Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #510 på: juli 24, 2015, 07:53:29 am » |
|
Svingte innom DKL Garage i går kveld. Monterte både oljetrykk ventilen og bypass ventilen av type HD så de skal kunne matche hverandre. Plugget med unbrako med locktite gjengetetting. Fikk endelig lina opp reimhjul/dynamo, men kom da plutselig på at blokka er maskinert for sandseal, og den har jeg ikke montert enda. Så da må header, turbo, wg og alle slanger av igjen for å komme til reimhjulet.. Så fikk jeg montert skikkelige klemmer rundt alle silikonslanger, simulert IC montering i bil og bestilt resten av delene jeg trenger til 76mm rør, koblinger og slanger.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #511 på: juli 24, 2015, 07:58:06 am » |
|
Grove dimensjoner 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #512 på: juli 24, 2015, 09:18:06 am » |
|
må ikke ha nøklene dine der! motoren din kommer til å rase!
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #513 på: juli 24, 2015, 09:27:36 am » |
|
På en annen side så raser ikke bruksbilen så lenge nøklene ligger der... 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #514 på: juli 24, 2015, 22:47:13 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #515 på: juli 25, 2015, 11:05:07 am » |
|
Ser veldig bra ut det her, men jeg ser det er ganske så mange skjøter og klemmer. Tror kanskje jeg hadde vurdert å fått helsveiset noen av stedene, det blir mange feilkilder for lekkasje. Klemmene og slangene ser ut til å være av god kvalitet dem, er ikke det, men med så mange skjøter og klemmer er i hvertfall muligheten tilstede en del steder... Bare en tanke 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #516 på: juli 27, 2015, 09:07:48 am » |
|
Ser veldig bra ut det her, men jeg ser det er ganske så mange skjøter og klemmer. Tror kanskje jeg hadde vurdert å fått helsveiset noen av stedene, det blir mange feilkilder for lekkasje. Klemmene og slangene ser ut til å være av god kvalitet dem, er ikke det, men med så mange skjøter og klemmer er i hvertfall muligheten tilstede en del steder... Bare en tanke  Ja, jeg har ikke tenkt så mye i de baner.. Men helt enig. Tror jeg skal satse på å sveise sammen det meste som skal være inni bilen. Så det stikker ut 3 stk 76mm rør av brannveggen. Ett for turbo inn til intercooler, og to fra intercooler inn i spjeldhusene. De tre plassene vil jeg ha silikonslange med belg så den tåler litt mer bevegelse. Så blir det meste av røropplegget sveist og skjult inni bilen. Begynner å haste med forberedelser til SCC nå, så må la motoren stå noen uker. Men jeg fikk løst problem med for grunt toppdeksel i dag. Fikk en mekanisk bedrift til å tegne og skjære ut spacere i 15mm aluminium. Så limer jeg disse på Holey Moley! toppdekslene med JB weld, og bruker permatex på korkpakningen. Det var J@sla dyrt, men var nødt å komme videre da jeg sto fast..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #517 på: juli 27, 2015, 23:52:33 pm » |
|
..og slik ble toppdekselet 15mm dypere.. 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #518 på: juli 29, 2015, 07:37:39 am » |
|
Fikk montert sandseal i går kveld, lagde styrepinner til toppdeksel-spacerne ved å montere to stk M5 pinnebolter i hver. Holdt på å kødde det til skikkelig med den sandsealen når jeg skulle presse den på plass. Bommet litt og fikk en skade på veiv/kile. Ble litt filing og pussing på veiv-ende, kile og reimhjul. Men det ble bra til slutt.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #519 på: august 21, 2015, 07:42:50 am » |
|
Montert Holey Moley! sammen med tanke på ferdigstillelse nå. Mangler å montere svinghjul, begynner å bestille AN deler til drivstoff slanger. Så blir neste trinn å ta ut motor av Turboroadster, sette inn en midlertidig girkasse mens jeg venter på Jussi skal få bygd en.. Da er planen at jeg får kjørt inn kam og bremset motor mens jeg venter på girkasse. Det skal jo bygges ledningsnett og slikt og, det tar Marius Hognestad seg av.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #520 på: august 21, 2015, 07:46:42 am » |
|
Prøvde en artig ide fra amerikansk dragrace miljø: Lage toppdekselpakning ved å smøre fett på toppen, og silikon på deksel. Så setter du dette sammen svakt så du får litt substans i mellom. Når silikon er herdet kan du ta av dekslet, og du har formstøpt pakning som passer perfekt. Dette er første forsøk, de andre ble bedre:
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #521 på: august 21, 2015, 08:30:15 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Daniel L
Supermedlem
    
Innlegg: 679
Bosted: Skien
Boden Kratzende Autos VW Forbund
|
 |
« Svar #522 på: august 21, 2015, 15:39:02 pm » |
|
Blir morro å se denne i action 
|
|
|
Loggført
|
1971 1302 silver metallic 1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014 1974 1303s germanlooker 1986 Golf mk2 1986 T3 doka
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #523 på: august 30, 2015, 20:55:36 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #524 på: september 30, 2015, 09:06:55 am » |
|
Fikk aldri roen med endeslark og treg rotasjon, så bestemte meg for å rive motoren og åpne blokken for å finne ut hvorfor jeg har minusklaring på veiv/svinghjul. DPR oppgir at med 0,75shims skal jeg ha 0,15 klaring. Men uten shims har jeg ca 0,5mm minusklaring. Altså svinghjulet tar i lageret før svinghjulet bunner i wedgematen.
Forstår nå at jeg burde målt det bakre lageret og/eller montert svinghjulet for å sjekke dette før jeg lukket blokka. Til mitt forsvar kan det sies at dette aldri ble nevnt noe sted, og dette er min første motor. Mulig at min iver i å bruke de "beste" delene har ført til at bakre lager(Silverline HD T4 steelbacked delt for flensveiv) er tykkere(Bredere) enn originalt, og at dette er årsaken, men jeg tar det opp uansett.
Så slik ser ut motoren ut etter et par timer i går kveld: (Har lagd hylle og samler deler i støvtette bokser etter hvert som de er rengjorte og klare for remontering.)
|
|
« Siste redigering: september 30, 2015, 09:10:39 am av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #525 på: oktober 26, 2015, 10:13:43 am » |
|
Joda, jeg fant feilen i går. Helt utrolig teit, men det var nødvendig for meg å rive blokka for å finne feil. Kunne ikke se det uten å rive blokka egentlig. Kunne gjerne tenkt det dog, så det får jeg ta på kappen for manglende erfaringer. Dette gjorde jeg for å finne feilen.
Når jeg hadde delt blokka, tok jeg ut veiven, monterte svinghjul med bakre lager, og sjekket at endeslark var bra. Den var spot on 1mm, så med 0,75 shims ville jeg få 0,15 slark. Deretter satte jeg veiva med svinghjul i blokka og lette etter obstruksjoner. Saumfarte veiv, skinker, lette etter slitasjemerker i blokk, klarte ikke å finne noen feil. Men, når jeg kikket på svinghulet der det lå i det halve lageret i blokka, la jeg merke til den konte overgangen fra svinghjulet mot anleggsflata til simmeringen. Jeg kunne også tydelig se, når blokka var delt, at det var plass til å trykke simmeringen mye lengre inn i blokka. Simmeringen lå ca 1mm utenfor blokka pga monteringsverktøyet stoppet i dowelpins. Jeg tenkte ikke på at det dermed kunne ende ut på konen på svinghjulet.. Det som var feil, var at simmeringen bak svinghjulet ikke var helt inne. Dette gjorde at konen på svinghjulet presset på indre del av simmering som igjen førte til at det alt sto i spenn så det ikke var mulighet til å kjenne slakk. Så nå er det full bygging igjen, etter jeg har gjort alt rent og sortert, skaffet nye pakninger og smurt opp på ny med fett og rette oljer. Før:
 Holeymoley1.jpg (55.43 KB. 450x600 - vist 335 ganger.) Etter:
 IMG_5317.jpg (80.77 KB. 800x600 - vist 366 ganger.) Its all good!
 IMG_5308.jpg (49.27 KB. 800x600 - vist 395 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #526 på: oktober 26, 2015, 10:17:23 am » |
|
bra du fant ut av det. er greit å være 100% sikker på sånt 
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #527 på: oktober 26, 2015, 10:19:32 am » |
|
Ja.. Ikke noe særlig å stå med fingrene i ørene på dynoday og tenke på at du egentlig aldri fant ut hvorfor..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #529 på: oktober 26, 2015, 13:44:10 pm » |
|
Når man først snakker om de styrepinnene, regner med du har sjekket at svinghjulsbolten ikke treffer dem før svinghjulet?  En av dem ligger i flukt, men velger å ikke ta den ned noe da alt er balansert. Regner med DPR har kontroll. De kan jo heller ikke ha testmontert hvis det hadde vært et problem, Knasten kunne heller ikke balansert veiva hadde det vært et problem. Klarer ikke å måle eller kjenne at noen stikker utforbi.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #530 på: oktober 26, 2015, 14:34:54 pm » |
|
bra det ikke var mer alvorlig. kan ebt prøve å gi den ene ett rapp med en dor. og hvis du måtte ta av 1/10 del på den stiften har det lite betydning på balansering. siden det er så nære senter.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #531 på: oktober 26, 2015, 14:40:14 pm » |
|
Ja, tenkte og på å legge to simmeringer oppå hverandre om jeg ikke finner på noe annet. Kan slipe ørlitegrann på den ene.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #532 på: oktober 26, 2015, 14:57:02 pm » |
|
Ja, tenkte og på å legge to simmeringer oppå hverandre om jeg ikke finner på noe annet. Kan slipe ørlitegrann på den ene.
Hæ?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #533 på: oktober 26, 2015, 15:12:11 pm » |
|
Ja, tenkte og på å legge to simmeringer oppå hverandre om jeg ikke finner på noe annet. Kan slipe ørlitegrann på den ene.
Hæ?  "Ja, tenkte og på å legge to simmeringer oppå hverandre om jeg ikke finner på noe annet"= For å presse den lengre inn. Ikke bruke 2... "Kan slipe ørlitegrann på den ene." = Dene ene dowel pin som er litt lang 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #534 på: oktober 26, 2015, 15:37:11 pm » |
|
Når simmeringen allerede er så langt inne så er det jo bare et lite dunk med hammeren så sitter den fint. Hør på knasten og ta frem en dor og smell til på pinnen, det kan være vrient å være sikker på at du har klaring hvis det er lite å gå på. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #535 på: oktober 26, 2015, 15:47:29 pm » |
|
Ja, tenkte og på å legge to simmeringer oppå hverandre om jeg ikke finner på noe annet. Kan slipe ørlitegrann på den ene.
Hæ?  "Ja, tenkte og på å legge to simmeringer oppå hverandre om jeg ikke finner på noe annet"= For å presse den lengre inn. Ikke bruke 2... "Kan slipe ørlitegrann på den ene." = Dene ene dowel pin som er litt lang  Aha. For å få den til å sitte ja. Derfor man har en slik i skuffen: 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #536 på: oktober 26, 2015, 16:16:08 pm » |
|
Erlend, som det står i tråden, jeg HAR brukt en slik. og den bunner i dowel pins.. FØR simmeringen kommer helt inn i sete. Så jeg får bare klakke den med hammeren. 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #537 på: oktober 27, 2015, 08:39:50 am » |
|
Her er en kompletterende bildeserie som da skal forklare mer enn 1000 ord...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #538 på: oktober 27, 2015, 19:34:11 pm » |
|
Værktøjet fra CSP er dybere så du kan skrue simmeringen længere ind før du rammer veiven 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #539 på: oktober 28, 2015, 08:41:40 am » |
|
Verktøyet jeg har er rundt 4mm innfrest for dowelpins. Men jeg kan jo og bore 8stk 10mm hull i samme hullmønster, så får jeg 5mm til før pinnene treffer bolthodet. Satser dog på å bruke hammeren. Sleng det sammen og fyr opp!
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|