Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 30
|
3
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: desember 20, 2024, 22:40:16 pm
|
175/55 foran på standard 4" felg og 185/65 bak på 5,5" 356 kopi felg.
Gullfelger er gull! Kan du dele noen flere bilder av framhjula dine? Jeg har 175/55 dekk liggende, men felgen såg så utrolig smal ut og jeg tenkte dette kom til å bli rart ... Vrengte derfor 145/65 på 4" fremme og 205/55 på 6" bak 
|
|
|
5
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: 10W-30 mineral eller 20W-50 mineral?
|
på: april 20, 2022, 01:40:41 am
|
Mye testing dokumentert her... https://540ratblog.wordpress.com/2013/06/20/motor-oil-wear-test-ranking/Men han skriver også at det er vanskeligere å kontrollere oljetemp på luftkjølte motorer, og derfor anbefaler en "tykkere" olje i utgangspunktet for å ha mer margin SUMMARY/CONCLUSION: In air cooled engines, I recommend using thick hot rated motor oils such as 5W50, 10W50, 15W50, 20W50, 10W60 or 15W60 for the best engine protection. Erfaring fra min Westfalia camper med Oxyboxer (92mm boring og CB2280 kam og hydrauliske løftere) Det er utvendig lufttemperatur som har mest å si for oljetemperaturen! Jeg har høyere oljetemperatur inn i rennfast tunellene på en varm sommerdag enn hva jeg har ut av tunnelene etter fullt pådrag oppover Hadde tidligere bare en T4 oljekjøler i viftehus, har nå en oljekjøler liggende under bilen i tillegg - og oljetermostat 10w60 fullsyntetisk: Tar lengre tid før løftere "roer seg" nå den starters etter vinterlagring Fjellovergang, opp mot 30 grader i sola og varm asfalt - oljetemperatur når ca 120 grader (temp sensor i sump) Alt utvider seg.. oljetrykket minker - ikke kritisk lavt 5x30 fullsyntetisk: Løftere "roer seg" fortere når den startes etter vinger lagring Oljetemperatur har ikke vært over 105 grader, men kan ikke garantere at den har vært kjørt med nøyaktig samme belastning og utvendig lufttemperatur Virker som om 5w30 gir mer stabil oljetemperatur
|
|
|
6
|
Forum / Problemløseren / Sv: Turteller
|
på: april 14, 2022, 12:52:48 pm
|
Nei på 123 ignition går det pluss og minus ledning opp på coil så det må være en spesiell måte og koble på. Må nok sende en mail til fabrikanten og høre ser det ut til,Trodde det var noen som hadde montert en sånn tenning i sin bil som viste.
+ på coil er 12V via tenning - på coild er IKKE jord, men jordes via stiften i fordeler (eller via elektonrisk tenningsmodul) Turteller tilkobles - på coilen Ser det er flere som har problem med turteller https://www.123ignition.de/faq.aspx14. After having installed the 123\ignition my tachometer shows erratic values. What can I do? The interposition of a diode 1N4007, 1000V (costs less than 1 €) between ignition coil and tachometer leads here to success. Attention should be paid to the direction of installation, cathode (dash on the diode) towards tachometer. Unobtrusive solution, the diode is only about 5mm long, simply soldered at any point or installed by means of cable lugs.
|
|
|
7
|
Forum / Problemløseren / Sv: LED-frontlykter
|
på: desember 15, 2021, 22:33:38 pm
|
Lager du en form for innfesting selv, eller kommer disse med fester? Håper du kan legge ut bilder, både av evt innfesting og av selve lyset ved bruk. Er spent på hvordan dette blir.. Lykke til!  De passer rett inn i lykter for sealed beam innsatser I alle fall i "liggende" US lykter med klart glass (har bygget om et sett selv, men ikke kjlrt med så vet ikke hvor bra det fungerer)
|
|
|
8
|
Forum / Problemløseren / Sv: 6 vs 12 volt
|
på: oktober 22, 2021, 22:45:16 pm
|
Jeg hadde "6V for lite" i min 54 med 1720cc Porche motor Ble lei av å "alltid" måtte "springe den igang", så bygget om til 12V sist vinter.
Kjørte flere år med en "sop i hop" motor, 1500 med dobbelport topper Ikke like høy kompresjon i den, så den startet alltid fint med 6V
|
|
|
10
|
Forum / Problemløseren / Sv: Skilt dimensjoner vw 1300 1966 ? :)
|
på: juli 02, 2021, 17:51:21 pm
|
Men om du har lyst på firkantet skilt må du selvfølgelig velge det, Ville bare vise hvordan de så ut den gangen, Lykke til videre med fin bil.
Jeg har fått byttet til skiltnummer fra "arkivet" på min 54, og har bestilt lator skilt på en linje.. (Hadde alt på en linje med det "nye" skiltet med to bokstaver også.. Hva var vanlig måte å feste skiltet bak i 54? Det som var åp bilen når jeg kjøpte den var bøyd til formen av bakluken og det var lagt noe små gummi biter mellom skilt og luke På dette bldet ser det ut til at det er noe mer avstand mellom skilt og motorluke...
|
|
|
11
|
Forum / Problemløseren / Sv: Dekkdimensjon 1974mod 1303s
|
på: april 09, 2021, 15:59:51 pm
|
Hei, skal til å kjøpe nye dekk til bobla no, den har 175/70 15 dekk i vognkortet. Eg skulle gjerne hatt litt mindre dekk enn det slik det ser bra ut med litt senking, og ser jo at mange andre 1303 kjører med mykje mindre dekk enn det, går det an å få godkjent meir enn 5% avvik på rullediameter? Og kan eg eventuelt den dekkdimensjonen eg har blitt skreve inn i vognkort seinare? Dekkforhandlar meinte han aldri hadde sett ei boble med så store dekk originalt? Er 5,5" Big-felgar eg har.
Vanlig dimm er 165R15 (82 profil) som gir en rulleomkrets på 204,7 (tror det er likt også på 03) Du har med 175/70 15 har en rulleomkrets på 197,6 - så du har mindre rulleomkrets en hva som er vanlig ... Da skal du lovlig med 195 bredde (forutsatt at de ikke stikker utenfor skjerkant, tar i osv... ) kunne benytte: 70 profil: 205,5 omkrets + 4.5% 65 profil: 199,4 omkrets - 1,4% 60 profil: 193,2 omkrets - 1,8% 50 profil: 187,1 omkrets - 4,9%
|
|
|
12
|
Forum / Problemløseren / Sv: Justere Solex Forgasser
|
på: mars 18, 2021, 23:27:18 pm
|
Det er mulig å "lure" en PICT 3 forgasser til å gi fra seg litt mer bensin fra tomgang kretsen - for å kompensere for manglende vakuum justering av tenning. Det er et hull i spellet på forgasseren, dersom du tetter hullet med for eksempele en popnagle vil det være litt mer vakuum under spjellet og noe mer bensin blir dratt gjennom tomgang kretsen.
Men er enig med de andre her.. Det eneste rette er å montere rett fordeler.
|
|
|
13
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 04, 2021, 18:09:41 pm
|
Har ingen erfaring med termostat, men har jo alt komplett montert på 1300 som fulgte bilen. Hmm.. mulig jeg bør kikke på det.
Du må i alle fall ikke ta bort "klaffene" i bunn av viftehuset som termostaten styrer, de sender luften til "de rette plassene" Om du absolutt av en eller annen grunn jeg ikke kan komme på vil ta bort termostaten så lås "klaffene" i helt åpen stilling 
|
|
|
15
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: januar 16, 2021, 13:41:11 pm
|
Viftehuset er visstnok fra en '54 modell uten doghouse, og etter en ørliten justering i nedkant passet det bra. Vifta må antakelig byttes da den er for bred for dette viftehuset.
Ikke bruk det viftehuset på den motoren. Du kommer til å redusere kjølingen av motoren pga den lille vifta. Har du noen målinger eller linker til noen som har testet dette? Mener jeg har sett at de gode gamle 36-hk husene er blant de bedre. Mye av kjølinga skjer jo gjennom olja, og der har jeg ekstern kjøler, og innsugslufta skal Intercooleren ta seg av, så ser ikke helt hvordan denne motoren på ca 100 hk skal får trøbbel med kjøling. I følge Gene Berg sin Book of technical articles. Cooling the aircooled engine, Den store vifta leverer mer en 160 kubikkmeter med luft i timen i forhold til den du vil bruke. "Doghouse" viftehuset er og bedre utformet med skovler/deflektorer som bedrer luftstrømmen over topper/sylindre. D http://www.volksbolts.com/faq/cooling.htmhttps://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=492074
|
|
|
21
|
Forum / Problemløseren / Sv: hjul på late bay
|
på: juli 04, 2018, 17:43:03 pm
|
hei,kjører med 195/70 15 dekk.føler det blir litt vinglete.noen flere som føler det,er litt usikker om styredemper kan vær årsak til dette? noen så har noe erfaring med det :-)
Jeg kjører samme dim på min EarlyBay, men C-load (900 kg) For vekten sin del trenger en ikke C-dekk, men de er nok stivere i sidene slik at de fungerer mye bedre når bilen er høy (og smal) Min erfaring er også at små endringer i lufttrykk merkes godt. Min er senket litt, det hjelper også :-) Men vurderer å montere stabstag bak og et kraftigere fremme .... Sjekk også at styresnekka er rett justert, at det faktisk er når hjula peker rett frem at snekka er "på midten" der det ikke er "slakk" (Juster lenden på staget fra snekka til forstillingen.) Da jeg hentet min på kaien i Drammen var et styrestag bøyd, slik at spissing var helt utav... og snekka var justert slik at det var godt med slakk når hjula peker rett frem. Spennende tur hjem - godt med sidevind.
|
|
|
26
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hydrauliske løftere i T1 blokk?
|
på: august 09, 2017, 22:23:01 pm
|
Passer de løfterne i standard 13/1600 blokk da? Mistenker at det er annen løfterboring i ADC blokka...
Husk også at det er begrenset alternativ for kam ved bruk av hydraulisk løftre (løfter uten fot) CB har noen.. Jeg benytter 2280 i Oxyen, andre alternativer er 2251, 2252 og 2253
|
|
|
27
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: juni 09, 2017, 16:28:19 pm
|
Kan dele litt erfaringer fra min Oxy som står i en 69 Westfalia. (92 tykkvegget sylinder, Engle 2280 kam) Jeg har benyttet et "remote filter" sett, da jeg syns det ble så trangt mellom filter og eksos når sandwich platen skulle på plass i tillegg til filter. Tror det er identisk med dette: https://www.jhpusa.com/store/pc/viewPrd.asp?idproduct=5258Oljekjøler (type 4) står nå i doghouse, men jeg har tidligere kjørt med oljekjøler med temperaturstyrt vifte plassert under camperen. Termostat er av denne typen: https://vwparts.aircooled.net/Engine-Oil-Thermostat-p/oil-thermostat.htmOljetemp sensor er plassert i sump (lokket der WBX olje påfylling er orignalt) Alu oljepumpe (tror det er en 26mm) har jeg dreid spor i og montert med o-ring Temperaturen stiger noe i lange oppover bakker med lass i camperen så planen er å benytte begge kjølere slik at det er litt mer kjølekapasitet for de varme dagene på campingtur Tidligere, med kjøler montert under bilen trodde jeg temp steg når jeg kjørte fortere en ca 90.....Det viste seg at det ikke var farten, men turtallet som fikk tempen til å stige.. Eller rettere sagt..... nåla på instrumentet til å stige :-) Det er nok ikke verdens beste regulering av ladespenning her... (Og Standard 002 kasse har ikke optimal utveksling når det er såpass mye mer moment en det var i 1600 motoren) Ellers er erfaringen at temperatur i luften har mye å si for oljetemperaturen... Jeg kjører med Biltema 10/60 syntetisk olje, og er da fornøyd med stabilitet på oljetrykket.
|
|
|
30
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hvem i Norge selger bensinslanger som tåler etanol?
|
på: mai 10, 2017, 22:09:06 pm
|
Har vurdert teflon, men hvordan hvordan fungerer de mot fuel rail, trykkregulator som er laget for gummislange og slangeklemme? (Har Mexico innsprut med WBX trykkregulator på oxy'en i camperen)
Om jeg har forstått riktig monterer en nippel, type AN eller lignende på teflonslangene.
|
|
|
|