april 26, 2024, 16:38:21 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 [2] 3 4 ... 48
31  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hjelp, jeg overhaler Type 4 motor på: september 03, 2016, 14:49:24 pm
Angående bugpack,webcam,empi og andre us/ kina-produkter, her er noe sakset fra The Samba. Som om jeg skulle ha sagt det selv :

"the actual manufacture of many repro parts is all done by the same suppliers. so..the same part w/ EMPI or Bugpack brand is usually the same chinese shit. i have zero experience w/ Scat, so i'll leave them out of this. i you are a total newb, as you claim. there is only one thing you need to know:

Exclamation BUY USED OG GERMAN PARTS WHENEVER POSSIBLE Exclamation

buy other chinese shitty parts only if it's something small & cosmetic (or you're in a financial bind). never if it's something you'll be counting on to get you where you need to go."

EMPI use to be known for quality stuff, now when you say EMPI people cringe. All the products I have seen latley are all from over seas and there quality is less than IDEAL. Some will say EMPI = Crap. Bugpack and Scat do have lots of good products. Some have there preference of manufacture. I guess it all depends on what products you are looking for. Another company you might look into is CB Performance. Every thing that I have got from them lately has been really good and not too pricey.


Everyone in the vw world buys from the same people. It all depends on the part itself. Some scat stuff is junk, some bugpack is too. Empi is not the only bad stuff out there. Don't get me wrong, empi is pretty much the worst, but you pay for what you get. CB, Berg, CSP, just to name a few are great and most products are made "in house". But, like stated before, you pay for what you get and lets face it, CB, Berg, and CSP aren't cheap to say the least.


Ergo : Du får hva du betaler for. Tror jeg stopper her da motor-tråden blir ødelagt ellers...  Glad
32  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hjelp, jeg overhaler Type 4 motor på: september 03, 2016, 11:14:39 am
Det sylindersettet jeg nevnte lenger opp her er Mahle, som har en ganske annen kvalitet enn AA-pistons.....
Hadde det vært meg hadde jeg gått for litt bedre kvalitet på syl-settet i forhold til å få ca. 100 ccm mer, men gjør som du vil.  Blunker

Ok, er på vippen hva jeg skal gå for. Kvalitet er alltid og foretrekke, hva som er svakhet/dårlig med sylindersettet som gir 100cc ekstra?
Dersom jeg går for og beholde orginal sylinder volum og bruke Mahle sine, må jeg bytte hylsene til 22mm? Bør jeg da også gå for orginal kam eller kan jeg gå for den jeg linket til tidligerre?  https://www.vwheritage.com/shop/AC10920086/camshaft-t4-0-430-272-deg-scat-c25-grind/

Om jeg går for de som gir 100cc ekstra og ny kam, må jeg justere forgasser på ny?

Hvilken kam du skal bruke om det er 2,0 eller om det er 2,1  har ingen betydning.

Forskjellen pådisse settene er kvalitet og holdbarhet. Har sett AA-sylindersett som er utslitt etter 8 tk. Samme motor ble bygget opp igjen med mahle og har gått i flere år etterpå uten problemer. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt settet hos CSP med nye råder som har disse foringene. Da vet du samtidig at du får råder som er ok og du slipper å sette inn foringer. Når sant skal sies er det sjelden rådene på T4-motor er skadet og ikke kan gjenbrukes. Du får ta et valg...  
Jeg hadde ihvertfall styrt unna AA-pistons.
Engle og Schleicher lager bra kammer til T4. Hat mindre god erfaring med WEB-cam.

Etter det jeg skjønner skal du ikke ha en hissig motor, da ville jeg ha kjøpt nye standard løftere, men ikke hydrauliske. Kjøp IKKE Scat sine løftere til T4, de er skrot.

Hva er dine negative erfaringer med web Cam og svar løftere? Mvh Espen

2 stk. bekjente av meg inklusive meg selv fikk utslitt kam på få tusen km. Alle 3 var WEB.cam
Scat-løftere til T4 har en tynn plate inne i løfter festet med seegerring. Disse tåler ikke fjærtrykk over standard. Støtstang går gjennom plata = ikke så bra ...  Blunker

Engle og Schleicher -kammer har jeg ikke hatt dårlig erfaring med.  Schleicher lager kammer for bla. Formel 1, tipper de har bedre rutiner og kvalitet på produksjonen enn de fleste av disse taiwan/kina -varene.

Se her, slik har jeg sett 2 av kammene se ut etter kort tid., og da var løfterne helt fine.. http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=111470
33  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hjelp, jeg overhaler Type 4 motor på: september 02, 2016, 22:14:08 pm
Under er settet jeg snakker om :

Husk at du får trukket i fra tysk moms ved kjøp.
Slik at det blir minus 19% , og da etterpå pluss 25%....

Med dette settet kan du uten problemer gå en del opp i komp med bra holdbarhet, det kan du ikke med AA-settet.
Med høyere komp = mer hk og mindre forbruk. Forgasserene dine bør uansett dyses om.
På disse origianlforgasserene sitter det noen halsringer som også med fordel kan taes opp litt.

Lenger ned er løfterne du trenger med annen kam. De funker om du ikke skal bygge en "vill" turtallsmotor. Du trenger da også andre støtstenger enn de du har i dag da de er beregnet for hydrauliske løftere. Standard type 1 stenger holder hvis du skal bruke en "mild" trim-kam, eventuelt forsterkede alu-stenger, det har sikkert Unneberg el. lign på lager.
34  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hjelp, jeg overhaler Type 4 motor på: september 02, 2016, 22:05:38 pm
Det sylindersettet jeg nevnte lenger opp her er Mahle, som har en ganske annen kvalitet enn AA-pistons.....
Hadde det vært meg hadde jeg gått for litt bedre kvalitet på syl-settet i forhold til å få ca. 100 ccm mer, men gjør som du vil.  Blunker

Ok, er på vippen hva jeg skal gå for. Kvalitet er alltid og foretrekke, hva som er svakhet/dårlig med sylindersettet som gir 100cc ekstra?
Dersom jeg går for og beholde orginal sylinder volum og bruke Mahle sine, må jeg bytte hylsene til 22mm? Bør jeg da også gå for orginal kam eller kan jeg gå for den jeg linket til tidligerre?  https://www.vwheritage.com/shop/AC10920086/camshaft-t4-0-430-272-deg-scat-c25-grind/

Om jeg går for de som gir 100cc ekstra og ny kam, må jeg justere forgasser på ny?

Hvilken kam du skal bruke om det er 2,0 eller om det er 2,1  har ingen betydning.

Forskjellen pådisse settene er kvalitet og holdbarhet. Har sett AA-sylindersett som er utslitt etter 8 tk. Samme motor ble bygget opp igjen med mahle og har gått i flere år etterpå uten problemer. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt settet hos CSP med nye råder som har disse foringene. Da vet du samtidig at du får råder som er ok og du slipper å sette inn foringer. Når sant skal sies er det sjelden rådene på T4-motor er skadet og ikke kan gjenbrukes. Du får ta et valg...  
Jeg hadde ihvertfall styrt unna AA-pistons.
Engle og Schleicher lager bra kammer til T4. Hat mindre god erfaring med WEB-cam.

Etter det jeg skjønner skal du ikke ha en hissig motor, da ville jeg ha kjøpt nye standard løftere, men ikke hydrauliske. Kjøp IKKE Scat sine løftere til T4, de er skrot.
35  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hjelp, jeg overhaler Type 4 motor på: august 29, 2016, 20:44:06 pm
Det sylindersettet jeg nevnte lenger opp her er Mahle, som har en ganske annen kvalitet enn AA-pistons.....
Hadde det vært meg hadde jeg gått for litt bedre kvalitet på syl-settet i forhold til å få ca. 100 ccm mer, men gjør som du vil.  Blunker
36  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hjelp, jeg overhaler Type 4 motor på: august 28, 2016, 20:46:06 pm
Ser stempler er kast og da er antagelig sylindere også det= nytt sylinder/stempel-sett.

CSP selger et fint sett med flate stempler og nye sylindere for ca. samme pris som originalt.
Dette er "smidde" stempler fra Mahle med Mahle sylindere. Anbefales. Eneste du trenger er å sette hylser i rådene dine.
Eventuelt kjøpe sett sett med råder som har disse hylsene.
Du får noe høyere komp. = noe mer effekt.

Med det samme du skal skifte kam kan du like gjerne sette i en "mild" trim-kam.Pass bare på å kjøp en med god kvalitet.

Ventilstyringer bør antagelig skiftes og ventilseter bør også slipes.
+++ en del til etterhvert...
37  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: august 21, 2016, 08:55:49 am
Litt vanskelig å si med å høre på video på pc, mem jeg hadde en lignende lyd på en 1915 jeg hadde en gang. etter litt hastverksskruving, hadde jeg glemt å trekke til et par av pluggene , og en av dem var helt løs ... Som sagt hørtes det likt ut, antagligvis ikke det samme på din, men er i hvertfall fort gjort å sjekke...
38  Forum / Hva skjer? / Sv: Hørt om SCC2016?? på: august 07, 2016, 21:48:48 pm
 Osteaktig  Alltid moro med engasjerte folk.

De første på videoen her har ikke problem med trackbite uansett ihvertfall og nummer 4 på videoen har ikke problem med regn dem heller.  Gliser

39  Forum / Hva skjer? / Sv: Hørt om SCC2016?? på: august 07, 2016, 19:12:44 pm
Gjort bra jobb, men hjelper lite når det kommer så mye regn som det gjorde i dag. Var ikke mange av rattlås-racerne som fikk kjørt i dag ihvertfall...
Med regnet i dag var det knapt nok bra nok trackbite for gressklipper-dragsterne.

For de av dere som skal ut på stripa så får vi håpe at skyene er "tomme" til SCC.  Blunker
40  Forum / Old speed / Sv: Bildetråd: Old Speed på: juli 31, 2016, 19:57:39 pm
[attachment=3]Advarsel, dette er hardporno   Blunker

1679 ccm med 183 hk. Fourcam-motor...

http://revsinstitute.org/the-collection/1956-volkswagen-beetle/
41  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: juni 09, 2016, 22:13:50 pm
Stemmer, det er vel ca 8-10 ca 10mm hull rundt lokket på boksen

Er bare å sette munnen til og blåse så kjenner du umiddelbart om det er tett.

Mvh
BB

Hva er det dem sier....  2 innblåsninger og 15 kompresjoner, og funker ikke det må du bruke (hjerte)starteren .....  Osteaktig

Sorry, jeg kunne ikke dy meg.  Blunker
42  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: juni 07, 2016, 19:32:18 pm
Stålstenger eller alu-stenger?
43  Forum / Snikk-snakk / Sv: Mahle stempler på: mai 21, 2016, 07:41:24 am
Feks. kan du bruke type 1 94mm (93,95mm) stempler på type 4.
Eneste er at du må ha hylse i i t4-råden.

Eller en fin-fin kombo er 94mmMahle sylindere med 94mm Wiseco stempler.
44  Forum / Snikk-snakk / Sv: Mahle stempler på: mai 19, 2016, 21:29:55 pm
Er nok en grunn til det. Ett stempel skal i utgangspunktet borres til rett klaring i en sylinder.
Et løst stempel vil kunne havne utenfor toleransen som er gitt for klaringa, og enten forårsake varmskjæring eller oljeforbruk/dåglig effekt.

Hvor har du denne infoen i fra?  Er litt tull dette her vel...   Blunker

Kjøper du feks. et 85,5mm stempel (som er std 1600) så skal det fint brukes i alle 1600 sylindere. En helt annen ting er at sylinderene kan være slitt/ utslitt og utenfor toleranse, men det er en helt annen sak....
45  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: mai 19, 2016, 21:28:21 pm
Jeg har og forstått at det er lurest å stive bak fremfor fremme. Sett flere bilder av at indre fremhjul løfter seg i sving. Du trenger liksom begge fremhjula på bakken..

Jeg tror de fleste fort blir enige om at et hjul som vifter i lufta har dårlig veigrep...  Blunker

"Størst" er ikke alltid best. Det her er et skoleeksempel på det.
Snakket med "käfercup-gutta" på Mantorp og til og med dem brukte stort sett originalstaget foran på 02 og 03, riktignok med urethane foringer.
46  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: mai 18, 2016, 23:03:25 pm
JIPPI!!! Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser

Bestilt Whiteline stabstag fremme og bak til bobla! Gliser Gliser

Dukket plutselig opp whiteline 22mm stabstag justerbart til fremme og 24mm justerbart bak på ebay til bra pris!
Blir deilig å endelig ha fått kloa i whiteline stag! Gliser
[/quote

22mm stabstag foran....    Det har jeg prøvd. Aldri mer har ordtaket less is more blitt mer riktig.

For å dra frem enkel teori. Hvor er det bobla har tyngde ? Foran eller bak ?

Tykkere stag bak er helt ok, men 22mm foran = bilen blir helt jævlig å kjøre med mindre veien er superjevn.

Been there done that! 19mm holder i massevis foran på boble.]
47  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302RRR på: mai 01, 2016, 23:01:49 pm
Det er ikke mulig å lage en bil som er dobbelt så RÅ!! Av og til overgår du selv...   Osteaktig
48  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: mai 01, 2016, 14:46:10 pm
Jeg vil tippe Ahnendorp har dette. Antaglig er 324 graders kammen mest i gata for deg.

Er jo ikke bare kam det kommer an på når det gjelder kjørbarhet, min erfaring er at tenningsanlegget har mye å si. Jeg har god erfaring med Electromotive HPV eller HPX.
Der kan du stille tenningskurven på flere turtallsområder uten å måtte gå inn på noe avansert anlegg som krever laotop tilkoblet.
49  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: mai 01, 2016, 10:31:01 am






Hvis du lurer på hvor eksos-slangen din kommer i fra...
50  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: april 30, 2016, 19:23:19 pm
Hva er det en sier på engelsk... No offence but ... Det kommer nok tydelig frem at du ikke kjenner til historien til Schleicher. Dem har laget trim-kammer til boble siden 60-tallet. Og sammen med nylig avdøde Theo Decker var nok dem de aller første på markedet og dermed dem som har levert trimkammer til boble lengst.

Hvis noen tror at jeg mener alle andre kammer er dritt så stemmer ikke det. Har selv brukt et par engle -kammer og dem var helt ok dem.
Har litt mindre god erfaring med WEB-cam og Bugpack...

Den 316 graders kammen til Schleicher er godt kjent som en bankers kam til gatemotor med det "vanlige" effektuttaket.
Hadde denne selv på en 1915 , og den var helt gull. Dro jevnt og godt hele veien fra 2000 og opp til nesten 7000.
Vet Sune Jansson også sverget til denne kammen på flere av sine motorer.
51  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: april 30, 2016, 08:32:33 am
Edit :

"Kun ca 4000 km senere ble blokken åpnet igjen og raptor kammen var boss"

Motoren din har du lagt ned mye jobb i, derfor er jeg undrende på hvorfor da spare noen få kroner (i forhold) på en rimelig kam?

Jeg rett og slett skjønner ikke hvorfor så godt som ingen på forumet her bruker kammer i fra dem som vel ligger på toppen av kvalitet på kammer, jeg tenker da på Schleicher. En tysk produsent som har laget kammer siden 40-tallet og som lager kammer bla. til Formel 1.
Hvis de fabrikantene som driver med formel 1 hadde gått inn i lokalet til de kamprodusentene som de fleste på forumet her bruker så tror jeg dem enten hadde begynnt å flire eller gitt stryk-karakter (eller aller helst begge deler) med tanke på kvalitetssikring.
Jeg er rett og slett undrende til hvofor folket på berget her kjøper kammer og sparer seg til fant.
Sikkert er det andre medvirkende årsaker til at kammen ble boss etter 4000 km, men det er ikke eneste tilfellet på forumet her hvor en raptor-kam har blitt boss etter kort tid. Vet noen her inne har "varme følelser" for han som produserer disse kammene og jeg nå sikkert banner i kirka, men varme følelser hører mer hjemme på andre steder spør du meg.
Når det gjelder kammer forholder jeg meg til fakta , og fakta er at jeg har både lest og vet av egen erfaring at kammer fra Schleicher holder 10-tusenvis av km uten å bli slitt.

Og for de som lurer, jeg har ingen provisjon av å markedsføre disse kammene, eller noen som helst annen grunn til å anbefale dem enn erfaring og å ha lest andres erfaring.

http://www.schleicher-fahrzeugteile.de/index.php?en_produkte

http://www.ahnendorp.com/Beetle-typ-1-engineparts-and-machining/Camshafts-and-Supplies-38/Schleicher-Camshafts/
52  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302RRR på: april 23, 2016, 22:29:32 pm
Hadde jeg vært deg Knasten så hadde jeg brukt denne tråden som CV og søkt jiobb på utviklingsavdelingen på en eller annen bilfabrikk!

Jeg tar av meg hatten....     Sjokkert
53  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Valg av Ventilfjærer på: april 10, 2016, 10:01:24 am
Kort sagt er det bedre å få minst mulig vekt på delene som skal være med å gå frem og tilbake x-antall 1000 ganger i minuttet enn putte på veldig stive fjærer som KREVER stive fjærer fordi alle beveglige deler har blitt tunge.

Kort fortalt er chrommoly-stenger osv. + stive fjærer en ond sirkel. Selvsagt må fjærene være stive nok, men det er her mange begynner i helt feil retning.

Med blytunge løftere,støtstenger osv får du en tung ventilmekanisme som i sin tur trenger stive fjærer og resuøltatet er en motor som rasler som en verktøykasse , hyppige ventiljusteringer og en kort holdbarhet på kam,løftere,vipper og ventiler.

Få løftere , støtstenger ,vipper og ventiler som er så lett som mulig og finn DA ut hvor stive fjærer du trenger.
54  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Kamvalg 2110cc oxyboxer på: mars 18, 2016, 00:26:50 am
Skal du ha en kam som holder slik at du slipper å ta opp motoren hvert år så kjøper du en kam fra Schleicher.
Dem har laget kammer siden 40-tallet og har kvalitet som lett overgår mye av taiwan-tullet som du får kjøpt ellers.

Er flere tråder på nettet med folk som har kjørt mellom 20 og 50 tusen km  med kam fra Schleicher og kammen er like fin.

Jeg selv har prøvd kammer fra Web-cam, Scat, Engle og Bugpack. Ingen av disse kommer opp mot Schleicher hva angår kvalitet.
Den 316-graders kammen som dem har drar fint hele veien fra 2500-7000 o/min. Knall gatekam.

Hvorfor flere her til lands ikke bruker kam i fra dette merket er for meg en gåte. Mulig det er fordi den er noe dyrere, men koster alikevel mindre enn JPM-kam.

Ahnendorp selger kammer fra Schelicher : http://www.ahnendorp.com/Beetle-typ-1-engineparts-and-machining/Camshafts-and-Supplies-38/Schleicher-Camshafts/
55  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi klargjør for montering av 500hk beistet.. på: februar 10, 2016, 19:51:49 pm
Har aldri spurt noen om pris, men en G50 pleier å ligge på rundt NOK 100.000 om du klarer å finne en. Har sett en på Ebay og en på Thesamba.com (Om ikke det var den samme)
Men en sånn ombygging blir for mye for meg, dette er tross alt en gategodkjent bil for 158hk. Vanskelig å få godkjent G50 i bilen nå.

100000 er vel å ta i litt da .....
Her er en som skal være 100% i orden og med garanti til drøye ca. 53 lapper ...

http://www.ebay.com/itm/Porsche-911-964-C2-Getriebe-G50-03-5-Gang-mit-Sperdifferential-9503011023R-/231747206083?fits=Make%3APorsche&hash=item35f535bbc3:g:UDkAAOSw~bFWQHMY
56  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi klargjør for montering av 500hk beistet.. på: februar 02, 2016, 00:05:21 am
Kjøp den her så for du an´ ferdi montert !  http://www.vwnorge.no/index.php/topic,9935.msg537333.html#msg537333
57  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi klargjør for montering av 500hk beistet.. på: februar 01, 2016, 19:26:13 pm
Gjør som Skinne, gå for "the real deal" med en gang. Kjøp en G50 kasse og putt på hvilken motor du vil og røsk og riv i vei. G50-kassa tåler alt! Mulig den blir vond å gire hvis den blir kobla til en hydrogenbombe, men bortsett fra det tåler den alt   Kult
Alt annet er for amatører!   Rekker tunge
58  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 05, 2016, 18:20:22 pm
Mål høyden på lobene. Er ofte toppen/høyden som er slitt ned litt.

Hvis det er målbare forskjell er kammen for lengst utslitt. Spørsmålet er vel om nitreringen er slitt vekk. Hvis det først har kommet "hull" på den så går det fort til kammen er rund.
Litt vanskelig å si på bildet over her , men for meg ser det ut til at laget med nitreri ng er slitt delvis vekk.

JPM er jo kjent for å lage fine profiler på kammene sine, men jeg holder fortsatt en knapp på Schleicher når det gjelder trim-kam til VW.
Dem har laget kammer siden 40-tallet og leverer kammer til masse biler og leverer kammer til Formel 1 !

Har sett flere kammer fra Schleicher som har gåt 35 + og 60+ tkm og som fortsatt er like fine...

Den 316 graders kammen her er helt nydelig gatekam :
http://www.ahnendorp.com/VW-Kaefer-Typ-1-Motorenteile-und-Bearbeitungen/Nockenwellen-und-Zubehoer-38/Schleicher-Nockenwellen-91/

http://www.schleicher-fahrzeugteile.de/index.php?en_produkte
59  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: VW 412 blir til VW 612 Rs på: januar 04, 2016, 21:10:21 pm
Jeg trykker på "liker-knappen" og stempler godkjent.   Kult

Blir moro når dovreekspressen blir ferdig!
60  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 03, 2016, 20:42:03 pm
Hvilken olje bruker du? viskositet og temp?
Er nok en fare for at blokka har slått seg av varmen rund ramme lagerne...

Biltema syntetisk 5-40

Uavhengig av om det skulle være årsaken så er det en for tynn olje for våres motorer, blir da så tynnflytende at det går på bekostning av styrken på oljefilmen. Blunker


Har ikke helt trua. Vet om flere WBX-motorer som har gått 200-300 tkm med den type olje, og SÅ forskjellig er ikke disse motorene.
Sider: 1 [2] 3 4 ... 48
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!