Rask
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Sandnessjøen
|
 |
« på: oktober 25, 2015, 23:31:25 pm » |
|
Har nå hatt ute min 1200 motor 3 ganger grunnet oljelekasje. Oljen kommer mellom deling motor/gir. Det er ikke fra gearkassen. Så det er vell simmeringen bak svinghjul som er problemet. Noen som har tips hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette problemet? Stussen på svinghjul ser ok ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #1 på: oktober 25, 2015, 23:39:21 pm » |
|
Bytt simmeringen bak svinghjulet 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
P-stop
Supermedlem
    
Innlegg: 914
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
 |
« Svar #2 på: oktober 26, 2015, 00:09:11 am » |
|
Bytt simmeringen bak svinghjulet  Kjempeidè!
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #3 på: oktober 26, 2015, 00:19:30 am » |
|
Ikke bruk tjukk olje (f.eks 20W50), da den gir høyere oljetrykk på kald motor, og derfor sprenger simmerringer/pakninger fortere.
Sjekk også at pakningene på oljekjøleren ikke lekker.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #4 på: oktober 26, 2015, 20:54:11 pm » |
|
Bytt simmeringen bak svinghjulet  Kjempeidè! 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Rask
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Sandnessjøen
|
 |
« Svar #5 på: oktober 27, 2015, 22:50:14 pm » |
|
Må vell skrive det litt klarere. Har byttet simmeringen 3 ganger. Takk Kjell R. for tips. kjører på 10-40 Helix halvsyntet. Problemet er at det begynner å lekke nesten med en gang, å nå nesten renner det  : Tenkte å ta ut motoren i vinter å skru den helt sund (deles), å bytte alt av pakninger. Noen tips i forhold til det? Vill ha en tett motor 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #6 på: oktober 27, 2015, 23:50:40 pm » |
|
Hvor mye aksialklaring har du når du napper det store reimhjulet (dvs veivakselen frem og tilbake?)
Er det svært lite eller "klonk - klonk"
Er motoren utslitt så er det ikke lett å få tett motor pga "gjennomslag" osv? -
(Du er sikker på at det ikke kommer fra oljekjøler/oljekjølertetninger som det spørres om lengre opp her?)
|
|
« Siste redigering: oktober 28, 2015, 02:18:39 am av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #7 på: oktober 28, 2015, 08:45:24 am » |
|
Er O-ringen i bunnen av svinghjulet hel/byttet?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #8 på: oktober 28, 2015, 19:28:47 pm » |
|
Er simmringen satt for langt ut?
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #9 på: oktober 29, 2015, 16:24:59 pm » |
|
Er simmringen satt for langt ut?

|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #10 på: oktober 29, 2015, 18:06:31 pm » |
|
Er simmringen satt for langt ut?
Er det mulig da ?? 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #11 på: oktober 29, 2015, 20:56:08 pm » |
|
Mulig jeg forklarer meg dårlig gutter men ja,den kan jo settes feil eller ikke langt nok inn da for og prøve den forklaringen..
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #12 på: oktober 29, 2015, 22:34:38 pm » |
|
Er simmringen satt for langt ut?
Er det mulig da ??  Tror jeg ikke. Men det er kanskje flere momenter. Vår felles venn og boble-eier (i Vestliveien) har jo skrevet en lærebok om simmeringer for noen år siden. Jeg spurte jo han om råds da jeg selv hadde lekkasje samme sted. Erling ga meg følgende råd - mener jeg. Sjekk at anleggsflaten der simmeringen skal møte svinghjulet ikke har slitasjeskader. Man kan i så fall feks sørge for at den nye simmeringen ikke kommer på samme sted som før... Men ikke mye å justere på Normalt finnes det en mal å få kjøpt som man kan bruke for finne ut hvor langt inn ringen normalt skal stå. Men ikke farlig om den kommer noe lengre ut eller litt lengre inn for å komme unna et evt "slitt" felt på veiva. 1 mm eller så? Viktig er det også at den ikke ødelegges pga manglende smøring/varmgang under montasje/oppstart. Det unngår man lettest ved å bruke litt olje eller kanskje enda bedre med fett på anleggsflaten mot svinghjulet. Når motoren er gang så vil jo motoroljen smøre... Simmringen av beste kvalitet er også en selvfølgelighet. Jeg byttet simmeringen for 5-6 år siden i den røde bilen. Den lakk som en sil før dette og er nå tett og fin. Den gamle ringen var knallhard og sprø...
|
|
« Siste redigering: oktober 30, 2015, 00:51:43 am av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Rask
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Sandnessjøen
|
 |
« Svar #13 på: oktober 29, 2015, 23:07:50 pm » |
|
Takker for svar og tips. Når motet kommer så skal jeg ta en tur i garagen for å sjekke litt. Er ikke sikker på om det kommer fra oljekjøleren, men dråpene kommer midt under delingen på motor/gir. Hvilken olje kjører dere med på en slik motor?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #14 på: oktober 30, 2015, 00:04:07 am » |
|
Mulig jeg forklarer meg dårlig gutter men ja,den kan jo settes feil eller ikke langt nok inn da for og prøve den forklaringen..
Det var ikke noe som helst galt med svaret ditt. Hvis du leser litt ned i tråden til Formula Vee, så måtte han rive et nybygget monster av en HOLEY MOLEY motor. Bare for å finne ut at simmringen satt for langt ut. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,61575.510.htmlBle bare en intern forum humor greie 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #15 på: oktober 30, 2015, 00:06:58 am » |
|
Er simmringen satt for langt ut?
Er det mulig da ??  Tror jeg ikke. Men det er kanskje flere momenter. Vår felles venn og boble-eier (i Vestliveien) har jo skrevet en lærebok om simmeringer for noen år siden. Jeg spurte jo han om råds da jeg selv hadde lekkasje samme sted. Erling ga meg følgende råd - mener jeg. Sjekk at anleggsflaten der simmeringen skal møte svinghjulet ikke har slitasjeskader. Man kan i så fall feks sørge for at den nye simmeringen ikke kommer på samme sted som før... Normalt finnes det en mal å få kjøpt som man kan bruke for finne ut hvor langt inn ringen normalt skal stå. Men ikke farlig om den ikke kommer noe lengre ut eller litt lengre inn. Viktig er det også at den ikke ødelegges pga manglende smøring/varmgang under montasje/oppstart. Det unngår man lettest ved å bruke litt olje eller kanskje enda bedre med fett der Simmringen møter svinghjulet når man setter dette sammen. Simmringen av beste kvalitet er også en selvfølgelighet. Jeg byttet simmringen for 5-6 år siden i den røde bilen. Den lakk som en sil før dette og er nå tett og fin. Den gamle ringen var knallhard og sprø... Du mener veiv og ikke svinghjul eller hurr.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #16 på: oktober 30, 2015, 00:14:51 am » |
|
Er simmringen satt for langt ut?
Er det mulig da ??  Tror jeg ikke. Men det er kanskje flere momenter. Vår felles venn og boble-eier (i Vestliveien) har jo skrevet en lærebok om simmeringer for noen år siden. Jeg spurte jo han om råds da jeg selv hadde lekkasje samme sted. Erling ga meg følgende råd - mener jeg. Sjekk at anleggsflaten der simmeringen skal møte svinghjulet ikke har slitasjeskader. Man kan i så fall feks sørge for at den nye simmeringen ikke kommer på samme sted som før... Normalt finnes det en mal å få kjøpt som man kan bruke for finne ut hvor langt inn ringen normalt skal stå. Men ikke farlig om den ikke kommer noe lengre ut eller litt lengre inn. Viktig er det også at den ikke ødelegges pga manglende smøring/varmgang under montasje/oppstart. Det unngår man lettest ved å bruke litt olje eller kanskje enda bedre med fett der Simmringen møter svinghjulet når man setter dette sammen. Simmringen av beste kvalitet er også en selvfølgelighet. Jeg byttet simmringen for 5-6 år siden i den røde bilen. Den lakk som en sil før dette og er nå tett og fin. Den gamle ringen var knallhard og sprø... Du mener veiv og ikke svinghjul eller hurr. Trodde simmeringen møtte svinghjulet jeg... Her et bilde fra mitt svinghjulet når jeg byttet... søkte opp temaet på www.thesamba.com og fant denne tråden http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=338052&postdays=0&postorder=asc&start=20i det tilfellet på thesamba var det for dårlig eller fraværende veivhusventilasjon som gjorde at trykket ble for stort inne blokka....
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #17 på: oktober 30, 2015, 08:52:36 am » |
|
Mulig jeg forklarer meg dårlig gutter men ja,den kan jo settes feil eller ikke langt nok inn da for og prøve den forklaringen..
Det var ikke noe som helst galt med svaret ditt. Hvis du leser litt ned i tråden til Formula Vee, så måtte han rive et nybygget monster av en HOLEY MOLEY motor. Bare for å finne ut at simmringen satt for langt ut. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,61575.510.htmlBle bare en intern forum humor greie  Jepp 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #18 på: oktober 30, 2015, 08:53:04 am » |
|
Seff. Jeg som ikke brukte hue i går kveld 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #19 på: oktober 30, 2015, 08:56:26 am » |
|
Veivhus ventilasjon kan aldri bli for bra. Har og slitt med det de siste 8 årene. Men nå er det slutt. Ofte årsak til irriterende oljelekkasjer.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #20 på: oktober 30, 2015, 11:15:30 am » |
|
Veivhus ventilasjon kan aldri bli for bra. Har og slitt med det de siste 8 årene. Men nå er det slutt. Ofte årsak til irriterende oljelekkasjer.
Høyt trykk i veivhuset kan også være tegn på sylinderlekkasje, dvs slitne sylindere/ringer.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #21 på: oktober 30, 2015, 12:29:52 pm » |
|
Seff. Jeg som ikke brukte hue i går kveld  ....Jeg trodde på deg noen minutter....Helt til jeg begynte å tenke og grave i mine gamle bilder....(rakk til å med endre litt frem og tilbake på innlegget mitt..) Er nok relativt viktig at simmeringen sitter akkurat passe langt inne ja... Skal selv gå over veivhusventilasjonen...Det er urørt, men alle slanger, tetninger og innmaten i "tårnet" skal gås over...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #22 på: oktober 30, 2015, 23:32:18 pm » |
|
På min motor var det i sin tid, før jeg kjøpte bilen, satt inn feil oljetrykksbryter. Det gikk fint merkverdig lenge, men til slutt tøt det olje ut overalt der det kunne tyte, bortimot. Motoren gikk jo med altfor høyt oljetrykk. En kanskje lite sannsynlig, men dog muligvis medskyldig feilkilde. Oljekjøleren bula til alle kanter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|