Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
klt:
Bønn om hjelp: finnes det noen, ikke alt for langt unna oslo, som kan tenke seg å feilsøke bobla mi som ikke lader? Helt ny dynamo, så den bør det ikke feile noe.
Jeg betaler selvsagt for jobben og spanderer en kopp kaffe.
Mvh
Kristoffer 93630168
SveinT:
Har vært ute for at helt ny dynamo ikke har ladet. Den var polarisert feil vei, slik at den ladet med minus 15volt på D+. Polariserte den riktig vei ,og den virket som den skal. Så helt ny dynamo er dessverre ingen garanti for at den virker med en gang.
klt:
takk for svar. med det så mener du at jeg skal bytte pluss og minus på dynamoen? du vet ikke tilfeldigvis om en i nærheten av oslo som kan se på det fysisk?
SveinT:
Viss du ser på side 1 i denne tråden, er det på femte bilde en kobling på hvordan generator polariseres. Et sekund er nok til å polarisere. Regulator bør frakobles når det polariseres.
klt:
Det hjalp å kakke litt på regulatoren (se bilde vedlagt). Da fungerte den fint en stund, inntil lysene på dashbordet kom tilbake igjen etter 2 minutters kjøring.
Spm blir da egentlig; Hvilken regulator/laderele bør jeg kjøpe? ser det er to å velge blant hos Unneberg Bil:
- Voltage regulator 14v 30 amp, BOSCH, Modellbetegnelse: 113-903-803/E / - koster 500,-
- Voltage regulator 7V 45Amp, BOSCH, Modellbetegnelse:113-903-801/F - koster 1740,-
PS! En liten kurositet: Bilen stopper også av seg selv når jeg stopper opp i kryss osv. slik var den ikke før jeg kakket på regualtoren og fikk den i sving igjen. Noen som har opplevd det samme?
Navigering
[0] Oversikt
[#] Neste side
[*] Forrige side