sveinongen
Seniormedlem
   
Innlegg: 287
Bosted: Egersund
|
 |
« Svar #30 på: oktober 23, 2016, 13:17:59 pm » |
|
Husk å "grade" kanten som blir når du planer toppene dine. Hvis det blir en skarp knat i frobrenningskammeret i toppen kan du få "glødeskall", dette kan i sin tur gi tenningsbank i worst case. Dessuten er det nå slik at alle sprekker starter ved en skarp kant. Når det er sagt er ikke disse type 4 - toppene kjent for å sprekke i det hele tatt.
Jeg ville på en slik motor ha lagt meg på mellom 9,5 og 10 i komp. Uner 9,5 er bare tull da disse sylinderene og stemplene er holdbare med det, og over 10 så begynner det å bli varme topper.
Det at Aicooled.net sier at dyse-størrelse skal være det du oppgir er nok mer en pekepinne. Det er her bedre med litt for store dyser enn motsatt. Du bør få noen med bredbåndslambda til justere.
Etter hva jeg har skjønnt skal du til EBB, han har god peiling på dette.
EBB hadde ikke tid til og ta justering av motor da han hadde mangen andre motorbygg og var egentlig lei av type 4 motorene. Så det eneste han skal gjøre er og balansere og veie veiv/stempelsett. Tenkte om jeg skulle få startet opp motoren før jeg setter den i bilen da det er enklere og justere på gassere og sjekke lekkasjer osv. Finnes det ferdige brakketer og få kjøpt til startmotor for 228mm svinghjul? Og om jeg skal på dymo for og finjustere forgassere med bremdbåndslamda må jeg ha en sensor på hver side da? Noen som har eksosanlegg jeg kan låne med utak til bredbåndslamda?
|
|
|
Loggført
|
14 Lexus IS300h 01 Audi A6 2.4 Quattro 75 Dobbelkabiner 2.0L CJ motor 08 Ford Connect 93 Golf 1.6l 93 Golf 3 VR6 06 Lexus IS220d 96 Golf 3 2.0l 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #31 på: oktober 23, 2016, 18:33:39 pm » |
|
Holder med en sensor i grenrøret, ved kolektoren.. Eller fire sensorer, en til hvert rør..
|
|
« Siste redigering: oktober 23, 2016, 21:31:40 pm av TrettenNullTo »
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
sveinongen
Seniormedlem
   
Innlegg: 287
Bosted: Egersund
|
 |
« Svar #32 på: oktober 23, 2016, 19:11:13 pm » |
|
har orginalt eksosanlegg nå med varmepotter. så må vel ha en på hver?
Vet ikke hvor mye effekt jeg kommer til og få nå med ny kam, 270-275 grader ish, mahle flate 2000cc stempler, større halsringer og nye dyser i forgasser. Må jeg ha nytt eksosanlegg?
|
|
|
Loggført
|
14 Lexus IS300h 01 Audi A6 2.4 Quattro 75 Dobbelkabiner 2.0L CJ motor 08 Ford Connect 93 Golf 1.6l 93 Golf 3 VR6 06 Lexus IS220d 96 Golf 3 2.0l 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #33 på: oktober 23, 2016, 21:38:32 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
sveinongen
Seniormedlem
   
Innlegg: 287
Bosted: Egersund
|
 |
« Svar #34 på: oktober 23, 2016, 21:56:34 pm » |
|
Vil dette passe sammen med varmepottene? Ser det er to størrelser 42 og 45mm. Er det i forhold til hvor mye effekt motoren har? Hvor mange og hvor bør jeg sveise feste for lamdasensor om jeg går for dette? Holder det med en, der alle røra samles?
|
|
|
Loggført
|
14 Lexus IS300h 01 Audi A6 2.4 Quattro 75 Dobbelkabiner 2.0L CJ motor 08 Ford Connect 93 Golf 1.6l 93 Golf 3 VR6 06 Lexus IS220d 96 Golf 3 2.0l 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #35 på: oktober 24, 2016, 10:27:18 am » |
|
Vil dette passe sammen med varmepottene? Ser det er to størrelser 42 og 45mm. Er det i forhold til hvor mye effekt motoren har? Hvor mange og hvor bør jeg sveise feste for lamdasensor om jeg går for dette? Holder det med en, der alle røra samles? Motorene våre liker litt motstand på eksosen for dreiemoment, så jeg mener det ikke er viktig for deg med buss å gå opp til 45mm. Vet ikke om det passer til varmepotter. EBB skal balansere min veiv og  Når det gjelder lambda, får du best kontroll med en i hvert eksosrør, men det som regel bra nok med en montert etter kollektor. Og så sparer du en 7.000,-. Skal du fintune ville jeg heller hatt EGT i hvert eksosrør, men det tror jeg heller ikke du vil ha bruk for. Som regel så kommer du i mål med stille spjeld og dyser likt, og bruke èn felles bredbåndslambda.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
sveinongen
Seniormedlem
   
Innlegg: 287
Bosted: Egersund
|
 |
« Svar #36 på: oktober 24, 2016, 12:31:34 pm » |
|
Jeg trenger vel ikke og kjøpe en lamda selv?  tenkte og plugge hullet etter innkjøring på dyno? Tenkte og gjørr følgende når motor er satt sammen. 1: teste motoren ute av bilen, sjekke oljelekasjer, trykk, temp osv. Kjøre inn veiv og justere ventiler. Og grov justere forgasser hvertfall sånn at motoren sviver noelunde. 2. Montere motor og kjøre bilen til dyno gor finjustering Er dette good?
|
|
|
Loggført
|
14 Lexus IS300h 01 Audi A6 2.4 Quattro 75 Dobbelkabiner 2.0L CJ motor 08 Ford Connect 93 Golf 1.6l 93 Golf 3 VR6 06 Lexus IS220d 96 Golf 3 2.0l 
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #37 på: oktober 24, 2016, 17:50:32 pm » |
|
Når du skriver "kjøre inn veiv og justere ventiler", så mener du vel å kjøre inn kam og justere ventiler regner jeg med.
Med de toppene og med den ventilstørrelse du har , så har du nok mer å hente på å bruke pengene på noe annet enn eksos med stor diameter. Jeg ville da heller ha brukt pengene på et sett dobble 40mm gassere feks Weber 40 idf. Med dem og mild porting av topper så vil du fortsatt få helt ok bunndrag , men men det er mange veier til Rom...
Men det er klart at hvis eksosanlegget ditt er dårlig fra før, så skader det ikke med et anlegg med et bra grenrør.(kollektor)
|
|
« Siste redigering: oktober 24, 2016, 18:01:24 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
sveinongen
Seniormedlem
   
Innlegg: 287
Bosted: Egersund
|
 |
« Svar #38 på: oktober 25, 2016, 08:20:36 am » |
|
Når du skriver "kjøre inn veiv og justere ventiler", så mener du vel å kjøre inn kam og justere ventiler regner jeg med.
Med de toppene og med den ventilstørrelse du har , så har du nok mer å hente på å bruke pengene på noe annet enn eksos med stor diameter. Jeg ville da heller ha brukt pengene på et sett dobble 40mm gassere feks Weber 40 idf. Med dem og mild porting av topper så vil du fortsatt få helt ok bunndrag , men men det er mange veier til Rom...
Men det er klart at hvis eksosanlegget ditt er dårlig fra før, så skader det ikke med et anlegg med et bra grenrør.(kollektor)
Ja mente selvfølgelig kam😊 Orginal anlegget jeg har er bare et par år gammelt så er ikke helt gira på og bytte det ut. Men det er jo klart at må jeg ha det for at d skal bli optimal så gjør jeg det. Vet ikke om det har noe og si og bytte bakpotte vis jeg ikke bytter grenrør? Forgasserene håper jeg vil fungere når jeg får større venturier og dyser
|
|
|
Loggført
|
14 Lexus IS300h 01 Audi A6 2.4 Quattro 75 Dobbelkabiner 2.0L CJ motor 08 Ford Connect 93 Golf 1.6l 93 Golf 3 VR6 06 Lexus IS220d 96 Golf 3 2.0l 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #39 på: oktober 29, 2016, 23:18:11 pm » |
|
Vil dette passe sammen med varmepottene? Ser det er to størrelser 42 og 45mm. Er det i forhold til hvor mye effekt motoren har? Hvor mange og hvor bør jeg sveise feste for lamdasensor om jeg går for dette? Holder det med en, der alle røra samles? Dette passser med varmepottene ja. Ville gått for 42 mm.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
sveinongen
Seniormedlem
   
Innlegg: 287
Bosted: Egersund
|
 |
« Svar #40 på: oktober 30, 2016, 18:28:38 pm » |
|
Takk for tips, så da bør jeg sveise inn en rustfri adapter for bredbåndslamda der hvor alle røra går over til ett?
|
|
|
Loggført
|
14 Lexus IS300h 01 Audi A6 2.4 Quattro 75 Dobbelkabiner 2.0L CJ motor 08 Ford Connect 93 Golf 1.6l 93 Golf 3 VR6 06 Lexus IS220d 96 Golf 3 2.0l 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #41 på: oktober 30, 2016, 20:49:44 pm » |
|
Jepp. etter at røra er samla til et. Rett før flensen til lyddemperen
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
sveinongen
Seniormedlem
   
Innlegg: 287
Bosted: Egersund
|
 |
« Svar #42 på: november 01, 2016, 10:35:15 am » |
|
Da fikk jeg bestilt eksosanlegg fra csp. Heldigvis er ikke den forrige ordren med stempelsett sendt så slapp og betale ekstra for frakten =) Har overhalt fordeler og bygget om til elektronisk tenning. Fikk plukket den i småbiter og rengjort den skikkelig, de gamle fiberskivene var borte, så fikk tak i noen nye. Sikkert gått i oppløsning en gang.  Smørt alle kontaktflater og glideflater med hjullager grease    For og splitte rotoren satte jeg øvre delen i skruestikken og slo forsiktig på platen i nedre del av rotor. Da løsnet c klipset veldig lett.   Her er rotor satt sammen igjen, smørte inn et tynt lag med olje før jeg satte sammen, det kan være litt vanskelig og få på c klipset som holder de sammen. Brukte to små flattjern så gikk det greit. La så i filt stykket og en dråpe olje på toppen av den. På dette bildet er ikke vektene montert.  La fiber skivene i olje et par minutter
 Her ligger det en liten shims nederst, så en større shims over. Deretter fiber skiven til slutt.   Her er fiber skive, så liten shims, deretter den store shimsen   Elektronisk tenning montert.   Jeg glemte og merke posisjon på rotor før jeg demonterte så kan ikke montere koplingen som i bunn av fordeleren før jeg har satt sammen motoren igjen og satt stempel 1 i TDC.
|
|
« Siste redigering: november 01, 2016, 10:38:25 am av sveinongen »
|
Loggført
|
14 Lexus IS300h 01 Audi A6 2.4 Quattro 75 Dobbelkabiner 2.0L CJ motor 08 Ford Connect 93 Golf 1.6l 93 Golf 3 VR6 06 Lexus IS220d 96 Golf 3 2.0l 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #43 på: november 02, 2016, 08:41:59 am » |
|
Naizz fordeleroverhalingsbildeserie  . Frister å gjøre det samme med min fordeler.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #44 på: november 02, 2016, 08:49:02 am » |
|
Heisan Artig å treffe deg hos Nilsen Motor i går..  Veldig kjekt med mye bilder.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
sveinongen
Seniormedlem
   
Innlegg: 287
Bosted: Egersund
|
 |
« Svar #45 på: november 02, 2016, 11:42:36 am » |
|
Heisan Artig å treffe deg hos Nilsen Motor i går..  Veldig kjekt med mye bilder. Hehe ja, var i farten så måtte viderre. Skal levere toppene til Nilsen motor for å sjekke ventilseter og styringer. 
|
|
|
Loggført
|
14 Lexus IS300h 01 Audi A6 2.4 Quattro 75 Dobbelkabiner 2.0L CJ motor 08 Ford Connect 93 Golf 1.6l 93 Golf 3 VR6 06 Lexus IS220d 96 Golf 3 2.0l 
|
|
|
sveinongen
Seniormedlem
   
Innlegg: 287
Bosted: Egersund
|
 |
« Svar #46 på: november 15, 2016, 16:07:18 pm » |
|
Vi har meldt oss på Eurorally neste år og skal kjøre Sarpsborg-Karlskrona-Gdansk-Hamburg på 3 dager og sikkert mesteparten på motorvei. Med nybygget motor så kan jo det bli veldig spennende Da det blir mye kjøring på høyt turtall, hva kan vi gjøre for og passe på motoren best mulig? Har tenkt tanken om og gå opp i dekk dimensjon for og få høyere fart på lavere turtall. Hva tenker dere? andre tips? Motoren skal stå i boblebussen med en 091 6 rib orginal girkasse. Står i dag på 185r14 dekk de er vell 80 i høyden.
|
|
|
Loggført
|
14 Lexus IS300h 01 Audi A6 2.4 Quattro 75 Dobbelkabiner 2.0L CJ motor 08 Ford Connect 93 Golf 1.6l 93 Golf 3 VR6 06 Lexus IS220d 96 Golf 3 2.0l 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #47 på: november 15, 2016, 20:20:02 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #48 på: november 15, 2016, 20:30:10 pm » |
|
Temp og trykkmåler med visere du ser lett, stor varsellampe på trykk. Ekstra oljekjeler og nok endeslakk 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
sveinongen
Seniormedlem
   
Innlegg: 287
Bosted: Egersund
|
 |
« Svar #49 på: november 15, 2016, 21:08:57 pm » |
|
Burde skrevet at jeg har kjøpt olje temp og oljetrykk fra dakota digital. Har fra før temp føler til toppen i samme serie 😊
|
|
|
Loggført
|
14 Lexus IS300h 01 Audi A6 2.4 Quattro 75 Dobbelkabiner 2.0L CJ motor 08 Ford Connect 93 Golf 1.6l 93 Golf 3 VR6 06 Lexus IS220d 96 Golf 3 2.0l 
|
|
|
sveinongen
Seniormedlem
   
Innlegg: 287
Bosted: Egersund
|
 |
« Svar #50 på: november 15, 2016, 21:12:19 pm » |
|
Temp og trykkmåler med visere du ser lett, stor varsellampe på trykk. Ekstra oljekjeler og nok endeslakk  Holder vel me endeslakk i henhold til orginal spec eller? 
|
|
|
Loggført
|
14 Lexus IS300h 01 Audi A6 2.4 Quattro 75 Dobbelkabiner 2.0L CJ motor 08 Ford Connect 93 Golf 1.6l 93 Golf 3 VR6 06 Lexus IS220d 96 Golf 3 2.0l 
|
|
|
sveinongen
Seniormedlem
   
Innlegg: 287
Bosted: Egersund
|
 |
« Svar #51 på: januar 02, 2017, 22:36:18 pm » |
|
Endelig fått litt deler hjem, bla nytt bakpotte og sylinder settet. Så nå kan jeg få levere veiv og sylindersett til balansering  En ting jeg lurer på er hvor bør jeg sveise inn fittings for bredbåndslamda hvis jeg skal ha en for hver sylinder? Se bilder. Og kan jeg bruke orginal 228mm clutch for 120hk? og er det vanlig og bytte trykk plate når clutch byttes?  
|
|
|
Loggført
|
14 Lexus IS300h 01 Audi A6 2.4 Quattro 75 Dobbelkabiner 2.0L CJ motor 08 Ford Connect 93 Golf 1.6l 93 Golf 3 VR6 06 Lexus IS220d 96 Golf 3 2.0l 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #52 på: januar 03, 2017, 08:41:28 am » |
|
Du skal vel balansere stempler og ikke sylindere eller ??  Tror jeg hadde sveist inn muttere på CSP grenrøret. Men dette kan nok noen andre bedre en meg.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #53 på: januar 03, 2017, 21:20:05 pm » |
|
En original 228mm holder fint til den motoren du bygger. Som regel behøver du ikke bytte clutch-disken selv om du har kjøpt ny lamell. Spørs på anleggsflate på disken om den er veldig ripete/skadet. Vanligvis holder det med å dra lett over med litt smergelpapir.
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #54 på: januar 06, 2017, 15:53:03 pm » |
|
Du skal vel balansere stempler og ikke sylindere eller ??  Tror jeg hadde sveist inn muttere på CSP grenrøret. Men dette kan nok noen andre bedre en meg. Jeg er enig. Du øker levetiden på lambda om du ikke setter den rett i den heiteste eksos strømmen. Det blir vel mest et praktisk spørsmål. Men skal du kjøre med 4 stk lambda, eller bare bytte rundt for å måle ved justering?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
sveinongen
Seniormedlem
   
Innlegg: 287
Bosted: Egersund
|
 |
« Svar #55 på: januar 19, 2017, 19:47:55 pm » |
|
Hvilke kjemikalier anbefaler mann for rens av forgassere i ultralydvasker? Salo og sitronpulver funket ikke, det ble ett svart belegg på alt 
|
|
|
Loggført
|
14 Lexus IS300h 01 Audi A6 2.4 Quattro 75 Dobbelkabiner 2.0L CJ motor 08 Ford Connect 93 Golf 1.6l 93 Golf 3 VR6 06 Lexus IS220d 96 Golf 3 2.0l 
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #56 på: januar 19, 2017, 21:15:20 pm » |
|
Avfettingsmiddel blanda ut med vann bruker jeg.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
sveinongen
Seniormedlem
   
Innlegg: 287
Bosted: Egersund
|
 |
« Svar #57 på: januar 20, 2017, 22:01:40 pm » |
|
Avfettingsmiddel blanda ut med vann bruker jeg.
Blir det gullrent? Kan surfex hd brukes? Og hvor mye per liter vann ca?
|
|
|
Loggført
|
14 Lexus IS300h 01 Audi A6 2.4 Quattro 75 Dobbelkabiner 2.0L CJ motor 08 Ford Connect 93 Golf 1.6l 93 Golf 3 VR6 06 Lexus IS220d 96 Golf 3 2.0l 
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #58 på: januar 20, 2017, 23:40:16 pm » |
|
Avfettingsmiddel blanda ut med vann bruker jeg.
Blir det gullrent? Kan surfex hd brukes? Og hvor mye per liter vann ca? Har ikke erfaring med den. Bruker biltema sin blandet ca 1/3
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Mr. G
Nybegynner

Innlegg: 37
Bosted: Sogn & Fjordane
|
 |
« Svar #59 på: februar 28, 2017, 18:20:12 pm » |
|
Skal snart igang med noko liknande. Er derfor spent på vidare framgang. Har du begynt å montere?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|