Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #30 på: april 12, 2014, 13:22:06 pm » |
|
Her har det gått i Tools varer, favoritten er Tyske Dronco i 1 mm utgave. Det er ca 5 løpemeter med kapping pr hjørne. Negerkusene er fra Biltema... men jeg håper de tar mosen uansett.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #31 på: april 12, 2014, 18:01:24 pm » |
|
Skal det grovkappes så er det noen tyskere som lager hardmetall skiver som ser ut som sagblad til sirkelsag. Disse er tilpasset vinkelsliperhastighet og kutter kaldt, altså ikke blått i skåret. Drit rå varighet og kapper opp til 4-5mm. Dyrt men varer. Ellers er faktisk diamantskive fra biltema good stuff på grovkappes, varer nærmest evig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #32 på: april 14, 2014, 12:11:49 pm » |
|
Venstre hjørne bar tydelig preg av kvalifisert bulking og høyst ukvalifisert retting fra forrige eier. Heldigvis var det rettet med kulehammer uten mothold så det var mer deformert enn strekt.  På Lørdag kveld fikk jeg hjelp av Henrik til å slipe rent begge hjørnene innvendig og utvendig. Her er det lettere å se bulkene:  Søndag kveld hjalp Pål til med å rette bulker på venstre hjørne, det ble vesentlig bedre.  Nederste del av begge hjørnene er bygget opp av rust og glassfiber og de skal byttes ut med nye biter fra Unneberg bil så fort vi har fått fiksert hjørnene litt mer.
|
|
« Siste redigering: august 19, 2015, 13:02:20 pm av Hot Owl »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #33 på: april 14, 2014, 12:40:56 pm » |
|
Litt inspirasjon 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #34 på: april 16, 2014, 10:53:02 am » |
|
Tittei  Så ser det altså ut under huden på en late bay  Ikke rart at det ruster slik når man har så mange lag med stål utenpå hverandre. Her pirket jeg ut en stor klatt med plastic padding.  En bay ruster innenfra, rustfri bil... snakkes!  Så var det bare å slipe av den lille leppa som sto igjen i fra original panelet, punkt for punkt.  Jada, dette går veien!  Det å få tilpasset hjørne er er skikkelig snike-seg-innpå jobb, hjørnet passer ikke før hver millimeter av overskytende stål er fjernet, så tunga må holdes i rett munn nå. 
|
|
« Siste redigering: august 19, 2015, 13:03:59 pm av Hot Owl »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #35 på: april 16, 2014, 11:00:42 am » |
|
å byta heile hjørner er litt av ein maraton-jobb! her må alt stemma for at alt skal stemma kjekt å sjå ein profilert bay få den oppmerksomheiten den fortjener ivertfall:)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #36 på: april 16, 2014, 14:46:58 pm » |
|
Så flinke dere er, jeg får ikke ut fingeren til noe karosserijobb jeg!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #37 på: april 16, 2014, 17:55:54 pm » |
|
Er det "bare" på grunn av bananformet versus firkantet luftinntak at man går igjennom alt dette?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #38 på: april 16, 2014, 19:56:01 pm » |
|
Er det "bare" på grunn av bananformet versus firkantet luftinntak at man går igjennom alt dette?
Trengs det bedre eller flere grunner enn som så? 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem

Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside
|
 |
« Svar #39 på: april 16, 2014, 21:20:00 pm » |
|
Phu, det var endelig godt at dere byttet ut de pappaskhjørnene som var der, de hadde ikke holdt lenge 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Arne 92644716 66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot 68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit 69 mod Type 3 Fastback, no name yet.
"Arbeidet hater mannen"
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #40 på: april 16, 2014, 23:27:26 pm » |
|
Er det "bare" på grunn av bananformet versus firkantet luftinntak at man går igjennom alt dette?
Det er vel det at når man ønsker nye (les gamle) baklys så må nedre del av hjørnet byttes og da blir det missmatch med resten både når det gjelder passform og bastard-look. Siden denne i utgangspunktet er en '72 som har early front og late bakpart vil den etter denne operasjonen og litt kvalifisert triksing bare se noen måneder eldre ut, altså fullblods "early". Og veldig mye mindre rusten.. Men målet med tråden/jobben/stilen? Å få Splitman til å si at en Bay er kul og mene det 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #41 på: april 17, 2014, 11:53:55 am » |
|
Men Bay er jo uansett 15år for ny for interessen til splitman, blir nesten som å be om at han skal like 3'er golf...
|
|
« Siste redigering: april 18, 2014, 06:36:07 am av Gunnar|Rennfahrer2 »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #43 på: april 17, 2014, 23:32:16 pm » |
|
Smaken er som baken.... men bilen var fin før dere begynte å herpe den:-) Nå ser den bare dum ut.
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #44 på: april 18, 2014, 00:48:41 am » |
|
I dag har Nagel stilt opp med skurekluter og fler 1mm kutteskiver, takk for spons! Så til dagens gjøremål, motorluka er noen cm dypere på en early bay og den på for å få helheten slik den må være. Dessverre hadde den eneste luka vi hadde fått seg en skikkelig kilevink på arbeidsbrakka den sto på.  Selvfølgelig var forsterkningen i veien  Så jeg måtte plukke av forsterkingen for å få rettet luka.  Litt banking og krymping så kunne den prøves på bilen.  Tror det kan bli greit  Mellomstykket må moddes endel for å få til dette, men hva gjør det?  Så belønningen.... det er virkelig verd jobben å få denne enden på bilen  Holder man hånden over fronten så blir man rent inspirert!
|
|
« Siste redigering: august 19, 2015, 13:08:46 pm av Hot Owl »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #45 på: april 18, 2014, 09:30:28 am » |
|
Når enden er god kan alt bli godt. Med fronten opp og hjula ut blir dette her helt kanon! Så lenge bakkeklaringa er god og Empiboy er misfornøyd så må det jo bare bli bra  Tommel opp!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #46 på: april 18, 2014, 10:16:45 am » |
|
Dette blir bra! Liker looken den får 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RuneA
|
 |
« Svar #47 på: april 18, 2014, 10:22:24 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
  1987 Westfalia 1980 Westfalia 1972 Westfalia
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #48 på: april 18, 2014, 11:28:09 am » |
|
Hadde jeg hatt kompetansen, ville jeg definitivt gjort det samme!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #49 på: april 18, 2014, 17:17:25 pm » |
|
Godt poeng å få opp fronten og hjula lengere ut! Da blir det meget bra:-)
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #52 på: april 18, 2014, 23:33:48 pm » |
|
Men målet med tråden/jobben/stilen? Å få Splitman til å si at en Bay er kul og mene det  .....dømt til å mislykkes, med andre ord. Filosofien er litt sånn at "de bilene man selv kjørte rundt i på skrotsafari for å finne gull....de kan aldri bli til gull". Jeg og Trond trålet milevis med trøndersk grusvei på jakt etter pre-'55 VW i en gul .... Bay i sin tid. Men om den var en "early" med Golf-motor, eller en "late" med Passat-motor... Det husker jeg ikke. God tur!
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #53 på: april 19, 2014, 03:12:21 am » |
|
Men målet med tråden/jobben/stilen? Å få Splitman til å si at en Bay er kul og mene det  .....dømt til å mislykkes, med andre ord. Filosofien er litt sånn at "de bilene man selv kjørte rundt i på skrotsafari for å finne gull....de kan aldri bli til gull". Jeg og Trond trålet milevis med trøndersk grusvei på jakt etter pre-'55 VW i en gul .... Bay i sin tid. Men om den var en "early" med Golf-motor, eller en "late" med Passat-motor... Det husker jeg ikke. God tur! HØKT... I motviljens navn.. En '70 bay i all Californiske prakt med brede dekk og heiste hjulbuer definerer en tidsramme i VW-historien minst like godt som noe med 16" diagonaler. Det er kun snakk om øyet som ser og hva man legger vekt på.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #54 på: april 19, 2014, 06:42:29 am » |
|
Vi har heldigvis hver vår smak, bay har vokst på meg etterhvert, sammen med alle de andre luftkvalitet fra 70 åra. 1302, 1303, 411, 412 og type 3 Ghia(akkurat denne kom jo før 70 da). Når vi satt sammentrøkka i en late bay med død motor på ferie på vestlandet, så var ikke bay førstevalget akkurat, og det er det fortsatt ikke. Men etter 20 år synes jeg de er kule de også. Men en bay mot en BD, det vel ikke noe tvil om den mest interessante bilen.
Noen syntes jo bare helt ny bil er kult også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #55 på: april 19, 2014, 06:45:32 am » |
|
Jeg har aldri studert hva de gjorde med bay på 70 tallet, men dette er altså ting de gjorde? Heise hjulbuer?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ALIEN
Supermedlem
    
Innlegg: 752
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #56 på: april 19, 2014, 08:18:28 am » |
|
Men målet med tråden/jobben/stilen? Å få Splitman til å si at en Bay er kul og mene det  .....dømt til å mislykkes, med andre ord. Filosofien er litt sånn at "de bilene man selv kjørte rundt i på skrotsafari for å finne gull....de kan aldri bli til gull". Jeg og Trond trålet milevis med trøndersk grusvei på jakt etter pre-'55 VW i en gul .... Bay i sin tid. Men om den var en "early" med Golf-motor, eller en "late" med Passat-motor... Det husker jeg ikke. God tur! Store ord fra en av få som ikke er på Facebook.. Det går med bay interessen til Øystein som med alt annet.... Den kommer, bare litt seinere, og da får ingen vite om det :-) hilsen Anders :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #57 på: april 22, 2014, 15:55:22 pm » |
|
Og der var påsken jaggu over! Har vært litt slapp med å oppdatere de siste dagene, men vi har vært desto flinkere til å jobbe. På langfredag kom Kreosot Arne for å hjelpe til og det vi jobbet mest med var sanblåsing og en utsparring til early bay lyktene. det kunne nok vært gjort enklere, men vi må ha det litt gøy også.  Vi kappet også ut batteri hylla da den viste seg å være lite bærekraftig.   Til slutt fikk vi prøvemontert høyre hjørne også, takk for hjelpen Arne!  Lørdag morgen troppet selveste sjefen på Unneberg bil opp for å banke litt form i våre deformerte bakhjørner.  Han hadde også med seg en brillefin batterihylle i original VW kvalitet. Den passet dønn!  Så Lørdag kveld ble det sveiset inn, og i tillegg ble fikset vi utsparring til baklampa. Måtte også rustsveise punktsveisings leppa på baksjermen... dobbel plate med rust mellom... borte nå... dobbel plate uten rust mellom i stedet.
|
|
« Siste redigering: august 19, 2015, 13:10:18 pm av Hot Owl »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #58 på: april 23, 2014, 09:51:52 am » |
|
Da ble det en liten runde i går også, med litt klipping og tenking rundt hjulhusene. Pluss at dekkene ble lagt på felgene. 
|
|
« Siste redigering: august 19, 2015, 13:11:08 pm av Hot Owl »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Nagel
Medlem
  
Innlegg: 195
Bosted: larvik
|
 |
« Svar #59 på: april 23, 2014, 22:19:19 pm » |
|
Flinke gutter jo  ser at jeg må komme meg ut i garasjen selv snart nå.
|
|
|
Loggført
|
Aircooled Vw Cruisers Vestfold #2
Tlf 98 88 66 16 Larvik
|
|
|
|