Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #150 på: januar 12, 2025, 21:25:27 pm » |
|
Sånn er det loddrette staget, her representert ved en alu sveisepinne 
 20250112_184309.jpg (61.47 KB. 800x541 - vist 262 ganger.) Og sånn ser det ut i bevegelse: Kan se ut som jeg trenger litt stivere stag nedover enn den alu-pinnen  Man da tror jeg at jeg er fornøyd med design og geometri, så da kan Even ta en titt på mine mekaniske tegninger og sikre at de er produserbare og så lage noen prøver i alu 
|
|
« Siste redigering: januar 13, 2025, 09:37:01 am av Roy Grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #151 på: januar 13, 2025, 09:43:09 am » |
|
Det ble litt pusling på PCen i går kveld, og etter litt input fra Even som skal maskinere disse, så blir det noe sånt som dette:
 long.jpg (9.25 KB. 347x600 - vist 234 ganger.) Det gjenstår å modellere noen deler til, så får vi se hvordan det ser ut til slutt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #152 på: januar 13, 2025, 21:23:24 pm » |
|
Ser bra ut dette Roy! Tipper GB vrir seg i grava  Lag gjerne et sett ekstra som jeg kan kjøpe av deg! I allefall de delene som maskineres.
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #153 på: januar 13, 2025, 22:01:45 pm » |
|
Ser bra ut dette Roy! Tipper GB vrir seg i grava  Lag gjerne et sett ekstra som jeg kan kjøpe av deg! I allefall de delene som maskineres. Vi får se hvor bra de funker, så hvis det funker bra, finner vi nok en løsning ja 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #154 på: januar 19, 2025, 22:21:16 pm » |
|
Når jeg først er i garasjen er det Ghian som har første-pri, men etter en liten diskusjon på FB ang viftehus, bestemte jeg meg for å prøve å åpne et doghouse hus, og se om jeg kan kombinere det med et 36-hk. Så da begynte jeg med så slipe av kanten rundt:
 20250118_155639.jpg (68.41 KB. 800x479 - vist 242 ganger.)
 20250118_155643.jpg (49.39 KB. 800x560 - vist 226 ganger.) Jeg trodde jeg hadde et originalt 36-hk viftehus liggende, men det hadde jeg ikke, så da får jeg vurdere om jeg skal la dette ligge og få tak i et ettermarkeds-hus med doghouse og uttak til varme, eller om jeg skal modde det jeg har som jeg har brukt på oxyboeren, men det har ikke doghouse. Men det viste seg at det var ikke så enkelt å spiltte viftehuset siden alle de interne finnene var punktsveiset i både for- og baksiden, så jeg tenker jeg legger dette prosjektet litt på is forsløpig, så ser jeg om det dukker opp et ettermarkeds-viftehus i stedet 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #155 på: januar 20, 2025, 21:20:33 pm » |
|
Før jeg tar endelig beslutning på dette med viftehus, har jeg tyvlånt det viftehuset jeg har brukt på oxyen, og det er med uttak til varme, men uten doghouse, og planen var å sjekke at det fortsatt går bra med det planlagte stagopplegget, 009-fordeler og varmerør, og det ser ut som det skal bli plass til alt. Blir ikke det "cleaneste" oppsettet i byen, men det skal jo funke i en daily driver med varme og greier...
 20250120_193512.jpg (89.64 KB. 800x576 - vist 227 ganger.) Siden Atle konverterer til EFI, har jeg tjuvlånt 009-fordeleren han brukte i fjor (siden han tjuvlånte min crank-trigger....), og benyttet anledningen til å låse sentrifugalfjørene, sånn at den er klar for å bli brukt sammen med black-boxen fra CB. Jeg benyttet også anledningen til å knabbe fordelerakslingen fra hans motor siden den ligger i molekyler utover benken  Deilig med delingsøkonomi 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #156 på: februar 03, 2025, 23:02:30 pm » |
|
Skjer ikke så voldsomt mye her, men i dag kom det en pakke med litt stæsj for å få filter og regulator på plass i denne bilen: Kjøpte noen filter også, så da måtte jeg modellere opp et bar baseplater og lokk, og kjøre en liten prøveprint for å sjekke dimensjonene: Min egen 3d-printer har ikke helt kommet seg etter en oppdatering, så jeg må tjuvlåne en mini-printer fra Even.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #157 på: februar 04, 2025, 00:00:09 am » |
|
Samme oppsett som jeg har i 912en. Funker knall og ser jo også bra ut.
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #158 på: februar 04, 2025, 00:03:12 am » |
|
Hvis jeg ikke husker feil har du montert det i innerskjermen/siden på motorrommet på 912n, men hvor er det vanlig å montere i bobla? Jeg så for meg pumpa under tanken foran, og filter-kingen på torpedoen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #159 på: februar 04, 2025, 12:52:30 pm » |
|
Når jeg først er i garasjen er det Ghian som har første-pri, men etter en liten diskusjon på FB ang viftehus, bestemte jeg meg for å prøve å åpne et doghouse hus, og se om jeg kan kombinere det med et 36-hk. Så da begynte jeg med så slipe av kanten rundt: [ Vedlegg ] [ Vedlegg ] Jeg trodde jeg hadde et originalt 36-hk viftehus liggende, men det hadde jeg ikke, så da får jeg vurdere om jeg skal la dette ligge og få tak i et ettermarkeds-hus med doghouse og uttak til varme, eller om jeg skal modde det jeg har som jeg har brukt på oxyboeren, men det har ikke doghouse. Men det viste seg at det var ikke så enkelt å spiltte viftehuset siden alle de interne finnene var punktsveiset i både for- og baksiden, så jeg tenker jeg legger dette prosjektet litt på is forsløpig, så ser jeg om det dukker opp et ettermarkeds-viftehus i stedet  Tror jeg har et viftehus fra 30 hester brannpumpe om det er av interesse.
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #160 på: februar 05, 2025, 01:21:05 am » |
|
Pumpe, hvis det er Bendix type pumpe er vel den beregnet på å stå i motorrom. Er det ikke plass over Viftehus på torpedo mef begge deler?
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #161 på: februar 05, 2025, 10:59:45 am » |
|
Pumpe, hvis det er Bendix type pumpe er vel den beregnet på å stå i motorrom. Er det ikke plass over Viftehus på torpedo mef begge deler?
Hmm usikker på denne pumpa, men det står "Dry prime height: 0.3 Mtrs" så jeg antar den vil slite med å løfte hele veien fra bunnen av tanken og opp på torpedoen (?)
 20240408_200217.jpg.jpg (104.58 KB. 800x600 - vist 127 ganger.) Det er nok plass på torpedoen til begge to, og planen er å bruke 30-hk viftehus så det er enda litt bedre plass enn på bildet, men så kommer disse gasserene på siden da  Kanskje det er plass over viftehuset? Jeg er bortskjemt med å skru på ghia, så der er i plass noe issue 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #162 på: februar 11, 2025, 15:21:31 pm » |
|
Ser jeg skrev et innlegg som ikke kom med her.. Jeg har samme type pumpe stående under tanken på den lille hylle motsatt side av hovedpumpen til bremsene.
Og da med filter mellom tank og pumpe.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #163 på: februar 11, 2025, 16:15:05 pm » |
|
Ser jeg skrev et innlegg som ikke kom med her.. Jeg har samme type pumpe stående under tanken på den lille hylle motsatt side av hovedpumpen til bremsene.
Og da med filter mellom tank og pumpe.
Nice. Da blir det nok sånn  Har du filter/regulator i motorrommet også?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #164 på: februar 11, 2025, 21:46:54 pm » |
|
I dag var det denne som fikk litt omsorg. Jeg begynte med et '67 baklokk som jeg kjøpte fra min faste brukt-del-pusher på Fagerstrand:
 20250211_173338.jpg (66.48 KB. 724x600 - vist 97 ganger.) Og fra før hadde jeg kjøpt et 1302 lokk:
 20250211_173345.jpg (49.58 KB. 700x600 - vist 112 ganger.) Så noen kan kanskje tenke seg hvor dette ender 
|
|
« Siste redigering: februar 11, 2025, 22:00:43 pm av Roy Grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #165 på: februar 11, 2025, 21:50:35 pm » |
|
Jeg begynte med å kutte et par store hull i det røde lokket:
 20250211_174439.jpg (58.66 KB. 800x485 - vist 108 ganger.) Og etter litt måling og oppmerking ble det tilsvarende (men litt mindre...) hull i det blå:
 20250211_174520.jpg (55.62 KB. 800x485 - vist 134 ganger.) Bitene fra det røde lokket er va 1 cm større på alle kanter enn hullene i det blå.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #166 på: februar 11, 2025, 21:57:17 pm » |
|
Så hentet jeg noen vitale mål fra et originalt lokk fra en '67 cab, og forsøkte å replikere på best mulig måte:
 20250211_180051.jpg (39.23 KB. 800x355 - vist 126 ganger.) Når jeg var fornøyd med plasseringen, punktet jeg fast og kuttet rundt med et tynt blad på vinkelkutteren, for å få minst mulig glippe:
 20250211_183014.jpg (71.51 KB. 800x600 - vist 151 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #167 på: februar 11, 2025, 22:00:13 pm » |
|
Så var det dette med TIG-sveis igjen, da, men jeg blir bedre og bedre 
 20250211_191505.jpg (49.58 KB. 800x390 - vist 190 ganger.) Jeg ble ikke helt ferdig, men en kveld eller så til så har vi et øko-cab lokk til '67n, så kanskje den får den lufta den trenger når den blir oppgradert med en litt friskere 1600 til våren 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #168 på: februar 12, 2025, 00:55:58 am » |
|
Ser bra ut dette! Er jo ikke så mange 67 cab lokk på markedet så lur løsning dette!
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #169 på: februar 12, 2025, 23:48:58 pm » |
|
Takker, og de som er på markedet koster jo en arm og et bein... Jeg ha ca 500 kr for dette lokket, og det blir vel en 3-4 timer i garasjen, så det er det verdt. Pluss at man vet at man har laget det, og ikke kjøpt det 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #170 på: februar 13, 2025, 23:40:16 pm » |
|
Litt mer fremdrift i dag: Trimmet og punktet det andre galleret:
 20250213_141050.jpg (65.75 KB. 800x438 - vist 93 ganger.) Og noen ganger får jeg til fine sveiser, men trenger mye mer trening for å fåsånne hver gang, hele tiden 
 20250213_144543.jpg (49.33 KB. 512x600 - vist 109 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #171 på: februar 13, 2025, 23:45:36 pm » |
|
Når hele galleret var sveiset inn, slipte jeg sveisene, og gikk over med DA-sliperen med 40-papir for å få så grov overflate som mulig før jeg la et tynt lag med epoxy siden jeg så for meg at det kom til å bli liggende en stund før evt sparkel:
 20250213_174910.jpg (74.37 KB. 743x600 - vist 97 ganger.) Man kan se det er litt skrukkete, så det trengs litt mer massering med hammer og mothold, men fasongen begynner å komme seg. Jeg tenkte jeg skulle sette dette til side for å gjøre noe annet, men siden jeg ikke hadde så mye mer tid i dag, så bestemte jeg meg for å slipe ned epoxyen og legge på sparkel allikevel...
 20250213_180124.jpg (62.06 KB. 800x537 - vist 98 ganger.) Det ser voldsomt ut, men det er faktisk et ganske tynt lag
|
|
« Siste redigering: februar 15, 2025, 18:43:36 pm av Roy Grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #172 på: februar 13, 2025, 23:54:33 pm » |
|
Og etter første runde med sliping ser det sånn ut:
 20250213_204857.jpg (55.97 KB. 534x600 - vist 134 ganger.) Neste er å banke forsiktig ned de høye områdene, og så legge på et tynt lag til der jeg ser det er lavt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #173 på: februar 14, 2025, 10:48:47 am » |
|
Bra jobba! 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Stig Ham 67
Supermedlem
    
Innlegg: 603
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik
|
 |
« Svar #174 på: februar 14, 2025, 11:26:45 am » |
|
Takk for daglige oppdateringer Dette blir bra 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #175 på: februar 14, 2025, 22:03:53 pm » |
|
Bra dette! Da vet vi hvor vi kan sende baklokk for customisering 
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #176 på: februar 15, 2025, 18:21:48 pm » |
|
Bra dette! Da vet vi hvor vi kan sende baklokk for customisering  Hehe takker, men jeg tror jeg bruker litt for mange timer til at noen er villig til å betale for dette 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #177 på: februar 15, 2025, 18:42:54 pm » |
|
Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Jeg bruker dette baklokket til å øve meg litt på karosseriarbeid og grunnarbeid før lakk, før jeg fortsetter på Ghian. Planen er at jeg skal lakke i alle fall baklokket, men antakelig skjermene også før våren, så da må jeg finne riktig farge på lakken, så da måtte jeg en tur ut på landet og besøke bilen som står på en låve sammen med en håndfull andre VWer, og det var godt å se den igjen 
 20250215_111926.jpg (77.32 KB. 800x546 - vist 105 ganger.) Jeg tok av baklokket, så skal Atle ta med seg det på jobben sin (spraylakk.no) og få målt fargen så vi forhåpentligvis treffer bra. I mellomtiden har jeg også slipt ned og sparklet et par runder til på "cab"-lokket, og så la jeg på et par runder med 2k slipegrunning, så får vi se om det blir bra nok
 20250215_170211.jpg (38.49 KB. 607x600 - vist 91 ganger.) Ser bra ut på litt avstand i alle fall 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #178 på: februar 15, 2025, 20:16:34 pm » |
|
Ser jo veldig fint ut! Blir det burgunder igjen?
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #179 på: februar 15, 2025, 22:02:08 pm » |
|
Ja i år i alle fall  Den får seg nok en litt grundigere gjennomgang når ghian er klar, så da må jeg bestemme meg om den skal tilbake til hvit eller beholde rødfargen. Er plusser og minuser med begge to, men nå er den jo i ferd med å bli "den røde 67'n" 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|