Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
SveinT:
Det er nok denne du skal ha:
Sitat
- Voltage regulator 14v 30 amp, BOSCH, Modellbetegnelse: 113-903-803/E / - koster 500,-
Siden bilen din ser ut til å være 12Volt, skal du ha den som er merket 14V. Men etter du har byttet regulatoren er det veldig lurt å måle spenningen på batteriet med et voltmeter når den lader. Spenningen skal da være rett rundt 14volt. Har vært ute for at en defekt regulator har drept dynamoen :( Men håper det ikke har skjedd her.
Bubblan71:
Jeg vet jeg avslører meg som den grønnskollingen jeg er, men noen må jeg nesten spørre, før jeg ødelegger alt som er....
Nr 1: Hvordan (!!!) løsner jeg reima?
Nr 2: Når reima er borte, og jeg skal ta ut dynamoen, er det noen gode triks for å komme til på skruene innerst der, eller må jeg i gang med å fjerne andre ting som står i veien?
Som sagt er jeg grønn på alt som har med bilmekking å gjøre :-\
Forklarende bilder/filmer eller steg-for.steg forklaring er veldig ønskelig, men jeg skal skru på hjerna og tolke mer tekniske forklaringer også, altså :P
(1971 1302s, 1600 motor, likestrøm åff kårs)
SveinT:
Nr1: Synes dette bildet forklarer bra:
HPIM1372 (Large).jpg (45.84 KB. 450x600 - vist 1578 ganger.)
Men kan være du i tillegg må fjerne et deksel rundt den nederste remskiven, da noen bobler har et ekstra deksel.
Nr2 er nok litt verre. Dynamoen sitter i teorien kun fast med de fire skruene i viftehuset og klembåndet rund den. Men for å få den ut av viftehuset må som regel viftehuset løftes litt. Da må termostaten på undersiden av høyre sylindere løsnes og en skrue i hver side av viftehuset løsnes. Luftfilter og forgasser bør også demonteres. Når da spennbåndet rundt dynamo løsnes, kan viftehuset løftes og de siste fire skruene blir lettere å komme til. Virker dessverre som det er trangere jo nyere boble det er, da innsug blir større. På noen kan man få dynamo ut med viften på, og andre må viften skrues løs slik at den blir igjen inni viftehuset. Viften sitter fast med en stor 36mm mutter og kan være vanskelig å få løs da man ikke ser hva man holder på med, og det er trangt ::)
Dynamo.JPG (8.02 KB. 455x600 - vist 1565 ganger.)
Bubblan71:
Sitat fra: SveinT på oktober 03, 2014, 22:05:40 pm
Nr1: Synes dette bildet forklarer bra:
[ Vedlegg ]
Men kan være du i tillegg må fjerne et deksel rundt den nederste remskiven, da noen bobler har et ekstra deksel.
Nr2 er nok litt verre. Dynamoen sitter i teorien kun fast med de fire skruene i viftehuset og klembåndet rund den. Men for å få den ut av viftehuset må som regel viftehuset løftes litt. Da må termostaten på undersiden av høyre sylindere løsnes og en skrue i hver side av viftehuset løsnes. Luftfilter og forgasser bør også demonteres. Når da spennbåndet rundt dynamo løsnes, kan viftehuset løftes og de siste fire skruene blir lettere å komme til. Virker dessverre som det er trangere jo nyere boble det er, da innsug blir større. På noen kan man få dynamo ut med viften på, og andre må viften skrues løs slik at den blir igjen inni viftehuset. Viften sitter fast med en stor 36mm mutter og kan være vanskelig å få løs da man ikke ser hva man holder på med, og det er trangt ::)
[ Vedlegg ]
Å, dette var fantastisk! Tusen takk, akkurat det jeg trengte :) da får jeg gi det et nytt forsøk når jeg kommer ned fra hytta :)
Elliot:
Så var det min tur å stille spørsmål om lading... Er du her SveinT?
Jeg satt in en ny motor med vekselstrøm dynamo med ekstern regulator. Har kjøpt ny regulator, ettersom jeg manglet den. Koblet tre ledninger mellom dynamo og regulator. Batteri direkte til dynamo. Ladelampe til D+.
Ladelampen lyser som den skal når jeg slår på tenningen, men fortsetter å lyse når motor går. Altså ingen lading.
Måler 2-3V på D+ og 12,5V på B+. Spenningen endrer seg ikke ved pådrag.
Hva er galt? Er det håp om å fikse dynamo?
Navigering
[0] Oversikt
[#] Neste side
[*] Forrige side