mai 05, 2025, 00:37:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Type 4-motor inn i boble  (Lest 4803 ganger)
Filip/purity
Supermedlem

Vis profil
« på: september 11, 2008, 18:33:21 pm »

Har handlet meg en Type 4-motor, motorkode CJ, 2.0 L, med forgassere, og sitter nå å lurer på om noen har gjort denne konverteringen selv? Har bestilt meg "Joe Cali Type 4 Conversion Manual" og venter enda på denne. Jeg regner med å gå for den typen kjøling hvor en bruker viftehuset fra en nyere boble med oljekjøler, sylinderdekslene fra T4-motoren, og lager til noen overganger mellom disse to. Utenom kjølingen er dette det jeg har fått med meg må ordnes:

- Eksosanlegg
Er det mulig å modifisere det originale som hører til T4-motoren? Eller vil det være greiere å lage noe selv? Evt. butikker som selger eksosanlegg ment for denne konverteringen? Varme inn i bilen er ikke essensielt.

- Svinghjul
Hvor stort svinghjul får jeg plass til inn i den originale girkassa i min '71 1302, inkludert litt modifisering av kassa? Har ikke fått målt opp hvor stort det som fulgte med motoren min, men vet i alle fall at Jake Rabys butikk selger mindre svinghjul som passer rett inn i girkassa.

- Dynamofot
Her er vell det greieste å bare kjøpe en ferdig fra Jake Raby? Tenker å bruke original T1-dynamo.

- Starter

Og så hadde jeg også kanskje noen planer om å hente litt flere hester ut av motoren. Har hørt noe snakk om at toppene fra 1.8 L er de som er best? Har visstnok størst ventiler eller noe i den duren. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Større forgassere var i utgangspunktet planen, om lommeboka strekker til. Hva er å anbefale her? Vil tro Weber 40 IDF er godt nok for å hente ut noen hester til..?

Eksosanlegget vil også bidra litt til effekten, da jeg antageligvis kommer til å bruke noe som er litt mer åpnere enn det originale.

(Og jeg har selvsagt fått tak i skivebremser fra en 1303S, som biltilsynet selv i en mail til meg innrømte de hadde papirer på at holdt opptil 100 hk. Regner ikke med å få flere hester enn dette. Har også startet en dialog med biltilsynet om ombygningen, og alt skal dokumenteres godt)
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Jærva
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 11, 2008, 20:16:19 pm »

Når det gjelder kjøling så kan du sikkert mikke noe selv, men det settet hotshop selger synes jeg er gunstig i forhold til hvor mye jobb du må drive med ellers. Med settet dems kan du bruke T1-dynamo osv, og du kan vel si at da er du ferdig med kjøling.. Selvfølgelig får du Porsche-kjøling, men det er dyrt og overkill med mindre du skal lage en 2,5 liter ++ 

Bakre kjøledeksel kan du fint lage selv..

Eksosanlegg til T4 i boble, så er det litt enten eller... Trenger du ikke varme er B.A.S anlegg det beste og nesten eneste (ja det finnes et fra bla Remmele, men det er ikke for "normale" lommebøker..)  Ellers er jo muligheten med C.S.P sitt system med kortere varmebokser og en bakre potte, men dette blir nesten like dyrt som et B.A.S-anlegg og gir nok ikke den effekten heller..
For å spare litt penger kan du eventuellt kjøpe bare grenrøret fra B.A.S og ordne resten av anlegget selv...

Svinghjul bør du bruke fra 1700 (litt avhengig av girkasse) 215mm cluch/svinghjul går uten å frese i kassa, på 228 mm må du frese ut i kassa..

Når det gjelder topper, så er det 412S toppene som er de som har størst ventiler originalt(motorkode AN). Disse vokser ikke akkurat på trær for å si det sånn.. De har 41/34 ventiler. Og så har du 914/4-motoren(motorkode GB) med topper som har 42/36 ventiler, men de sprekker, hvis dem allerede ikke har sprekt´...  Blunker

Flowmessig er 2,0 toppene med "square-port" de beste toppene, men da får du som regel en ombyggingsjobb i forhold til grenrør når det gjelder flens..

Hvis du skal ha mål på rundt 100 hk, så holder de originale 2,0 toppene eller 1,8 toppene fint. Med et par dobble 40mm, bra eksos,porta topper frest ned for høyere komp og kanskje en litt hvassere kam,  så er du nok rundt 100 hk..

« Siste redigering: september 11, 2008, 20:34:55 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Filip/purity
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: september 11, 2008, 22:09:26 pm »

Tusen takk for de gode tipsene!

Noe spesielt mål for antall hester har jeg ikke, så lenge det er under 100 hk slik at jeg får det godkjent med så billige skivebremser jeg har nå. Men det du nevnte er nok noe jeg kunne tenke meg å prøve på, kanskje utenom bytte av kam. Planen min var å ikke åpne motoren i det hele tatt, da dette blir dyrt om det skal være vits (balansere motordeler, linjeborre blokk o.l koster raskt noen tusen), men noe porting og planing av toppene kan jeg nok gå med på.

Kjølinga tenkte jeg å lage til selv fordi dette blir det billigste. Såvidt jeg kan se kommer settet fra hotshop på 3-4000, og det er penger jeg heller vil legge i forgassere og eksos. Viftehus og dynamo fra T1 har jeg fra før av. Jeg går også på en folkehøgskole på linja Bil og Mekk, så jeg har jo tid til det, og det er også moro å prøve og få til noe slikt på egenhånd.

Men hva skal jeg søke etter når jeg skal ha innsug til evt. to Weber 40mm IDF?

EDIT: Driver og leser på diverse eksosanlegg, og ser at dette veldig fort blir veldig dyrt; hvor vanskelig er det egentlig å sveise til noe slikt på egenhånd? Så litt på nettsidene til BAS, men fant ikke ut av så veldig mye, da jeg ikke er så stødig i tysk lenger... Noen som har et priseksempel eller en link til hvor Type 4-i-boble-eksosanleggene finnes på deres side?
« Siste redigering: september 11, 2008, 22:19:14 pm av purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
H-MEK
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: september 11, 2008, 22:25:22 pm »

http://www.sharpbuilt.com.au/new_page_2.htm
Sjekk ut denne sida, hvis du mener å gjøre det meste av jobben selv.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
1303SS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: september 12, 2008, 09:30:56 am »

det går ann å bruke det orginale svinghjulet ved å frese ut i kassen ikke slipe ellers får du deg en overraskelse.så bruker du startmotor fra boble-automat det må da være noen som har det liggende jeg har en som jeg fant hos en høgger blant 100 startmotorer til vw 8)Orginalt eksosanlegg blir både for bredt og for langt bakover så du må korte varmeboksene.Csp selgereksosanlegg som passer.De selger også kjølesystem viftehus og dynamofot+nedre reimhjul.men en del av dette går ann å lage selv også visst en ikke er utstyrt med 10 tommeltotter.lykke til.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Filip/purity
Supermedlem

Vis profil
« Svar #5 på: september 12, 2008, 19:47:05 pm »

Takk for gode tips fra alle sammen Glad

Fikk boka mi i dag ("Joe Cali Type IV Upright Conversion"), og etter å ha bladd litt i denne ser jeg at jeg får litt mer å gjøre enn jeg tidligere håpet på, men jeg tror nok dette går greit uansett. Hovedtingen jeg lurer på nå er: Passer vanlige Type 4-innsug inn i motorrommet bobla? Eller må jeg kjøpe spesielle innsug tilpasset for denne konverteringen?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: september 14, 2008, 22:25:08 pm »

Fikk tatt ut 1300-motoren fra 1302'en i kvell, men oppdaget noe jeg ikke får til å stemme. Jeg tok svinghjulet som fulgte med T4-motoren jeg har kjøpt, og prøvde dette inn i girkassa, og såvidt jeg kan se passer dette fint inn i kassa, selv om det er 228mm innvendig hvor trykkplata skal. Når jeg måler svinghjulet opp mot det som står på 1300-motoren synes jeg det ser ut som om de har like stor ytre diameter.

Såvidt jeg har lest meg til skulle jeg måttet ha frest ut ganske mye av kassa mi for å få inn 228mm svinghjulet, men det er altså ikke tilfellet her. Men når jeg studerer kantet av girkassa ser jeg også at det ser ut som om det her er frest ut noe allerede (se bilder).

Er det noe jeg har misforstått her? Skal svinghjulene ha samme ytre diameter??

Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
H-MEK
Supermedlem

Vis profil
« Svar #7 på: september 14, 2008, 22:28:19 pm »

Er ikke diameter som er problemet, men dybden. Skruene til disk går borti, og du må enten sveise om starter, bruke starter fra transporter eller automat.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Filip/purity
Supermedlem

Vis profil
« Svar #8 på: september 14, 2008, 23:43:45 pm »

Er ikke diameter som er problemet, men dybden. Skruene til disk går borti, og du må enten sveise om starter, bruke starter fra transporter eller automat.
Ok, jeg må ha misforstått det jeg har lest. Men får tak i 210 eller 215mm svinghjul allikevel nå, så da funker original starter greit også.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 15, 2008, 00:28:02 am »

uansett str på svinghjul MÅ  du sette inn nålelager i svinghjulet, da inngående aksel på boblekassa er for kort til å nå frem til nålelager i type 4 veiva.

eller du kan bytte inngående aksel på girkassa.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Filip/purity
Supermedlem

Vis profil
« Svar #10 på: september 21, 2008, 00:50:00 am »

uansett str på svinghjul MÅ  du sette inn nålelager i svinghjulet, da inngående aksel på boblekassa er for kort til å nå frem til nålelager i type 4 veiva.

eller du kan bytte inngående aksel på girkassa.
Er det et slik lager du snakker om da?¨

http://www.aircooledtechnology.com/store/product.php?productid=16291&cat=350&page=1
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!