mai 06, 2025, 07:58:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte fra 6-12V. Hur gjør man?  (Lest 2909 ganger)
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« på: juni 30, 2008, 11:36:05 am »

Vurderer å bytte fra 6 - 12V. Er det mye jobb? Er det vanskelig å få fatt i ledningsnett over forumet, noen som har?
Bør jeg vurdere å kjøpe nytt.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 30, 2008, 11:40:27 am »

Hvis ikke ledningsnettet ditt er dårlig, kan du jo fint beholde det. Det er bare 6v komponenter, som må byttes til 12v.
dette har vært oppe her før, så med litt søk, så finner du den tråden, og der står det listet opp hva som må byttes. er ikke mye jobb. Dette gjøres glatt på en kveld..
Petter'n.
Loggført

Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 30, 2008, 11:40:59 am »

Får komplette kit for denne jobben til under 2lapper. Alle pærer, dynamo og evt viskermotorer må skiftes (her kan evt en motstand legges inn, slik at du kan beholde 6v viskermotorene)

Kjøp et nytt, enklest, og så vet du at alt virker.
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 30, 2008, 11:59:55 am »

Hva er galt med Sechs volt?

Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #4 på: juni 30, 2008, 13:05:57 pm »

Gode svar. Alt det elektriske virker, men tenkte å hive inn større motor, og da må den nye motoren ha litt mer volt å spise på. Var usikker på om jeg kunne bruke eksisterende ledningsnett. Dersom det kun er å bytte ut komponenter er det jo bare kjekt.
Ingen ting i veien med 6V ellers.
Takker for svar. Glad
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 30, 2008, 14:05:07 pm »

Det er mange her i dette forum, og ellers i landet som kjører store og veldig store motorer med 6V.

Innad i Sechs volt-klubben har det sogar blitt prøvd ut 6V optimabatteri, og det fungerer optimalt.

Hvis alt av ledninger og kontakter er i orden så funker 6V bra.

Dette høres kanskje ut som litt misjonering, og kanskje er det også det?
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #6 på: juni 30, 2008, 14:28:04 pm »

Hva er galt med Sechs volt?



skjønner'n godt jeg!    Gliser
Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: juni 30, 2008, 15:41:15 pm »

kjøp et nytt, enklest, og så vet du at alt virker.

Jeg synes ikke det er lettere å legge in en ny kabelstamme i bilen, enn å bare sette inn nye pærer og releer. 6 volt anlegget passer jo utmerket til selve karosseriets innfestningspunkter (for komponentene), noe det ikke er sikkert at det nye ledningsnettet gjør.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #8 på: juni 30, 2008, 21:39:11 pm »

Det er mange her i dette forum, og ellers i landet som kjører store og veldig store motorer med 6V.

Innad i Sechs volt-klubben har det sogar blitt prøvd ut 6V optimabatteri, og det fungerer optimalt.

Hvis alt av ledninger og kontakter er i orden så funker 6V bra.

Dette høres kanskje ut som litt misjonering, og kanskje er det også det?

Misjonering er lov når det gjelder 6V  Blunker   Og ja det funker på større motorer, ser ingen grund til å bytte til 12V  Gliser
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #9 på: juni 30, 2008, 23:44:09 pm »

.
« Siste redigering: februar 02, 2011, 12:29:49 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #10 på: juli 02, 2008, 08:47:13 am »

Takker. Glad
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #11 på: juli 02, 2008, 14:39:16 pm »

Denna karen kjører jo stor motor med IDA og 6V... Men så trenger'n litt av et støtteapparat for å skyve i gang bilen også da  Gliser
Hvis bilen ikke fungerer med 6V er det fordi noe er feil, ikke fordi det er 6V. Ønsker man nymotens musikk i store mengder over lang tid, blir det noe annet.


* dsc05590.jpg (189.25 KB, 756x567 - vist 180 ganger.)
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #12 på: juli 03, 2008, 07:20:30 am »

"Alt det elektriske virker, men tenkte å hive inn større motor, og da må den nye motoren ha litt mer volt å spise på. "

Hvis det er grunnen til å konvertere, kan du bare la det som er der i dag være der og bruke pengene på noe annet.  Blunker
Knekten... Den bilen starter helt fint for egen maskin...  Gliser
« Siste redigering: juli 03, 2008, 07:22:06 am av JS » Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #13 på: juli 03, 2008, 09:26:05 am »

Det er vel litt andre årsaker også til en evnt.konvertering Kult
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!