A-Grepstad
Juniormedlem
 
Innlegg: 79
Bosted: Bergen
|
 |
« på: august 05, 2008, 22:00:48 pm » |
|
Forrige uke var jeg å hentet meg en godt bevart Oval i Førde. Denne ser ut til å være av typen standard da det ikke finnes kromm detaljer noen steder på bilen, og bremseanlegget er mekanisk (wirer bremser). Ovalen er meget bra med hensyn på rust og bulker. Bilen vil bli totalrestaurert, der karrosserihev vil blir gjort.
Noen som har greie på om det finnes mangen Oval Standard'er i Norge? Selv trodde jeg alle Ovaler kom til norge med hydrauliske bremser. kan dette vere en importert bil?
Setter stor pris på tips og detaljer!
PS: Prosjekttråd med bilder kommer over helgen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« Svar #1 på: august 05, 2008, 22:06:12 pm » |
|
Gratulerer så mye! Vi tar en runde når bildene kommer, da er det lettere å kommentere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold
|
 |
« Svar #2 på: august 06, 2008, 06:35:22 am » |
|
Forrige uke var jeg å hentet meg en godt bevart Oval i Førde. Denne ser ut til å være av typen standard da det ikke finnes kromm detaljer noen steder på bilen, og bremseanlegget er mekanisk (wirer bremser). Ovalen er meget bra med hensyn på rust og bulker. Bilen vil bli totalrestaurert, der karrosserihev vil blir gjort.
Noen som har greie på om det finnes mangen Oval Standard'er i Norge? Selv trodde jeg alle Ovaler kom til norge med hydrauliske bremser. kan dette vere en importert bil?
Setter stor pris på tips og detaljer!
PS: Prosjekttråd med bilder kommer over helgen
høres ut som det er en Cal-look
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #3 på: august 06, 2008, 09:41:57 am » |
|
Jeg hadde i mange år en 1953 Standard Oval som jeg solgte til en samler hvor den fortsatt befinner seg. Denne var bruktimportert til Norge i 1955. Standard-modellene kunen bestilles via Møller-systemet, men jeg tipper de stort sett kom inn som bruktimport til Norge. Finnes ikke mange - min gamle og den du her beskriver er de eneste jeg har hørt om i Norge.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
A-Grepstad
Juniormedlem
 
Innlegg: 79
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #4 på: august 06, 2008, 09:46:47 am » |
|
Er nokk ingen cal-looker, da bilen er urørt og ingen antydning til at listehullene er sveist. Setene er dessuten festet med vingemutrer, som jeg har forstått, er et typisk tegn på at det er en standard.
|
|
« Siste redigering: august 06, 2008, 09:50:03 am av A-Grepstad »
|
Loggført
|
|
|
|
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold
|
 |
« Svar #5 på: august 06, 2008, 10:10:08 am » |
|
Er nokk ingen cal-looker, da bilen er urørt og ingen antydning til at listehullene er sveist. Setene er dessuten festet med vingemutrer, som jeg har forstått, er et typisk tegn på at det er en standard.
høres spennende ut,,gleder oss til bilder 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
A-Grepstad
Juniormedlem
 
Innlegg: 79
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #6 på: august 06, 2008, 10:22:31 am » |
|
Legger ut to bilder jeg tok med mobilen:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« Svar #7 på: august 06, 2008, 11:08:55 am » |
|
Se der ja, så bra! Hva er planene for ovalen? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ZAR
Supermedlem
    
Innlegg: 633
Bosted: Nær Bergen
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner
|
 |
« Svar #8 på: august 06, 2008, 11:27:17 am » |
|
Sjekk med "Sonic" på forumet her Han hadde en standard oval i "gamle dager" da han bodde i Bergen og jeg tror fargen stemmer veldig godt med den du har kjøpt
f
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #9 på: august 06, 2008, 12:22:04 pm » |
|
Stemmer godt det, ja. Hadde gleden av å sitte på med denne, samme farge og den var definitivt en standard. Neppe så veldig mange av disse rundt om, men parallellimport foregikk det jo mye av. Oldervoll bil i Bergen f.eks. importerte mange for salg på det private bruktbilmarkedet etter at restriksjonene på nybilsalg ble opphevet (-59?-60?).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold
|
 |
« Svar #10 på: august 06, 2008, 12:25:30 pm » |
|
Forrige uke var jeg å hentet meg en godt bevart Oval i Førde. Denne ser ut til å være av typen standard da det ikke finnes kromm detaljer noen steder på bilen, og bremseanlegget er mekanisk (wirer bremser). Ovalen er meget bra med hensyn på rust og bulker. Bilen vil bli totalrestaurert, der karrosserihev vil blir gjort.
Noen som har greie på om det finnes mangen Oval Standard'er i Norge? Selv trodde jeg alle Ovaler kom til norge med hydrauliske bremser. kan dette vere en importert bil?
Setter stor pris på tips og detaljer!
PS: Prosjekttråd med bilder kommer over helgen
kjempe fin,,håper denne blir orginal 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #11 på: august 06, 2008, 12:51:13 pm » |
|
Grattis! Dersom det finnes 2-3 standard ovaler i Norge blir det jo kjedelig å ha den original. Da finnes det jo 2 biler til i landet som er nesten helt like  Men dersom du gjør noe i denne duren derimot  .....
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #12 på: august 06, 2008, 13:07:28 pm » |
|
Heilt utrulig! Eg var i førde i 1 veka under LS, Utan å veta att det fantes noko sånt der!! 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
HKE
Supermedlem
    
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar
Hans Kristian tlf 95718916
|
 |
« Svar #13 på: august 06, 2008, 13:42:24 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: august 06, 2008, 14:21:08 pm av VW1965T1 »
|
Loggført
|
VW 1956 T1
"It don't have to shine, to be fine!!"
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #14 på: august 06, 2008, 13:46:39 pm » |
|
hahahahahaha......
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Oval57
Supermedlem
    
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
 |
« Svar #15 på: august 06, 2008, 13:47:56 pm » |
|
Grattis! Dersom det finnes 2-3 standard ovaler i Norge blir det jo kjedelig å ha den original. Da finnes det jo 2 biler til i landet som er nesten helt like  Men dersom du gjør noe i denne duren derimot  ..... Om de er på veien er noe helt annet. Den ene er i alle fall langt unna veien, både fysisk og geografisk osv. Synd at original er så ut Lobo. Den du postet bilde av ser jo ut som alle andre med hyllevarefelger og bling. Lakkerte fangere skal jeg klare i løpet av kvelden. Vis meg en skikkelig originalbil i stedet! Grepstad: lykke til med bilen!
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #16 på: august 06, 2008, 14:09:27 pm » |
|
Vis meg en skikkelig originalbil i stedet!
...ok... (Solgt på blocket for en uke siden...)
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
|
A-Grepstad
Juniormedlem
 
Innlegg: 79
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #18 på: august 06, 2008, 14:54:25 pm » |
|
Tid og penger ville nokk spares, men for min del er halve vitsen å restaurere selv. Da vet man resultatet man får, og kan kose seg med arbeidet. Man vet jo aldri hva man får om man kjøper en usett import bil heller..?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Boblehue
Supermedlem
    
Innlegg: 899
Bosted: Drammen
Mr. Comfy......
|
 |
« Svar #19 på: august 06, 2008, 18:10:50 pm » |
|
Men dersom du gjør noe i denne duren derimot  ..... kjedelig....
|
|
|
Loggført
|
1968 VW T1
12 Volt og stolt! ©
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #20 på: august 06, 2008, 18:14:23 pm » |
|
Grattis! Dersom det finnes 2-3 standard ovaler i Norge blir det jo kjedelig å ha den original. Da finnes det jo 2 biler til i landet som er nesten helt like  Men dersom du gjør noe i denne duren derimot  ..... Om de er på veien er noe helt annet. Den ene er i alle fall langt unna veien, både fysisk og geografisk osv. Synd at original er så ut Lobo. Den du postet bilde av ser jo ut som alle andre med hyllevarefelger og bling. Lakkerte fangere skal jeg klare i løpet av kvelden. Vis meg en skikkelig originalbil i stedet! Grepstad: lykke til med bilen! Ser ikke noe hyllevarefelger og bling på den der jeg men... skjønner jo poenget ditt. Grepstad får gjøre akkurat hva han vil med bilen så lenge det ikke blir en baja eller roadster  Utrolig artig at det fortsatt går ann å finne slike sjeldenheter i vw-eksportlandet! Edit: Jeg liker både skamsenka biler og orginale (sjeldne!) biler. Om det er inn eller ut gir jeg blanke i. Jeg personlig føler bare for å gi bilene litt personlig preg, og klarer ikke å la være. Stor respekt til dere som klarer det 
|
|
« Siste redigering: august 06, 2008, 18:18:32 pm av Lobo »
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
A-Grepstad
Juniormedlem
 
Innlegg: 79
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #21 på: august 07, 2008, 10:11:31 am » |
|
Heilt utrulig! Eg var i førde i 1 veka under LS, Utan å veta att det fantes noko sånt der!!  Finnes mye snax i Førde skal eg sei deg:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #22 på: august 07, 2008, 12:42:10 pm » |
|
I Løpet av ei veka på byn, såg eg 3bobler og 1buss... men hadde eg kunne sett inn i alles garasjer, hadde det vel dukka opp fleire 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
A-Grepstad
Juniormedlem
 
Innlegg: 79
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #23 på: august 08, 2008, 00:11:57 am » |
|
Se der ja, så bra! Hva er planene for ovalen?  Mangen vil nokk mene det er som å banne i kirken når jeg forteller om planene jeg har for bilen. Min drømme 57 skal være fullspekket av utstyr (har alerede samlet inn en del), ragtop (har liggende), USA fangere, lister rundt bilen, senka, og fine felger. Skal inrømme at jeg er litt i stuss, om denne bilen er en sjelden utgave her til lands, så vi får se. Bil skal det vertfall bli:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Knechten
|
 |
« Svar #24 på: august 08, 2008, 11:43:47 am » |
|
Ville nok si at en standard har sin sjarm i at den er helt ribbet for krom, og er enkelt utstyrt. Din drømme 57 høres mer ut til å være en US modell med alt av krom-stæsh. Om den på død og liv ikke skal være "original" i understell og hjul, ta en titt på bilen lenger opp i tråden her fra USA. Det er riktignok en standard med rag-top, relativt sjelden sak, men gjennomført i stil.
Må si jeg repekterer de som i sin tid valgte bort bremser, krom og comfort, men la pengene i soltak i stedet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Oval57
Supermedlem
    
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
 |
« Svar #25 på: august 08, 2008, 12:04:24 pm » |
|
Se der ja, så bra! Hva er planene for ovalen?  Mangen vil nokk mene det er som å banne i kirken når jeg forteller om planene jeg har for bilen. Min drømme 57 skal være fullspekket av utstyr (har alerede samlet inn en del), ragtop (har liggende), USA fangere, lister rundt bilen, senka, og fine felger. Skal inrømme at jeg er litt i stuss, om denne bilen er en sjelden utgave her til lands, så vi får se. Bil skal det vertfall bli:) Hele poenget med en STANDARD er jo at det ikke er noe som helst på den. Det har den siste tiden poppet opp med ovaler til salgs. Mange av de kan du få slik du ønsker. Det ligger f.eks. en 52 STANDARD splitt på Finn. Blandt mange så er den helt uinteressant fordi den er bygget om i fra standard til DeLuxe. Det er nær grisesjeldent. 52 DeLuxe splitter finnes i hopetall i Norge. Jeg leser at noen mener at man skal få gjøre hva man vil med alt mulig, men det må være lov å hjelpe til litt 
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #26 på: august 08, 2008, 14:01:46 pm » |
|
Det 6V gutta sa!!! En standard oval er MYE sjeldnere å se enn en splitt og jeg vil synes det er synd om den blir ombygd til Deluxe...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
oval54
Nybegynner

Innlegg: 33
Bosted: fauske
|
 |
« Svar #27 på: september 19, 2008, 08:55:14 am » |
|
Jeg hadde i mange år en 1953 Standard Oval som jeg solgte til en samler hvor den fortsatt befinner seg. Denne var bruktimportert til Norge i 1955. Standard-modellene kunen bestilles via Møller-systemet, men jeg tipper de stort sett kom inn som bruktimport til Norge. Finnes ikke mange - min gamle og den du her beskriver er de eneste jeg har hørt om i Norge.
hei. var gøy å se at det finnes flere standarer i norge. tror det er di eneste ovalstandarne i norge, finnes vel 2-3 stykker av 58mod å nyere. har selv eid den andre, det var 54mod produsert i 53. ble endel forandringer på 54 å nyere. har endel litratur å div over standarmodellen, så det er bare å ta kontakt om det er noe du lurer på. hilsen Kjell Rune
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
heljo
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn
|
 |
« Svar #28 på: september 21, 2008, 22:33:18 pm » |
|
flott bil aleksander, denne bør bli orginal. Sjå kor vanskelig det er å selge uorginalt, Bergehallen bil blir jo ikkje kvitt switteren sin, ser det ut til, og den er jo ikkje akkurat orginal lenger. Og eg har et spørsmål til deg om ei eldre boble i førde, tek det på PM
|
|
« Siste redigering: september 21, 2008, 22:34:57 pm av heljo »
|
Loggført
|
|
|
|
A-Grepstad
Juniormedlem
 
Innlegg: 79
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #29 på: oktober 09, 2008, 23:26:14 pm » |
|
Har en salgsbrosjyre i fra 57. Der ser det ut som om Standard modellen kun har "fløytegitter" på venstre side. Var det deksel på den andre siden som tettet hullet, eller kun skjerm uten hull? Ser også ut til at fangerne var krommet, det samme med løkteringene fremme og bak. Noen som kan bekrefte dette?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|