mars 03, 2021, 22:32:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 [2] 3 4 ... 83
31  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: sliten orginal ? 53 forskjerm på: mars 12, 2016, 01:29:22 am
Send meg gjerne noen bilder av det dårligste. Er også seriøst interessert.
32  Forum / Drag-race / Sv: 201 meter eller 402 meter - 1/8 mile eller 1/4 mile? Thats the question! på: mars 03, 2016, 11:12:26 am
402 meter.. helt klart. Dette er dragracing. Og en kvart mile er standarden som ble satt når sporten ble startet.

Om en skal tenke sikkerhet fremfor noe annet burde vi kjørt 60 fot. Og that's it.

201 meter ble tatt i bruk på grunn av banebegrensing. Og anses derfor som barnelek i dragracesammenheng. Men helt klart et middelmådig substitutt der 402 meter er uoppnåelig.

At de raskeste klassene på verdensbasis nå kjører 300 og ett eller annet kommer mer fra forsikringsbransjen enn sjåførene selv. Og jeg antar det ble rynket litt på nesen når reglene kom.

For meg, er og blir, alltid 402 meter målestokken i dragracing. 201 meter er kun en mellomtid på vei nedover...

33  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: -70 Bay, tidligere ambulanse på: februar 17, 2016, 11:09:25 am
Denne tråden har gått meg hus forbi.. Og må bare si WOW! Ikke mange som har ork til å gå på så grundig..
34  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: smalet type 1 forstilling selges. på: februar 14, 2016, 12:39:10 pm
Søndagsbump...
35  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Kvalitet på M8 bolter trykkplate/svinghjul type 1? på: februar 12, 2016, 23:16:03 pm
Dette er ikke noe å henge seg opp i. Ikke rare belastningen i en så stor diameter som det trykkplata har. Husk at om motoren din gir 200nm. Så tilsvarer det ca 20kg. Det er kun 20 kilo på en meters arm. Før Tourqe meisteren sin tid var det vanlig og feste ett flattjern i 2 av boltene som trykkplata sitter i. For så og dra til svinghjulsbolten. Og alle vet jo hvor mye moment den skal ha...

Til sammenligning har nyere 228mm svinghjul 7mm bolter fremfor 8mm.

Den største faktoren for at dette skal gå istykker. Er mekanikeren som trekker til bolten  Rekker tunge

2kg på normal 8.8 bolt holder i massevis. Ingen hensikt å tenke 12,9 osv. Ett klikk loctite er såklart å fortrekke.
36  Forum / Problemløseren / Sv: Feil utløserlager? på: februar 12, 2016, 19:00:06 pm
Begge utløserlagerne over er til kasse uten støttehylse. Dvs de passer omhverandre. Er bare produsert forskjellig. Støttehylse utløserlagerne har helt andre klips.
37  Bruktbørsen / Deler selges / smalet type 1 forstilling selges. på: februar 12, 2016, 11:24:38 am
2" smalet king bolt forstilling selges. Orginal vw stamme og fjærpakke. Sway-a-way justering. Null rust. Kun møkkete. Demontert fra bil som har gått 10 mil siden ombygging. Castershims og styrestag (3 "nye" endeledd) følger med. Slumpes bort til høystbydende over 3000,-. Endelig salg blir ikke gjort før til uka. Da jeg er bortreist I helgen.

Erik, 91610027
38  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvorfor får jeg ikke full gass..? på: februar 12, 2016, 09:50:33 am
Ble inspirert av US kit'et. Og med Ulf hengende over skulderen som sier at det der kan du lage selv... måtte jeg jo gi det ett forsøk. Lagd fra ting på verkstedet.. helt gratis. Slik løste jeg det. 3,75cm vandring på gasswire. Kunne fått mer om jeg hadde flyttet opp bolten til wire innfestning. Og med mindre hjul... da det bunner I torpedoen. Men kan jo ikke regne med at en prototype funker optimalt på første forsøk.
39  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Vw type 1 veiv på: januar 26, 2016, 22:17:51 pm
Hvor mange trenger du. Har ett lass liggende. Ferdig polert og oppmålt. Klar til bruk. 1200,- pr stk
40  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Ventilsliper ønskes kjøpt på: januar 25, 2016, 12:36:38 pm
Hør med Tor Øyvind. Han hadde flere på loftet.. Usikker på om han har de ennå. Men er verdt forsøket.
41  Forum / Problemløseren / Sv: Hjulene sitter fast på Turboroadster på: januar 22, 2016, 10:17:01 am
Og du har ikke varmet de ennå?  Hæ

Vold med slegge løser ingenting annet enn ødelagte felger, hjullager og det som hører til. Og varme opp felgens senter til rett over hundre grader er ingen fare. Hverken for lakk eller lommeboka. Og du vil få av felgene uten å ødelegge de... Om de da ikke er ødelagt allerede  Øyerulling
42  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: januar 12, 2016, 22:38:36 pm
Tar du på deg å lakke opp gamle "Tommy" bilen ell?  Osteaktig   Full av pest etter 14 år...
43  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 12, 2016, 22:35:55 pm
Ikke noe problem å slipe bare en rådejournal. Bortsett fra at veiva blir i ubalanse. Noe som kan balanseres opp igjen.

Det med sliping av veiv er litt vrient. Reierstad motor har tidligere gjort meget god jobb for meg. Men nå nekter han å fyre opp veivsliperen sin. Nyter vel pensjonist tilværelsen. Har ellers fått slipt veiver to andre steder. Hvor veivene kommer tilbake i dårligere forfatning enn når de ble levert. Sarpsborg motor kan vel ta hele jobben. Men det koster litt.
44  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 12, 2016, 22:00:54 pm
Synes nå alle er utenfor jeg da   Øyerulling    ..54,99 er trangt. Og ville absolutt fått polert den ned til minimum 54,97. For å få opp fløden av oljen gjennom lagerne. Sideveis klaring på rådene burde også sjekkes. Og bør være 0,1-0,15. Fabrikksspec funker på std turtallsmotorer.

Den journalen som skar må slipes.

Før du eventuellt sliper bør veiven kontrolleres for banan form. Legg den med fremre og bakre journal på V-blokker... på stabilt betonggulv eller stålplate over 15mm. Og roter med mikrometer på midtre bæring. Veivene har lett for å bøye seg når det blir påført varmen fra ett skjært lager. Alt over 2 hundringser er uakseptabelt. Selv liker jeg de best med null kast på høy turtallsmotorer.
45  Forum / Problemløseren / Sv: Hjulene sitter fast på Turboroadster på: januar 07, 2016, 16:37:59 pm
Varme... Bruk en varmepistol, så får du beholde lakken også.  Blunker
46  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Småtteri til splittbuss på: januar 06, 2016, 18:56:02 pm
Har ikke deler.. men kan hjelpe deg litt. Innvendig håndtak skal ikke ha ringer. Pedalgummien er ikke lik som boble...
47  Forum / Problemløseren / Sv: Hjelp. Sveising/liming på: desember 14, 2015, 09:52:06 am
Jupp. ren argon..
48  Forum / Problemløseren / Sv: Hjelp. Sveising/liming på: desember 13, 2015, 17:04:02 pm
Sveises med tig på samme måte som på aluminium. Det fine med magnesium er at sveisebadet ikke fester seg til wolfram elektroden. Så den kan legges ned i badet under sveising. Etter sveis må det kjøles ned meget sakte for ikke å sprekke. Rull delen inn i ett godt lag med glava umiddelbart etter sveising. Og la det ligge til dagen etter. (når jeg sveiser topper, riktignok i aluminium, holder toppene ca 80 grader etter 24 timer)

Magnesium tilsats er ikke normalvare på ett sveise verksted. Med kan bestilles i små mengder på f.eks Ebay. http://www.ebay.com/itm/Magnesium-welding-rod-AZ-61a-/121765464039?hash=item1c59c987e7:g:QIYAAOSwv0tVKXsF&vxp=mtr
Så er det bare å håpe på at legeringen du har er ren og fin  Øyerulling

Husk at ALL aluminiumskladding må fjernes helt før det kan sveises.
49  Forum / Problemløseren / Sv: Hjelp. Sveising/liming på: desember 12, 2015, 21:59:57 pm
Er garantert magnesium. Og kan fint Tig sveiset med rett tilsatstråd. Null stress. Det som er værre er all shiten som nå har blitt prøvd å sveiset på der. Når alt er fjernet vil det mangle en god del av den opprinnelige delen.

Tips. Bruk en roterende fil og få av litt spon på en sted det ikke synes. Prøv så og sett fyr på sponet med propanbrenner. Brenner det med skarpt lysskjær... har jeg rett.
50  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Motordeler gis bort mot avhenting. Type1 1200-1600 på: november 22, 2015, 11:25:50 am
Kun Hammond orgel igjen.. Går på dynga nå  Osteaktig

Da er hengeren tømt. Alt er borte..
51  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Motordeler gis bort mot avhenting. Type1 1200-1600 på: november 20, 2015, 09:29:22 am
Kun Hammond orgel igjen.. Går på dynga nå  Osteaktig
52  Bruktbørsen / Deler selges / Motordeler gis bort mot avhenting. Type1 1200-1600 på: november 19, 2015, 10:41:19 am
Har nå hugget 7stk type 1 motorer. Mer eller mindre komplette. Jeg har tatt det jeg trenger, som er blokker, de fleste veivene og noen av toppene ++

Resten er slengt på hengeren som fortsatt står innendørs.

Er det noen duppeditter du trenger så har du sjansen til å få de her. Dette blir ikke stående mange dagene før det går til gjenvinning. Og holder ikke av med mindre du betaler ett depositum på 500,- Som du såklart får igjen når de delene du trenger hentes.

Deler som ligger her er:
-sylindersatser til samtlige motorer. Slitt, men ikke utslitt.
-Diverse kjøleblikk. Deriblandt noe til type 1 1600 i Type 2
-Varmepotter. Type 1 i type 1 og de noe sjeldnere type 1 i type 2. Også to sett tidlige varmepotter til motorer uten varmeuttak på viftehus.
-Singelport topper 30hk
-Singelport topper 1200
-Dobbeltport topper 1600 med gjengeinnsatser på plugger.
-Bensinpumper
-6 volt dynamoer med reimhjul
-komplett 1200 veivparti med råder
-innsug og forgassere
-blokk, den første 34 hesters typen uten kamlager.
-Hammond orgel som Jee lærte og spille på som guttunge  Osteaktig Strøkent når det ble lagt pent på hengeren.
-Type 2 potte fra 1600, med rust hull. Men kan reddes med sveis om en er ivrig.
.....ellers masse tjafs fra disse motorene.

Dette er ikke gull, kun brukte motordeler.

Som sagt vær kjapp. Da dette er noe jeg tilbyr bare fordi jeg ikke får kjørt det bort omgående.

Kan gi korte konkrete svar på sms på 91610027. Men ønsker ikke å gå inn i dype forklarende samtaler. Da vil svarene utebli  Gliser
53  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 58 karosseri med ragtop på: november 04, 2015, 10:15:15 am
Moro å se igjen. Men ikke så moro og se at jeg har kastet bort en ca 200 timer på ett karosseri som vurderes kappes opp i biter  Trist

Dette er ett karrosseri som jeg gjorde klart til å bli lekebil på stripa for ca 10-12 år siden. Når det ble solgt fra meg var det kun igjen å sprute på lakk. All rust var tatt. Ferdig sparklet og delvis grunnet. Koffertgulvet bak er hevet ca 15cm med orginaldeler slik at alle profiler er tilstede. Boksen ned mot giroverføring er for å få plass til busskasse. Ragtop'en ble sveiset inn av meg på oppdrag av personen som kjøpte den av meg. Mener det ble falset og tinnet inn. Hvor ny eier skulle ta finsparklingen.

54  Forum / Hva skjer? / Sv: Bilder og video ifra SCC 2015 på: oktober 08, 2015, 23:28:04 pm
"Det går fort ass"  ...Sekvensiell ruler.  Osteaktig

.

55  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: oktober 07, 2015, 15:04:14 pm
Reiser til USA 16de oktober.. og det skal holde hardt å få til før det dessverre.
56  Forum / Snikk-snakk / Motpol til klager og misnøye ved kjøp og salg i vårt lille vw miljø. på: oktober 06, 2015, 10:40:44 am
Jeg har lagt merke til at det sjeldent skrytes av kjøpere og selgere etter handel. Mens det motsatte er høyt representert.

Vil derfor rette en stor takk til Geir Langlo som jeg hadde den store glede av og gjøre en handel med.

Pga stor avstand var det for meg vanskelig og se salgsobjektet før handel. Og jeg tok imot informasjon fra bilder og samtale, og kjøpte objektet pr telefon. Dvs usett. Vi avtalte at jeg skulle fly opp og kjøre hjem.. men ting endret seg iløpet av noen dager og Geir skulle en tur nedover med tom henger. Og kunne da levere objektet hos meg.
Selv var jeg på jobb når overleveringen skjedde. Og gledet meg stort til å møte nyervervelsen etter endt jobb. Objektet ble kjørt rett inn på løftebukken for nærmere sjekk. Og sveisejobben som var gjort under stod ikke til forventningene overhodet. Og ved nærmere ettersyn ble listen lang over feil og mangler.

Før jeg går videre må jeg si at oppfatningen av tilstand på biler er objektivt. Gull for noen er skrot for andre, og motsatt. Og Geir hadde ikke skrytt på seg noe som helst. Og kan ikke klandres for tidligere dårlig utført arbeid.

Hadde jeg sett på bilen først. Ville jeg ikke kjøpt den til den prisen jeg ga. Men når en kjøper usett er det en viss risiko man er villig til å ta. Og ikke noe jeg føler en skal klage på i ettertid. Kjøpt er kjøpt. Selv om kjøpsloven fjerner mye av kravet om at vi må tenke litt selv også.. velger jeg fortsatt å tenke selv. Og jeg tok ett dypt sukk.. og gadd ikke bruke noe mer energi på det.

En uke senere tikker det inn en sms fra Geir om jeg er fornøyd med bilen. Og jeg kunne kun fortelle det jeg har skrevet her. Nevnte de feilene jeg hadde funnet og at jobben under ikke var god nok til de planene jeg hadde for objektet. Og at jeg mest sannsynlig ikke ville utført handelen om jeg hadde kikket på forhånd. Og skrev også at det var jeg som hadde kjøpt usett og at jeg ble en erfaring rikere.

Svaret fra Geir ble da.. i noe forkortet utgave. At han synes det var beklagelig at jeg ikke var fornøyd, og tilbød tilbakebetaling av noe av kjøpesummen!!  Noe jeg ikke hadde ytret krav om. Men takket gledelig ja til. Litt flere sms'er frem og tilbake og pengene var på konto. Alt i løpet av 30 minutter.

Om vi ser bort i fra selve objektet i handelen er dette en handel vi begge kommer godt ut av. Og Geir går ut med rak rygg, og kan gå med hode høyt hevet en god stund for voksen oppførsel  Osteaktig

Takk for handelen Geir Langlo, vi får ta hverandre i hånden neste SCC   Gliser
57  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: fremseter (2 stk) lavrygget ønskes kjøpt. helst i skai og like.. på: september 28, 2015, 19:23:54 pm
Kan ikke det serru.. De skal i en thing som ikke har noen form for skinner i gulvet.
58  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / fremseter (2 stk) lavrygget ønskes kjøpt. helst i skai og like.. på: september 25, 2015, 18:29:04 pm
Som overskriften sier. Til type 1. Kan byttes i dype bøttestoler som jeg ikke får rompa nedi..
59  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: Westfalie camper selges. 1976. 2 liter. Gul på: september 16, 2015, 00:53:58 am
Borte vekk den nå..
60  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: Westfalie camper selges. 1976. 2 liter. Gul på: september 09, 2015, 12:46:28 pm
Budet er nå oppe i 60.000,-
Sider: 1 [2] 3 4 ... 83
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!