Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #420 på: april 17, 2015, 01:26:53 am » |
|
Vi burde nok handle inn en boks ja. Kjekt å ha:-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #421 på: april 17, 2015, 07:39:17 am » |
|
Var å kikket på DKL prosjektene i går og er mektig imponert. Gleder meg til å se disse bilene på stripa i år.
sprek satsing i en by som ligger så langt fra asfalt stipene, godt det er flere baner på gang på sørvest landet.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #422 på: april 17, 2015, 07:43:55 am » |
|
Det var veldig hyggelig å få besøk i går  kjekt at Trond og fikk tid til å gjøre noe i går  Skal sjekke syrepasta.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #423 på: april 17, 2015, 09:41:48 am » |
|
Er det en snekkers fascinasjon av å legge til materiale som gjør at du la inn 3 cm bit, i stedet for å bytte ut den rette delen av røret med en som var 3cm lengre?  Mulig du kunne ha kikket på en Subaru girkasse forresten.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #424 på: april 17, 2015, 09:53:25 am » |
|
Er det en snekkers fascinasjon av å legge til materiale som gjør at du la inn 3 cm bit, i stedet for å bytte ut den rette delen av røret med en som var 3cm lengre?  Mulig du kunne ha kikket på en Subaru girkasse forresten. Ha ha.. det er en forklaring på det, men ikke akkurat logisk: Lette rundt etter rør til å skjøte med, endte først opp med å reise på tur med mopeden(!) for å betale kr. 400,- for en rørstump som jeg måtte kaste fordi selger hadde målt feil.. (Var 40mm i stedet for 42.40mm) Da var allerede hjernen programmert til å bruke en liten bit til å skjøte med. Så når jeg var så heldig å få skaffet en hel meter med riktig rør, maktet ikke fantasien å se at jeg kunne skjøte det en annen plass. Men nå har jeg mer rør til wastegaten..  Subarukasse har jeg ikke tenkt på, men da trenger jeg og adapterplate.. Får lese meg litt opp på det og..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #425 på: april 17, 2015, 11:09:54 am » |
|
Husk også på at du kan vri kompressorhuset (og turbinhuset) på turboen hvis du ikke er helt fornøyd med vinkling og retning.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #426 på: april 17, 2015, 11:21:41 am » |
|
Husk også på at du kan vri kompressorhuset (og turbinhuset) på turboen hvis du ikke er helt fornøyd med vinkling og retning.
Mvh BB
Joda, har vridd mye på det for å finne beste plassering. Men det er en "vulk" på kompressorhuset(til boltene) som vil ta borti viftehuset. Der er planen å bulke viftehuset med en kulehammer. Det er snakk om at jeg trenger rundt 10mm dybde i et areal på 4cm2. Kunne vridd hele turboen på Vband flensen for å gå klar, men det så litt "kleint" ut når ikke turbo sto parallelt med motor. 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Randeberg
Medlem
  
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland
|
 |
« Svar #427 på: april 18, 2015, 16:30:42 pm » |
|
Kan se om jeg kan kjøpe med en boks syre neste gang jeg er ute på tema
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #428 på: april 18, 2015, 21:09:15 pm » |
|
Syre har vi på verkstedet også Kjell. Bare å ta med ut. Dere trenger jo ikke en hel boks for det småtterier av rustfritt dere holder på med.. Men husk hansker og briller. Samt en kost som tåler syre. Ellers blir busta borte. He he..
Petter
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #429 på: april 19, 2015, 09:57:42 am » |
|
Dere er gode 😉 så flott!
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Randeberg
Medlem
  
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland
|
 |
« Svar #430 på: april 19, 2015, 14:12:24 pm » |
|
Dere er gode 😉 så flott!
tar med etter jobb i morgen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #431 på: april 19, 2015, 23:07:08 pm » |
|
Kanon!
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #432 på: april 26, 2015, 23:04:42 pm » |
|
Montert oljepumpe og kjøler i kveld og her et par bilder..
|
|
« Siste redigering: april 27, 2015, 12:26:57 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #433 på: april 27, 2015, 20:20:57 pm » |
|
om du skal ha viftehus på må du huske glemmeblekket på oljekjøleren .
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #434 på: april 28, 2015, 07:56:28 am » |
|
Glemmeblekk -trodde det var det som var over støtstangrøra? De husket jeg takket være de kalles glemmeblekk.  Hvilket "glemme" blekk til oljekjøler tenker du på? Så noen av mine turbokompiser bruker glemmeblekk, og noen ikke. Det var faktisk en fryd å montere. Var redd det og måtte tilpasses, men det klikket fint på plass over alt og satt godt fast. Så fikk jeg shimset opp Pauter vippestellet. Måtte bruke CB shims som hadde ID 19,8 og akslingen var 20mm. Så brukte dremelen til å slipe dem opp 0,2mm og fikk dem flate igjen med 1000 papir og en granittflis. Fikk og satt fast toppen med moment og fant ut hvor smertegrensen går på de 10mm CM boltene går.. Noen av dem tåler 6,2kg. Med 6,5kg klarer ikke momentnøkkelen å slå ut.. Så jeg endte opp med 4,7kg og boka anbefaler 3,4kg(23ft-lb) på 10mm bolter. Men da har jeg i hvert fall sjekket at jeg nå har rundt 0,4mm strekk på boltene. (90 grader etter bolten har satt seg med 1,5mm stigning) Det bør være nok til å ta opp termiske svingninger, jeg har uansett blitt tipset av Skinne til å sørge for at motoren er god og varm før jeg belaster den. Når det gjelder Tor Øyvind Skinne, må jeg si at jeg er mektig imponert over den flotte jobben han har gjort med toppene og innsugene. Ser veldig bra ut, det var og raskt levert. Fikk og tapered støtstenger fra Skinne i går, de holder og veldig flott finish og ser veldig solide ut. Alt i alt har jeg fått mye god hjelp, og Tor Øyvind svarer alltid når jeg ringer, er veldig hyggelig og kommer med gode råd når jeg er usikker på noe. Takk for det!  Har og fått begynt å montere støtstang røra. Så det var nok en produktiv kveld i går kveld 
|
|
« Siste redigering: april 28, 2015, 08:10:13 am av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #435 på: april 28, 2015, 08:54:02 am » |
|
Fikk og satt fast toppen med moment og fant ut hvor smertegrensen går på de 10mm CM boltene går.. Noen av dem tåler 6,2kg. Med 6,5kg klarer ikke momentnøkkelen å slå ut.. Så jeg endte opp med 4,7kg og boka anbefaler 3,4kg(23ft-lb) på 10mm bolter. Men da har jeg i hvert fall sjekket at jeg nå har rundt 0,4mm strekk på boltene. (90 grader etter bolten har satt seg med 1,5mm stigning)
Morn du, Kjekt å lese oppdateringene dine! Mange takk. Når det gjelder moment på pinneboltene dine så er en ting hva dem faktisk tåler og en annen ting hva dem skal ha. Mer moment = mer eggformete sylindere = mer sylinderlekkasje. Spesielt tynne 94mm sylindre med 4 pinnebolter kan fort se slike ut med for mye moment:  En morsom øvelse er å sette leak down testeren på og så endre moment på toppene. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #436 på: april 28, 2015, 08:59:09 am » |
|
Fikk og satt fast toppen med moment og fant ut hvor smertegrensen går på de 10mm CM boltene går.. Noen av dem tåler 6,2kg. Med 6,5kg klarer ikke momentnøkkelen å slå ut.. Så jeg endte opp med 4,7kg og boka anbefaler 3,4kg(23ft-lb) på 10mm bolter. Men da har jeg i hvert fall sjekket at jeg nå har rundt 0,4mm strekk på boltene. (90 grader etter bolten har satt seg med 1,5mm stigning)
Morn du, Kjekt å lese oppdateringene dine! Mange takk. Når det gjelder moment på pinneboltene dine så er en ting hva dem faktisk tåler og en annen ting hva dem skal ha. Mer moment = mer eggformete sylindere = mer sylinderlekkasje. Spesielt tynne 94mm sylindre med 4 pinnebolter kan fort se slike ut med for mye moment:  En morsom øvelse er å sette leak down testeren på og så endre moment på toppene. Mvh BB Fint om du kan legge ut det bilde igjen, klarer ikke å se det.. Ja, vi har jo leakdown tester så jeg kan bare sette i et par tennplugger nå og måle faktisk.. Men mener du det kanskje hadde holdt med lavere moment? Tor Øyvind drar til med veldig mye mer enn det jeg har vært oppi. (Vet hvor mye og hvordan og hvorfor men usikker på om det er "hemmelig")
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #437 på: april 28, 2015, 09:02:56 am » |
|
Hvis sylindrene har fare for å bli eggformet pga for høyt moment, burde det vært tett mellom boltene og høydesenter på sylinder. Da ville vel kreftene motvirket hverandre? Hvorfor er de ingen som gjør det? Eller kanskje de gjør det?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #438 på: april 28, 2015, 09:09:02 am » |
|
Tor Ø har HELT andre sylindre en deg og kan benytte langt mer moment før dem blir deformert.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #439 på: april 28, 2015, 09:18:14 am » |
|
Tor Ø har HELT andre sylindre en deg og kan benytte langt mer moment før dem blir deformert.
Mvh BB
Ja..og helt andre bolter og innfesting i blokk..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #440 på: april 28, 2015, 09:51:20 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #441 på: april 28, 2015, 09:56:58 am » |
|
Dansken, har du en sånn på lager? Vil du sende en?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #442 på: april 28, 2015, 11:27:28 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #443 på: april 28, 2015, 12:00:30 pm » |
|
Jatakk, få det hjem :-) Kjekt du er på hogget 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #444 på: april 28, 2015, 12:17:50 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #445 på: april 28, 2015, 12:28:35 pm » |
|
BeetleBug mente gjerne dette bildet? http://cal-look.no/lounge/index.php?action=dlattach;topic=20436.0;attach=72439;imageMerkelig men når jeg satte inn dette bildet dukket plutselig det opp i innlegget ditt også..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #446 på: april 28, 2015, 13:10:41 pm » |
|
Kalle linket inn et bilde fra "The Lounge". Har du konto der? Dersom du ikke er registrert tror jeg ikke bilder er synlige og det vil være begrenset hvem som kan se det i posten hans...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #447 på: april 28, 2015, 13:15:08 pm » |
|
Merkelig men når jeg satte inn dette bildet dukket plutselig det opp i innlegget ditt også..
Fordi du logget inn for å se det og deretter var "innlogget" når du leste tråden her igjen ;-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #448 på: april 28, 2015, 14:39:47 pm » |
|
Aha.. Snodige greier med det her EDB anlegget.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #449 på: april 29, 2015, 08:45:09 am » |
|
Da fikk jeg montert støtstang rør fra JayCee og de nye flott konte støtstengene fra Skinne i går kveld. Superlette og skal være supersterke. Pauter vipper ble shimset og justert, godt SOA kom innom og fortalte at klaringene mine var ute av spec.. (Synes det virker vinglete med 0,25-0,38mm aksialklaring) Noen av vippene tok lite grann borti basen på akselfeste(som fester vippestellet til toppen) så måtte slipe litt klaring på vippene. Så alt roterer fint og kjennes bra ut nå.
Så skulle jeg montere mine rustfrie ventildeksler med klembøyle som var lagde for høyløft vipper og kammer. Seff tok de borti det meste.. Nå må jeg på let etter alternativ om ikke noen har noen forslag. Irriterer meg at ingen lager spacer med korkpakning design. Kunne produsert selv før, men i den nye jobben har jeg ikke engang tegneprogram.. Også måtte jo bøylen vært lengre...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|