ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« på: oktober 20, 2017, 00:45:17 am » |
|
I vinter som var byttet jeg kamaksel i motoren. Jeg monterte en ny WEBCAM kamaksel, 163/86B, og nye WEBCAM løftere. Dette var en identisk kamaksel med den som stod i motoren, med den unntak at den nye hadde 105 graders lobe center, mot 108 på den forrige. Ønsket å få litt med dreiemoment på lave turtall, og bestilte derfor med 105LC. Etter 900 km fikk jeg noen problemer med et svinghjul som løsnet, boltene ble vridd av. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,71862.0.htmlFant da ut at jeg må sende veiv, svinghjul, trykkplate og reimhjul på balansering og reparasjon. Da må selvsagt motoren splittes. Da jeg tok ut kamakselen ble jeg lettere sjokkert. Den var allerede slitt. Har kun kjørt ca 900km i sommer, og hadde ikke forventet dette i det hele tatt. [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] Noen som har opplevd det samme med WEBCAM kamaksler? ghia69
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #1 på: oktober 20, 2017, 08:23:26 am » |
|
Har du hatt stive nok ventilfjærer? Lurer på om kammen kan bli sånn hvis loben mister kontakt med løfter over toppen av kammen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #2 på: oktober 20, 2017, 08:33:36 am » |
|
Helt standard slitasjemønster ved for lite fjørtrykk. Løfterne "hopper" over krøen og slår igjennom oljefilmen = ødelagt kam og løftere. Nå er jeg spent på hvilke fjørtrykk du gikk for? Hva var trykket i setet og over nesa når du bygget motoren din? Og hvilke ventilfjører brukte du?
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #3 på: oktober 20, 2017, 10:06:07 am » |
|
De toppene som står på nå har fungert fint med den andre kamakselen i mange år, uten at denne har blitt slitt. Toppene er version 4 fra Remmele, og på de står det doble fjærer.
ghia69
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #4 på: oktober 20, 2017, 10:11:28 am » |
|
De toppene som står på nå har fungert fint med den andre kamakselen i mange år, uten at denne har blitt slitt. Toppene er version 4 fra Remmele, og på de står det doble fjærer.
ghia69
Og hvor mange ganger i løpet av alle årene har du sjekket fjørtrykk og byttet fjører? -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #5 på: oktober 20, 2017, 10:19:02 am » |
|
Toppene ble levert fra Remmele for 3 år siden, da var de helt nye.
Tror ikke det er der det ligger. Kjøpte kamaksel og løftere hos aircooled.net, og de har rapportert inn en garantisak til Webcam. Webcam garanterer derimot kun kamakslene mot denne type slitasje dersom skaden reklameres inne 6 mnd etter at kamakselen ble kjøpt. Den ble kjøpt i fjor november, og montert inn i løpet av vinteren. Slitasjen ble oppdaget for 1 mnd siden. Avventer svar fra Aircooled.net, men de kunne selvsagt ikke love noe siden det var gått over 6 mnd.
ghia69
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: oktober 20, 2017, 10:24:45 am » |
|
Var den gamle kamakselen lik da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #7 på: oktober 20, 2017, 10:37:25 am » |
|
Var den gamle kamakselen lik da?
Nei. Den gamle kamakselen har stått i bilen siden 2004, og er nesten ikke slitt. Den eneste forskjelle på den gamle og den nye er at den nye har 105LC, og den gamle hadde 108LC. ghia69
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #8 på: oktober 20, 2017, 21:43:39 pm » |
|
Om du har alt løst nå, så er det enkelt å måle en fjær. Mål på innspent høyde og ved maks løft. Jeg tipper for lite fjærtrykk er riktig. Ikke gitt at remmele har nok trykk på fjærene de leverer.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #9 på: oktober 20, 2017, 21:52:12 pm » |
|
Om du har alt løst nå, så er det enkelt å måle en fjær. Mål på innspent høyde og ved maks løft. Jeg tipper for lite fjærtrykk er riktig. Ikke gitt at remmele har nok trykk på fjærene de leverer.
Har du en rask oppskrift på hvordan jeg kan måle dette? Er doble fjærer. Ghia69
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #10 på: oktober 20, 2017, 23:21:01 pm » |
|
Om du har alt løst nå, så er det enkelt å måle en fjær. Mål på innspent høyde og ved maks løft. Jeg tipper for lite fjærtrykk er riktig. Ikke gitt at remmele har nok trykk på fjærene de leverer.
Har du en rask oppskrift på hvordan jeg kan måle dette? Er doble fjærer. Ghia69 Ventilfjærmåleur og tvinge, samt digitalt skyvelær. Plenty med bedre oppskrifter på Internett. «how to measure valve spring pressure» f.eks.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #11 på: oktober 21, 2017, 08:10:53 am » |
|
Har også sett søylebormaskin og pakkevekt brukt for å måle trykket, man tar hva man har.
Husker også vi bestilte 3 sett kamaksler fra Webcam for mange år siden, til mc, det ene settet gikk ned på kort tid, de andre holdt.
|
|
« Siste redigering: oktober 21, 2017, 08:13:54 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #12 på: oktober 21, 2017, 09:15:09 am » |
|
En ting er å måle. En annen er å vite hva som faktisk kreves og det er her de aller fleste produsentene fullstendig svikter. De ønsker ikke å opplyse om hva som kreves av fjørtrykk på ditt oppsett. De kommer kanskje, hvis man er heldig, med noen tall dem har erfaring med tidligere. Vi har alle forskjellig oppsett og hva som funker hos en person funker kanskje ikke hos en annen med nøyaktig samme kam. Personlig har jeg alltid lagt meg noe over det jeg har fått anbefalt....uavhengig om anbefalingen kom fra en amerikansk gubbe eller en svensk professor. Og jeg har til dags dato enda ikke opplevd å ødelegge en kam eller løftere.
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: oktober 21, 2017, 11:51:30 am » |
|
sjekket geometri kamlobe vs løfter? att kamloben ikke rir på enden av løfter pga for liten diameter løfter
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #14 på: oktober 21, 2017, 17:52:53 pm » |
|
Hvilke løftere er brukt sammen med kammen?
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #15 på: oktober 28, 2017, 18:28:39 pm » |
|
Hvilke løftere er brukt sammen med kammen?
Nye og ubrukte Webcam løftere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|