Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #60 på: april 23, 2014, 23:35:38 pm » |
|
Fått forhjula ut også! Da så det bedre ut:-)
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #61 på: april 24, 2014, 09:14:01 am » |
|
I går kom Karl Fredrik for å fortsette med hjørnene og jeg jobbet videre med hjulbuen.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #62 på: mai 07, 2014, 19:31:59 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #63 på: juni 11, 2014, 13:04:40 pm » |
|
I går sveiset Karl Fredrik på nedre del av det venstre hjørnet. Kommer til å gjøre et forsøk på å montert det på bilen snart.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #64 på: juni 11, 2014, 21:25:58 pm » |
|
Ser meget flott ut gutter! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem
    
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #65 på: august 23, 2014, 11:11:04 am » |
|
Skal luftinntakene bak vinduene og hjulbuene foran tas også?  Dette blir bra!!
|
|
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #66 på: august 23, 2014, 21:43:32 pm » |
|
Luft intakene bak blir early, men hjulbuene blir custom, i hvertfall bak. Dette er bare en utseendemessig justering, konstruksjonen på det bakenforliggende gjør at en skikkelig ombygging blir for stor. Men det er mer moro enn rustsveising i hvertfall 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #67 på: januar 30, 2015, 17:48:16 pm » |
|
Og der var vi i gang igjen, siden sist har det bygget et varmt rom for å kunne effektivisere jobbingen om vinteren. CSP skivebremser til forstillingen har kommet i hus, og vi fikk kjøpt et NOS bakhjørne av herr Brattås! Siden sist vi holdt på har bilen blitt grundig studert, konklusjonen er at noe bak der er "ulikt". For å finne ut av det ble det laget en profilmal på en "ekte" early bakende, og den avslørte avviket. En early bay buer innover mot motoren langs motorlokket, mens en late bay er fullstendig loddrett i samme område. Det var bare å ta frem vinkelkutteren, med nydelige 0,8mm kutteblader fra Nagel... svupp...  Deretter var måtte den avkappede biten slimmes ca 20 mm i bunnen slik at profilen kunne gjemmes innenfor Early hjørnet.  Og vips passet det nye hjørnet helt gull  Ser ikke helt feil ut... skulle bare hatt ett slikt hjørne til. 
|
|
« Siste redigering: april 29, 2015, 12:52:13 pm av Hot Owl »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #68 på: februar 01, 2015, 09:53:59 am » |
|
ser bra ut gitt
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #69 på: februar 09, 2015, 10:21:32 am » |
|
Det er nok største grunnen til at earlybay ser så mye bedre ut bak enn en late.. Moro!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #70 på: februar 09, 2015, 11:47:50 am » |
|
Det er jeg helt enig i Gunnar... det rare er at plassen til selve motorene (evt.T4) ikke behøver innskrenkes for å få samme linjer. Så her tror jeg det bare handlet om å bli kvitt ett gamledags utseende for Volkswagen.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
boble54
Seniormedlem
   
Innlegg: 376
Bosted: Skjetten
|
 |
« Svar #71 på: februar 10, 2015, 12:06:24 pm » |
|
Det er jeg helt enig i Gunnar... det rare er at plassen til selve motorene (evt.T4) ikke behøver innskrenkes for å få samme linjer. Så her tror jeg det bare handlet om å bli kvitt ett gamledags utseende for Volkswagen.
Liker Late Bay bedre jeg da  , men flott arbeide på SCC bussen!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #72 på: mars 12, 2015, 01:49:10 am » |
|
Da har det vært full aktivitet i en ukes tid igjen. Det begynner å hjelpe på den indre strukturen nå.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #73 på: mars 12, 2015, 12:41:25 pm » |
|
Det er nok den fine hammeren som gir deg gode resultatet 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #74 på: april 05, 2015, 23:58:19 pm » |
|
Dette har vært en måned med MANGE timer på bussen. Det begynte med å gjøre ferdig hjulbuen på førersiden, deretter tok vi passasjersiden:  Så ble det endel jobb med å bygge opp en ny smalere midt seksjon for å få early linjene til å stemme. Laget av 3mm gods som originalen og fortsatt like stort motorrom.  Det måtte bygges i etapper for å få til både låsehake og sveiseflenser for ytterskinn  Deretter ble det gjort en hel masse det ikke finnes bilder av, men slik så det ut rett før syregrunningen gikk på.  Her har den nye late bay hylla fått early profil  Dette er den originale hylla med ny kant.  Her er ytterskinnet sveiset på   Så ble det syregrunning før epoxy grunningen gikk på, alt 2komponent.      Da er det bare resten igjen
|
|
« Siste redigering: april 06, 2015, 00:13:19 am av Hot Owl »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #75 på: april 06, 2015, 07:48:09 am » |
|
Maestro!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #76 på: april 06, 2015, 08:12:11 am » |
|
Imponerende arbeid! Dette blir bra! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Doka64
Supermedlem
    
Innlegg: 566
Bosted: Lunde, Telemark
|
 |
« Svar #77 på: april 06, 2015, 21:43:24 pm » |
|
Ser veldig bra ut  Men hvordan er det å bruke syregrunning under epoxy? Jeg hadde tenkt å gjøre det samme med early bay'n jeg pusser opp, men fikk streng beskjed fra CC Christoffersen i Skien at dette ikke måtte kombineres. Enten måtte jeg bruke syregrunning eller så måtte jeg bruke epoxy. Disse to sammen KUNNE reagere med hverandre å føre til at lakken slapp over tid.
|
|
|
Loggført
|
-72 Doka -58 1200 -64 Doka
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem
    
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #78 på: april 06, 2015, 22:51:13 pm » |
|
Flott arbeid!  Et lite tips. Folk har jo sagt det ikke går å lage avtagbar bakplate på latebay pga rammenr. Jeg jobber også med en EB-"lookalike", og har løst det på lovlig måte (tror jeg). Ved å kutte rundt rammenr, (bare profilen) så kan platebiten bøyes og legges dobbelt med profilen før batterihylla. Ikke kappet/flyttet, bare justert litt.  Jeg valgte den enkle veien, og flyttet baklyktene ut et par cm for å unngå profilen som kommer i veien. Deres løsning var jo genial!  Helt "riktig" blir ikke vår uansett, så jeg lar det være som det er. Rød linje viser kuttet. Etter de legges dobbelt slik at enden/bretten treffer profilen bak lykta, er det bare å lage en ny profil i toppen. Ser nesten ut som det skal være slik. 
 kutt.jpg (67.76 KB. 800x600 - vist 416 ganger.)
|
|
« Siste redigering: april 06, 2015, 23:01:11 pm av StarBugs Geir »
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #79 på: april 07, 2015, 10:17:34 am » |
|
Ser veldig bra ut  Men hvordan er det å bruke syregrunning under epoxy? Jeg hadde tenkt å gjøre det samme med early bay'n jeg pusser opp, men fikk streng beskjed fra CC Christoffersen i Skien at dette ikke måtte kombineres. Enten måtte jeg bruke syregrunning eller så måtte jeg bruke epoxy. Disse to sammen KUNNE reagere med hverandre å føre til at lakken slapp over tid. Hei, etter å ha gått boks og forhandler nærmere etter i sømmene så skjønner jeg at jeg skrev feil, det er ikke en Epoxy grunning, men en vanlig to-komponent grunning. Jeg har brukt både syre-grunningen og denne vanlige før uten noen problemer. Produktnavnene er Monopol Wash-primer og Nasa 2000 primer
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #80 på: april 07, 2015, 10:21:30 am » |
|
Flott arbeid!  Et lite tips. Folk har jo sagt det ikke går å lage avtagbar bakplate på latebay pga rammenr. Jeg jobber også med en EB-"lookalike", og har løst det på lovlig måte (tror jeg). Ved å kutte rundt rammenr, (bare profilen) så kan platebiten bøyes og legges dobbelt med profilen før batterihylla. Ikke kappet/flyttet, bare justert litt.  Jeg valgte den enkle veien, og flyttet baklyktene ut et par cm for å unngå profilen som kommer i veien. Deres løsning var jo genial!  Helt "riktig" blir ikke vår uansett, så jeg lar det være som det er. Rød linje viser kuttet. Etter de legges dobbelt slik at enden/bretten treffer profilen bak lykta, er det bare å lage en ny profil i toppen. Ser nesten ut som det skal være slik.  [ Vedlegg ] Smart det der, skjønner behovet ved T4 motor... men med type 1 motor er det klar bane.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #81 på: april 13, 2015, 13:05:08 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #82 på: april 13, 2015, 14:19:30 pm » |
|
ser meget bra ut
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #83 på: april 14, 2015, 09:22:26 am » |
|
Takk for det 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #84 på: april 14, 2015, 10:03:20 am » |
|
Steike ta, dette er solid og grundig arbeid. Blir knallbra! 
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #85 på: april 14, 2015, 23:36:16 pm » |
|
Takk for det!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #86 på: april 28, 2015, 14:25:29 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: april 29, 2015, 12:22:51 pm av Hot Owl »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #87 på: april 29, 2015, 10:59:35 am » |
|
I går var planen å fjerne litt sparkel og sprøyte på syregrunning. Men etter at det datt ut en sparkelkake av kanalen tok kvelden en annen rettning.   Etterpå var det selvfølgelig rustet hull i C stolpen inne i "veggen" og kanten mot hjulhuset måtte bygges opp på nytt. Her er sakene etter svesing og sliping.  Deretter var det bare å punkte på det ytre skinnet  Her etter sliping  Nå er planen for kvelden er den samme den var i går... fjerne litt sparkel å få på syregrunning 
|
|
« Siste redigering: april 29, 2015, 11:04:49 am av Hot Owl »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Simen Englund
Seniormedlem
   
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker
|
 |
« Svar #88 på: april 29, 2015, 12:18:35 pm » |
|
Veldig vakkert arbeid! Så man får lyst til å sveise rust, faktisk 
|
|
|
Loggført
|
Land Rover Serie II -70 (Julie) VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar) XC 90 (konebilen) Audi 80 Cab -93
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #89 på: april 29, 2015, 18:12:33 pm » |
|
Takk for det, her begynner det å bli nok rust sveising for en stund. 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|