Morten H
Nybegynner

Innlegg: 5
Bosted:
|
 |
« på: juli 27, 2015, 21:08:12 pm » |
|
Hei. Etter hver kjøretur drypper det ett par dråper med olje fra motoren på Bobla min. (se bilde)
 DSC_0010.jpg (77.11 KB. 800x450 - vist 371 ganger.) Lekkasjen er foran tappepluggen, der det ser ut som blokka er skrudd sammen med to 6mm muttere. Noen forslag? Morten
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #1 på: juli 27, 2015, 23:18:06 pm » |
|
Tja.. Har du sett om det er oljesvetting mellom motor og girkassa?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #2 på: juli 29, 2015, 23:08:52 pm » |
|
Mest sannsynlig lekkasje mellom motor og girkasse, ja.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlendaaserud
Nybegynner

Innlegg: 4
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: april 10, 2016, 16:03:37 pm » |
|
Hei.
Fant du ut av dette? Jeg sliter med samme problemet. Skal hente bilen fra vinterlagring snart, blir spennende å se hvor mye den har lekket.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #4 på: april 10, 2016, 19:14:31 pm » |
|
Viss det er simmerringen mellom motorblokk og svinghjul vil det ikke lekke noe mer om bilen står lagret. Det er kun olje der når motor sviver, og når du stopper renner all olje ned i bunn av motor og blir der (forhåpentligvis).
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Erlendaaserud
Nybegynner

Innlegg: 4
Bosted:
|
 |
« Svar #5 på: april 11, 2016, 21:17:18 pm » |
|
Takk for svar.
La oss håpe det ikke er noe alvorlig. Blir spennende å se. Henter den trolig på lørdag.
Skal uansett gjøre skikkelig detektivarbeid for å finne lekasjen så fort som mulig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #6 på: april 11, 2016, 21:35:25 pm » |
|
Før du skal ut å kjøre så jekk opp bilen, bruk bremserens å tørk av godt under motoren, spesielt rundt der du har sett svetting og lekkasje. Vær litt ekstra nøye motor/girkasse overgangen. Litt lettere så hvor lekkasjen er 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rockshelter
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Harstad
-70
|
 |
« Svar #7 på: april 12, 2016, 21:10:03 pm » |
|
Har akkurat samme problem. Oppstart etter vinterlagring, men her er det ikke bare dråper men en liten dam med motorolje (ikke girolje) som renner ut der motoren møter girkassen etter en stund. Det kan teoretisk være fra oljekjøleren også kanskje? Uansett må vel motoren ut for å finne problemet og fikse det regner jeg med. Det finne vel ikke noe "lurium" man kan ha i olja for å redusere problemet vel?
|
|
|
Loggført
|
Fort nok...
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #8 på: april 12, 2016, 22:26:25 pm » |
|
Har akkurat samme problem. Oppstart etter vinterlagring, men her er det ikke bare dråper men en liten dam med motorolje (ikke girolje) som renner ut der motoren møter girkassen etter en stund. Det kan teoretisk være fra oljekjøleren også kanskje? Uansett må vel motoren ut for å finne problemet og fikse det regner jeg med. Det finne vel ikke noe "lurium" man kan ha i olja for å redusere problemet vel?
Motoren må ut, pakningen simering bak svinghjulet er nok gåen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andor
Nybegynner

Innlegg: 45
Bosted: Isvik
|
 |
« Svar #9 på: april 12, 2016, 23:04:11 pm » |
|
Hei Morten. Ett lurium stoff som heter Omega 917 er en oljelekasjestopper som myker opp gamle pakninger og simmringer og blir som nye igjen ganske fort. Tilsettes motorolja ca tre prosent av oljevolum. Senere en prosent som vedlikehold. En flaske koster ca 400 kr. men da har du i tre år. Importør er Relekta norsk industriolje as. Meget effektivt. Mvh Andor
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #10 på: april 12, 2016, 23:35:42 pm » |
|
Hei Morten. Ett lurium stoff som heter Omega 917 er en oljelekasjestopper som myker opp gamle pakninger og simmringer og blir som nye igjen ganske fort. Tilsettes motorolja ca tre prosent av oljevolum. Senere en prosent som vedlikehold. En flaske koster ca 400 kr. men da har du i tre år. Importør er Relekta norsk industriolje as. Meget effektivt. Mvh Andor
Den vil kanskje hjelpe mot svetting i skjøter etc, men ikke ved en eventuell simerings lekkasje. Ta jobben med å skifte nå før sesongen så slipper man trøbbel midt i sesongen når det eneste man vil er at bilen skal brukes . 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #11 på: april 13, 2016, 01:31:37 am » |
|
Har sendt deg en PM med litt tips...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
rockshelter
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Harstad
-70
|
 |
« Svar #12 på: april 13, 2016, 17:11:30 pm » |
|
Kan det være 105 245 113FS som er riktig simmering? skal det være rød eller svart? (T1 1600) Silikon? Er det noe som er bedre enn andre? Ikke hver dag man bestiller dette....
|
|
|
Loggført
|
Fort nok...
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #13 på: april 13, 2016, 17:44:17 pm » |
|
Kjøp den røde hos Unneberg bil. Husk o-ring samtidig.
 image.jpg (34.61 KB. 337x600 - vist 324 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|