mars 28, 2024, 16:47:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 27
61  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: ombygd bobble 74 mod vurderes solgt på: januar 27, 2015, 22:45:10 pm
Trodde jeg hadde gitt beskjed om at den går for 20K beklager. Trodde jeg skulle få guttungen til å pusse den opp igjen, men han vil ikke bli svart på fingeren ;-)
Takk for svar. Da skal jeg prøve å få rydda litt plass i kalenderen for å få sett på den. Men kan desverre ta litt tid da jeg har litt mye å henge fingra i akkurat nå.
62  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: ombygd bobble 74 mod vurderes solgt på: januar 27, 2015, 00:26:04 am
Lite respons på denne.. prøver å legge den på finn.no kanskje. bør kanskje legge prisen på 20-30. Håpte at noen kunne sette den i stand igjen.
Hadde vel vært kjekt om du hadde giddi og svart på spørsmålet  mitt tidligere i tråden da, kansje du hadde fått noe respons fra meg i hvertfall. Er int i bilen jeg, men så lenge du ikke gidder å svare på hva du har tenkt deg for den legger jeg ikke mer tid i det heller. 20-30 er ett jævelig spenn og du må kunne komme med en litt mer nøyaktig pris antydning.
63  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fra de glade 80 og 90 åra på: desember 10, 2014, 23:31:47 pm
Noen som har gravd opp noen gamle bilder, og da dukket jammen denne opp:
[attachment=1]

Bildet er tatt i forbindelse med cruising til et av de siste HUM-BUG i '99 eller noe slikt.
Har ett svart/hvitt bilde, trur det er fra havna, men skal ikke si det sikkert.
64  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: ombygd bobble 74 mod vurderes solgt på: desember 07, 2014, 00:42:13 am

Hvis jeg får litt for den så selger jeg.
[/quote]
 
Hva har du tenkt på for en pris for den?
65  Bruktbørsen / Deler selges / Smådeler gis bort på: juli 02, 2014, 10:38:01 am
Kom over ei kasse med smådeler til boble som jeg gir bort. Ikke oversikt over hva det var, men lå i hvertfall ett eller to talbot kopi speil, og stifter og skive til 8 stifta svinghjul, pluss endel annet småtteri. Dette gis bort til den som kommer å henter det, sendes IKKE. Ringe meg ang dette funker, sms funker ikke. Skjeldent her inne så spørsmål her inne eller pm er som å vinne i lotto, du skal ha jæv.... flaks for å få svar.
Tlf 91996044
66  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: Hva er den verdt. Safari cab. på: juni 15, 2014, 20:32:14 pm
Er nok verdt mer en det de mener her. Da de blir solgt FORT på finn for 25-30 om dagen. Ligger maks noen få dager ute til den prisen.
Bilen er vel ikke mer verdt enn det kjøper er intressert i å gi. Hva de ligger til, og hva de blir solgt for på finn, er 2 hvidt forskjellige ting. Og hvis de går lett for disse summene burde det vært mer sirkulasjon på bilene på finn også.
67  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 68' Type 3 Notchback prosjekt selges på: februar 11, 2014, 18:35:08 pm
Kansje vært en ide og tatt bilder av åssen bilen ser ut nå, og komme med endel mer utfyllende info om hvordan den ser ut og tilstand den er i. Så på denna bilen for en stund siden, og hadde pengene med for jeg syns det så ut som ett bra prosjekt til en grei penge. Men det som møtte meg var noe helt annet enn forventningene etter bildene. Jeg hadde ikke så langt og kjøre for å se, men for andre som bor ett stykke unna, blir det nedtur utfra bildene og beskrivelsen av rust og hvordan bilen ellers er i forfattning. Bilen har potensiale, men mye mer jobb en forvntninger fra bildene.
68  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: februar 09, 2014, 21:38:04 pm
Har sluttet og lese alle argumenter i den ene eller andre retninger i denne tråden for ca 20 innlegg siden. Dette blir det ikke enighet om uansett.

At du i det hele tatt kaller det "motparten" sier vel litt om hvordan du selv setter deg i denne diskusjonen. Av med skylapper og på med caps. Sola titter snart frem og vi skal ut og kjøre med henger. Er ikke noe farligere enn å bli blendet under kjøring.. ser jo ikke en drit.

Må ikke glemme at han har tatt ett 1700 timers teorikurs og vært i utlandet 2 dager og hatt praksis for sjøtransport. Og ikke glem at det kosta flesk å ha han der, så derfo kan han og vet han bedre hvordan gods fraktet på vei oppfører seg bedre enn folk med mange års erfaring med daglig stropping. Hvorfor han dro fram kostnaden for å ha han på kurs vites dog ikke. Men han mener kansje for at det var dyrt så kan han bedre enn alle andre. Men enig med deg Jee, tråden burde vært sletta.
69  Forum / Snikk-snakk / Kiss fan på: januar 25, 2014, 13:18:49 pm
Kansje litt over middels kiss fan eieren av denne Sjokkert .............
70  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 09, 2014, 18:37:05 pm
Men poenget er fortsatt at det er sjøreise det er snakk om, og helt andre faktorer som kommer inn i forhold til vei, og jeg slår lett 1726 timer teori og 2 dager hvor i helvete det skulle være. Du er en teoretiker som sikkert kan mye mer om stropping på vann enn jeg kan, men det intreserer meg ikke heller så lenge jeg skal kjøre bil på land og vei.

Håper du husker å nevne meg i talen den dagen du får nobelprisen i fysikk. Klart det ikke er likt til sjøs eller i lufta. Øyerulling

Teoretiker er nok ikke selv om jeg har innsett praksis og teori er det samme, jeg lærte dette med ustabilitet og tyngdepunkter lenge før jeg begynte på skolen. Men når vi andre var ute og syklet med kompiser stående på bagasjebrettet satt du nok inne å leste regelboka... hvem var teoretikeren sa du Gliser
Hehe.... sorry, jeg lå mer på sykehus de 10 første åra mine, på grunn av mange morsomme leker som gikk gæernt. Å teoretiker har jeg aldri vært og kommer heller aldri til å bli Glad Men har klokke tro på praksis erfaring.... Og hvorfor får du ikke med deg at jeg ikke bare stropper over hjula??? Men at det holder, ja..... det gjør det!
Fasiten er det føreren selv som sitter med, men burde nok følge minst det som anbefales/aksepteres osv. Det som er best for deg er ikke nødvendigvis det naboen føler er best.....
Og hvor mange her bruker klosser, gummi til å beskytte  stroppen osv fra skarpe kanter osv.....tipper det er få..... og hvor mange her har opplevd at en stropp ryker..... det kommer de fleste til og oppleve før eller senere. Stroppen kan se hel ut, men være gåen pga at den er brukt i vær og vind, kansje ikke vaska over etter transport på salta veier, liggi i sola eller i ei kasse som det er 50-60grader i. Alle disse faktorene pluss fler er vel så viktig som om du stropper over hjula, stumt eller kobinasjonen. Ligger du tynnere an om en av to hjulstropper ryker enn om en av 4 stropper i chassiet ryker...selvsagt.... men det håper jeg også er tatt med i beregningene til den enkelte fører.....
71  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 09, 2014, 17:54:39 pm
Even, jeg har lært det lille jeg vet om stropping lærte jeg på et stroppekurs, det var 1726 timer teori pluss to dager i Rotterdam/Bremerhaven.
Det ble ledet av Per Karlsson han hadde fraktet mer biler i sitt liv enn du noengang kan drømme om å få flyttet på, 8000 biler i slengen faktisk.
Det kostet kuler å ha oss to sittende sammen slik i ett halvt år, heldigvis tjente vi det inn igjen på at jeg laget et opplæringsprogram som senere har blitt brukt til å lære opp alle nyansatte og som oppfriskning for de 5000 menneskene i firmaet han jobbet i. Siden den tid har de fraktet 19 millioner biler.

De fraktet bare biler... ikkeno flis, men det er heller ikke relevant til tråden.
Men poenget er fortsatt at det er sjøreise det er snakk om, og helt andre faktorer som kommer inn i forhold til vei, og jeg slår lett 1726 timer teori og 2 dager hvor i helvete det skulle være. Du er en teoretiker som sikkert kan mye mer om stropping på vann enn jeg kan, men det intreserer meg ikke heller så lenge jeg skal kjøre bil på land og vei. Og hvis du ikke kan se og forstå at det er strengere krav og andre ytre påkjenninger på vann enn land, så gruer jeg meg jævelig hvis du skulle komme inn i politikken og bli samferdselminister, og komme med nytt regelverk for vei. Jeg kan love deg at da er det lite som kan fraktes på vei. Men lykke til vidre Jon Hroar, du vet best for du har 5månders kurs og vet og kan bedre enn mange tusen yrkestransportører som har 20+års erfaring.
72  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 09, 2014, 15:04:11 pm


Ja, men konklusjonen din er helt feil, når lasten veier langt over det dobbelte av det den står på er det MYE mer kritisk at tyngdepunktene er låst til hverandre.

 Så du mener med andre ord at gravere ikke kan veie mange ganger mer enn tralla den står på??? Feil som faen Jon Hroar. Ei maskintralle kan være så lett som 12t og jeg har lasta graver lovlig som har veid 30 tonn. 2, 5 ganger vekta av hengeren. Så velkommen teoretikern. Få deg ce lappen, kjør langtransport over en periode og finn ut hvordan det er i praksis.

Nei, helt feil, det er ikke det jeg sier i det heletatt. Faktisk det motsatte.

Du vet de gutta som overprøver lastingen din på fergen? De som er utsatt for tøffere føre enn det du er? Sett deg ned å prat litt med de... det har jeg gjort.

[/quote]
Trur du jeg har kjørt vogntog i 20år uten å snakke med dem??? Når jeg drev for meg selv, innveterte jeg kystverket, biltilsynet og politiet fra norge og sverige til å være med på stroppekurs, så vi kunne gjøre det på tilfredstillende måte for alle innvolverte etater. Vi var 15 stk fra mitt firma, og 7-8 andre firmaer på det møte, hvor vi også hadde praksis.  Og det viste seg at vi som drev med detta daglig hadde mange bedre løsninger enn det som var krava. Det var faktisk den spede begynnelse på de stroppekursa som holdes i dag. Så jeg trur jeg vet hva jeg snakker om. Å legg merke til at jeg har sagt, at du skal stroppe så du føler deg sikker. Hvis du ser på tidligere innlegg, så har jeg vel hele veien sagt at jeg stropper mer enn de ser som krav, akseptabelt osv. Men at det holder med bare over hjula, det er sikkert det vil stå det også.
73  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 09, 2014, 14:48:04 pm
Landmann- det er jo bare ett teit eksempel. Hvis du ekvipasjen begynner og slenge og du krasjer i en amason. Det har ikke direkte noe med stroppinga de. Det har noe med åssen du kjører. Og da er du inne på paragraf 3. H-A-V Hensynsfullt - Aktpågivende - Varsomt.

Det er det samme som å si at man har en bløtkake bak i bilen kjører rett frem på E6 i 100km/t for så og svinge inn på en svingete vei og fortsette i 100km/t og regne med at kaka er ok. Man må kjøre etter forholdene og hva man har i / lastet på bilen.

 Gliser dette eksempelet skjønte du ikke filla av .. hæ!

Selvfølgelig handler det om stropping, det handler om hva som er låst og hva som beveger seg - og det handler om hva som er forsvarlig! Jeg synes eksempelet med fergeoverfarten er god: det forteller at du kan stroppe korrekt på landevegen, men vil kunne bli tilrettevist ombord på båten .... ja riktig, fordi "kjøreforholdene der" er vesentlig forskjellig fra landjorda. Og - det handler selvfølgelig slik som mange rett påpeker om "stumt eller bevegelig massepunkt".

BTW - jeg synes dette er en interessant tråd: det finnes et regelverk både for stropping - og finnes et regelverk for sjåføransvar - og det finnes fysiske forhold som setter begge disse på prøve.

(Heldigvis er vi på www.... og ingen kan gi hverandre blåøye  Gliser Gliser )

Det her med fergeoverfart blir jo bare usannsynlig dustete hvis det er snakk om en vanlig bilferge. Hvorfor skal plutselig bilen på hengeren festes annerledes enn alle de andre bilene på fergen (har aldri opplevd at de stropper fast bilene stumt på en vanlig bilferge ala Strømstadfergen)??

Hvis det er vær nok blir alle tyngere kjøretøy stroppa fast i dekket. Har vært med på detta mange ganger Berger. Og som jeg skrev tideligere skjer det skjeldent, men det skjer

Den ser jeg, men da gjelder det for mer enn bare lasten på en henger. Slik jeg oppfattet eksempelet tidligere, så gjaldt det kun lasten og ikke resten av bilene. Mulig jeg oppfattet det litt feil Blunker

Gjelder lasten også berger. Kan ta ett enkelt eksempel. Kom med bil og henger med beregnet for flis. Nå hadde jeg våt flis på og lasset veide ca 25t. Disse skapa er godkjent for å kjøre uten stropper også med noe annet gods. Men på kaia i strømstad sto kustverket. Han krevde at jeg skulle ha 25 stropper på lasset. Jeg var litt opgitt over hele greia, men mest på antallet med stropper og ba om dok. for dette siden hver stropp jeg hadde skulle tåle 10t. Han viste meg lovverket, og pga at en skjeldent klarer og trekke til stroppen med mer enn 100kg, så godtas det ikke at stroppen sikrer mer enn 1t.  Hvordan trur du jeg løste det problemet? Og trur du flis, lim, vann bensin, såper osv ligger stumt? Åssen ville du løst problemet? Jeg løste det på en for kustvaktens tilfredstillende måte. Det er ikke fasit på detta
74  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 09, 2014, 14:29:37 pm


Ja, men konklusjonen din er helt feil, når lasten veier langt over det dobbelte av det den står på er det MYE mer kritisk at tyngdepunktene er låst til hverandre.

 Så du mener med andre ord at gravere ikke kan veie mange ganger mer enn tralla den står på??? Feil som faen Jon Hroar. Ei maskintralle kan være så lett som 12t og jeg har lasta graver lovlig som har veid 30 tonn. 2, 5 ganger vekta av hengeren. Så velkommen teoretikern. Få deg ce lappen, kjør langtransport over en periode og finn ut hvordan det er i praksis.
[/quote]
Jeg har også hatt tralle som har veid næmere 40t tom, som har lasta lovelig 250tonn. Har også her vært umulig og stroppe stumt, og ja da gikk det ikke forferdelig fort, men det var like mye for at jeg var 7m bred og 37, 5m lang. Og plan på tralla var over akslene/hjula, så litt greit høyt tyngdepunkt var det.
75  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 09, 2014, 14:20:45 pm
Landmann- det er jo bare ett teit eksempel. Hvis du ekvipasjen begynner og slenge og du krasjer i en amason. Det har ikke direkte noe med stroppinga de. Det har noe med åssen du kjører. Og da er du inne på paragraf 3. H-A-V Hensynsfullt - Aktpågivende - Varsomt.

Det er det samme som å si at man har en bløtkake bak i bilen kjører rett frem på E6 i 100km/t for så og svinge inn på en svingete vei og fortsette i 100km/t og regne med at kaka er ok. Man må kjøre etter forholdene og hva man har i / lastet på bilen.

 Gliser dette eksempelet skjønte du ikke filla av .. hæ!

Selvfølgelig handler det om stropping, det handler om hva som er låst og hva som beveger seg - og det handler om hva som er forsvarlig! Jeg synes eksempelet med fergeoverfarten er god: det forteller at du kan stroppe korrekt på landevegen, men vil kunne bli tilrettevist ombord på båten .... ja riktig, fordi "kjøreforholdene der" er vesentlig forskjellig fra landjorda. Og - det handler selvfølgelig slik som mange rett påpeker om "stumt eller bevegelig massepunkt".

BTW - jeg synes dette er en interessant tråd: det finnes et regelverk både for stropping - og finnes et regelverk for sjåføransvar - og det finnes fysiske forhold som setter begge disse på prøve.

(Heldigvis er vi på www.... og ingen kan gi hverandre blåøye  Gliser Gliser )

Det her med fergeoverfart blir jo bare usannsynlig dustete hvis det er snakk om en vanlig bilferge. Hvorfor skal plutselig bilen på hengeren festes annerledes enn alle de andre bilene på fergen (har aldri opplevd at de stropper fast bilene stumt på en vanlig bilferge ala Strømstadfergen)??

Hvis det er vær nok blir alle tyngere kjøretøy stroppa fast i dekket. Har vært med på detta mange ganger Berger. Og som jeg skrev tideligere skjer det skjeldent, men det skjer
76  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 09, 2014, 14:17:01 pm
Kravet er jo enkelt, sikringen skal tåle hele lastens vekt fremover og halve til sidene. Jeg som kjører semi/vogntog ville aldri stroppa stumt. Men lov er det. Her er det sjåføren som avgjør og så lenge kravet om last sikring og ltp (lastens tyngde punkt) følges er det fritt frem for sjåfør.

Du kjører semi/vogntog og ville aldri stroppa stumt sier du. All annen last du frakter må nødvendigvis stroppes stumt.
Hva får deg til å ville at akkurat en bil skal kunne stå å jobbe på eget hjuloppheng?
Og hvorfor skal denne lasten på la oss si 1500kg festes dårligere enn du ville festet en pall med 1500kg stål?
Pallen har friksjon mot underlaget og skal stroppes etter boka, dvs med stropper som sikrer den så og så mye fremover, bakover og sidelengs. Bilen derimot har hjul, en genial oppfinnelse som gjør det lett å flytte på tunge ting.
Den har med andre ord mye mer lyst til å flytte seg enn pallen. Men her holder det altså å feste et par av hjula..  Hæ


Den skal stroppes like bra som stål, men vet du hvor mye stål som fraktes på veien som ikke er mulig og stroppe stumt? Som jeg sa tidligere så er det ikke noe firkanta fasit på problemet, for det er du som avgjør hvor mye utover anbefalt/akseptabelt/bør osv som står i rettledningene for stropping. Noen her nøyer seg med over hjula andre vil ha det sikrere. Men flytter det seg eller detter av får du mer med etatene og gjøre enn du vil.
77  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 09, 2014, 14:06:38 pm
Å stroppe stumt uten og stroppe hjula, som er forskriften er galt.

Det er ingenting i noen lover som har dukket opp hittils som tyder på at du har rett i det. Med andre ord det er FEIL.
Det står at det er AKSEPTABELT å bare stroppe i hjulene, dvs, ræva løsning men greit nok om du ikke klarer eller har plass til å gjøre det slik som med større hjulgående maskiner. Man må altså ikke bruke løsningen om man gjør det bedre, dvs. stroppe stumt med låst fjæring.

Bare ett litet tips... så lenge det står akseptabelt, bør eller lignende så ser myndighetene det som ett krav.
78  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 09, 2014, 14:01:46 pm


Ja, men konklusjonen din er helt feil, når lasten veier langt over det dobbelte av det den står på er det MYE mer kritisk at tyngdepunktene er låst til hverandre.
[/quote]

 Så du mener med andre ord at gravere ikke kan veie mange ganger mer enn tralla den står på??? Feil som faen Jon Hroar. Ei maskintralle kan være så lett som 12t og jeg har lasta graver lovlig som har veid 30 tonn. 2, 5 ganger vekta av hengeren. Så velkommen teoretikern. Få deg ce lappen, kjør langtransport over en periode og finn ut hvordan det er i praksis.
79  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 09, 2014, 10:14:03 am
Even: jeg er helt enig med deg. Stropp så man ikke blir tatt for å ha gjort noe galt. Men vit hva som er riktig også - og ikke tro at siden hjulene sitter fast er det likegyldig at det danser et tonn halvannet stål oppå fjøringen sin... Det er hva tråden egentlig handler om.

Mon tro hva slags pappeske Amazon bruker - på tide å oppgradere tråden?

http://e24.no/bil/her-leverer-amazon-bil-i-pappeske/22708631


Og stroppe etter hjula er like riktig som å stroppe utover dette. Å stroppe stumt uten og stroppe hjula, som er forskriften er galt.
Har du sett gravemaskiner bli transportert på maskintraller. Da tenker jeg store. Har  du sett åssen dissa er stroppa (med  kjetting, men samme prinsippet) og drit i at dette er fraktet på lastebil, for samme fysiske lover kommer inn her.
80  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 09, 2014, 10:02:46 am
Det er et helt ukjent begrep som noen referer til her "å stroppe etter minstekravet".

Kontrollmyndighetene forholder seg til førerplikten hva angår kontroll før oppstart og under kjøring med  motorvogn.

Vegtrafikkloven sier i § 23
Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er ..... forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er ..... forsvarlig lastet.


I praksis skulle dette for eksempel kunne bety at hjulstropping skulle holde langt og lenge når du kjører rolig på E6'n rett nord for Oslo. Når du beveger deg over på svingete bygdeveger med telehiv og svinger - og Bobla, som du for anledningen har utstyrt med selvlaget takboks fylt opp av svigerfars elgkjøttruller i 75 kiloklassen, begynner å sette hele biltransporteren i pendling pga uavfjæret masse - og hele ekvipasjen ender i fronten på den møtende Amazonen - ja, da var du forsvarlig lastet på Grünerløkka, men ikke i Hurdal i møtet med Amazonen.

Avslutningsvis: kontrollmyndigheten sier sjelden hva som er forsvarlig lasting; det er en føreravgjørelse. MEN de sier svært ofte hva som er uforsvarlig når uhellet er ute - naturlig nok!




Forskriftene sier at du skal stroppe etter hjulene, men som jeg skrev tidligere, så er det ingen som nekter deg og stroppe utover det. På grunn av det kommer utrykket "minstekrav". Så enten får du lese inlegga på nytt, med uthvilt gjerne, ellers må jeg jo bare unnskylde at jeg ikke uttrykker meg gramatisk riktig så du kan forstå det.
81  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 08, 2014, 21:59:51 pm
Jeg ser at det er guidelines - og vet så klart at det ligger mye mer bak.

Sikker lasting handler om fysikk - det også denne tråden handler om. Og konklusjonen består i mine øyne - stum lasting er det beste.
Stroppe i hjulene er godt nok så lenge man ikke havner i vanskelige situasjoner. Alt er godt nok til det ikke er er det plutselig...




Og igjen da, som jeg skrev i første innlegget, stropp MINST etter krava, ingen nekter deg og stroppe chassiet i tillegg, men kravet er på 2 hjul. Hvis du driter i kravet er du idiot for det er å erte på seg bøter. Det ER du som avgjør hvor mye du vil stroppe bilen UTOVER kravet, men mitt råd er at du stropper nok til at det du frakter ikke flytter seg, eller detter av plan uansett hva som skjer. Da får du minst mulig trøbbel med etatene som faktisk sitter med makta på om du får kjøre vidre eller hvis det er mulig. De bestemmer også om du mister førerkortet eller ikke. Ha det i bakhue så går det så meget bedre skal du se
82  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 08, 2014, 20:47:35 pm
Nevnte EU-regler er grei referanse; de norske er en adopsjon: kapittel 7.11. Transport of cars, vans and small
trailers.

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/vehicles/doc/cargo_securing_guidelines_en.pdf#
Hvis du ser på hele eu direktivet som omhandler stropping, så er det på mellom 1200-1500 sider. Trur du at loverket er mye mer omfattene enn det vi får?? Utgavene som ligger på nett og de vi får kjøpt er sterkt reduserte og er minstekrava til stropping.
83  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 08, 2014, 20:33:26 pm
Det står eksplisitt andre steder enn i nevnte paragraft at last ikke skal kunne falle av.

§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
0    Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.


Denne er ikke isolert for lastsikring - men gjelder som en generell regel som går på alt i trafikken. Og det er ikke for å kverulere, men for å forstå regelverket.

Sikring av last dekkes av følgende:

§ 3-2.Plassering og sikring av gods
3.    Godset skal være sikret slik at det ikke volder skade eller fare, sleper på vegen, faller av kjøretøyet eller framkaller unødig støy.

§ 3-3.Nærmere om sikring av gods
2.    Under transport skal gods på kjøretøy være sikret slik at ingen del av godset kan forskyve seg eller falle av.
Sikring skal minst kunne tåle følgende krefter:
a)    Framover langs kjøretøyet: Kraft lik hele godsets vekt.
b)    Bakover og på tvers av kjøretøyet: Kraft lik halve godsets vekt.
c)    Framover langs tilhenger trukket av traktor eller motorredskap som er konstruert for fart ikke over 30 km/t: Kraft lik halve godsets vekt.
Gods skal være sikret ved låsing, stenging eller surring eller ved kombinasjon av disse metoder. Gods kan være sikret på annen måte hvis det ved beregninger eller praktiske prøver kan sannsynliggjøres at den anvendte metode oppfyller kravene i denne paragraf.
Hvis det er mulig på grunn av godsets beskaffenhet og dimensjoner, skal surring på kjøretøy med åpent godsrom anbringes innenfor sidelemmer eller liknende. Er dette ikke mulig, må alle deler av surringen være festet slik at løse ender ikke kan skade annen trafikant.


§ 23.Ansvar for kjøretøyets stand m.m.
Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.


Har ikke sagt at paragraf 3 er isolert mot stropping, for det vet jeg mer enn middels godt. Jeg er født og oppvokst med veitrafikkloven i huset, med en mor som sjåførlærer siden 70 tallet, en far og en storebror som er og har vært yrkessjåfører og 25år som sjåfør/yrkessjåfør. Så har vel satt meg litt mer enn middels inn i dette. Pluss all erfaring med etatene når det gjelder dette. Ikke tru at dissa som har laga dette regelverket ikke kan jobben sin, for den er utarbeidet med hjelp av bransjene som er mest borti detta. De fleste som har vært med der har nok rygga mer i livet sitt enn de fleste her inne har kjørt fremover både med og uten lass. Men hvis du vil skjønne lovverket hvorfor melder du deg ikke på ett stroppekurs som blir arrangert rundt om i landet, og stiller dem alle mulige spørsmål, har aldri hørt de er svar skyldig. Og gidd og få papirutgaven av forskriftene i stedet for nett. Lovdata er bra, men ikke bra nok.
84  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 08, 2014, 19:54:52 pm
Er ikke alt som er best på nett. For å få fullstendig oversikt der, burde du ta kontakt med veidirektoratet og kjøpe forsriftboka om stropping. Men med tolknings suplemanget. Den er vel på ca 300 sider. Men om lasset flytter seg, så bryter du paragraf 3 i veitrafikkloven HVA regelen så det koster etter. Det er den strengeste paragrafen og den slår ihjel alle andre. Her som over alt ellers så er det strengeste paragraf som gjelder. I så godt som alle førerkort beslag i dette landet er det vist til at paragraf 3 ikke er ivaretatt. Står mange andre paragrafer også i de forskjellige tilfellene, men paragraf 3 er så å si alltid med. Så du må gjerne kverulere så mye du vil her, men du kommer ikke noe vei med det.
85  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 08, 2014, 19:20:32 pm
Men vær også oppmerksom på at hvis turen innbefatter ferjetur så skal bilen stroppes etter reglene for sjøreise, opfylles senest på kaia. Er det ikke gjort kan faktisk tollere, sjøfartverket, politiet, mannskapet på ferja eller biltilsynet nekte deg overfart. Ikke mange steder dette blir gjort, men hvis du skal over med strømstad ferja, så vær klar over at det er en nidkjær jævel i det svenske kystfartverket, som er paragrafrytter, og nekter deg lett vidre ferd hvis du ikke gjør som han sier. Nekter du, slutter reisen din der og da den veien. Han sjekker også om du tilfredstiller kravet langs vei, og har myndighet til og nekte deg å kjøre vidre også på veien.
Så velkommen til problemene som langtransport sjåførene har daglig, og har hatt lenge.

86  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 08, 2014, 13:35:13 pm
Så moralen er at så lenge lasten sitter fast på hengeren så havner man ikke i retten. Følger man reglene, og noe løsner, så kan hva som helst skje.

Dette er nøyaktig det samme som det med å kjøre etter forholdene, skjer det noe har du gjort feil.
Idiotisk, men ja desverre. Vet at bare noen få år bakover, så var det obligatorisk og beslaglegge førerkortet til lastebilsjåføren ved uhell, fordi om regelverket var fulgt. Og regelverket om stropping av lass er likt på liten og stor bil. Akkurat som pr defenisjon er en caravelle med henger ett vogntog, akkurat som en lastebil med henger er det.
87  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 08, 2014, 13:06:19 pm
"I lasterom som er avgrenset både til sidene og oppover, kan kjøretøy som er plassert mellom andre kjøretøyer transporteres uten å være surret, men stengning av et slik plassert kjøretøy er nødvendig"

Står dette stille når uhellet er ute? Kan man straffes for å følge bestemmelsene?








Ja desverre. Du kan spørre mange langtransport sjåfører om det. Dette har vært tatt til retten mer enn en gang, og konklusjonen har vært at lasset ikke er tilfredstillende sikret. For en forsrift slår i en annen osv, og det koker ned til tolkningspørsmål, som de forskjellige etatene, har klare rettningslinjer på hvordan de skal tolkes.
88  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 08, 2014, 12:58:17 pm
Hvordan foretrekker du å frakte to tonn med våt sand Even? Du har to alternativer, enten å fylle det inn gjennom takluka på en Range Rover av gammel årgang, selvfølgelig stroppet i hjulene. Eller i ei kasse (som veier det samme som bilen) stroppet rett i planet?
Og glem å kjøre dette på en svintung lastebil, du skal kjøre det på en henger med egenvekt 600 kg.

Hvilken av disse alternativene foretrekker du å ta elgtesten med?

PS Jeg så Hellik Teigen frakte masse flatklemte bilvrak i fjor høst, han lå ann til en saftig bot...
[/quote
Regelverket er uhyre enkelt der. Sand, grus osv har godkjent sikring med pressenning eller nett slik at lass ikke skal falle av. Dette er det ingen som følger, men hvis du har ett lass med pukk og det kommer en stein fra lasset og treffer bilen bak såer du faktisk erstattningspliktig. Og en stein kan "fly" langt hvis du holder 60km i timen. At ei pressening holder ved en velt vet vi jo at den ikke gjør, men velter du, eller lasset flytter seg kan jeg forsikre deg om at de høye herrer belønner deg med bot, for uansett argument du har bøtelegger de deg om ikke andre paragrafer, etter paragraf 3. Den bryter du med glans. ]
89  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 08, 2014, 10:00:21 am
De som stropper etter boka er lure - for da kan de ikke bli "tatt" for noe.

De som hevder at boka er beste metode rent fysisk - de må gjerne hevde det. Og det kan sikkert stemme for en gitt kombinasjon av hengervekt, hengerfjæring, bilvekt, bilfjæring og eskitasjonsforløp... men de som vil ha et forutsigbart system ville stemt på stum last.
Delevis rett, men om "lasset" flytter seg hvis du skulle være uheldig, må du regne med at de belønner deg med ei bot for ikke å ha sikret lasset tilstrekkelig. Det skal ikke flytte på seg uansett. Derfor er minste kravet det som står i lovboka, men hindrer deg ikke å stroppe utover dette. Men de som velger og ikke stroppe etter minste kravet har bare usansynlig bedre råd enn oss andre for de behøver ikke være uheldige, bare bli stoppet for å få belønning fra den norske stat. Og ved ett uhell få førerkortet automatisk beslaglagt. Men selvfølgelig viktigere og vise at du tror du vet bedre enn myndighetene, enn å beholde førerkortet.
90  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: januar 08, 2014, 09:40:22 am
De faller samtidig i.h.t. Klasse 2 boka.
Riktig. De faller av samtidig.
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 27
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!