mai 05, 2025, 22:10:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oppgradering av bobla, forstilling, bakstilling og motor  (Lest 1191 ganger)
Jesper1201
Supermedlem

Vis profil
« på: juni 01, 2014, 22:51:42 pm »

Heisann!

Etter en fin helg på Herbie Memorial Run, har jeg blitt mer lysten på å oppgradere bobla litt for neste år, en 1970 1300S med 1600 motor.
Håper dere har noen gode tips til en som er ny i gamet!

Jeg slet med understyring og hjulløft både foran og bak.
Original forstilling og ombygd til IRS bak som begge er moderat senket, ikke slengt i bakken.
Hva anbefaler folk for å bøte på dette?
Jeg skal også kunne bruke bilen "til daglig" så har vurdert Puma justerbar forstilling, er det noe å satse på?
Bør jeg samtidig oppgradere til stivere stabstag?
Har lest/hørt noe om camber kompensator, hva vil dette i praksis si?

Hva bør gjøres bak, er det i det hele tatt noe å gjøre?

Motormessig ønsker jeg å få mest mulig uten å splitte blokka, men ser at det kan bli problematisk så det må vel gjøres.
Motor er heloverhalt sommer/høst 2013 og er kjørt i overkant av 2'000 km

Har sett litt på disse: http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=195529
Og lurer på nye topper + porting og 1,25:1 ventilløftere, men som sagt kom med innspill.
Ser for meg et sted mellom 100 og 125hk, hvis dette lar seg gjøre.
Ny/brukt komplett motor er også aktuelt, så lenge jeg ikke blir slått konkurs  Gliser

Et evt. budsjett vil ligge på 30-45,000,- avhengig av hva jeg vil få for pengene.

Håper noen har noen gode innspill og gidder å svare Glad
Loggført
Dalland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: juni 02, 2014, 08:10:02 am »

Du kommer nok langt på vei med org stabstag fremme med senkespindler og litt smalna puma.
Bak trenger du kun et kraftig stabstag og selvfølgelig sleng på noen røde koni rundt hele, evt spax, bilstein osv..

Å bytte topper uten å bytte kamaksel er botkastet penger, å åpne en blokk er ikke vanskelig, bare litt skummelt.
40mm dellorto, engle w110 med enkel HD fjærer og en "sportslig" eksos så har du 80-100 hk som er veldig kjørbar.
4500kr for gassere, 1500kr for kam, løfter og fjærer, 1500kr for eksos,

Så motor: 7500kr
stabstag, koni, puma, spindler: 9000kr

I tillegg vil eg anbefale ferrodo bremseklosser fremme og bytte til 19mm hjulsylindre bak. Blunker
Loggført

Jesper1201
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: juni 02, 2014, 13:37:51 pm »

Jeg har ingen planer om å senke bilen nevneverdig mer enn i dag, så senkespindler ser jeg ikke behovet for.
Bilen min er bredda, så smalnet forstilling blir ikke aktuelt, men siden puma bil anbefalt så blir det evt. en slik.

Har du lyst til å finne link til de trim delene du nevner? Glad

De forgasserene jeg linket til, er de noe tess?
Loggført
Dalland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: juni 02, 2014, 13:46:02 pm »

Helt ok forgassere det. Hatt en forkjærlighet for dellorto siden første gang jeg testet dem men idf funker helt ok.

Hvis du har vanlig BJ forstilling så blir det etter min mening akkurat passe høyde hvis du senker med senkespindler og da beholder du org fjærings geometri som innebærer en hel del ting som jeg ikke gidder å gå inn på.
Puma senking er noe drit...
Siden bilen er breddet så foreslår eg org forstilling med røde koni, evt større stabstag og senkespindler.

Dellene finner du på eks cip1.com, piersideparts.net eller gjerne unneberg-bil.no
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!