Vis innlegg
|
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
|
35
|
Forum / Problemløseren / Sv: 2,0 motor
|
på: september 15, 2021, 07:34:20 am
|
Ett lite tips. Legg inn tilholdsstedet ditt på profil. Så kan det hende det finnes noen hjelpsomme VW folk i nærheten.
|
|
|
36
|
Forum / Problemløseren / Sv: 2,0 motor
|
på: september 15, 2021, 07:31:52 am
|
Litt mer opplysninger er bra. 2 liter bussmotor er T4 ja. Er da meget sannsynlig at den er levert med hydrauliske løftere. Men som sagt mange bytter ut disse. Sjekk vippestell. Om en eller flere vipper lar seg presse ned kan en løfter ha kollapset. Så her er lyden avgjørende. Hydrauliske løfter kan lage lyd en liten stund etter oppstart men denne skal forsvinne. Er du usikker kan du ta av vippestell på en sylinder, trekke ut støtstang og lyse ned. Der er stor forskjell på toppen av disse løfterne. Ser du ikke skikkelig må du lure løs støtstangrør for å komme nærmere løfteren, men skal la seg gjøre uten å trekke opp denne. Har sett H. løftere som toppen har løsnet og da får du en fin pling pling lyd. Har du justert disse med klaring for du også en fin pling pling lyd. Ved justering av disse strides folk men finn punktet der støtstang treffer løfter og vipparmen uten å presse ned løfter. (0 punkt ) Skru juteringsskruen inn 1,5 omdreininger og lås. Som du da sikkert skjønner blir det god lyd dersom du har 0,15 klaring her og det sitter H løftere i motoren. Motoren vil også slite med pusten, både inn og ut.
|
|
|
37
|
Forum / Problemløseren / Sv: 2,0 motor
|
på: september 14, 2021, 11:11:25 am
|
Før du justerer MÅ du vite om du har hydrauliske løftere eller ikke. Det er stor forskjell på justering på de og de stumme. Så, hva vet du om motoren? Ett motornummer kan fortelle deg hva som satt der originalt, men. Er motor overhalt, eller det er satt inn trimkam, eller noen ville hente litt mer hester blir gjerne løftere også byttet ut. Så det gjelder å se toppen av løfterne for å avgjøre hva som sitter der. Hvis ingen andre har noen opplysninger. Det er jo også grunnleggende å vite om det er T1 eller T4 motor f.eks. Så ved å legge ut flere opplysninger er det mulig å hjelpe deg før du går videre. Så her er det store muligheter for både feil og riktig justering.
|
|
|
40
|
Forum / Problemløseren / Sv: Svepco gearolje
|
på: august 17, 2021, 06:24:07 am
|
Det tar vi i kveld. Da får du samtidig sjekket nivået i kassa di. Greit å begynne med de enkle tingene. Mangel på olje er jo også ett alternativ.
|
|
|
41
|
Forum / Problemløseren / Sv: Svepco gearolje
|
på: august 16, 2021, 14:26:55 pm
|
Sjekka litt med en som kjører rallycross. Der raper kassa med " billig Olje" Han bruker omega sin til 1000 kr literen. Da går det bra. Men som sjafør på veien, antar jeg at du ikke røsker bilen over i andre gir. Derfor spørs det om synk. ringer har satt seg eller er slitt. Så da koster det noen kr å prøve, før eventuelt kassa må sjekkes. Kan jo være lurt å sjekke om clutch også gjør det det skal. Kun noen velmenende tips.
|
|
|
43
|
Forum / Problemløseren / Sv: LADING
|
på: mai 21, 2021, 09:23:49 am
|
Tusen takk for den. Problemet mitt er at den flate delen av baklokk treffer skive rundt B+ terminal. Så samme problem i linken. Men den er tynn og klaring ned mot den positive delen av dynamo er da syltynn. Så konklusjonen min er at jeg og sikkert flere har hatt griseflaks ved tidligere monteringer av denne. Fant en gamme MB toppdekselpakning som har en u fasong. Denne bygger ca. 4mm og lot seg plassere mellom dynamo og lokk. Føler at det kan være en løsning der. Lå til liming i natt og skal kontrolleres i kveld. 4 mm. klaring er jo ikke for mye, men langt bedre enn fullkontakt og brann. Deksler og lokk slanger etc, er ett sant virvar på disse bilene. Og 72 er ikke noe unntak der.
|
|
|
44
|
Forum / Problemløseren / Sv: LADING
|
på: mai 19, 2021, 07:56:16 am
|
Da har jeg litt å jobbe med. Får trolig dynamo tilbake idag . Har ett relè som får styrestrøm fra tenning, som igjen gir beskjeder til ecu og bensinpumpe relè. Takk for gode råd og tips. Bilen er nylig godkjent så det hadde vært artig å få kjørt litt også.
|
|
|
45
|
Forum / Problemløseren / Sv: LADING
|
på: mai 18, 2021, 09:24:06 am
|
Takk for svar, føler vel at teorien min er på stell. Var ikke klar over at noen dynamoer trengte ladelampa for å begynne ladning. Da tester jeg med bryter og stor huskelapp for å ikke glemme denne. Har frem til nå bare levert og hentet dynamoer fra rep, uten å ha fått en forklaring på hvilke dioder som har røket. Virker som om ladelampa får halv spenning (lyser svakt), i følge målinger har dynamo ladet. (14,4). Ikke hatt behov for lading av batteriet. Lampa lyser normalt før oppstart. Ved innmontering av overhalt dynamo virker alt en stund for plutselig å gi seg. Er det noen mulighet for å koble inn en lampe fra kabel til ladelampe. Koble til fra sikringsskap på samme punkt. For så å se om den noen ganger lyser etter avslått tenning. Kombo med bryter dynamo redder.
|
|
|
46
|
Forum / Problemløseren / Sv: Fordeler spørsmål 1303 73
|
på: april 29, 2021, 06:55:06 am
|
Høres ut som om det sliter med tilgang på mat. Falsk luft, Aks pumpe, Choke tett gasser / dyser. Blandingsskruen skrudd hardt inn og ødelagt. Flotør, Bensinpumpe, tett i tanken, slanger etc. etc.
|
|
|
48
|
Forum / Problemløseren / Sv: Fordeler spørsmål 1303 73
|
på: april 28, 2021, 07:47:55 am
|
Helt enig, men for å unngå videre problemer er det ett greit utgangspunkt at hakk, rotor og merket på reimhjul stemmer. Da slipper man for all fremtid å bomme med 180 grader, ved f.eks. ventiljustering pluggledning bytte etc. Alt går uten merker og ting kan godt stå 180 grader feil, men for en nybegynner er det greit at ting er på stell slik at en bok kan følges etterpå. Så var bare ett tips. variasjoner finnes det mange av. Men Empi fordeler kan man jo stille ? ved. Finner vel ikke 2 like heller. Det bør allikevel være mulig å få motor til å gå ok.
|
|
|
49
|
Forum / Problemløseren / Sv: Fordeler spørsmål 1303 73
|
på: april 27, 2021, 11:15:53 am
|
Hakket og rotor skal vel stemme ved ød. på syl. 1. Dvs 0 grader. Løsner du klemmen til fordeler litt får du rotert huset slik at det står riktig. Så kan du med tenningslampe justere til riktig tenningspunkt. Derfra bør stiftåpning, ventiler og gasser være riktig. Men går helt fint å begynne i denne enden. Lykke til.
|
|
|
50
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tilstandsvurdering
|
på: februar 03, 2021, 12:38:01 pm
|
Savner ett par ting. Hvorfor ble den åpnet? Og hva er tenkt bruk? Begynner du å fikse noe, følger gjerne resten etter, koster mer penger og tar lengre tid enn forventet. En godt brukt motor kan gå lenge uten store problemer. Så uten de helt store planene for motoren ville jeg, tatt en rask honing, nye ringer og slipt ventiler. Banka sammen og kost meg på tur. Eventuelt bare sette den sammen slik den er og kost meg på tur. Men jeg er veldig opptatt av at bilene skal brukes da.
|
|
|
51
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Vinterdekk
|
på: februar 01, 2021, 12:07:33 pm
|
Har vel fire liggende, de er egentlig lovet til Bjørn. Men så at han hadde kjøpt seg noen nye. Piggdekk brukt lite.
|
|
|
55
|
Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: Bilder fra cruisinger.
|
på: november 06, 2020, 10:02:16 am
|
15 mil testtur. Fortsatt litt å ta tak i men er nok på veien til neste år. Helt ny blinklysbryter svikter, Krypstrøm, Tikking på lavt turtall venstre side. Eller funker den som en drøm. Benka 80 hk. Så PKK neste år, kun 2 år for seint. Blir vel satt på vinterlagring i helgen, så gyver jeg på igjen til våren Er litt eksos og pynting rundt omkring, men den skal brukes..................
|
|
|
58
|
Bruktbørsen / Deler selges / Takgrind
|
på: juni 22, 2020, 13:41:30 pm
|
Takgrind til boble selges. Mangler som vanlig noe av festekroker / skruer gummi mellomlegg. Trespiler. 1000 kr.
Ligger på Tomter. Sendes ikke.
|
|
|
|