Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
SveinT:
Kan være mye forskjellig, men det enkleste er nok å ta ut børstene som sitter under lokket med de tre stikkene på. Har vært ute for at det er nok å pusse litt med "Scotchbrite" på der børstene skal treffe på rotoren. Er også en fjær som skal ha kontakt med et punkt på det du har fjernet. Sjekk det også for irr eller skit.
En litt større jobb er å sjekke diodene inni dynamoen. Da må dynamoen ut av bilen og demonteres.
Elliot:
Skal prøve meg med scotchbrite. Funker ikke det, blir det å bygge om til likestrøm igjen :) Lei nå. Kjedeligmed ny motor som ikke kan brukes pga. lading...
Takker for svaret :)
SveinT:
Kom til å tenke på at siden motor er nyoverhalt: Er ikke noe lakk på noen steder det ikke bør være? Dynamoen trenger jo god jord, så viss dynamo og/eller dynamofot er lakkert vil den bli isolert.
JFP:
Sitat fra: SveinT på september 28, 2008, 18:23:18 pm
Og her er det i PDF format.
Var en artikkel som jeg skrev til medlemsbladet vårt, som jeg håpet at fler kunne ha glede av....
Svein T, tusen takk!!!
Dele erfaringer:
1302, dynamo, ekstern regulator. Bilen i nesten daglig bruk. En morgen fortsatte bare ladelampen å lyse etter start. Ved gasspådrag til ca 2000 RPM slukket lampen. Etter hvert måtte jeg opp i over 3000 RPM for å få ladelampen til å slukke. Hva er kaputt?
Bytter regulatoren. Ingen endring, altså er feilen i dynamoen. Børstene sjekket og OK. Måler strømmen etter Svein T's utmerkede bruksanvisning. OK, der har vi feilen, bare 1,5 V!!!.
Fortsetter "programmet" og polariserer dynamoen som beskrevet. Og vips, reparert! Nå gir den 13.7 -14.3 V og ladelampen har gått i svart.
Så er jo spørsmålet, da: Hvorfor trengte dynamoen plutselig re-polarisering? ??? ???
SveinT:
Det har jeg ikke noen fasit på. Normalt forsvinner bare polariseringen viss man har dynamoen helt i deler, og jernklumpene som holder viklingene har mistet sin lille restmagnetisme.
Siden din bil er i bruk og plutselig mister polariseringen, lurer jeg på om regulatoren kan ha sendt noen feil spenninger inn på dynamoen slik at den har blitt avmagnetisert?
Navigering
[0] Oversikt
[#] Neste side
[*] Forrige side