Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 74
|
2
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: september 27, 2017, 22:21:19 pm
|
Hvis en bolt løsner så ville jeg ikke satset på wiren i seg selv.
Dårlige gjenger, dårlige bolter... manglende gjengelås (sjekk specc), moment har du garantert kontroll på - men kan det være noen grader eller for mye friksjon som da lurer deg?
|
|
|
3
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...
|
på: september 06, 2017, 11:07:50 am
|
Prosessen har vert lang men det hadde nok gått fortere om det ikke var for at jeg ville godkjenne over 200 nm, da det ikke finnes papirer på slik. Det medførte at jeg måtte få simulert en styrkeberegning av bakstillingen/motor og girkasse oppheng. Heldigvis er dette bare en del av "arbeidsdagen" så det gikk fint. Dette hadde vært morsomt med en egen liten tråd på - hva som ble ønsket og hva som ble satt opp av regnestykker med antagelser etc. Det ble ønsket en styrkeberegning av stivheten til karosseriet, men etter litt diskusjon ble vi enig om at måten motoren og girkassen er festet på boble gjør at det holdt å simulere fra torsjonsrøret og bak. Dette ble simulert både med og uten triangelstag hvor jeg satt en kraft på 2000N nedover hvor motoren er festet og en med motorens maks moment. Så ble nedbøying og spenningenen sammenlignet og sjekket mot sjansen for utmatting. Siden dette var ok godkjente de 260nm hvis jeg bruker triangelstag. Ble det modellert som forenklede bjelker eller som tynnplater med punktsveiser etc, analytisk eller FEA?
|
|
|
4
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...
|
på: september 01, 2017, 15:32:33 pm
|
Prosessen har vert lang men det hadde nok gått fortere om det ikke var for at jeg ville godkjenne over 200 nm, da det ikke finnes papirer på slik. Det medførte at jeg måtte få simulert en styrkeberegning av bakstillingen/motor og girkasse oppheng. Heldigvis er dette bare en del av "arbeidsdagen" så det gikk fint. Dette hadde vært morsomt med en egen liten tråd på - hva som ble ønsket og hva som ble satt opp av regnestykker med antagelser etc.
|
|
|
6
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bremser
|
på: august 08, 2017, 10:47:07 am
|
Gamle bremseslanger som buler eller er dårlige (myke)?
Kan du ha lekkasje innvendig i mastersylinder (lav bremseeffekt og lav pedal)?
Henger et stempel foran kan du få samme følelsen mener jeg - da med skeivtrekk når du bremser og lav bremseeffekt ellers.
|
|
|
8
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Stående kjøling - type 4 i Boble
|
på: mai 03, 2014, 14:25:51 pm
|
Hei,
Har noen et sett til salgs?
Trenger komplett ombyggingssett, dvs modifisert viftehus, sylinderdeksler, bakplate etc. Helst originalt VW doghouse, ikke noe jalla greier.
Send en mail/pm om du har noe.
Jørgen
|
|
|
14
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Batteri 12V - 1969/1970
|
på: april 26, 2014, 13:26:08 pm
|
Har noen et OK 12V batteri som passser riktig i forhold til klemsporet/klemmen i Oslo/omegn?
Evt vet noen om Biltema batteriene faktisk passer godt fysisk - hvilket mål som var "originalt"?
|
|
|
15
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger
|
på: januar 16, 2014, 23:59:40 pm
|
For meg er denne tråden mest interessant i forhold til de som trimmer og kjefter på biltilsynet - noen ganger begrunnet, men også en del ganger ubegrunnet.
Man kan godt være enige om at best ikke alltid er praktisk, men det forblir best likevel. Så er det å stroppe i hjulene et forsøk på å komme gjennom dagen uten å gjøre generaltabber i hvertfall. Stort sett går det riktig så bra - men blir litt rart når man i samme åndedrag betviler gode gamle Newton, mener at man har rett til å bygge så stor motor man vil og sveiser glad videre på forstillingen sin uten tanke for at støtdempere - det er noe man trenger - så lenge det blir smalt nok...
Minner forsåvidt litt om noen German Look vs. Cal Look diskusjoner.... For å virkelig hive inn en brannfakkel, og litt bensin samtidig.
|
|
|
16
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger
|
på: januar 16, 2014, 19:55:20 pm
|
Svaret er avgitt - ingen som kommer til å sette opp de diff.ligningene, grensebetingelser, regne det ut (når det finnes "gratis" simuleringer online), og forklare det. Men lek med tingene over... så skjønner man at for en mengde variabler så er den beste løsningen jevnt over alltid at man har stum last som står stille. PS: denne over tar ikke hensyn til svinger og forskyvning av tyngdepunkt og moment... Bare så det er sagt. Dette viser kun ren opp og ned bevegelse.
|
|
|
18
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger
|
på: januar 08, 2014, 22:34:19 pm
|
Jeg ser at det er guidelines - og vet så klart at det ligger mye mer bak.
Sikker lasting handler om fysikk - det også denne tråden handler om. Og konklusjonen består i mine øyne - stum lasting er det beste. Stroppe i hjulene er godt nok så lenge man ikke havner i vanskelige situasjoner. Alt er godt nok til det ikke er er det plutselig...
|
|
|
20
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger
|
på: januar 08, 2014, 21:07:32 pm
|
Det står eksplisitt andre steder enn i nevnte paragraft at last ikke skal kunne falle av.
§ 3.Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. 0 Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.
Denne er ikke isolert for lastsikring - men gjelder som en generell regel som går på alt i trafikken. Og det er ikke for å kverulere, men for å forstå regelverket.
Sikring av last dekkes av følgende:
§ 3-2.Plassering og sikring av gods 3. Godset skal være sikret slik at det ikke volder skade eller fare, sleper på vegen, faller av kjøretøyet eller framkaller unødig støy.
§ 3-3.Nærmere om sikring av gods 2. Under transport skal gods på kjøretøy være sikret slik at ingen del av godset kan forskyve seg eller falle av. Sikring skal minst kunne tåle følgende krefter: a) Framover langs kjøretøyet: Kraft lik hele godsets vekt. b) Bakover og på tvers av kjøretøyet: Kraft lik halve godsets vekt. c) Framover langs tilhenger trukket av traktor eller motorredskap som er konstruert for fart ikke over 30 km/t: Kraft lik halve godsets vekt. Gods skal være sikret ved låsing, stenging eller surring eller ved kombinasjon av disse metoder. Gods kan være sikret på annen måte hvis det ved beregninger eller praktiske prøver kan sannsynliggjøres at den anvendte metode oppfyller kravene i denne paragraf. Hvis det er mulig på grunn av godsets beskaffenhet og dimensjoner, skal surring på kjøretøy med åpent godsrom anbringes innenfor sidelemmer eller liknende. Er dette ikke mulig, må alle deler av surringen være festet slik at løse ender ikke kan skade annen trafikant.
§ 23.Ansvar for kjøretøyets stand m.m. Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.
|
|
|
21
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger
|
på: januar 08, 2014, 20:30:28 pm
|
"I lasterom som er avgrenset både til sidene og oppover, kan kjøretøy som er plassert mellom andre kjøretøyer transporteres uten å være surret, men stengning av et slik plassert kjøretøy er nødvendig"
Står dette stille når uhellet er ute? Kan man straffes for å følge bestemmelsene?
Ja desverre. Du kan spørre mange langtransport sjåfører om det. Dette har vært tatt til retten mer enn en gang, og konklusjonen har vært at lasset ikke er tilfredstillende sikret. For en forsrift slår i en annen osv, og det koker ned til tolkningspørsmål, som de forskjellige etatene, har klare rettningslinjer på hvordan de skal tolkes. Men da finnes det jo noen andre regler som overgår tidligere nevnte - og hvor står disse? Dette gjør meg litt nsygjerrig... selv om det er på siden av hvordan biler skal stroppes på henger.
|
|
|
22
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger
|
på: januar 08, 2014, 12:00:18 pm
|
"I lasterom som er avgrenset både til sidene og oppover, kan kjøretøy som er plassert mellom andre kjøretøyer transporteres uten å være surret, men stengning av et slik plassert kjøretøy er nødvendig"
Står dette stille når uhellet er ute? Kan man straffes for å følge bestemmelsene?
|
|
|
25
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger
|
på: januar 08, 2014, 00:20:00 am
|
De som stropper etter boka er lure - for da kan de ikke bli "tatt" for noe.
De som hevder at boka er beste metode rent fysisk - de må gjerne hevde det. Og det kan sikkert stemme for en gitt kombinasjon av hengervekt, hengerfjæring, bilvekt, bilfjæring og eskitasjonsforløp... men de som vil ha et forutsigbart system ville stemt på stum last.
|
|
|
27
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302 RSL
|
på: desember 19, 2013, 15:46:24 pm
|
Men hva gjør den bremsekraftforsterkeren egentlig?? Endrer utveksling på pedalen? Gir vel i prinsippet ikke noe mer "kraft" sammenlignet med en virkelig bremsekraftforsterker som utnytter vakum generert av motoren?
Jeg lurte på det samme, så jeg tracet konstruksjonstegningen og testet. Til venstre brukes "boosteren" og til høyre har du originalen. Det som kommer frem er at stempelet i master pumpa går kortere ved samme bevegelse på pedalen. http://www.raceinfo.no/temp/Booster.jpgLeser jeg det veil eller så synes jeg ikke det var noen revolusjonerende stor forskjell på vandringen på stempelet på det to? Stemplet skal jo ikke vandre lengre. Man skal kun ta opp slakk - deretter er væsken nesten inkompressibel = null vandring. Men kraften ganges opp med hevarmvirkningen.
|
|
|
28
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302 RSL
|
på: desember 19, 2013, 12:37:50 pm
|
Det er vel ganske vanlig hevarm: for å få en gitt kraft på pedalen så må du tråkke litt mindre hardt, men bevege foten mer for å komme til det punktet der man har tatt opp all slakken.
|
|
|
29
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302 RSL
|
på: desember 18, 2013, 10:55:53 am
|
Husk hva som bestemmer hk "ratingen" på bremsene.
Holdekraft: hvis alle settene klarer å låse hjulet gir de lik bremsekraft i teorien - ved en gitt dekkbredde/vekt.
Kjøling: økt masse, økt overflate, design (kjøleribber, lufteslisser). Dette er bortledet varme = effekt (kW)
Du får ikke bedre bremsekraft/kjøling av en bremsekraftforsterker - men det blir lettere å påføre den, på bekostning av lengre vandring. Hvis pedalkraften er for høy, ut i fra normale kriterier, så kan dette kreves. Men det skulle i utgangspunktet ikke forandre mye hva bremsene yter i seg selv.
|
|
|
|