Vet du hvordan motoren har blitt kjørt tidligere: er det langkjøring og jevnlige oljeskift eller ligger det oljeslam på lure plasser etter mye småkjøring.
Hver sommer kan representanter for bergingsselskaper fortelle om motorhavarier når "småkjørte" motorer brått må galoppere i time etter time og oljekaker til slutt løsner og tetter igjen oljekanaler. Kanskje en "engine flush" hadde vært på sin plass ... kanskje??
Det dummeste man gjør med en gammel motor, er å putte på dyr og fin olje før en langtur, hvis den bare har gått på dårlig olje fra før. En indikasjon på hvordan motoren er innvendig, får du ved å vippe av ventildekslene, og se om det er kullsvart eller fin brunfarge på godset. Jeg har tatt innvendig motorvask med diesel, tappet av gammel olje, helt på 2.5l diesel og latt bilen gå på tomgang 10-20 sekunder, før jrg tapper den av. Muligens ta ett oljeskift ekstra ganske hyppig etterpå.
Min har gått fint på delsyntetisk 10W40 olje de siste årene (Valvoline Maxlife, beregnet for biler med høyere km.stand). Også på 2 turer nedover i Europa, på 2 - 3000 km, uten problemer. De gamle folkevognene føler seg hjemme på Autobahn

Jeg begynner turen med nyjustert tenning, nyjusterte ventiler og nye tennplugger. Forgasser må også være på stell. Forhjulslager (og andre smørepunkter) smøres, og bremsene renses og justeres riktig. Er bremsevæska gammel, bør den byttes.