Frank G
Medlem
  
Innlegg: 109
Bosted:
|
 |
« Svar #420 på: april 05, 2009, 23:04:19 pm » |
|
Magneter finner du overalt! I alt fra mobiltelefoner med klapp-lokk, kjøleskapmagneter, headsett, osv. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #421 på: april 05, 2009, 23:39:32 pm » |
|
Ja dei gode tipsa dukker opp nå som eg har montert motoren igjen 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #422 på: april 07, 2009, 09:54:38 am » |
|
er je optimist eller har for dårlige briller om je sier je syns je ser kanten på skiva her?  
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #423 på: april 07, 2009, 10:17:25 am » |
|
Tenk om det hadde vert så lett!!
Nei skiva er nok ikkje der.. eg hørte godt att den "trilla" nedover drevet.... var sånn tikkelyd...
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #424 på: april 07, 2009, 20:17:26 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #425 på: april 11, 2009, 12:34:38 pm » |
|
De to hullene som går gjennom til forvarminga, fra eksosen, på høyre og venstre side skal ikke være like store mener jeg. Dette for å øke gjennomstrømningen av varm luft.
Og forvarmingsrøret på innsuget er så tynt at du klarer greit å bøye dette på plass slik at mellomrommet forsvinner og alt passer greit sammen. De siste finjusteringene gjør du med boltene som skal holde flensene sammen.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #426 på: april 11, 2009, 12:42:46 pm » |
|
Men eg bør vel bora større hol vel? nå er det ca 5 mm hol, og det er jo ingenting i forhånd til det det skal vera, for orginalt er vel opningen like stor som resten av røret, altså ca 1,5cm?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #427 på: april 11, 2009, 12:43:53 pm » |
|
Og når det gjelder motoren så vert det nok til att eg tar ut heile driten, setter den i bokken, og snur den på håve! då detter vel den skjevo ut får eg håpa!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #428 på: april 14, 2009, 16:13:39 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Superbeetle
Supermedlem
    
Innlegg: 513
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #429 på: april 14, 2009, 18:14:32 pm » |
|
Kommer vel langt med litt avfetting etc og en skurebørste  ... Høytrykk alene hjelper ikke stort.. Noen ville vel prøvd å reparere lekkasjen/svettingen også...
|
|
|
Loggført
|
´71 1302S ´12 Yamaha YZF-R6
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #430 på: april 14, 2009, 18:22:06 pm » |
|
Tett alle hull, pøs på med avfetting og høytrykkspyl etterpå... Blir gulle reint, jeg bruker bio micro. Fåes kjøpt på Europris, synes dette er den beste.... 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #431 på: april 14, 2009, 18:25:39 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Superbeetle
Supermedlem
    
Innlegg: 513
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #432 på: april 14, 2009, 18:36:37 pm » |
|
Gratulerer  Bio Micro er super!  Toppene er vel greie å skru av, men tror ikke jeg hadde brydd meg om å gjøre så mye om det kun var denne svettingene du vil ha vekk. 
|
|
|
Loggført
|
´71 1302S ´12 Yamaha YZF-R6
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #433 på: april 14, 2009, 18:40:49 pm » |
|
Har bestilt ELRING pakningsett frå unneberg, så kaster eg brasilpakningane på gjelet... Så då må det vel verta bra om eg får skifta pakningane på støtstangrøra!  Men er det nokon som har det bildet som viser kva bolter som skal fyrst og sist når toppen skal av og på? og kor mange nm skal det snørast med?!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #434 på: april 14, 2009, 19:36:09 pm » |
|
Har itte du restaurerings bok på bobla?? eller en motor bok? Skal stå der trur je 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
52split
Seniormedlem
   
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND
Strandbil
|
 |
« Svar #435 på: april 14, 2009, 19:42:26 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
T1 1966
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #436 på: april 14, 2009, 21:37:33 pm » |
|
Se der ja!!  Like greitt att eg ikkje bladde opp i noko bok, for å ha det på Nårsk er jo best! Men det er ein ting eg lurer på... og det er dette: Kjør rundt en 50 - 100 mil og trekk deretter toppene med 30 Nm i samme rekkefølge som angitt i figur 2.
Om eg så skal trekke toppane med 30Nm, så trenger eg vel ikkje ta ned motoren og trekka dei med 30Nm ein gong til?? eller er det fordi att dei løsner? (locktite?)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #437 på: april 14, 2009, 21:46:25 pm » |
|
åssen skarn si detta....kan vel si toppene "går seg til" med varme utvikling og nedkjølning og vibrasjoner.. er vel itte så farlig på en std 1300 motor...men er vel itte være enn å vippe av lokket å ta av ventillvippestellet å trekke til en gang til, sette på ventilvippesettet og justere ventiler å vippe på plass lokket 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Superbeetle
Supermedlem
    
Innlegg: 513
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #438 på: april 14, 2009, 21:46:47 pm » |
|
Du skal vel egentlig ettertrekke dem 30nm pga at boltene strekker seg litt når de blir varme.. jeg har dog ikke gjort dette... 
|
|
|
Loggført
|
´71 1302S ´12 Yamaha YZF-R6
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #439 på: april 14, 2009, 21:52:31 pm » |
|
Men kjem vel ikkje til dei fira øverste boltane med motoren i bilen?  Skal invistera i ein Jekk no snart så tenker eg att ta-ut-motor fobien forsvinner... men dette var faktisk fyrste gong eg gjor det med karosseriet på  og det tok meg ein halv dag... (balte med att bolten ved startaren forsvant frammover, sånn att halvmånen datt ut av hakket, som betydde att den berre gjekk rundt.....)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #440 på: april 16, 2009, 16:03:16 pm » |
|
I går fekk eg spylt over motoren med avfetting (fant ikkje bio micro så det vart noko turtle greier) og høgtrykk, så no er han i vertfall litt reinare! Men skulle hatt steamer... likavell så vart den reinare vertfall  Og idag kom det litt deler frå unneberg blandt anna ELRING pakninger, så det vert nok til att eg skrur av toppane og skifter pakningane på støtstangrøra. men det eg lurar litt på er: Eg trenger vel ikkje ta av heile toppen? kun dra den litt ut?!?!?!?!?!?! Og kan varmepotta henge på?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #441 på: april 16, 2009, 17:52:52 pm » |
|
Neida, toppen må bare litt ut slik at det er plass til å ta ut støtstangrørene. Varmepottene kan nok henge på, men de er ganske tunge, så jeg ville nok tatt de av. Det skulle jo ikke være så vanskelig når motoren er ute av bilen, så lenge de ikke er rustet fast da...
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Superbeetle
Supermedlem
    
Innlegg: 513
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #442 på: april 16, 2009, 19:25:58 pm » |
|
Men kjem vel ikkje til dei fira øverste boltane med motoren i bilen?  Skal invistera i ein Jekk no snart så tenker eg att ta-ut-motor fobien forsvinner... men dette var faktisk fyrste gong eg gjor det med karosseriet på  og det tok meg ein halv dag... (balte med att bolten ved startaren forsvant frammover, sånn att halvmånen datt ut av hakket, som betydde att den berre gjekk rundt.....) For å kalle deg skikkelig Vw mekaniker så bør du vel klare å skru ut motor, bytte clutch og sette den inn igjen på under en time 
|
|
|
Loggført
|
´71 1302S ´12 Yamaha YZF-R6
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #443 på: april 16, 2009, 20:11:02 pm » |
|
Siden eg ikkje liker å gjera halvjobber så endte det med att eg tok av begge toppene, varmepottene og dei fleste deksel... så sender eg alt saman med fatteren i morgo, og reiser bort te han itte skulen, so vasker eg da i delevaskaren.  Spørsmål1: Er alle støtstangrøra og støtstengene like? Spørsmål2: Bør eg ha på koparpasta på eksospinneboltane ved montering igjen? Spørsmål3: Bør eg prøva å få vaska vekk sot/koks og drit inni eksosportane på toppane? Spørsmål4: På varmepottene; På den pikken som skal mot eksospotto, skal den berre vera eit rør eller skal det vera nokon pakninger der? for nå står det på ein pakning og ein sånn metallring, men eg veit ikkje om dei skal henga på, eller om eg skal få dei av? Spørsmål5: Kan eg skrapa av koks/sot og drit oppå stempelena med noko? utan att det går ut over stempelene? Super: Går sikkert det når alt verktøyet ligger på plass  (og om eg får tak i ein sånn skralle-fastnøkkel frå -tema på 17mm) Kjem bilde snart
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #444 på: april 16, 2009, 21:47:40 pm » |
|
Men kjem vel ikkje til dei fira øverste boltane med motoren i bilen?  Skal invistera i ein Jekk no snart så tenker eg att ta-ut-motor fobien forsvinner... men dette var faktisk fyrste gong eg gjor det med karosseriet på  og det tok meg ein halv dag... (balte med att bolten ved startaren forsvant frammover, sånn att halvmånen datt ut av hakket, som betydde att den berre gjekk rundt.....) For å kalle deg skikkelig Vw mekaniker så bør du vel klare å skru ut motor, bytte clutch og sette den inn igjen på under en time  skar godt gjøras om alt skar på plass igjen...slik som gummilista i motorrom og bak vifte huset 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #445 på: april 16, 2009, 22:13:39 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #446 på: april 16, 2009, 22:18:38 pm » |
|
kjøp deg nye plugger du  og nye plugg ledninger...
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
52split
Seniormedlem
   
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND
Strandbil
|
 |
« Svar #447 på: april 16, 2009, 22:24:42 pm » |
|
Og stempelringer! 
|
|
|
Loggført
|
T1 1966
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #448 på: april 16, 2009, 22:48:07 pm » |
|
Det var ikkje meininga att eg skulle overhala motoren heller då  Det får eg ta seinare! Men eg kjøper nye plugger! nokon som veit kve kode/dimensjon eg bør bruke når det gjelder NGK ?? (dei har berre NGK hjå fatteren) Kjøper sånn gydd quiality bosch pluggledninger så snart unneberg får det på lager (restordre no) 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #449 på: april 18, 2009, 13:32:12 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|