08, 2013, 11:49:28 am » |
|
Alt i alt så er vel citroens hydraulikk system bedre for ettermontering. Eller min personlige favoritt, justerbar flytting av VW's torsjonstavinnfestinger.
1+ på den,,,, helt enig,, Har vært inne på det samme,,, Blir ikke luft på meg neste gang,,,, hvis det blir en neste?? 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Trond
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #13 på: november 08, 2013, 16:54:20 pm » |
|
med hvordandfette fungerer?
Har ikke du bevis på at du har forstått det nå da?  Hahahaha!!  *vrir meg* Damn autocorrect! Blir mange morsomme feilskrivinger med iPad. Den speedstern så snasen ut! Synd den ikke kjører som en porsche skal pga Airkewld :/
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #14 på: november 08, 2013, 18:55:42 pm » |
|
Alt i alt så er vel citroens hydraulikk system bedre for ettermontering. Eller min personlige favoritt, justerbar flytting av VW's torsjonstavinnfestinger.
Hogde en XM engang, og la den på sida. Blei egentlig ganske betatt av hvor lik bakstillingsopphenget var ei boble ( minus drivaksler). forstillinga på de nyere er jo McPearson fjærbein, så en 02 eller 03 ville vært et godt utgangspunkt.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #15 på: november 09, 2013, 11:54:19 am » |
|
Får ein dette godkjent hos BT(nei, ikkje Biltema  ) som hjelpefjærer? Når eg har lass både i Plokkopp'en og hengaren, subber hengerfestet ofte. Kunne tenkt meg 'Hijackers' for å løfte den litt når det trengs..... Ser at han Gabriel har nokon: http://gabriel.com/light-vehicle/products/hijackers/Nokon med erfaringer her? Det er mulig å montere slikt. Ikke sikkert at du trenger å vise det engang.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pats1
Nybegynner

Innlegg: 49
Bosted:
|
 |
« Svar #16 på: januar 03, 2014, 09:59:15 am » |
|
Er en mulig het å kjøpe managmentet fra bagriders (e-level) Og kjøpe bare bagsa fra airkewled.
Hadde det e-level på r32 min, det opp settet har du sensorer på alle 4 hjula, Den opprettholder høyden du har satt, om du har lagret en høyde på bilen og du fyller bilen full og bilen slipper seg litt ned, så vil den automatisk heve seg til riktig lagret høyde. Det fungerte veldig bra på golfen hvertfall. Men om du velger the.dub.lab sin luft versjon med en belg i midten så tror jeg det blir vanskelig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #17 på: januar 03, 2014, 15:57:31 pm » |
|
Problemet er vel ikke høyden, men heller det at bilen ikke er stiv nok til å kjøres i den høyden?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #18 på: februar 05, 2014, 21:56:48 pm » |
|
Jo mer jeg tenker på det jo mer sikker blir jeg på at både sentermontert belg og Airkewld varianten er "feil". Derimot har jeg trua på konvensjonelt oppsett med torjonsfjærer og dempede som originalt men med hydraulisk regulering av torsjonsfjær festet:-) Har noe på papiret men er ennå et stykke igjen:-)
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #19 på: februar 05, 2014, 23:12:07 pm » |
|
Har montert ett airkweld sett. Og ble veldig skuffet. Dette var på en 59 modell type 1. 16 bar i tanken for å løfte med to i bilen. Og ett system bak som vred og bøyde seg i alle kanter. Ikke rart når belgen skulle stå og balansere på en alu stav hengt opp i uniballs i hver ende. Rett og slett søppel. Bar preg av lite testing i praksis. Og mer at det var godt nok når bilen kunne heves senkes inne på garasjegulvet.
Men i ettertid har jeg tenkt endel på dette. Og har vel egentlig kommet frem til at det jeg, og de fleste andre, ønsker. Er å slippe bilen ned ved parkering og lavfarts cruising. Så hvorfor da ikke lage ett system som heller trekker hjulene opp i innerskjermen. Så ved normal kjøring kan systemet være helt frakoblet, og orginal/normal-senket fjæringsvei kan opprettholdes.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #20 på: februar 05, 2014, 23:42:32 pm » |
|
Hva med hurtiglås på torsjonsfjæra?  Bare å røske ut låsepinne og la bilen falle på bakken. For å få den opp igjen kan man montere race-jack i bunnplata
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #21 på: februar 06, 2014, 01:12:08 am » |
|
Hollow shaft actuator som kjøres på hydraulik, valgfri høyde og orginal fjæring.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #22 på: februar 06, 2014, 10:17:40 am » |
|
Smart sak det der. Jeg skulle gjerne funnet en lettfattet katalog på nett med godt utvalg av ulike sylindere og da med tegning og mål slik at jeg kan bestemme meg for hvilken sylinder som skal inn i tegningen min.... Hadde vært moro å tatt prosjektet mitt fra "ide" til ferdig tegning slik at det barer er å bygge 
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
thomascr
Medlem
  
Innlegg: 162
Bosted:
|
 |
« Svar #23 på: februar 26, 2014, 20:42:41 pm » |
|
Stig fra åkra har luft fremme på den blå bobla si. du kan sende han en melding på facebook og spørre. Stig tore Sverdrupsen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #24 på: februar 26, 2014, 21:39:10 pm » |
|
Har nå surfet rund å sett en del måter å lage slikt på.... Er meget trygg på at luft er det enkleste alternativet når det gjelder hurtig justering av høyden, men langt fra det beste.
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
| UMBINC |
Seniormedlem
   
Innlegg: 285
Bosted: jessheim
|
 |
« Svar #25 på: februar 27, 2014, 09:55:20 am » |
|
Har en bil innom verkstedet nå med nytt "kit" Dette virker bedre og skal inn til BT for godkjenning snart. får vel høre mer om dette etterhvert.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #26 på: februar 27, 2014, 10:37:24 am » |
|
Har nå surfet rund å sett en del måter å lage slikt på.... Er meget trygg på at luft er det enkleste alternativet når det gjelder hurtig justering av høyden, men langt fra det beste.
Olje og gasskuler fungerer mye bedre for å justere høyden. Citroen har gjort det i mange år. Og bl.a. solgt til Rolls Royce, AMG, BMW (bl.a. til M5), MB og Jaguar. Også Austin (BL) hadde hydraulikk.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Scirocco11
Nybegynner

Innlegg: 1
Bosted:
|
 |
« Svar #27 på: mars 07, 2014, 16:09:44 pm » |
|
vurderer det selv!  Fant et sett på bagriders jeg vil ha, men kosta 18k !:b da var det med en typ pad som man styrte heile driten med :b
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
|