Ratta ser kjempebra ut, jeg liker spesielt den øverste av de tre.
Men lurer på hvordan du får til "knekken" fra ytterringen og inn til senteret ?
Også kan du fortelle litt om varmebehandlingen av alu'n ??
Et siste spørsmål, maskinerer du for 400 kr timen hvis jeg har Cad filer, altså fres/eller svarvning

?? Jeg tegner i SW.
Mvh
André
Hei, André
Tack

Alltid trevligt att höra att andra gillar designen.
Jag har gjort det enkelt för mej ang. rattarna.
Jag har gjor många rattar genom åren och som TomR tidigare nämnde så har det tidigare vart problem att få dem stiva nog. Nu använder jag mej av en speciell legerad alu. som är mycket mjuk och lätt att bearbeta och som går att värme behandla i efterhand.
Jag har svetsat ihop några ringar som jag svarvat en pressform av, en hona och en hane så att säja.
Med den så kan jag skära ut en ratt i skärmaskinen med ett mönster jag ill ha, sedan pressar jag helt enkelt
plåten i min form så jag får "knecken" på ratten. Hela ratten är altså utskuren i ett stycke och sedan pressas den till den formen.
Det gör att jag har en begränsning i designen men den kan jag leva med.
Alla mina rattar har 2 olika diameter och inpressen från "rattkransen" till center av ratten är alltid 40mm.
Hoppas det förklarar din fråga.
Angående värmebehandlingen så vet jag ärligt talat inte mycket om den då det är en av mina många kontakter runt om i norden som utför det för mej. (Det är oxå han som hjälpt mej att hitta den typen av alu. jag använder)
Jag ska se om jag kommer ihåg att fråga honom då jag besöker han nästa gång.
Det jag vet är att den hettas upp och kyls ned i olika steg.
Ang. maskinering, Jag brukar normalt sett alltid tacka nej till arbete då jag har fullt upp med mina egna projekt,
Men då det gäller VW folket så brukar jag försöka hjälpa till

Jag har inga maskiner själv men har stor erfarenhet av all slags maskinering sedan många år tillbaka.
Under senare år så har jag etablerat många kontakter som gör att jag kan låna maskiner i alla olika former och även få hjälp då min egen erfarenhet inte räcker till.
SW , Solidworks?
Hm.. Jag använder inventor pro. 2008, men jag antar att vi kan komma överens om ett filformat som fungerar för oss bägge.
Skicka gärna länk till filerna så kan jag se på dem. Om jobbet inte är för stort så skall jag nog kunna hjälpa dej.
(De är VW relaterat hoppas jag

...)¨
Ang. 400kr/timman så var det för dom eventuella rattarna som kunde komma fram här.
Men det ligger däromkring, det beror lite på vad jag får betala i hyra på maskinerna jag använder. Det är olika från firma till firma.
Men man får MYCKET gjort på en timma i en svarv/fräs

/n.