Vis innlegg
|
Sider: [1] 2
|
3
|
Forum / Problemløseren / Stygg lyd.. hjelp!
|
på: august 05, 2018, 14:33:04 pm
|
Hei, Akkurat kjørt en god langtur. På slutten av turen i ca 70km/h (på speedometeret) kom en gnissende metallisk lyd, ganske høy..  Var der i mellom 7-10 sek før den forsvant. Deretter kom den og gikk igjen.. med 5/10/15 minutters mellomrom... Den dukket ikke opp under 50km/h... noen guruer som har noen tips? Lyden dukket opp foran på venstre side foran.. Setter pris på alle innspill og tanker om hva dette kan være... Er i Tronheim t.o.m. i morgen og hadde planer om å fortsette nordover i morgen.. 
|
|
|
4
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Oktan og blytilsetning?
|
på: juli 17, 2018, 08:03:32 am
|
Fyll 98. trenger ikke bly. Kan bruke 95 og , men den inneholder etanol som ikke er bra for gummi slanger og andre gummi deler i bensinsystemet på gamle biler + du må stille litt om på tenningen. Har hørt etanolen er ufin mot messing og alu komponenter i forgassere og. Godbilen fortjener di ekstra kronene 98 oktan koster  Hvis selgern du kjøper veteranbilen av sier at den er justert for å gå på 95 med bly, er det da sannsynlig at tenningen er justert? Blir det feil å bruke 98 igjen? 
|
|
|
10
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Råd om hvilke måleinstrumenter en luftkjølt eier bør ha
|
på: juni 24, 2018, 20:35:35 pm
|
Har en Fluke T5 måler( kjøpt brukt), den måler visstnok ohm(motstand?), ac A (aner ikke) og ac/dc V (volt)… trenger jeg noe mer? Tenkte å sjekke dynamo, batteri etc... se at alt lader som det skal må man ikke ha no rpm måler og sånt også a? leste i service manualen at det er "amps" og "voltage" som skal måles ved en målt rpm… Også er det noen forum-tråder som nevner "Ah" i forhold til lading av bilbatterier.. 
|
|
|
11
|
Forum / Snikk-snakk / Råd om hvilke måleinstrumenter en luftkjølt eier bør ha
|
på: juni 24, 2018, 18:36:20 pm
|
Hei, noen råd til hvilke måleinstrumenter en luftkjølt eier bør ha for å sjekke at det elektrisk og motor.. Greit å ikke bruke for mye spenn på måleinstrumenter samtidig som det er dumt å kjøpe instrumenter med feil "range". (typ. turteller, multimeter osv.) Takker for innspill på forhånd! 
|
|
|
15
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Volt meteret viser 14-17 Volt laddestrøm ved kjøring hva er galt?
|
på: juni 24, 2018, 13:09:05 pm
|
Eg har no skiftet Ladderelle`t, (det gamle virket ikkje lengre) det som da skjedde er att den no ladder max 12V både ved tomgang og ved turtall og er ned i mot 10.5Volt når eg slår på kjørelys. monterte stereo anlegg i bilen i går og merket da at ladde lampen lyser svakt når eg har både kjørelys og stereo anlegget på, stereo anlegget slo seg av til tider også, når eg slo av kjøre lysa så sluttet dynamo lampa å lyse og stereo anlegget slo seg ikkje av og på (sikkert grunnet for lite strøm) børstane på Dynamoen skal vere skiftet. Målingane som er gjort er gjort både med voltmeteret som står i bilen og eit multimeter. Skal sjå om eg ikkje får utført den dynamotesten som SveinT snakker om her, men det er vell masse som tyder på at dynamoen er gåen? Eg tenkte å montere ein større forsterker ++ i bilen på sikt, så skal dynamoen skiftes så bør eg vell få tak i en som produsere meir strøm? hvilken anbefaler dere? og ca pris? Takker for alle svar sålangt  Hei, interessant tråd.  Hvordan endte det med ny dynamo og hvilken modell valgte du? Og hvordan målte du volt mens du kjørte? (lange ledninger på multimeter eller?) Skal kartlegge litt i motorrommet, men er helt grønn..
|
|
|
16
|
Forum / Smak og behag / Sv: Orginal
|
på: juni 23, 2018, 17:15:13 pm
|
godkjenner du tilleggsutstyr som originalt? isåfall ja:)
Hvor mye tilleggsutstyr på bilen må til før vi synes bilen ikke lenger teller som original? Jeg tenker at ei tidsriktig takgrind bør være greit, men å stappe inn en radio med masse blinkende lys gjerne ødelegger... Støtter Torivar "Så original som mulig er saken, men med litt utstyr;)"
|
|
|
18
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: VW T2 72 Westfalia aka Nadolek
|
på: juni 23, 2018, 10:50:10 am
|
Oi grattis med kid! Tenkte meg en tur til Midt/Nor-Norge i bilen min.. Ikke helt sikker på hvordan jeg har lyst å løse dette med strøm, men det kan jeg ta i problemløseren.. Fortsett med bildene da, skikkelig boost å følge! 
|
|
|
27
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Patina karosseri (rust)
|
på: juni 22, 2018, 23:04:02 pm
|
Jeg lurer på det samme, mener å ha lest noe om å bruke no voks eller lignende bare for å stenge for oksygentilførsel..(som rust vel trenger for å "jobbe") Håper noen har noen gode råd å komme med..
Hva bruker de i California på bilene hvor de ønsker å beholde rusten?
|
|
|
|