Jeg har nettopp kjøpt meg ei -74 mod. Type 1 boble. Den har forrige eier trimmet moderat med blant annet to doble 40mm Empi gassere, 1776cc sylindere, 110 cam og 009-fordeler med elektronisk tenning. Jeg har veldig lite peiling på boble, og trenger råd.
Problemet er varmgang. Bilen starter greit og går veldig bra når den er kald, men når den blir varm mister den masse effekt og stopper til slutt opp. På meg virker det som at bilen får for mye bensin, men jeg vet som sagt ikke.
Forrige eier er veldig grei, og sammen har vi blant annet skiftet en defekt lysbryter og hele viftehuset fordi det gamle hadde løse "skillevegger" inni som hindret luften i å gå dit den skulle. Ingen av delene har ført til forbedring. Ventilene er nylig justert, og det er masse gnist på pluggene (iallfall når bilen er kald).
Varmespjeldene (som er koplet til termostaten) er fjernet av tidligere eier(e) med tanke på at motoren skal ha full kjøling hele tiden, ikke bare når den blir over 70 grader. Det kan vel ikke ha noe med problemet å gjøre? Det er jo bare fint at det ikke finnes motstand for luften som til slutt skal ned til sylinderene?
Har nettopp lest en tråd hvor det samme problemet ble tatt opp hvor det var forslag om bakkelitt under bensinpumpe som kan utvide seg og event. kondensator som er gåen. I denne bilen er det jo elektronisk tenning, er vel ingen kondensator der da, eller?
Vi reagerer på at coilen (fra Biltema) blir veldig varm. Den er nesten ikke til å ta på etter en kjøretur. Er det riktig? Prøvde med en original reservecoil uten særlig bedring.
Kan den automatiske choken være et problem? Hvordan sjekker jeg det isåfall?
Beklager min inkompetanse, men er helt fersk i gamet!