Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« på: januar 30, 2014, 00:26:22 am » |
|
Heisann, Starter en liten tråd om noen motorer jeg skal bygge fremover. Først ut er den gamle ex formel vee motoren min som jeg har planlagt å selge for å finansiere innkjøp av girkasse.  Motor nummer to blir en super stock 1600 singel port motor med kraftig old school preg, denne blir kanskje bygget denne sesongen avhengig av hvor mye tid jeg får i garasjen fremover. Ettersom jeg tok veivpartiet fra formel-motoren og brukte i 1776'n jeg bygde måtte jeg få tak på et nytt. Første på programmet var da å få et svinghjul lettet hos Jee. Han utførte upåklagelig arbeid som alltid og jeg kunne deretter sende partiet til balansering hos Knasten. Der ble alt balansert ned til NASCAR-specs og veiva fikk seg litt lett polering av alle lagerflater.
 veiv01.JPG (12.76 KB. 800x450 - vist 609 ganger.) Turen gikk så til garasjen for å ta en grundig vask av blokk for å klargjøre alt til sammensetting. Relativt fornøyd med resultatet og neste gang jeg stikker innom kan monteringen begynne.
 blokk01.JPG (46.76 KB. 800x450 - vist 650 ganger.)
 blokk02.JPG (70.7 KB. 800x450 - vist 644 ganger.) Av lagre bruker jeg en fin miks av Silverline, glyco og noen gode gamle rådelager.
 blokk03.JPG (45.72 KB. 800x450 - vist 616 ganger.) Alle delene er allerede tilpasset motoren fra den første oppbyggingen så ved letting av svinghjulet er all maskinering nå fullført. Her er et bilde av motoren fra 2013.
 motor01.jpg (90.47 KB. 755x504 - vist 1039 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #1 på: januar 31, 2014, 19:26:58 pm » |
|
Fikk en fin liten økt i garasjen i dag også.  Startet med shimsing av fordelerdrevet og rengjøring av fordeleren. Kommer til å bruke en nydelig Bosch 383 fordeler i god stand med nytt fordelerlokk.
 DSC_0100.JPG (56.41 KB. 800x450 - vist 523 ganger.)
 DSC_0101.JPG (14.01 KB. 338x600 - vist 551 ganger.) Turen gikk så til veivpartiet der jeg fikk satt på lagre og råder. Lagerflatene ser nokså bra ut etter at Jørn tok seg en runde med polerkluten. En annen morsom detalj fra Formel Vee-dagene er de letta orginale rådene.
 DSC_0104.JPG (22.06 KB. 338x600 - vist 547 ganger.)
 DSC_0107.JPG (7.09 KB. 338x600 - vist 614 ganger.)
 DSC_0108.JPG (28.26 KB. 800x450 - vist 565 ganger.) Forøvrig så planet også Erik overflaten på svinghjulet da det ble lettet, alt burde med andre ord være tipp topp.
 DSC_0103.JPG (16.74 KB. 800x450 - vist 579 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
California Blue
Supermedlem
    
Innlegg: 1013
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: januar 31, 2014, 21:22:24 pm » |
|
Sweet Anders. Vet at di to andre medlemmene i Stormtroopers også skal igang med spennende motorbygge før sesongen starter 
|
|
|
Loggført
|
 12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #3 på: januar 31, 2014, 21:35:47 pm » |
|
Bra inspirasjon for oss andre, og et tips om at vi må komme igang om vi skal bygge motor til våren kommer!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #4 på: januar 31, 2014, 22:01:57 pm » |
|
Yes sir, veldig mye spennende som skjer i garasjen for tiden. Gensere og tskjorter blir forresten ferdig til uka.... erikaa: Flott å være til inspirasjon, hvis man ikke rekker sesongåpningen kan man jo evt bare kjøpe denne når den er ferdig 
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #5 på: februar 09, 2014, 21:39:04 pm » |
|
Forrige tirsdag ble det en liten økt i garasjen og montering av shortblock sto på agendaen. I denne motoren bruker jeg en custom grind JPM raptor kam, som er laget med tanke på toppene og innsugene jeg bruker. Etter ca 500km i drift ser både den og løfterne fortsatt bra ut.
 DSC_0111.JPG (66.09 KB. 800x450 - vist 494 ganger.)
 DSC_0113.JPG (47.88 KB. 338x600 - vist 528 ganger.)
 DSC_0114.JPG (51.92 KB. 800x450 - vist 490 ganger.) Etter inspisering av deler ble lager,løftere og drev påført monteringsfett. Har tidligere brukt vanlig motorolje ved montering, men tester nå fett designet til dette formålet. Ettersom fettet er litt tykkere/seigere enn oljen hjelper det ved innsetting av veiv/montering av blokkhalvdeler ol. da bla. rådene holder seg i oppreist stilling.
 fett.jpg (44.6 KB. 619x482 - vist 500 ganger.) Veiva og kamen ble så satt i blokka og fordelerakslingen plassert korrekt i forhold til TDC. Blokkhalvdelene fikk seg så et lag med Curil K2 før boltene ble trukket til. Alt snurrer fint rundt og neste gang kan montering til longblock starte.
 DSC_0117.JPG (62.54 KB. 800x450 - vist 582 ganger.)
 DSC_0118.JPG (9.19 KB. 800x450 - vist 623 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #6 på: februar 16, 2014, 23:00:25 pm » |
|
Hadde en trivelig økt i garasjen i dag, og fikk satt sammen motoren til longblock. Som vanlig startet dagen med rengjøring og inspeksjon av deler. I tillegg til balansering av veivpartiet har også stemplene blitt vektjustert og skal alle ligge innenfor grammet.
 DSC_0152.JPG (47.12 KB. 800x450 - vist 552 ganger.) JPM har ikke bare hatt en finger med i spillet når det kommer til kam, men har også laget topper til denne motoren. Som alltid er arbeidet utført upåklagelig. Specs på toppene er: 40mm innsugsventiler 35.5mm ekosventiler Enkle OTEVA fjærer Titan-retainers Forbrenningskammer på ca 33ccm 12mm plugger Med en vendehøyde på 1.1 blir statisk komp i denne motoren 11:1.
 topper01.jpg (42.38 KB. 800x536 - vist 602 ganger.)
 topper02.jpg (45.03 KB. 800x507 - vist 591 ganger.)
 topper03.jpg (24.33 KB. 402x600 - vist 526 ganger.)
 topper05.jpg (39.25 KB. 800x520 - vist 528 ganger.) Dagens sluttresultat:
 DSC_0154.JPG (64.95 KB. 800x450 - vist 688 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #7 på: februar 19, 2014, 10:41:20 am » |
|
Liker tråden din  Kva er grunnen for at du vil legge ned dette arbeidet på ein singelport?? Høgt vrimoment??
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #8 på: februar 19, 2014, 17:40:20 pm » |
|
Liker tråden din  Kva er grunnen for at du vil legge ned dette arbeidet på ein singelport?? Høgt vrimoment?? Jeg er spent på hvordan en singelport gir høyere dreiemoment... 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #9 på: februar 19, 2014, 22:30:16 pm » |
|
Sikkert av samme grunn som at jeg velger å kjøre sakte uten turbo...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #10 på: februar 19, 2014, 22:42:50 pm » |
|
Liker tråden din  Kva er grunnen for at du vil legge ned dette arbeidet på ein singelport?? Høgt vrimoment?? Takk  Grunnen til at jeg legger mye arbeid ned i dette er ikke betinget i praktiske/ytelsesmessige årsaker, heller mer sentimentale. Jeg forelsket meg i denne motoren (en tidligere utgave) da jeg hørte den fyre opp for første gang i jordebobla til JHU for ca7-8 år siden. Da var jeg fortsatt fersk i gamet og jeg bestemte meg nesten på stedet at denne motoren skulle jeg ha. 1 eller 2 år senere la JHU den ut for salg og saken var biff. Det stilmessige uttrykket denne motoren har, den artige historien, og det faktum at du må anstrenge deg litt for å få et ok antall hester ut av motoren gjorde at den appellerte til meg. Jeg liker å gjøre ting litt annerledes og i tillegg føler jeg at dette gasseroppsettet, empi/speedwell sprint kit, er et av de aller kuleste du kan putte på en boblemotor. Økonomisk gir det forsåvidt lite "bang for the buck", har vel brukt 75k + på denne motoren, men uansett hvordan du vrir og vender på det er det veldig gøy med en 1600SP som er god for 100hk+
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
|
Racing56
Medlem
  
Innlegg: 194
Bosted: Oslo
Porsche for fun, but VW forever!
|
 |
« Svar #12 på: februar 20, 2014, 11:33:55 am » |
|
Denne tråden følger jeg med stor glede Anders.  Digger Old School-konseptet med motorbygging. Holder på med en 1385cc selv.
|
|
|
Loggført
|
Tor (Racing56) Fagerhøi
Member of: Stormtroopers, Veteran VW Klubben, Porsche 356 Klubb Norge, Porsche 356 Registry US
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: februar 20, 2014, 13:49:04 pm » |
|
Bra tråd og flott arbeid . Forfriskende med et motorbygge som ikke går ut på å spare mest mulig penger .  mvh erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #14 på: februar 20, 2014, 14:01:42 pm » |
|
Liker tråden din  Kva er grunnen for at du vil legge ned dette arbeidet på ein singelport?? Høgt vrimoment?? Jeg er spent på hvordan en singelport gir høyere dreiemoment...  Gir vel ikke høyere dreimoment totalt sett, men forholdsvis høyere dreimoment på lavere turtall pga høyere gasshastighet/gjennomstrømningshastighet.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #15 på: februar 20, 2014, 21:32:39 pm » |
|
Hyggelig at det faller i smak hos folket og godt det er andre som satser på motorer litt uten om normen, Racing56  Håper på en garasjetur i helgen for å få ferdig longblock. etter det er det lakking av kjøleblekk som står på agendaen. Satser på oppstart ila mars.
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #16 på: februar 24, 2014, 09:35:31 am » |
|
Støttes! 
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #17 på: februar 24, 2014, 13:40:23 pm » |
|
LIKE herfra også! Greit med litt TDI-feeling i daglig bruk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #18 på: februar 24, 2014, 13:45:14 pm » |
|
LIKE herfra også! Greit med litt TDI-feeling i daglig bruk.
Her har TDI feeling og forbruk i fin harmoni med original looks. 1776ccm motor, original forgasser som er åpnet opp, originalt luftfilter, varmepotter og såklart vifterereim. Motoren ser helt original ut. 0.62 på mila:  -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #19 på: februar 24, 2014, 23:48:50 pm » |
|
Egentlig ganske kul den 1776'n din Kalle. Noe av det samme jeg håper å oppnå med neste motor. Må jo være helmax til crusing og generell daglig bruk!
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #20 på: februar 27, 2014, 23:30:59 pm » |
|
Har kurs på fornebu om dagen og hva passer da bedre etter endt dag enn å spasere 5 min bort til garasjen for å ta seg en liten arbeidsøkt  Etter et par timer med arbeid var longblocka ferdig og jeg kan etterhvert fokusere på kjøleblekkene.
 DSC_0204.JPG (17.08 KB. 800x450 - vist 541 ganger.) Som tidligere nevnt er oljesystemet noe modifisert for å forhindre 'starvation' i svinger osv. Den enorme sumpen på 0.25liter har en liten fitting montert. Denne er tettet i enden og det er borret en del hull på undersiden for å suge opp olje.
 DSC_0201.JPG (45.6 KB. 800x450 - vist 575 ganger.) Oljepumpa er blokkert i begge ender og opphenting skjer via ekstra innløp i oljepumpelokket.
 DSC_0200.JPG (31.14 KB. 800x450 - vist 532 ganger.) Og sånn ser det ut montert.
 DSC_0202.JPG (31.44 KB. 800x450 - vist 678 ganger.) Fikk også satt inn vipper og støtstenger + justert ventiler. Bruker org. stenger og scat 1.25 vipper. Justerer klaring til 'loose zero'.
 DSC_0203.JPG (69.86 KB. 800x450 - vist 547 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
flatfour
|
 |
« Svar #21 på: februar 28, 2014, 01:40:32 am » |
|
Fiffig den oljesumpen der. Kult å følge med 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #22 på: mars 02, 2014, 00:23:56 am » |
|
Bør ikke senke mye med den sumpen hvertfall Men absolutt en skikkelig tøff løsning! Tenkt noe på å beskytte den på noe vis? Ellers et skikkelig kult prosjekt! Stå på  Singelport er tøft!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #23 på: mars 02, 2014, 20:42:10 pm » |
|
Sumpen er en artig detalj  Jeg kjører med moderat senket bil og har aldri møtt på problemer, men hvis man ønsker er det jo mulig å brekke til en liten plate for beskyttelse. Den bygger uansett ikke så voldsomt nedover, tipper det kun er 1.5cm forskjell på den og DDS-sumpen på den andre motoren min.
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #24 på: mars 06, 2014, 13:10:54 pm » |
|
Ble en runde i garasjen på tirsdag og fikk bla lakket det meste av kjøleblekk. Skulle også sette endeslakken, men møtte på problemer da maks utslag var 0.45mm med svinghjul montert uten shims. Med en minimum tykkelse på 0.24 per shim sier det seg selv at det blir vanskelig å oppnå en klaring på .10 - .15 mm når man skal bruke 3stk. Heldigvis var Jee i garasjen kl 09 på onsdag og jeg fikk maskinert av tilstrekkelig mengde gods på svinghjulet for å kunne sette slakken. Takk for hjelpen!
 DSC_0207.JPG (47.35 KB. 338x600 - vist 561 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #25 på: mars 06, 2014, 14:48:11 pm » |
|
Se der ja  Jeg og Erik har stått noen timer og dreid både anleggsflate mot veiv og anleggsflate mot lager  Snart klar nå 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
agammels
Medlem
  
Innlegg: 120
Bosted: Råholt
Better Late, than never..
|
 |
« Svar #26 på: mars 06, 2014, 17:03:42 pm » |
|
Veldig spennende tråd dette her, og ikke minst inspirerende!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #27 på: mars 06, 2014, 18:46:34 pm » |
|
Takk for det!
Erik er veldig god å ha, ting pleier som regel å løse seg.
Burde bli klart til oppstart neste runde i garasjen.. gleder meg!
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #28 på: mars 16, 2014, 18:33:35 pm » |
|
Har tilbrakt litt tid i garasjen denne helgen og fått utrettet en hel del. Startet lørdagen med å få fikset endeslakken og strammet til svinghjul. Slakken ble satt til .12mm ved bruk av 2 stk .24mm shims + 1 stk .26mm shim.
 DSC_0220.JPG (33.49 KB. 338x600 - vist 475 ganger.) Deretter ble scat bolten strammet til rett over 50kg ved hjelp fra den hendige torque meister'n Siste rest av oljesystemet ble montert, forøvrig nok en morsom detalj med den hjemmelagede filter holderen, og motoren tok så turen over til oppstartsbenken.
 DSC_0225.JPG (28.21 KB. 338x600 - vist 513 ganger.) Det meste av kjøleblekk ble montert, samt eksos, gassere osv.
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #29 på: mars 16, 2014, 19:12:30 pm » |
|
På søndag trappet jeg opp for å fullføre arbeidet og startet dagen med å gjøre klar til oppstart. Pluggene ble tatt ut og byttet med nye i tillegg ble det satt på en ny viftereim. Bruker d6ea plugger etter anbefaling fra jpm.
 P1020077.JPG (49.66 KB. 800x450 - vist 421 ganger.) Ny olje ble fylt på og de gamle pluggene tatt ut for å byttes med nye. Brukte da anledningen til å dra rundt på starteren for å få oljetrykk. Da oljetrykket var et faktum startet kobling av bensinslanger og justering av gasserstag. Motoren fyret ganske umiddelbart, ihvertfall etter at jeg husket ledningen fra kondesator til - på coil, og tenningen ble grovjustert. Dessverre var det noe tull med høyre gasser så jeg fikk ikke motoren til å gå skikkelig. Heldigvis er problemet veldig isolert, så fort gasseren er rengjort og gått over håper jeg problemet er ute av verden. Litt bilder av det endelige resultatet 
 P1020085.JPG (14.2 KB. 338x600 - vist 503 ganger.)
 P1020084.JPG (55.79 KB. 800x450 - vist 544 ganger.)
 P1020083.JPG (42.4 KB. 800x450 - vist 566 ganger.)
 P1020082.JPG (31.58 KB. 800x450 - vist 543 ganger.)
 P1020081.JPG (38.45 KB. 338x600 - vist 550 ganger.) [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
|