Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« på: desember 11, 2015, 12:21:40 pm » |
|
Jeg har to stk U profiler i en eller annen alu, legering /støpegods. Har hatt kontakt med flere proffe sveisere som har prøvd seg på Mig, Tig og noen spesial loddestaver som hvistnok skulle lodde alt uten hell. Det bare koker vekk.Profilene stammer fra et Porsche targa tak som skal være rammen i targa taket i ei 1303 ombygd med targatak.  Jeg skulle gjerne ha sveist/ limt disse sammen men er lens for ideer . Noen som har eller har noen erfaringer om noen trylleprodukter som kunne brukes her  😩😩😩
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #1 på: desember 11, 2015, 16:48:33 pm » |
|
Veit ikke om det er godt nok; jeg hadde STORE problemer med å lime fast en flat alulist til bakre plaststøtfanger(nei, vi snakker ikke luftkjølt her  ). Prøvde med flere typer silikon og tech7 etter grundig vask og rens med både sprit og aceton. Har endt opp med en limpasta som du får på http://sugru.no/Etter flere måneder med møkk, salt, fuktighet og temperatursvingninger sitter lista like godt. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #2 på: desember 11, 2015, 17:19:42 pm » |
|
Blir denne pastaen helt hard, eller er den elastisk
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #3 på: desember 11, 2015, 17:31:52 pm » |
|
Her er et par bilder av juvelen som skulle vært sveiset .
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #4 på: desember 12, 2015, 00:05:50 am » |
|
Den blir ca som ABS-plast. Legger man på betydelige mengder og oppnår god vedheft blir det ganske sterkt. Om det blir sterkt nok er noe som evt må testes.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
    
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #5 på: desember 12, 2015, 00:57:32 am » |
|
Hvis du skaffer litt mer materiale i samme legering som kan ligge på baksiden som en forsterkning vil det også bli mer gods å sveise i. Da skal det være mulig å få til en solid sveis, for en som er dreven på alu. sveising.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #6 på: desember 12, 2015, 08:59:54 am » |
|
Jeg hadde nok også gått for en alukloss på innsiden, viss det er plass. Skrudd elleer klinket denne fast, siden legeringen kanskje er litt vanskelig å sveise. Gjerne lime med epoksy i tillegg?
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #7 på: desember 12, 2015, 09:57:52 am » |
|
det pleier vel å stå ett legeringsnummer på en del porsche lettmetalldeler. da kan man vel finne riktig tilsatstråd og info om hvor sveisbart det er.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #8 på: desember 12, 2015, 22:02:40 pm » |
|
Prøvd å se over delene etter info. Et 911 nr som jeg ville tro er delenr så er det en sirkel hvor det står 73 som jeg ville tro var prudoksjonsår . Så er det nr som ikke sier meg noe Fo 1082
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #9 på: desember 12, 2015, 22:59:57 pm » |
|
Er garantert magnesium. Og kan fint Tig sveiset med rett tilsatstråd. Null stress. Det som er værre er all shiten som nå har blitt prøvd å sveiset på der. Når alt er fjernet vil det mangle en god del av den opprinnelige delen.
Tips. Bruk en roterende fil og få av litt spon på en sted det ikke synes. Prøv så og sett fyr på sponet med propanbrenner. Brenner det med skarpt lysskjær... har jeg rett.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #10 på: desember 13, 2015, 14:09:26 pm » |
|
Ja Erik spørs om du ikke har rett i det. Skrapte av noe spon å prøvde å fyre det opp , var litt vanskelig pga kraften på flammene ville blåse vekk den lette sponen, men det knitret å lyste som et stjerneskudd å det hadde det vel ikke gjort med alu. Må bare legge meg helt flat for jeg var helt ensporig på at det var alu. Dette viser jo bare hvor fantastisk dette forumet er å hvor mye kunnskap de forskjellige sitter på, helt konge. Tilsatstråd for magnesium er det noe som er hylle vare for sveisebedrifter eller vil det være noe som må best. Krever det noe spesielt fra dem som sveiser dette eller ?
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #11 på: desember 13, 2015, 18:04:02 pm » |
|
Sveises med tig på samme måte som på aluminium. Det fine med magnesium er at sveisebadet ikke fester seg til wolfram elektroden. Så den kan legges ned i badet under sveising. Etter sveis må det kjøles ned meget sakte for ikke å sprekke. Rull delen inn i ett godt lag med glava umiddelbart etter sveising. Og la det ligge til dagen etter. (når jeg sveiser topper, riktignok i aluminium, holder toppene ca 80 grader etter 24 timer) Magnesium tilsats er ikke normalvare på ett sveise verksted. Med kan bestilles i små mengder på f.eks Ebay. http://www.ebay.com/itm/Magnesium-welding-rod-AZ-61a-/121765464039?hash=item1c59c987e7:g:QIYAAOSwv0tVKXsF&vxp=mtrSå er det bare å håpe på at legeringen du har er ren og fin  Husk at ALL aluminiumskladding må fjernes helt før det kan sveises.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #12 på: desember 13, 2015, 21:41:55 pm » |
|
Dette høres veldig bra ut . Da er det bare å ta turen på nette å få heim ein pakke med de pinnene. Forstår eg det rett så er det da bare å bruke samme gass som ved alu. tig å la dem kjøle sakte 
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #13 på: desember 14, 2015, 10:52:06 am » |
|
Jupp. ren argon..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #14 på: desember 14, 2015, 11:33:45 am » |
|
Hvis det skjærer seg og du må jukse: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=137Jeg har fremdeles ikke funnet noe det ikke funker på.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #15 på: desember 15, 2015, 22:04:50 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #16 på: desember 17, 2015, 09:14:53 am » |
|
I går fant jeg ut at det ikke holdt på håndklevarmeren på badet hjemme. Prøvde å lime et knekt feste, plast mot stål. 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
RIN94
Medlem
  
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø
|
 |
« Svar #17 på: desember 17, 2015, 13:42:12 pm » |
|
Hei. Anbefaler også og forvarme delene før sveising. Magnesium har mye spenninger så forvarming får ut en del av dette. Gjør også som jee sier og la den gradvis kjøle, ellers risikerer du at sveisen bare sprekker. Rogaland importservice har dette tilsettet på hylla mener jeg. 
|
|
|
Loggført
|
1300 - 68mod
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #18 på: desember 19, 2015, 14:03:57 pm » |
|
Takker for alle gode tips men etter x antall forsøk på å få tak på rett tråd rundt i regionen uten hell må jeg bare smøre meg med tålmodighet å vente på pakken fra ebay med rett tilsatstråd for å komme videre
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #19 på: januar 13, 2016, 13:06:51 pm » |
|
Ja da var endelig pakken med tilsatstråd for magnesium ankommet fra over der, bare å vente til influensa gir seg å formen blir bedre for å komme videre
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #20 på: januar 16, 2016, 01:52:15 am » |
|
du får oppdatere når du har prøvd tråden da.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #21 på: januar 16, 2016, 12:31:24 pm » |
|
Det skal dere få, Må bare beklage at lite skjer med etter flere store operasjoner på CVen blir jeg helt satt ut av de mindre ting. Men regner jeg skal få kommet ut i garasjen ute i uka
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #22 på: januar 23, 2016, 18:51:11 pm » |
|
Endelig noe framdrift på juvelene. Ja Erik du hadde helt rett , dette var magnesium å gikk fint å sveise. Begynte med å varme opp delene til ca 250 grader etter at jeg hadde slipt vekk alt grapset fra alu, sveise forsøkene jeg hadde i forkant. Ettersom dette var noe helt nytt for meg valgte jeg å få hjelp fra noen litt mere sveisekyndige en meg selv. Men etterklokskap ville jeg si at å sveise magnesium måtte være lettere en å sveise alu for som Erik nevnte har ble det ikke noe stress om en la wolframen nedi sveisebadet. Har nå fått sveiset begge armene å ligger akkurat nå i glava for å kjøle seg sakte, å må bare erkjenne at eg e veldig fornøyd. Ble litt vanskelig med noen hardangersøm ettersom jeg var avhengig å slipe en del men det så meget bra ut etter forholdene. Kan legge ut et par bilder etter hvert.
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #23 på: januar 24, 2016, 15:52:16 pm » |
|
Som dere ser forusettningene for å få en fin hadangersøm er ikke akkurat tilstede. Men det viktigeste var å få hel veeeee.
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #24 på: januar 24, 2016, 16:00:03 pm » |
|
Litt sliping i morgen så regner jeg med at det blir bra
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #25 på: januar 24, 2016, 20:32:43 pm » |
|
Godt jobba ! Alt kan fikses (nesten), tar bare litt tid og innsats 
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #26 på: januar 28, 2016, 15:23:44 pm » |
|
Da var juvelene ferdig slipt pluss et strøk grunning.
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
|