¤-_Albert_-¤
Supermedlem
    
Innlegg: 765
Bosted: Fredrikstad
Stort større størst :)
|
 |
« på: september 06, 2008, 16:49:13 pm » |
|
Hvilket Møller selskap skal jeg ta kontakt med for å få tak i disse papirene som trengs for å få godskjent puma forstillingen?Da det er hundre vis av møller bilforetninger rundt omkring i norge.
Vet jeg skal snakke med en som heter Tom Sagerud. Og jeg har funnet papirene på forumet her nå,men da disse er fra 2002 på datoen han har skrevet under så tror jeg dette er svært tynt og frem vise hos BT.
Da jeg helst vil ha fatt på nye papirer med dagens dato og en ekte underskrift fra Møller som ikke er av kopi.
Noen som kan hjelpe meg?
Må forresten bilen på forstillings kontroll etter bytte fra orginal forstilling til puma?
|
|
« Siste redigering: september 06, 2008, 16:50:58 pm av MrHockey »
|
Loggført
|
Fredrik Larsen
|
|
|
Atrox
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #1 på: september 06, 2008, 16:55:27 pm » |
|
Er i akkurat samme situasjon som deg, med Puma som ikke er skrevet inn i vognkortet. Kan det være at noen av forhandlerne her på berget muligens sitter med godkjenningspapirer for dette? Noen som vet?
Forstillingskontroll er vel uansett en billig forsikring etter såpass store endringer i forstillinga? Det koster fort kroner med ting som slites skeivt og.... (tenker jeg)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MLH
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #2 på: september 06, 2008, 18:39:21 pm » |
|
Har funnet noen papirer på "puma" fra Møller som det står at det ikke finns tuv papirer på denne.Kan tydes sånn at forstillinga er en org del. på en måte, til vw puma. men har oxo sett andre papirer som ikke sier noe om tuv. veit det er noen som har fått dette inn i vognkort. Har fler biler med denne jeg og. Men aldrig vært å fått godkjent. Så hadde vært fint om noen kunne delt noen erfaringer her. 
|
|
|
Loggført
|
1200 Jeans 1974,kræsjet... 1200 T 1 1955 "Dragon Wagon" gitt bort til kjerringa 1600 Variant 1971, grønn. 1600 Variant 1970 "panel" Rusten!!! 1500 T 1 1969 Muggen 1600 TL 1971 (solgt)
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #3 på: september 06, 2008, 19:30:58 pm » |
|
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,5979.0.htmlFølger med nummerert Tüv-papir som samsvarer med nummeret på forstillingen. Kvalitet koster, valget ditt er å kjøpe billigst mulig UTEN papir, eller å få en med alt i orden. Denne gange valgte jeg det siste. Rart at ikke de aller forhandlerne bryr seg om dette temaet, kanskje fordi kjøperne ikke bryr seg?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #4 på: september 06, 2008, 20:06:11 pm » |
|
Rart at ikke de aller forhandlerne bryr seg om dette temaet, kanskje fordi kjøperne ikke bryr seg?
Kanskje fordi det aldri har vært noe problem å få "puma" godkjent tidligere. Uansett hvilken fabikant som laget den Men støtter deg; greit å ha alt iorden og i vognkortet 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #5 på: september 06, 2008, 22:43:26 pm » |
|
Når man kjøper puma får man med Tüv papirer (som ikke er nummerert) som funker helt fint, både med og uten papir fra møller. Jeg har prøvd begge deler og aldri hatt noen problemer. Fint å ha i vognkortet ja...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
¤-_Albert_-¤
Supermedlem
    
Innlegg: 765
Bosted: Fredrikstad
Stort større størst :)
|
 |
« Svar #6 på: september 06, 2008, 23:35:54 pm » |
|
Jeg fikk ikke med noe TÜV papirer på puma forstillingen min,og jeg kjøpte min ny hos Hotshop.as
|
|
|
Loggført
|
Fredrik Larsen
|
|
|
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
 |
« Svar #7 på: september 08, 2008, 18:44:10 pm » |
|
Det er import leddet til møller dere må ta kontakt med, ikke forhandlerene.... Teknisk avd, frysja. Tom Sagerud :-) (oslo)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #8 på: september 08, 2008, 20:07:06 pm » |
|
Forhandler pliktes å legge ved Tüv, Møller har et annet brev. Ring Hotshop og de sender deg dette.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
RSA (nitewlkr)
Juniormedlem
 
Innlegg: 69
Bosted: Skedsmo
for lite fritid
|
 |
« Svar #9 på: september 10, 2008, 14:31:39 pm » |
|
Det er import leddet til møller dere må ta kontakt med, ikke forhandlerene.... Teknisk avd, frysja. Tom Sagerud :-) (oslo)
Tom Sagerud sitter ikke på typegodkjenning lenger...
|
|
|
Loggført
|
-63 1200
|
|
|
¤-_Albert_-¤
Supermedlem
    
Innlegg: 765
Bosted: Fredrikstad
Stort større størst :)
|
 |
« Svar #10 på: september 18, 2008, 20:56:07 pm » |
|
Sendte en mail til Biltilsynet i Drøbak,som sendte mail videre til Oslo`s hoved kontor.Sendte med Chassi nummer og reg.nr på bilen. Hvor jeg spurte om man trengte Papirer på puma forstilling som er etter montert. Spurte også om hvordan dekk profiler jeg kunne montere på bilen som og ha breiere dekker bak og smalere foran.
Og fikk følgende svar tilbake.
Hei
Kjøretøy id: B-3023
Vi innehar dokumenter fra VW importør (Møller) som tillater montering av Puma forstilling på VW Type 1 så dette er vi kjent med. Angående alternative dekk dimensjoner er det Kjøretøyforskriftens kap.13 som regulere dette, noe som kort fortalt er at det er tillatt og endre +/-5 % av original rulleomkrets og +/-15 mm total sporviddeendring utover originalt, utover dette kreves det fremlagt dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium. For forskjellig hjul dimensjon foran og bak kreves det dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium (for eksempel TÜV).
Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.
Med hilsen Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt Kjøretøy hallkontroll
|
|
|
Loggført
|
Fredrik Larsen
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #11 på: september 18, 2008, 21:02:27 pm » |
|
Du MÅ fortsatt ha TÜV på forstillinga di i tillegg til brevet fra Møller, og det ER det forhandler som er pliktig å sørge for. Det skjer ingenting på biltilsynet uten TÜV. Sånn er det bare.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #12 på: september 18, 2008, 21:20:18 pm » |
|
Du MÅ fortsatt ha TÜV på forstillinga di i tillegg til brevet fra Møller, og det ER det forhandler som er pliktig å sørge for. Det skjer ingenting på biltilsynet uten TÜV. Sånn er det bare.
Men siden Biltilsynet selv sier de har papirene fra Møller, er det da nødvendig å skaffe disse selv? Er jo månedsvis med venting før en får de...
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #13 på: september 18, 2008, 21:30:45 pm » |
|
Papirene fra Møller er ikke TÜV papirer men en bekreftelse på at det ikke er noen innvendinger mot å bruke Pumaforstilling på T-1. TÜV papirer bekrefter "kvaliteten" på produktet. Mulig det går bare med bravet fra Møller men det hadde jeg ikke tatt sjansen på. Jeg trengte TÜV når jeg viste min T-1 med Puma. Alt man evt trenger å vente på er at forhandleren sender deg T¨V papiret i posten, noe han er pliktig å skaffe.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #14 på: september 18, 2008, 21:36:37 pm » |
|
Du MÅ fortsatt ha TÜV på forstillinga di i tillegg til brevet fra Møller, og det ER det forhandler som er pliktig å sørge for. Det skjer ingenting på biltilsynet uten TÜV. Sånn er det bare.
jeg har solgt og montert ''puma'' forstillinger i 20 år og enda ikke hatt problemer med å få en bil godkjent uten TUV papirer, det som er greia her er jo faktisk att PUMA forstillinga er ikke en ''ettermarkeds'' del det er en kopi av en orginal VW del, derfor sier også Møller att det er ok biltilsynet krever dokumentasjon fra bilimportør eller TUV papirer, ikke begge deler og en annen ting, ombygninger SKAL godkjennes av biltilsynet, EU kontrolant skal gi underkjent på biler som er senket og det ikke står i vognkortet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HKE
Supermedlem
    
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar
Hans Kristian tlf 95718916
|
 |
« Svar #15 på: september 18, 2008, 21:58:48 pm » |
|
Du MÅ fortsatt ha TÜV på forstillinga di i tillegg til brevet fra Møller, og det ER det forhandler som er pliktig å sørge for. Det skjer ingenting på biltilsynet uten TÜV. Sånn er det bare.
jeg har solgt og montert ''puma'' forstillinger i 20 år og enda ikke hatt problemer med å få en bil godkjent uten TUV papirer, det som er greia her er jo faktisk att PUMA forstillinga er ikke en ''ettermarkeds'' del det er en kopi av en orginal VW del, derfor sier også Møller att det er ok biltilsynet krever dokumentasjon fra bilimportør eller TUV papirer, ikke begge deler og en annen ting, ombygninger SKAL godkjennes av biltilsynet, EU kontrolant skal gi underkjent på biler som er senket og det ikke står i vognkortet Får man da også godkjent innsveis Pumasenking, bare det er gjort skikkelig? Jeg har en gammel Pumaforstilling, men jeg har ikke anelse om den er sveis eller kjøpt som en "ettermarkeds" del.. Hvordan ser man i så fall forsjell?
|
|
|
Loggført
|
VW 1956 T1
"It don't have to shine, to be fine!!"
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #16 på: september 18, 2008, 23:52:32 pm » |
|
Du MÅ fortsatt ha TÜV på forstillinga di i tillegg til brevet fra Møller, og det ER det forhandler som er pliktig å sørge for. Det skjer ingenting på biltilsynet uten TÜV. Sånn er det bare.
jeg har solgt og montert ''puma'' forstillinger i 20 år og enda ikke hatt problemer med å få en bil godkjent uten TUV papirer, det som er greia her er jo faktisk att PUMA forstillinga er ikke en ''ettermarkeds'' del det er en kopi av en orginal VW del, derfor sier også Møller att det er ok biltilsynet krever dokumentasjon fra bilimportør eller TUV papirer, ikke begge deler og en annen ting, ombygninger SKAL godkjennes av biltilsynet, EU kontrolant skal gi underkjent på biler som er senket og det ikke står i vognkortet Får man da også godkjent innsveis Pumasenking, bare det er gjort skikkelig? Jeg har en gammel Pumaforstilling, men jeg har ikke anelse om den er sveis eller kjøpt som en "ettermarkeds" del.. Hvordan ser man i så fall forsjell? Inntil nylig har det vel ikke vært mulig å kjøpe senkesatser for innsveising som ser ut som de som sitter på puma?? Mener det kun var disse sway-away satsene før og de ser du lett forskjell på. Noen kan sikkert både utdype og evt rette dette 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
HKE
Supermedlem
    
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar
Hans Kristian tlf 95718916
|
 |
« Svar #17 på: september 19, 2008, 11:49:11 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
VW 1956 T1
"It don't have to shine, to be fine!!"
|
|
|
|