Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #180 på: desember 19, 2020, 23:53:07 pm » |
|
Roy , havna på 0,50 på 1 ring og 0.55 på andre .. min. i papir .015 på olje .. Relativt mye og ikke nødv. på en standard motor og lettere kompresjonsøkning eller kompressor med 14 psi maks.... Som sagt opptil enhver .. Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #181 på: desember 21, 2020, 10:50:10 am » |
|
Roy , havna på 0,50 på 1 ring og 0.55 på andre .. min. i papir .015 på olje .. Relativt mye og ikke nødv. på en standard motor og lettere kompresjonsøkning eller kompressor med 14 psi maks.... Som sagt opptil enhver .. Mvh
Takker, jeg vet det er opptil enhver, men alltid interessant å høre hva andre gjør  Jeg har 0.30 på begge på min 1600 nå. maks 12 psi, men antakelig ca 8 psi sånn i det daglige tenker jeg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #182 på: desember 21, 2020, 11:56:50 am » |
|
Det blir sikkert bra Roy . Mine mål , tatt alt i betrakning som turbotryck , 30 Psi +, smidde stempel , høy dynamisk kompresjon . Kan bare forvente høy temperatur av dette og mye ekspansjon av metall i forb. med dette .. Problemet blir , om ringene skullle butte : sveising mot cyl , mot stempel , ødeleggelse av ringspor og skjæring av stempel i cyl , råden drar av pinnebolten , råden skyter ut av cyl , event. blokk ... Vel dette vi prøver å unngå .. da er det vært å sjekke alt .. 5 ganger om . Som sagt på en std. motor , med en kompr. på 8:1 , er et ringgap på 0,20-0,25 sikkert nok .. Blir en avveiing mellom en viss blowby versus sikkerhet ved høy metall ekspansjon for min del . Lurig dette så får høre på de som gjort "feil" før ..  Mvh/E
|
|
« Siste redigering: desember 22, 2020, 15:38:09 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #183 på: desember 21, 2020, 12:09:54 pm » |
|
Det blir sikkert bra Roy . Mine mål , tatt alt i betrakning som turbotryck , 30 Psi +, smidde stempel , høy dynamisk kompresjon . Kan bare forvente høy temperatur av dette og mye ekspansjon av metall i forb. med dette .. Problemet blir , om ringene skullle butte : sveising mot cyl , mot stempel , ødeleggelse av ringspor og skjæring av stempel i cyl , råden drar av pinnebolten , råden skyter ut av cyl , event. blokk ... Vel dette vi prøver å unngå .. da er det vært å sjekke alt .. 5 ganger om . Som sagt på en std. motor , med en kompr. på 8:1 , er et ringgap på 0,20-0,25 sikkert nok .. Blir en avveiing mellom en viss blowby versus sikkerhet vet høy metall ekspansjon for min del . Lurig dette så får høre på de som gjort "feil" før ..  Mvh/E Min erfaring tilsier at jeg antakelig kommer til å rase motoren ganske snart uansett Men spøk til side, jeg har fått råd om å øke ringgapet siden jeg skal ha kompressor; noe som ganske sikkert øker temperaturen, så da var det interessant å høre at du har økt til 0.5. Nå planlegger du ¨ta ut ganske mye mer effekt enn jeg også da 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #184 på: desember 23, 2020, 18:44:30 pm » |
|
Ønsker alle en God Jul og Gott ny år . Noen timer i garasjen med rydding + jobbing med støtstanglengden .. Hadde en just. alustang , den hålt ikke . måtte lage en ny i crom moly .. Toppen har Oteva enkle ytterfjører og muligens blir innerfjørene liggende så lenge .. Finner rett lengde ved å se at radiusen på vippa , (Scat 1:4 der just ligger på støstangsiden ) , følger lash capsen hele veien .. Stemmer bra med den vanlige metoden der justerskruen skal følge senterlinja på st.stanga ved 50% løft .
 0-1.jpg (25.54 KB. 338x600 - vist 307 ganger.) Mvh/E
|
|
« Siste redigering: desember 30, 2020, 18:13:37 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #185 på: januar 01, 2021, 19:29:24 pm » |
|
Vel overstått alle .. Lite tips sånn ved nyår .. Jobba med kjemikalier i Nordsjøen noen år og min løsning ... Gamle regelen : "syre i vann går an , vann i syre blir uhyre " .. Skal montere bolter til bunnplate og skjermer og finner en rusten haug av disse i en pose .. Gidder ikke stå i timevis å glassblåse smådeler så løsningen min ble: Kjøpte 1 ltr. med 30 % salsyre , skruer og skiver i et glass , vente 12 timer ,(kan blande ut til 15 %) ... Da blir alt som nytt , problemet er at oksygen/vann alstrer ny rust . En rask vask av alt i vann/tørk , deretter et nytt glass med fosforsyre ,( Ferrobet ), for beskyttelse ... Kan etter dette grunnes , lakkes og fosfateres om man vil .. Åltså nesten 0 jobb for et bra resultat .., Vil jo bruke org. kvalitet  God fortsettning , OBS !!! husk verneutstyr for øyne og hender ... (syren tar ikke tectyl , olje ..så dette må fjernes med bensin /annet først )
 0-1.jpg (55.84 KB. 450x600 - vist 369 ganger.) Mvh/E
|
|
« Siste redigering: januar 01, 2021, 19:36:22 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #187 på: januar 02, 2021, 18:55:48 pm » |
|
Takk Roy , var bare et tips .. Skal ikke lage noen utstillings bil , bare deilig å skru uten å måtte sette henda i rust og olje .. Dro den ikke langt og nøyde meg med svart matt som beskyttelse , (vokser inn med klarvoks etter montering ).. Venter på fittings til 1600 motoren 
 0-2.jpg (41.71 KB. 450x600 - vist 333 ganger.) Mvh/E
|
|
« Siste redigering: januar 02, 2021, 19:25:14 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #188 på: januar 11, 2021, 17:47:07 pm » |
|
Den her motoren er ikke klar ennu !! Finns like mye å gjøre med denne "std" motoren som med en 2442 ccm .. JPM støtstenger og støtstangsrør .. Støtstengene må kortes 16mm pr. side (tapered), , støtstangsrøra ,som er beregnet på langslag (passe allle ), må kortes ned 15 mm . Pga. den store ytterdiameteren på disse må toppene slipes ned på finnene der røra skal gå ... !! Hvorfor disse ? er jo løftet /vinkelen/Scat 1:4 , på kammen som gjør at orginal støtstangsrør ikke er mulig .. Ja , mye jobb som jeg ikke hadde beregnet .. lærer mye nytt med denne ..."std" motoren 
 0-1.jpg (42.58 KB. 640x480 - vist 319 ganger.)
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #189 på: januar 12, 2021, 19:10:41 pm » |
|
Ble atter noen timer i garasjen idag .. Sikkert ikke intresant for alle, men iaf. en dukomentasjon for meg .. Modifisert oljepumpa (tørrsump ) for t-4 motor .. Utg.ptk. er CB ´s Schadek . Som synes har jeg frest ned et par ptk på denne + midifiert selve pumpeakselen for å passe Alt er kontrollert /sanksjonert av Kjell Aaen .. Så i store drag -4 mm på alt .. Da jeg tenker å starte begge mine motorer med tørrsump må jeg nå bestille en pumpe ekstra til 1600 ccm .. Vedr. et annet innlegg /problem : Tatt bort org oljekjøler og plugga denne , tar da vekk bakre relief valve så går olje fra full flow lokket rett inn i denne kanalen og rett til lagre /kam .. Fremre kontrollventil blir beholdt Finns å kjøpe på CSP .com ... Støtstangsrøra på plass , ble trangt og sete for 22 mm oljerørstetn. burde vert oppna opp , men prøver ..
 0-2.jpg (33.49 KB. 450x600 - vist 313 ganger.)
 0-3.jpg (28.67 KB. 640x480 - vist 330 ganger.) Mvh/E
|
|
« Siste redigering: januar 12, 2021, 19:15:06 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #190 på: januar 12, 2021, 19:17:47 pm » |
|
Interessant, Eric. Jeg har samme oljesystem som du planlegger da (med den retur-dingsen fra CSP)
Jeg lurer på om jeg har feil oljepumpelokk. Jeg har varianten uten reduksjonsventil. Tror du det er dumt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #191 på: januar 12, 2021, 19:37:27 pm » |
|
Kjører du våtsump så har det vel noe for seg . Fremre kontroll ventil i blokka skal jo gjøre jobben .. 30 mm pumpe som noen har kan vel trenge det , poenget med denne har jeg aldri skjønt !!  Olje ut /inn av hele tørrsumpsystemet /pumpa klarer der fint med 21 mm (CB) .. Mvh/E
|
|
« Siste redigering: januar 12, 2021, 19:41:17 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #192 på: januar 20, 2021, 19:52:37 pm » |
|
Feirer dagen med innsettelse av USA `s neste.. Starta med deler til olje og bensinsystem .. Blir mange deler i AN koblinger og slanger før alt er klart .. Kjøper deler fra Speeding Performance AB i Borås meget bra utvalg og bra kvalitet .. Trykkboksene , som er beregnet for T-1 og T-4 passa ikke så .. T-4 har jo ikke offset manifolder så ble å lage et hull i brannveggen !uten å kompromisse på volum .. 
 0-2.jpg (22.24 KB. 450x600 - vist 336 ganger.)
 0-3.jpg (31.63 KB. 450x600 - vist 319 ganger.) Mvh/E
|
|
« Siste redigering: januar 21, 2021, 02:44:39 am av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #194 på: januar 21, 2021, 17:46:01 pm » |
|
Joda Roy , det blir ryddig . Med innkobl. av pumpe , oljefilter, kjøler og tank + fuelcell,catchtank,BTR og fuelrails blir det en hel del AN koblinger .. Skal disse være av god kvalitet blir det langt fra billig .Godt det er en en-gangs investering.. Skulle gjerne hatt en Accusump og  ... Mvh/E
|
|
« Siste redigering: januar 21, 2021, 18:14:07 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #195 på: januar 22, 2021, 17:13:00 pm » |
|
Steg videre idag . Alt til en sånn motor er "halvfabrikata " Sjekke lengden igjen før jeg setter endene i disse .. Tatt av ca 16 mm i begge ender , borra opp hullet til ca 1/100 dels presspassning .. Ha en fin helg .. Mvh/E
 0.jpg (29.47 KB. 450x600 - vist 310 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #196 på: januar 25, 2021, 22:01:00 pm » |
|
Hei , på tide å avslutte tråden , bortsett fra turbosystemet finns det ikke mer å si .. Longblock klar bortsett fra ny tørrsump fra CB .. Spec ble : Block: nytt AS 41 Std veiv :69 mm , polert , balansert m/200 org. svinhjul . clutch : Kennedy 2 m/ Kush Lok lamell Råder : Scat crom moly H beam ,std lengde Stempel : Smidde Mitsubitchi , Wiseco 85,5 mm Cyl ; std Mahle Topper ; Nye std 043 ,35,5x32 Vipper ; Scat Pro 1:4 Tørrsump : Schadek 4 gear Støtstenger . JPM Kam : JPM spesial Løftere : JPM Støtstangsrør : JPM Lager . KS Jobb : Dekka block , inkl . alle oljekanaler utborra .. Utfrest smøring i løfterhull nedfreste cylindre nedkorta støtstangsrør neddreide støtstenger topper m/ 3 veis mirafreste seter , titanium brikker , rustfri ekos ventiler , dreid for Oteva 90 dobble fjærer .., lash cap Byggd selv selvfølgelig  Sluttresultat , inkl . turbossystem senere om noen er intresert .. Takk til alle som har levert deler, jobb og alle som har fulgt tråden.. Mvh/Erich
|
|
« Siste redigering: januar 26, 2021, 13:23:35 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Stig Ham 67
Supermedlem
    
Innlegg: 603
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik
|
 |
« Svar #197 på: januar 26, 2021, 17:39:24 pm » |
|
Du får nok komme med oppdatering når du har motor ferdig og klar for sesongen  Og ikke minst i bilen du skal ha denne "slitne 1600 motor'n i" Men morsomt å følge - selv om jeg ikke har noe å bidra med! men virker som om det har vært interesse fra flere også 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #198 på: januar 26, 2021, 18:55:30 pm » |
|
Ja takk Stig . Tråden handlet om en sliten 1600 motor . For å avslutte må jeg ta opp første innlegget mitt . Det er stor mulighet for å bygge 1600 ccm motor med mye power , desverre ble det ikke billig og langt over tiltenk budsjett ... I tillegg koster alt " rundt" denne i tillegg .. Gjenstår en hel del med bilen , men motor og gearbox er iaf ferdig .. Kan ta noe tid , da 2,6 ltr. motoren ska startes først med kontroll av bensin og oljesystem , ECU mm.
Mvh(E
|
|
« Siste redigering: januar 26, 2021, 19:01:17 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
|