Takk for tilbakemeldinger

Setter veldig pris på det!
Da er sesongen snart i gang så har kjørt meg noen runder allerede med bobla

Oppdaget ganske fort at bakdemperne som var dårlige i fjor, var ELENDIGE i år.. bilen spretter nesten av veien..
Så da var det å gå til innkjøp av nye dempere, siden originale dempere ikke er mye å skryte av på disse bilene tok jeg litt telefoner og forhørte meg litt om hva som anbefales.
Spesielt med tanke på at bilen er såpass lav, og gocart hvor jeg gjerne ville ha igjen littegranne comfort.
Valget falt da på GAZ GT dempere, kjøpt etter mål på min bil, slik at jeg får helt riktig arbeidsområdet på demperen.
I tillegg er disse justerbare begge veier (Parallelt med 1 justering skrue) Hvor jeg har hele 36 flytt.
Så disse skulle kunne gå ifra latterlig mykt til helt stivt.
Det koster jo en del ekstra, men skulle være noe av det bedre man fikk til disse bilene.

Begynte med å jekke opp bilen naturligvis å ta av hjulet.

Jeg har sett sikkert 30 episoder med "bilfikserne" de siste ukene, så etter litt inspirasjon ifra ed så ble det skrubbing av all olje og møkk, vask med bremserens før det ble påført Hammerite lakk av typen (direct to rust)
Dette løftet jo hele hjulbuen en god del!

Så er det så enkelt som å demontere 2 bolter og bytte demper.
Gjort på 2min.

Har igjen litt prøv å feil når det kommer til justering, men ifra å begynne på hakk nr 20, ned til 6 så har bilen blitt som ny.
Den er fortsatt naturligvis ganske stiv, men på riksveien i 80kmt over dumper, hull og annet faenskap oppfører bilen seg helt annerledes.
Istedet for å sprette ut av veien glir den langt bedre over, så nå slipper jeg nyrebelte og sjøsyke tabletter før jeg skal ut å kjøre.. kjekt!
Må prøve meg fram litt å finne en god balanse mellom hvor myk å fin den skal være i lav fart på skikkelig dårlig vei, kontra dumper i 80kmt slik at den ikke blir så myk at den slår nedi. Men så langt er jeg VELDIG! fornøyd!
Bilen har gått litt rart etter vinteren så tok grunninnstilling forgasseren som hjalp en del da dette var justert helt bak mål.
Bilen har fått mer en nok bensin ihvertfall!
Så kjøpte meg 4nye plugger av typen NGK BH5S da dette skulle være optimale plugger til disse bilene?
De gamle så da sånn ut..

Ikke veldig pene.. de 2 innerst mot bilen har fått noe olje over gjengepartiet, men konkluderte med at mest sannsynlig har de sitti såpass løst av trøkket har blåst forbi kanskje? Da de ikke satt noe særlig godt fast. Pluggledningen så i grunn fin ut.
Bilen gikk noe penere med nye plugger, så var nok noe å hente her.
Skal også oppgradere til elektronisk tenning ifra accuspark, regner med dette er i postkassen min iløpet av uka.
Videre tok jeg meg en tur innom tess for å kjøpe ny bensinslange til å bytte ut de få korte stompene som sitter på disse bilene.
Betalte vel 100kr for en 3meter stump de hadde igjen med 5.5mm fiberarmert slange.
Slangene er nok byttet i bilen for ikke alt for lenge siden, men tok uansett å byttet alt og sjekket for lekkasjer, greit å være helt sikkert, spesielt i motorom. Må få kjøpt meg et nytt drivstoff filter også så får byttet det.

Mest var dette med tanke på bensinvarmeren som jeg har unngått å brukt da det lukter litt bensin når denne er i bruk, litt mer en hva jeg syntes var greit.
Etter kort tid fant jeg plutselig denne rottne slangen ligge å slenge under varmeren..

Litt usikker på hva denne egentlig er til, men den går ifra under varmeren gjennom et hull under reservehjulet å ut i friluft.
Så må vel være noe utånding eller noe i den duren? Byttet denne og lot brenneren bli skikkelig varm. 0 lukt og veldig god temp!
Så da skulle det meste være i orden på drivstoff siden

Videre har jeg fått byttet ut pyntelisten på bakruta som minnet mer om treverk en chrome.. var helt brun å krakkelert.

Tenkte også å bytte bremsesklosser foran da skiver og alt annet er nytt

Dessverre var calipterne såppas slitne med est ut gummi etc så var ikke sjans i H%&/( å få inn de nye klossene.
Så skal undersøke litt om det enten blir 2 nye caliptere i fra usa muligens eller om jeg overhale de gamle.
Men en så lenge fungerer bremsene godt så er ikke noe krise riktig enda, så har tid til å se på litt alternativer.
Ellers ble håndbrekk strammet opp igjen.
Har videre lagt meg en plan for å prøve å spare opp litt penger nå i sommer slik at jeg kan ta ut hele motoren til vinteren å overhale den.
Tenker i de baner at det blir et 2x34 weber kit, sammen med nye innsug, pakninger samt 1641CC cylinder kit. Samt en oppfreshing av motorommet og muligens noe grøvre eksos må vel til. Får jeg se hvor mye det baller på seg når jeg får ut motoren å får sett skikkelig på den.

Kjenner jeg gleder meg litt allerede.