Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #270 på: oktober 13, 2014, 15:03:05 pm » |
|
Takk.. :-)
Har litt problem med blokka. Jeg hadde ikke korrigert et gammelt nummer i kundeinfo til Piersideparts, så UPS ringte og snakkte utenlandsk med en tidligere arb.kollega.. Det førte til at de ikke tok pakken i retur som avtalt, og de ga klar beskjed om at de kun prøver to ganger til: I dag og i morgen. Jeg spurte om jeg måtte være hjemme for å utlevere den, eller om jeg kunne sette den ulåst i garasjen, men det har de ikke svart på..
Godt jeg nå snart kan sende de roterende delene og stempler til balansering. Må bare lage vegger og benk i Turboverkstedet og jigg til veiven først.. Og kasse til å kunne sende den trygt i.
|
|
« Siste redigering: oktober 16, 2014, 15:23:56 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #271 på: oktober 13, 2014, 15:13:57 pm » |
|
Trenger hjelp til en ting: Jeg skal jo samle sammen veiven for å sende til balansering. Da må jeg vel montere reim-triggerhjul med bolt og skive, fordeler drev, kamdrev, kiler, svinghjul, begge (stage3/4) clutchhus og svinghjulsbolt med skive.
Men begge drevene skal vel krympes fast, og da må jeg vel sette på det lageret som skal stå innenfor? Er det dette som bestemmer plassering av drevene? Og kan jeg bestille lagrene ut i fra målene jeg har fått oppgitt på blokk og veiv, eller må dette måles?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #272 på: oktober 13, 2014, 15:28:54 pm » |
|
Du skal verken sette på det lageret som står innenfor registerdrevet, eller det bakerste som støtter op sidebelastningen til dynamoen... Det er jo tross alt ikke en del av den roterende massen som skal testes og balanseres. Plasseringen til de andre delene som skal krympes på, avhenger ikke av de to bakerste lagrene på veiva.
Lager leveres i utvendig ovedim på 0,5mm/steg og innvendig underdim på 0,25mm/steg. Do the math, enkelt og greit utifra hvilke tall du har etter ev. linjeboring og sliping av veiv ;-)
Hvem får balanseringsjobben forresten?
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #273 på: oktober 13, 2014, 15:50:56 pm » |
|
Hvordan får jeg da på lageret som skal stå bak begge drevene etterpå? Må jeg terse dem av etter balansering for deretter å sette lageret og drevene på igjen etter balansering? Ser nå at drevene skal stå mot en kant ja.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
kb
Medlem
  
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #274 på: oktober 13, 2014, 15:51:46 pm » |
|
Du må montere på drevene uten lagret, da det er normalt sett denne lagerbanen som benyttes når man balanserer denne veiva. Samme med det ved svinghjulet. Ingen lager der heller. Så etter det er balansert, må drevene av igjen, lager på, så må de igjen monteres på. Tungvint, men da blir det mest riktig. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #275 på: oktober 13, 2014, 15:58:41 pm » |
|
It's the only way!  Få se triggerhjul-oppsettet ditt da vel? Spent på hvilke løsning du gikk for 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #276 på: oktober 13, 2014, 17:35:41 pm » |
|
det får du ikke se helt enda, for det er under "produksjon"  Det blir Mario sitt oppsett med skjult VR-sensor bak reimhjulet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #277 på: oktober 13, 2014, 17:54:30 pm » |
|
Alt jeg trenger å vite  Det er et flott oppsett, Jan Olav! Du kommer til å bli veldig fornøyd med det. Skal du slenge med en cam-synch unit mens du først dealer med Mario? Det vil la deg kjøre fullsekv. sprut og i tillegg la deg trimme fuel for hver enkelt sylinder. Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg motoren din kan ha godt av en EGT-probe bak hver sylinder slik at du kan trimme vekk ulikhetene mellom dem. Det blir et temmelig kritisk oppsett med over 260 hk/ltr... Én ting er å lytte til bank når du står i benk og manipulere fuel/tenning globalt for å "legge deg under smertegrensen", en annen ting er å fikse problemet på en så kirurgisk måte som mulig og la alle sylindere få jobbe mest mulig effektivt og harmonisk seg imellom. Verdt å tenke over...
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #278 på: oktober 14, 2014, 00:02:13 am » |
|
Takk for det :-) Om jeg skulle hatt kamsynk unit, burde gjerne Grelland frese inn to stålbiter på fremsiden i reimhjulet før det ble balansert, og tatt signal med en induktiv føler derfra? Jeg skal ikke ha noe som likner på fordeler. Det hullet skal brukes til ventilasjon. Ellers er jeg med på EGT på hver sylinder, men da må jeg vel sikre probene på et vis så det ikke løsner av biter og havarerer turboen. Men om jeg sikrer med insveist rør/gitter går det ut over flow til eksosgassene? Eller pleier folket bare å ta sjansen?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #279 på: oktober 14, 2014, 00:09:20 am » |
|
Tmbryhn, jeg har ikke planlagt 607hk? Dette blir en 2332cc... :-)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #280 på: oktober 14, 2014, 00:57:30 am » |
|
Åja, trodde du skulle bygge en overladet 1915cc med 500 hk, haha  Jeg skjønner ikke helt hva du mener med det første avsnittet der. Hva skulle det vært godt for? Nei, da blir det ikke noen mulighet for å tune hver enkelt sylinder heller  Jeg har ikke eksperimentert med det ennå, men jeg ser virkelig fordelen på en slik kritisk motor som du bygger. Tror folket sveiser fast holdere til EGT-prober, men det kan jo undersøkes nærmere isåfall. En bitteliten thermocoupler på et par millimeter i diameter vil nok ikke være særlig utslagsgivende for ytelsen i så måte.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #281 på: oktober 14, 2014, 08:29:58 am » |
|
I det første avsnittet mente jeg slik: http://www.msextra.com/doc/ms3/trigger-wheel.html#dualwheeldualcamNederste bilde for full sekvensiell, øverste for semi. Så for fullsekvensiell trengs det å montere på èn bolt eller metallbit på reimhjulet?
|
|
« Siste redigering: oktober 14, 2014, 08:46:36 am av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #282 på: oktober 14, 2014, 09:04:47 am » |
|
Du må vel ha en sensor på kammen eller fordeler-giver for å kjøre fullsekvensiell. Bildet du linker til er av et kamdrev. Kammen snurrer rundt halvparten så fort som veiva... Og sprutet må skjønne om du er i eksos eller tenningstakt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #283 på: oktober 14, 2014, 10:07:14 am » |
|
Akkurat ja.. Trodde jeg hadde komt på noe lurt jeg... Får kikke etter flere deler da.. Noe som er bra, pent og dyrt. Forslag? Vet MSD har og, men vil ha svart CNC look.. 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #284 på: oktober 14, 2014, 10:15:40 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #285 på: oktober 14, 2014, 10:21:34 am » |
|
Den likte ikke jeg. Du trenger den åndingen du kan få. Mekk heller en sensor i blokka og på kammen din.  -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #286 på: oktober 14, 2014, 12:11:16 pm » |
|
Alt over med kamsynch stemmer. Bildene fra MS-manual KAN missoppfattes, da det ser ut som at begge hjulene snurrer med veivhastighet. Speed Deemon forklarer på en logisk og fin måte  Den du likte, Jan Olav, var den kamsync-uniten jeg refererte til innledningsvis, hvorpå du ikke virket så begeistret av årsaker Kalle lister opp under. Litt forvirret nå  Kalles forslag om å bruke en ren kamsensor er også god og vil få jobben gjort, men du må være sikker på at du gjør det rett første gang mht. plassering av magnet eller stålbit (ikke det at det er så fordømt komplisert) - selvom dette kan kureres i software, er det lite elegant løsning på problemet, og følgene blir jo å måtte splitte for en fillesak når du finner ut at du satte den feil og du forskyver injectortimingen med 180, 270 eller 360 veivgrader. Den biten må heller aldri få lov til å løsne.....  Når vi først snakker om potensielle ting som kan falle av... Hvorfor ikke tillate sync på 1/2-veivhastighet ved å bruke fordeleruttaket, og heller ta ut ekstra ånding ved beninpumpens originale plassering og ev. bore hull rett ned i veivhuset for økt areal? Fin diskusjon 
|
|
« Siste redigering: oktober 14, 2014, 12:15:35 pm av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #287 på: oktober 14, 2014, 13:22:24 pm » |
|
Jeg har kjøpt dynamofot, går sikkert og lage fin lufting i den og. Bensinpumpeblokkoff er fra før av bestilt med lufting... (I svart seff...)
|
|
« Siste redigering: oktober 14, 2014, 13:26:13 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #288 på: oktober 14, 2014, 13:39:01 pm » |
|
Såehh... Camsync à la Mario next?  Hvor mye åndeareal på en slik motor er nok?
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #289 på: oktober 14, 2014, 13:42:43 pm » |
|
Såehh... Camsync à la Mario next?  Hvor mye åndeareal på en slik motor er nok? Det er helt avhengig av hvor bra motoren er bygget og hvor tett den blir. Jeg hadde drillet hull bak i taket på blokka og fått sveist på slangenipler. Skjult av viftehuset. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #290 på: oktober 14, 2014, 13:45:45 pm » |
|
Såehh... Camsync à la Mario next?  Hvor mye åndeareal på en slik motor er nok? Det er helt avhengig av hvor bra motoren er bygget og hvor tett den blir. Jeg hadde drillet hull bak i taket på blokka og fått sveist på slangenipler. Skjult av viftehuset. -BB- Nettop. Det hadde jeg gjort også, slik at fordeleruttaket kan brukes til noe annet fornuftig, siden denne kan ha mer enn én funksjon, ref. både ånding og sync.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #291 på: oktober 14, 2014, 15:02:50 pm » |
|
Hvordan er det å sveise i alublokka når den er ferdig maskinert? Er det ikke fare for at noe kan endre seg når det blir så varmt på ett punkt?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #292 på: oktober 14, 2014, 15:12:40 pm » |
|
Hvordan er det å sveise i alublokka når den er ferdig maskinert? Er det ikke fare for at noe kan endre seg når det blir så varmt på ett punkt?
Om du er i tvil kan du borre, gjenge og feste en 1" fitting der 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
soa
Medlem
  
Innlegg: 195
Bosted:
|
 |
« Svar #293 på: oktober 14, 2014, 16:28:45 pm » |
|
Kan en da ta og borre 1 hull i hver blokk halvdel, bak vifte huset og kun ha ånding der? så slipper en disse ånde slangene i front 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #294 på: oktober 14, 2014, 17:22:23 pm » |
|
Kan en da ta og borre 1 hull i hver blokk halvdel, bak vifte huset og kun ha ånding der? så slipper en disse ånde slangene i front  Det er jo avhengig av hvor du plasserer åndeboksen  Og det lønner seg å gjøre litt flid med blokken også som dere blant annet kan lese om her: http://johnmaherracing.com/tech-talk/internal-case-modifications/-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #295 på: oktober 14, 2014, 17:51:09 pm » |
|
Kan en da ta og borre 1 hull i hver blokk halvdel, bak vifte huset og kun ha ånding der? så slipper en disse ånde slangene i front  Nei. Blokka suger luft fra reimhjulet på veiven, så du trenger ånding foran viftehuset og
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #296 på: oktober 14, 2014, 23:41:15 pm » |
|
? Suger blokka luft gjennom simmeringen på veivaksel ved reimskiva?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #297 på: oktober 15, 2014, 08:46:46 am » |
|
Det er ikke noe simring der orginalt.
Med mindre du har sand-seal, da suger den nok mindre luft.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #298 på: oktober 15, 2014, 09:18:14 am » |
|
Aha, er det det den der skiva er til? at oljen skal sentrifugeres av og renne tilbake til blokka? Kan jo bare hullbore en 2x4" CU imp. å sette i der.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #299 på: oktober 15, 2014, 09:50:29 am » |
|
Den suger ikke luft der, originalt skur reimhjulet oljen inn igjen. Resten regnes som ånding. Simring settes inn for å holde sand ute, simringen snus om man kjører ejector/tørrsump for å få undertrykk i blokka.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|