Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 20
|
1
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: januar 04, 2025, 22:44:17 pm
|
Dette ser jo meget bra ut da! Bare husk å ikke bli fristet til å tette hull før du har slipt pungtene rundt plant. Blir mye mindre sliping og mindre sjans for att det slå seg om man heller sliper oftere en man tror er nødvendig. 
|
|
|
3
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: oktober 24, 2024, 22:40:47 pm
|
Spent på hvor hardt til verks du skal gå. Ser jo hel og pen ut i mine øyne! Blir nok bra uansett, er jo javnt og trutt ting som skjer i garasjen din, så tid/lyst er tydeligvis tilstede
|
|
|
4
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: oktober 24, 2024, 22:34:08 pm
|
Savner sååå mye å kjøre boble når jeg ser ett sånt bilde fra førers perspektiv! Inspirason altså (ikke så galt å kjøre type 3 til jobb heller da, men er så veldig vandt med det  )
|
|
|
6
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
|
på: oktober 21, 2024, 21:51:30 pm
|
Triangel stag i oppgradert utfave med to som går til fremkant av trillebårhåndtakene hjelper som faen. Det hjelper og en god del med bare de tre bakre. Jeg selv har gene berg midtre girkasse feste, gene berg HD fremre og bakre fester og triangelstag. Nå har jeg ganske bra trimmet motor og dette er ikke nok til å hindre motor fra å vri seg ved kraftig pådrag. En kompis har det samme + gene berg traction bar og der er alt helt stumt! Så jeg skal selv få modifisert og påmontert traction bar til neste sesong. Da vil alt sitte helt fast. Det mange glemmer av i kampen mot wheel hop er foringene til torsjonsfjærene bak. Er disse slitte vil det hoppe og vugge uansett hva man gjør. Jeg skal og skifte disse til våren
Takk for info! Ja er jo naturlig att jo mer pulver i hekken jo mer vrir ting seg når utgangspunktet er beregnet for 50hk maks  Satser på att trinangel stag og berg "traktion bar" holder for meg (hvertfall en stund) ... Det fungerte hvertfall godt med samme motor i den røde bobla jeg hadde. Hvilke dekk, hvor godt grep og bruk av clutch påvirker jo også en del på hvor mye som er nødvendig. For min del så er jeg somregel slemmere mot clutch, enn andre komponenter ( i alle fall ved iverig igang setting/riv start) Tenker som så att jeg heller bruker opp en clutch formye enn å bryte i filler drivaksler og annen morro  Altså da uten berg midtre kasse feste? Tror det skal funke temmelig bra også uten den om fremre og de bakre er i frisk tilstand. Hvor mange gamp ish snakker vi om? Ja man kan spare mye dyre deler ved å bruke litt clutch. Derfor jeg skal ha jpms anti chocker. En liten sylinder som demper slaget til clutchen ved brått pedalslipp så kassa blir spart Standard kasse fester, ikke noe midtre. 116hk 1600 SP. Er vel litt omdiskutert det midtre festet egentlig. Uten att jeg husker så godt hva jeg leste for x antall år siden, men var vel noe med att man egentlig lager ett nytt brytnings punkt mer enn noe annet. Mulig dette er bare pølsevev Anti chocker høres ikke dumt ut! Hvertfall ved mye stripe kjøring eller lyskryss race  Får lese litt på det !
|
|
|
7
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
|
på: oktober 21, 2024, 21:30:35 pm
|
Triangel stag i oppgradert utfave med to som går til fremkant av trillebårhåndtakene hjelper som faen. Det hjelper og en god del med bare de tre bakre. Jeg selv har gene berg midtre girkasse feste, gene berg HD fremre og bakre fester og triangelstag. Nå har jeg ganske bra trimmet motor og dette er ikke nok til å hindre motor fra å vri seg ved kraftig pådrag. En kompis har det samme + gene berg traction bar og der er alt helt stumt! Så jeg skal selv få modifisert og påmontert traction bar til neste sesong. Da vil alt sitte helt fast. Det mange glemmer av i kampen mot wheel hop er foringene til torsjonsfjærene bak. Er disse slitte vil det hoppe og vugge uansett hva man gjør. Jeg skal og skifte disse til våren
Takk for info! Ja er jo naturlig att jo mer pulver i hekken jo mer vrir ting seg når utgangspunktet er beregnet for 50hk maks  Satser på att trinangel stag og berg "traktion bar" holder for meg (hvertfall en stund) ... Det fungerte hvertfall godt med samme motor i den røde bobla jeg hadde. Hvilke dekk, hvor godt grep og bruk av clutch påvirker jo også en del på hvor mye som er nødvendig. For min del så er jeg somregel slemmere mot clutch, enn andre komponenter ( i alle fall ved iverig igang setting/riv start) Tenker som så att jeg heller bruker opp en clutch formye enn å bryte i filler drivaksler og annen morro 
|
|
|
8
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
|
på: oktober 21, 2024, 21:22:47 pm
|
Skjer ikke så mye her, men noe blir det jo... Blitt mye skruing på "kone bilen" for å få den på veien etter 25 år lagret innendørs. Ting står seg i hjel da å... MEN nå er den på veien så da blir det mer tid til bobla  Eneste som er gjort er en "dele hente tur" hos fattern der mye av interiøret og div andre ting til bobla fortsatt ligger. Har plukket med meg alt av deler til dørene + ruter og dørpaneler. Satser på å kunne dulle litt med dette ila vinteren slik at det er fine deler som monteres. Har brukt år og dager på å skaffe komplett brunt interiør til denne bilen. Mye er bra, men det meste trenger stell før montering  Får ta noen bilder etterhvert da en prosjekt tråd lever mye bedre med noe annet en bare tekst å se på 
|
|
|
9
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
|
på: oktober 21, 2024, 21:16:08 pm
|
næmmen jaggu jisses! Velkommen tilbake, dette gleder jeg meg til å følge med på igjen! Og godt jobba, dette trur jeg som du sier blir bra nok!  Hehe! Jo takk!  Hyggelig å høre! Jau, blir hvertfall bil igjen, som kan brukes og trolig fin nok til att jeg ikke trenger å skamme meg 
|
|
|
10
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
|
på: oktober 21, 2024, 21:13:44 pm
|
Lurer på triangelstag på min også, men jeg vet at jeg skal lage meg et "berg"-stag før neste sesong er i gang  Men et spørsmål til den røde (og nok også den hvite) bruker du midtre girkasse feste også? Altså den type som er skrudd ved nesekonet og støtter mot rammegaflene.
Den røde er solgt, men var ikke noe ekstra gir feste på den. Kommer nok ikke til å ha det på den hvite heller. "gene berg" stag i bakkant og orginale girfester holder i masse vis for meg. Den røde hadde typ triangelstag mellom dempertårn og rammegaflene, noe jeg vurderer på den hvite også. Vet ikke hvor nødvendig triangel stag egentlig er, men tanken på å stive opp "gafflene" virker jo ikke så dum uansett. Berg stag er jo svært enkelt å lage selv, så det er jo ikke noe å lure på en gang! Funker det så funker det, om ikke så er det jo ikke store tapet i ett firkant rør og noen stenger
|
|
|
12
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: oktober 03, 2024, 21:31:24 pm
|
Kul bil! Bruks veteraner er tingen! Da har jeg inntrykk av att det er minst tull også. Blir det no oppjazza maskinist neste sessong eller? MYE kulere med T bars da 
|
|
|
14
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
|
på: oktober 02, 2024, 17:03:29 pm
|
Men et spørsmål til den røde (og nok også den hvite) bruker du midtre girkasse feste også? Altså den type som er skrudd ved nesekonet og støtter mot rammegaflene.
Den røde er solgt, men var ikke noe ekstra gir feste på den. Kommer nok ikke til å ha det på den hvite heller. "gene berg" stag i bakkant og orginale girfester holder i masse vis for meg. Den røde hadde typ triangelstag mellom dempertårn og rammegaflene, noe jeg vurderer på den hvite også.
|
|
|
15
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
|
på: oktober 02, 2024, 16:57:33 pm
|
Med dagens priser på lakkering så er det ikke vanskelig å forstå at man prøver selv. Dette blir bra nok. Min bil er ingen pokalsanker, og blir det nok aldri heller, og burde strengt tatt fått seg ny lakk. Når den tid kommer tar jeg det selv jeg ogå.
Nok en fin tråd her på forumet, og det er gledelig å se at det er flere som skaper litt liv her inne igjen🙂👍.
Ja med normal lønn og faste utgifter på lån og andre ting for å overleve så var det ikke sjans i havet å få andre til å gjøre jobben... Det fine ved å gjøre det selv er jo att man lærer mye av det da. Og man kan være litt ekstra stolt av seg selv. Syntes forumet er ett bra sted som bør holdes oppe! Så prøver litt igjen nå. Kanskje det kan inspirere andre og 
|
|
|
17
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
|
på: oktober 01, 2024, 22:14:07 pm
|
Takker for trivelige tilbakemeldinger atter en gang! Jo ja etter mye sliping og polering så skal man se att det blir ganske så fint! På avstand vil det jo se strøkent ut, nære så vil man kunne se att det er en mekanikker og ikke en lakkerer som har utført retting og lakking Etter over en uke med influensa og frue innflytting så er ikke energien tilgjengelig for å fortsette helt enda, men blir vel å pusle med litt små ting utover høsten helt til det blir for kaldt i en gammel låve med konstandt gjennomtrekk  Har jo samlet opp det meste av deler så nok å ta tak i her. Varianten har uansett vært trofast bruksbil fra vår til høst så har jo fortsatt kjørt masse luftkjølt bil da. [attachment=1]
|
|
|
18
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
|
på: september 30, 2024, 20:44:41 pm
|
Hoi! Ja... litt lenge sia siste oppdatering. Har ikke akkurat gått fort. Etter forije post så ble det kjøp av hus, pussa opp vespa´n min, fiks av låve tak og mye annet. Bobla har ikke vært prioritert og motivasjonen har ikke vært tilstedet... Har gjort litt nå og da, men heller lite. I sen sommer derimot så fikk jeg ånden over meg og la inn ett nytt gir så nå har det virkelig skjedd ting! Etter noen runder med meg selv så måtte jeg bare godta att, enten gjør man seg ferdig selv om ting ikke blir helt perfekt, eller så vil dette vare å gå i 10 år til..... Jeg vil kjøre boble igjen og klarer meg som regel med ting som ikke er helt perfekt og utstillingstandard.... så da er det dumt å la perfekjsonisten i meg til stadighet dra meg ned og gjøre meg misfornøyd med eget arbeide som deretter knekker motivasjonen. Dermed har jeg sakt meg fornøyd med retting etter att det ble "bra nok" og omsider lakt på grunning og lakk. JA!!! Bilen er nå lakkert i sin endelige farve og alt ble gjort selv! (lita klapp på egen skulder) Grunninga ble rullet ut og første lagene med lakk ble også rullet ut. Deretter er det sprøyta 2 strøk med biltema elektrisk lakksprøyte... Ikke gunstige forhold, ikke gunstig verktøy eller metoder, så det blir en god del sliping av lakken før polering. MEN! jeg ser allerede att dette blir mer en bra nok  (har trua!!!) Noen bilder.. I mørket... Skal få trilla den ut i dagslys etterhvert og ta noen bedre bilder.... [attachment=1] [attachment=2]
|
|
|
20
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: desember 01, 2020, 23:10:05 pm
|
Banke ut styringer kan være ett "helvete" også, så ta deg tid og hold hodet kaldt  Blir spennende å se hva du får ut av denne tvangsfora 1600'n
|
|
|
21
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
|
på: desember 01, 2020, 23:02:22 pm
|
Ble ferdig med høyre side av torpedo. Blir ca samme jobb på andre sia og.
Fikk sveist div kroker og kriker også som før eller siden måtte tas uansett. Trenger ett par karosseri løft til for å få ferdig innerskjermene bak med forstrekningsplater ++
Dagens arbeid. [attachment=1] [attachment=2] Med litt lakk så det ikke ruster med en gang...
|
|
|
23
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: desember 01, 2020, 22:55:11 pm
|
Ble noen runder med fila i går, så får vi se da om dette blir bedre eller om jeg har ødelagt et par ok topper  Ut fra hva jeg har forstått er det eksosen som er mest kritisk på std-topper, så det var der jeg brukte mest tid, og her er et par bilder som viser eksosporten sett fra innsiden før og etter: [attachment=1][attachment=2] Edit... Så du hadde skrevet dette i etterkant. Ble litt småå nervøs når jeg så før og etter. Håper det er tatt mindre en det ser ut som For jeg hadde personlig ikke turt å ta så mye Ble veldig mye mer luft i alle fall, så får tiden vise om jeg har svekket området under setet mer enn jeg burde...Jeg kjenner det er litt mer slark i styringene på eksos-siden enn på innsug, så jeg planlegger å bytte styringene, så da er planen å banke de ut, fjerne forhøyningen rundt styringen, og generelt smoothe ut kanalen før jeg setter inn nye styringer Husk å ikke bli for grådig under setet! Her må det KUN rundes av og ikke tas ut formye. Setet trenger noe å støtte seg på Veldig lett å ødelegge ett sett topper om man tar bort mye gods under setet. På eksos portene så er det også yttersving som er viktigst da gassene "presses" ut og ikke trekkes inn som på NA innsugs porter.
|
|
|
24
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
|
på: november 25, 2020, 22:22:41 pm
|
Har blitt noe mindre jobbing enn ønsket, men fikk tatt en liten økt forige torsdag og en liten i dag. Nå er hvertfall innerskjermen venstre foran nesten ferdig sveist. Gjennstår litt inni bilen og rundt mot torpedo. Over biten som er byttet er det veldig ruglete så her blir det en del jobb med retting, men sånt tar jeg når all sveising er ferdig... Mange steder som trenger masasje så greit å ta det sammtidig så man får skikkelig taket på det!
[attachment=1]
|
|
|
25
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
|
på: november 17, 2020, 20:00:00 pm
|
Variant fiks... Skulle bare fikse ett lite hull, men det ble fort mye mer jobb en forventet... Høres kanskje kjent ut?? En del nytt stål hvertfall. [attachment=1] Gårsdagens økt på bobla. Fikk kappet bort og tilpasset ny del. Såvidt begynt å sveise den inn. Blir muligens en ny økt på torsdag  Satser på att jeg kommer i mål på venstre side da. [attachment=2]
|
|
|
28
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
|
på: november 17, 2020, 00:01:59 am
|
Igjen takk for fine tilbakemeldinger! Det er med på å holde motivasjonen oppe  Søndag ble det en økt på varianten ( bilder kommer etterhvert ) og i dag ble det mer boble mekk. Godt igang med nedre del av innerskjerm/kvart panel venstre foran. Her var det lappet opptil flere ganger så ble å skjære ut en stor bit så det bare blir en sveise søm i stedet for en dullion... Skall få tatt noen bilder etterhvert  En god økt igjen her før høyre side står for tur 
|
|
|
29
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
|
på: november 16, 2020, 23:56:19 pm
|
Flinkus, den platen er lite moro å bytte. En detalje, det er et drens hull på rep platen som dessverre er elendig plassert i forhold til originalen så det funker ikke lengre.. Foreslår derfor å bore ett nytt hull.  Takker for tips! Blir å gå over alle plasser det kan samle seg fukt og se om drenering kan utbedres
|
|
|
|