Holmen
|
 |
« på: oktober 27, 2008, 13:12:26 pm » |
|
Jeg skulle i grunnen bare overhale den 1600 som var i bilen, men det ene førte det andre med seg. Det eneste som ikke er kjøpt nytt til denne motoren er svinghjulet.
Vitale deler som motoren skal bestå av:
Scat 69 mm motvektsveiv CB Unitech råder. Mahle 87 mm sylindersett Steve Tims Stage 1 topper. Engle W100 kamaksel Scat 1:1 Vippestell 2 doble Dellorto 40 mm
Er usikker på valg av kam og vippestell. Innvendinger ønskes.
Dette er første gang jeg skal bygge en T-1 motor så råd og tips mottas med stor takk. Har kun bygget T-4 motorer til rallycross så jeg er helt grønn når det gjelder gatemotor. Motoren skal stå i Linda’s 1303S og skal anvendes til daglig bruk, sommer som vinter.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #1 på: oktober 27, 2008, 13:17:54 pm » |
|
Siden blokken er en ny Mexico AS 41 regner jeg med at den ikke behøver linjeborring.... Er det noen som har utstyr til å måle med og er villig til å hjelpe så er det bare å ta turen.
Bruker her ventilslipepasta mellom sylindrer og blokk slik at annleggsflaten blir 100%.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #2 på: oktober 27, 2008, 13:22:37 pm » |
|
Siden det er ny blokk er det handlet inn Scat sine pinnbolter, samt et sett med pinnbolter man må ha for å sette sammen blokken. Alle disse er blitt el-forsinket. Her har alle pinnboltene i blokken blitt montert. Locktite er en selvfølge.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: oktober 27, 2008, 13:26:30 pm » |
|
Ah, den "o' så nøyaktige" Holmen bygger motor! Dette kan bli en höjdare 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #4 på: oktober 27, 2008, 13:36:53 pm » |
|
Ah, den "o' så nøyaktige" Holmen bygger motor! Dette kan bli en höjdare  Blir ferdig til 2015 
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #5 på: oktober 27, 2008, 13:54:23 pm » |
|
Vist du skal ha samme kvalitet som på bilen, så vert detta eit intresangt prosjekt å følge 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #6 på: oktober 27, 2008, 14:00:31 pm » |
|
Sjekk om blokka ligger likt i forhold til anlegget for sylindrene, det behøver det ikke å gjøre. Sjekk også løfterhullene for rundhet... og samtlige kam og veivlagerhull.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
ovejohan
Supermedlem
    
Innlegg: 557
Bosted: breim
|
 |
« Svar #7 på: oktober 27, 2008, 16:20:15 pm » |
|
Enda en motortråd.  Morsomt. Enda mer å lese på når man går på vakt.  meget bra.
|
|
|
Loggført
|
1961 T-1 boble (Edna) 1969 T-1 boble (Turid) (oppussing pågår) 2005 Vw passat 1.9 tdi 130hk 
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #8 på: oktober 27, 2008, 19:38:05 pm » |
|
Sliter litt med lageret her. Mangler det spor i blokka eller skulle lageret vært uten? Det er originale Mahle kamlager.
Skal jeg slipe av lageret eller lage spor i blokka? Dremelen ligger klar.....
Hva mener de lærde?
Et trent øye legger nok merke til at det blir brukt Scat Lobe A Lube løftere.
|
|
« Siste redigering: oktober 27, 2008, 21:16:18 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #9 på: oktober 27, 2008, 19:50:17 pm » |
|
Sliter litt med lageret her. Mangler det spor i blokka eller skulle lageret vært uten? Det er originale Mahle kamlager.
Skal jeg slipe av lageret eller lage spor i blokka? Dremmelen ligger klar.....
Hva mener de lærde?
Et trent øye legger nok merke til at det blir brukt Scat Lobe A Lube løfter-
Makan..... har du ikke lest deg opp på dette da..... Fil ned lageret.... se på første side her... http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26.0.html
|
|
|
Loggført
|
Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #10 på: oktober 27, 2008, 19:53:00 pm » |
|
Man lærer så lenge man leser......
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: oktober 27, 2008, 19:57:46 pm » |
|
Er det ikke "uttappet " i blokka på noen av lagerskålene !! .. Da lager du sporet i blokka , litt nøyaktighet skader ikke . Lageret må ikke ha mulighet til snurre med kammen.. Mvh PS Neglefil er vel rette verktøyet har
|
|
« Siste redigering: oktober 27, 2008, 20:02:24 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #12 på: oktober 27, 2008, 20:33:30 pm » |
|
Det er bare denne ene lagerbakken.
Blir at jeg lager utsparing i blokka.
"ALWAYS modify the cheapest part" Uttrykk ofte brukt av PYSER.
Utsparingen ble noen tiendeler dypere en de originale, men det har ingenting å si. Hva kan man forvente med en Dremel på frihånd?
|
|
« Siste redigering: oktober 27, 2008, 21:24:49 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #13 på: oktober 29, 2008, 11:23:48 am » |
|
Er da igang med prøvemonteringen. Lurer på hvor fjæren som var med i "Bugpack Gearskittet" skal monteres.
Alle lager og tapper blir påført Vaseline ved prøvemonteringen. Dette er greiere enn å bruke olje som renner overalt og fører til mye unødvendig griseri.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #14 på: oktober 29, 2008, 11:30:04 am » |
|
Lurer på hvor fjæren som var med i "Bugpack Gearskittet" skal monteres.
Tipper den skal mellom fordeleren og fordelerakselen jeg Holmen. I toppen av akselen er det et hull der fjæra passer nedi. 
|
|
« Siste redigering: oktober 29, 2008, 11:38:31 am av Endre D »
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #15 på: oktober 29, 2008, 11:34:30 am » |
|
CB Unitechråder er valgt på grunn av pris og at det ikke er noen race motor som blir bygget. $85 er billig for nyproduserte råder som er bearbeidet for opptil 82 mm slaglengde. Til og med vektjustert.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #16 på: oktober 29, 2008, 15:07:26 pm » |
|
Da har jeg fått meg en shortblokk som det heter.
Med Mahle 87 mm slip in kittet blir vendehøyden 1.40 mm på 3 sylindrer, mens 1.38 på den ene.
Noen som vet volumet i Steve Tims Stage 1 topper? Hvilken kompresjon bør jeg ha på denne motoren?
Denne målejiggen er et greit verktøy. 13 mm planslipt titanplate med påmontert micrometer. Viktig å dra til de fire mutterene med samme moment da dette micrometeret er "noe" følsomt.
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #17 på: oktober 29, 2008, 15:11:57 pm » |
|
Har tenkt å gå for denne oljepumpen med 26 mm drev. Lokk med inn og utgang. Eget oljefilter skal monteres.
Ønsker innvendinger fra Dere på pumpen. Argumenter for og imot.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #18 på: oktober 29, 2008, 15:18:09 pm » |
|
Steve Tims pleier å lage til forbrenningsrommet etter kundens ønsker, så det varierer fra topp til topp. Har han ikke skrevet det på? Er jo ikke mye jobb å måle heller da.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #19 på: oktober 29, 2008, 22:19:10 pm » |
|
Det skal være en stoppskive under denne i følge manualen. Er dette en spesialskive med oljespor (slik T-4 har) eller en helt vanlig stoppskive?
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #20 på: oktober 29, 2008, 22:29:05 pm » |
|
Det skal være en stoppskive under denne i følge manualen. Er dette en spesialskive med oljespor (slik T-4 har) eller en helt vanlig stoppskive?
Det skal være to skiver under denne.. Det er helt enkle skiver uten noe spor som passer tett runt akselen. Jeg målte de jeg har liggende, 0,57mm (pr. stk). 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #21 på: oktober 29, 2008, 22:48:16 pm » |
|
Bra du sprer på med litt bilder, da skjønner jeg og lærer myyye!! Super tråd!  Lykke til 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #22 på: oktober 29, 2008, 22:49:45 pm » |
|
Herdede skiver?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #23 på: oktober 29, 2008, 22:50:19 pm » |
|
Har tenkt å gå for denne oljepumpen med 26 mm drev. Lokk med inn og utgang. Eget oljefilter skal monteres.
Ønsker innvendinger fra Dere på pumpen. Argumenter for og imot.
"Tulle" pumpe , sorry, Enig med JUHU ,26 mm holder lenge når det gjelder kapasitet , men mener denne typen er for restriktiv for oljefløde Mye brukt i "gamledager " da retur i blokk var "vanskelig å få til . Er motoren helt i deler er det vel ganske enkelt å lage returen Mvh
|
|
« Siste redigering: oktober 31, 2008, 08:52:49 am av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #24 på: oktober 29, 2008, 23:12:04 pm » |
|
Tulle pumpe? Om du snakker om lokket så er jeg enig om man har merged header. 26 mm pumpe holder trykket opp til 9000 rpm...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #25 på: oktober 29, 2008, 23:14:13 pm » |
|
Har tenkt å gå for denne oljepumpen med 26 mm drev. Lokk med inn og utgang. Eget oljefilter skal monteres.
Ønsker innvendinger fra Dere på pumpen. Argumenter for og imot.
Dette er vel en vanlig 26mm pumpe med retur i lokket?
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #26 på: oktober 30, 2008, 19:43:30 pm » |
|
Siden jeg er usikker på hva volumet i forbrenningskammerene er har jeg målt disse.
Dette er en kurant jobb. Det man trenger er topper med tette ventiler og tennplugger innstallert. Plexiglasskive med to hull. Et til å fylle veske i og et så lufta kan komme ut gjennom. Sprøyte med skala. Og væske. I mitt tilfelle rød saft fra Lerum
Forbrenningskammerene ble målt til 52 cl.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #27 på: oktober 30, 2008, 19:48:32 pm » |
|
I følge CB Performance kompresjonskalkulator vil jeg få 7.8 i kompresjon. Dett er er uten pakning mellom topp og sylinder. Har aldri brukt pakning på rallycrossmotorer. Må jeg bruke det på denne motoren? Vil 7.8 i kompresjon bli bra på denne motoren?
Mange spørsmål, men husk jeg er helt nybegynner på T-1 motor......
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #28 på: oktober 30, 2008, 20:01:11 pm » |
|
Spørs vel om ikke 7,8 er snilt i denne motoren? I forhold til hva mange andre kjører. Men da blir det kanskje mer holdbart også (lavere temp). Er det ikke tilstrekkelig å lappe sylindrene mot toppene med ventilslipepasta?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #29 på: oktober 30, 2008, 20:26:26 pm » |
|
Blir det ikke større sjanse for problemer med blow-by med ringer mot toppen? Jeg har 10.0 i komp på min motor og har ingen problemer med for høy temp.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|