gold-digger
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted: Skatval
|
 |
« på: oktober 17, 2008, 20:00:21 pm » |
|
driver å skal skifte kingbolter... har planer om å pusse HELT reint før nye blir satt i... er det bare å slå de gamle ut med en dor ?? eller må de presses ut også ??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #1 på: oktober 17, 2008, 21:00:37 pm » |
|
Tror jeg hadde satset på å presse.. Gjorde denne jobben selv på min, og uten den pressa hadde det aldri gått.. Husk å brotsje opp foringene også, når begge står i.. Lykke til. Petter'n
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #2 på: oktober 17, 2008, 21:04:43 pm » |
|
Brotsje?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
gold-digger
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted: Skatval
|
 |
« Svar #3 på: oktober 17, 2008, 21:29:55 pm » |
|
har en onkel som skal sette sammen for meg... tengte derfor å sende allt sammen rent å nylakkert til han....
men finner sikkert en måte...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #4 på: oktober 17, 2008, 22:19:39 pm » |
|
Brotsje?
Bronseforingene du monterer som king og link boltene skal gå i er produsert for trange, du må da brotsje dem for at det skal passe.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
HaraldL
Seniormedlem
   
Innlegg: 250
Bosted:
|
 |
« Svar #5 på: oktober 17, 2008, 22:25:33 pm » |
|
Du kan fint dunke ut både kingbolter og gamle foringer. Har gjort det selv på min boble. For å få ut foringene trenger du noen gamle piper av passende størrelse å bruke som dor.
|
|
|
Loggført
|
x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs' x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
|
|
|
OJ911
Juniormedlem
 
Innlegg: 76
Bosted: Vestfossen
|
 |
« Svar #6 på: oktober 18, 2008, 15:36:22 pm » |
|
Når du har satt i begge kingpinforingene må du ha en lang brotsj som går igjennom begge på en gang. Dette for at det skal bli klin rett. har du en type kort som tar en foring av gangen, er du like langt¨. De justerbare brotsjene er lange og fine, og rekker begge foringene. Bare vær jækla nøye når du justerer den inn.. petter'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #8 på: oktober 19, 2008, 10:02:51 am » |
|
Hvis du bare skal gjøre dette en gang blir det dyrt om du skal investere i brotsj. Da ville jeg heller demontert spindlene og sendt dem til unneberg eventuellt kjøpt delene og snakket med et mekanisk verksted lokalt.
Delene, king bolter, linkbolter og foringer koster vel også ca 700,- (antar at du tar link boltene også) og det er litt greit å slippe å prøve å feile her.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #9 på: oktober 19, 2008, 13:10:51 pm » |
|
Kan være verdt å sjekke litt rundt. Auto23 her i Bergen gjorde denne jobben på to nye senkespindler til Patinaen for et par år siden, da de omsider var ferdige hadde regningen kommet på 3500.- (tror jeg det var), og det var EKS delene som Sune hadde skaffet. Vi konkluderte med at vi bør anskaffe en håndbrosj til neste gang jobben skal gjøres.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #10 på: oktober 19, 2008, 14:49:18 pm » |
|
akkurat. men jeg mener at unneberg har fast pris på dette arbeidet. stemmer ikke det ? 2500 inklusiv deler ? husker jeg helt feil ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
HaraldL
Seniormedlem
   
Innlegg: 250
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: oktober 19, 2008, 16:02:36 pm » |
|
akkurat. men jeg mener at unneberg har fast pris på dette arbeidet. stemmer ikke det ? 2500 inklusiv deler ? husker jeg helt feil ?
Jeg gav cirka 1500,- for delene inkl. brotsjing og pressing av kingbolter. Da demonterte jeg og presset inn nye foringer selv 
|
|
|
Loggført
|
x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs' x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #12 på: oktober 19, 2008, 17:09:34 pm » |
|
Har man ikke presse, og det rette verktøyet, anbefaler jeg å sette dette bort. Iallefall til den prisen..  fort gjort å gjøre feil også. skal jo ha en spesiell treghet i svingretningen og greier.. 1 kg på enden av spindelen mener jeg det var.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #13 på: oktober 19, 2008, 17:25:08 pm » |
|
akkurat. men jeg mener at unneberg har fast pris på dette arbeidet. stemmer ikke det ? 2500 inklusiv deler ? husker jeg helt feil ?
stemmer bra det  hvis du sender forstillings delene ''rett av bilen'' tar vi 2500,- ink deler og mva. gjør du noe av jobben selv tar vi mindre 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #14 på: oktober 19, 2008, 20:27:43 pm » |
|
akkurat. men jeg mener at unneberg har fast pris på dette arbeidet. stemmer ikke det ? 2500 inklusiv deler ? husker jeg helt feil ?
stemmer bra det  hvis du sender forstillings delene ''rett av bilen'' tar vi 2500,- ink deler og mva. gjør du noe av jobben selv tar vi mindre  Helt klart det beste tilbudet! Fort gjort å brotsje litt for mye, og dermed være like langt. Been there...
|
|
« Siste redigering: oktober 19, 2008, 20:31:04 pm av HansO »
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #15 på: oktober 20, 2008, 13:30:28 pm » |
|
Blir fort noen timers arbeid, så det er ingenting å si på det!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #16 på: oktober 20, 2008, 14:44:32 pm » |
|
Sarpsborg motorverksted utfører også slikt arbeid. 1200,- betalte jeg sist gang. Da er spindelen helt demontert uten kingbolt, kingboltforing og leddboltforing. Husk å levere med leddboltforingene hvis du vil ha de på plass samtidig. Disse må presses slik at fettet kommer til både leddbolt og kingbolt. 
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
|