Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« på: august 26, 2008, 23:17:40 pm » |
|
Ja! Då må eg for andre gong be om idear og inspirasjonar frå vw-folket! Denna gongen er det ikkje noko powerpoint presentasjon, men faktisk metallsløyd.. Eg har sjølvsagt valgt sveising framfor å laga ein platefigur osv.. Så spørmålet er kva skal eg laga?? Det veit ikkje eg, men eg har jo lyst å laga noko som har med luftkjøl vw å gjera.. Matrialet er altså 6mm firkantstål/jern? Og evt. stålplater i 1mm. Detta skal formast og sveisast med elektrisk pinne sveising, som eg aldri har vert borti før(kun mig)... Så om nokon har nokon tøffe/kjekke eller berre -Idear til kva i all verden eg kan/skal/bør/må laga, så sei ifrå! MvH Tistlo evt. Christer 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #1 på: august 26, 2008, 23:25:58 pm » |
|
hva med en åndeboks? eller eventuellt et motor stativ.. eller så kan du jo lage noen løfte bukker eller kjøre ramper...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem

|
 |
« Svar #3 på: august 26, 2008, 23:41:39 pm » |
|
Sandblåserkabinett?
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #4 på: august 27, 2008, 01:14:14 am » |
|
Tralle til å senke motoren ned på når den kommer ut av bilen - burde være overkommelig førsteprosjekt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VeteranBobla
|
 |
« Svar #5 på: august 27, 2008, 01:36:36 am » |
|
Trillestativ til karrosseri er også en kjekk ting å ha. Jeg låner et slik nå til bobla jeg pusser opp og er utrolig hendig. Jeg kan lett flytte bobla rundt om kring og den har rimelig høye fra bakken slik at jeg kan jobbe med den på undersiden.
Den består av følgende ting: - en firkantet ramme med fire hull Ramma går langs kanalen og hullene er borret slik at du kan feste stativet i hullene til karrosseriet - fire stolper som står ned i hvert hjørne, men dreibare og låsbare hjul på hver ende - avstivere
Lykke til
|
|
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem

- 1303 -
|
 |
« Svar #6 på: august 27, 2008, 07:31:11 am » |
|
Selv skal jeg lage bakfanger og fangerfester =) Kutte en framfanger to steder på midten og og sveise sammen igjen så den blir litt kortere  Artig å gå "mekken" Lag kjøreramper til bilen din ? Så kan du ligge under bilen og polere når den er ferdig 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Gaston
Supermedlem

|
 |
« Svar #7 på: august 27, 2008, 11:43:34 am » |
|
Tralle til å senke motoren ned på når den kommer ut av bilen - burde være overkommelig førsteprosjekt.
Dette har jeg laga og fått mye glede av! Nytt tips. Hjultraller. 4 "Wheel Dollies" som du setter under hjula på bilen og kan dytte den fra side til side i en litt for trang garasje.
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
surfer56
Supermedlem

+4792817564
|
 |
« Svar #8 på: august 27, 2008, 11:50:32 am » |
|
Hva med å lage et eget oppheng for skilt ? Spesielt til når man har det litt lavt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #9 på: august 27, 2008, 16:15:52 pm » |
|
VELDIG mangen gode forlslag her, men kan ein virkelig laga noko av dette med ei jernstång på 6x6 MM <-- Millimeter!  Eg får KUN lov til å bruka 6*6MM firkantstål og EVT! stålplate på 1mm Hjul er det berre til å gløyme.. Hadde ikkje fått lov om eg hadde tatt med sjølv eingong... då vert folk sure og saier att det er urettferdigt...
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
solrikioo
Medlem

|
 |
« Svar #10 på: august 27, 2008, 16:40:10 pm » |
|
Sorry for off topic.
Er så sinnsykt teite "regler" på sånt hos skoler. Om du virkelig har lyst til å lage noe brukbart som du kan få nytte for burde du jo få lov til det. Og om du i tillegg har med deg de ekstra tingene du evt trenger så burde det jo være null stress.
Folk unner ikke andre noen ting.....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #11 på: august 27, 2008, 16:54:08 pm » |
|
Ja det er forbanna att det skal vera sånn!!
Men er det nokon som veit om det er mykje forskjell på pinne sveising iforhånd til mig ?? Bruker ein dei samme sveisetenkinnane osv?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
kejoleid
Juniormedlem

|
 |
« Svar #12 på: august 27, 2008, 20:00:26 pm » |
|
vell, det er alltid like sjarm når pinnen brenner seg fast  haha pinne sveising er vell egnet for tykkere gods en det man bruker mig'n til så vitt jeg veit - så ikke å anbefalle på karosseriet eksempelvis... stiller vell litt mere krav til hvordan du holder pinnen når du skal sveise med dette, siden dette har noe med hvordan du får pinnen til å "tenne" å gjøre... - by all means, correct me if I am wrong  mye rart småplukk du kan lage... *åndeboks *luft filterboks *varmeskjold, om du skulle finne på å hive på et kon filter på bobla...
|
|
|
Loggført
|
"Datanerd" med en HOBBY
|
|
|
Jalle
Supermedlem

Klubbløs #006
|
 |
« Svar #13 på: august 27, 2008, 20:47:22 pm » |
|
Med de tinga du har til rådighet begrenser det seg jo, stemmer for ramper jeg da 
|
All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
|
|
|
TEH
Supermedlem

|
 |
« Svar #14 på: august 27, 2008, 20:52:24 pm » |
|
Du kan lage noe som ho mammo kan henge på veggen?
Behersker du å sveise med pinner kan du nesten sveise med hva som helst. Det er da du lærer om innstilling av strøm, hastighet og rett avstand mellom elektrode/tråd til gods. Ikke serlig gøy å sveise med på bil, men lærerikt.
Mig kan "alle" sveise med,men de fleste har litt trøbbel med innstilling av strøm,mating og gass.
|
|
|
Loggført
|
Mob:92245040
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #15 på: august 27, 2008, 21:14:26 pm » |
|
Hmm.. Dei rampane er jo eit alternativ, men eg føler det vert for spinkelt ettersom sålet kun er på 6 gange 6 millimeter... men eg kan jo ha massevis av avstivarar i alle retningar..
Korleis ser ein åndeboks ut då??
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem

|
« Svar #16 på: august 27, 2008, 21:29:16 pm » |
|
Hmm.. men eg føler det vert for spinkelt ettersom sålet kun er på 6 gange 6 millimeter... men eg kan jo ha massevis av avstivarar i alle retningar....
Her er et forslag til "avstivninger" i alle retninger..  Dette kan du jo ha med på vw treff også, noe å ha pølsa på..
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min  ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem

- 1303 -
|
 |
« Svar #17 på: august 27, 2008, 21:34:11 pm » |
|
Jeg sveisa på skolen i dag, med pinner. gikk veldig bra! (men det spørs jo åssen pinner man bruker, mange forskjellige typer, noen går lett andre absolutt ikke lett  ) Jeg fikk faktisk 6 på den ene sveisejobben og 5+ på den andre!! (Det var første gang jeg selv prøvde å sveise!) Tror du tar sveisinga bra jeg Tistlo 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #18 på: august 27, 2008, 22:12:44 pm » |
|
Dei "grillspyda" var tøffe, men kan heller aldri tenkja meg att lerarane går god for dei  Bjørn: Har aldri prøvd pinnesveising, så får vel nesten venta og sjå korleis det går... Apropo Skule... Nokon som veit kva BobleTreff er på engelsk?? evt. vwtreff ?? Skal ha ein sånn minitalk i engelsk i morgo om noko eg har visited i løpet av the summer 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #19 på: august 27, 2008, 22:27:05 pm » |
|
hva med bug meet eller noe i den duren...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #20 på: august 27, 2008, 22:34:44 pm » |
|
Bug er vel litt meir amrikansk enn engelsk ? Sensoren kan jo tru eg snakkar om insekter 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #21 på: august 27, 2008, 22:39:01 pm » |
|
men du kan vel oversette bug til engelsk regner jeg med... beetle fex. men da kan jo sensor tro det samme hehe
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
holmsen
Supermedlem

|
 |
« Svar #22 på: august 27, 2008, 22:42:53 pm » |
|
Bug er vel litt meir amrikansk enn engelsk ? Sensoren kan jo tru eg snakkar om insekter  tja,,start slik da,,,I`ve been to the meanest,toughest,hardcoure vw event ever,,,,  så snakker du sant og 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|