oktober 17, 2018, 14:37:09 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 32
1  Forum / Problemløseren / Sv: 3 hjul som sitter fast på: september 30, 2018, 19:07:31 pm
Det er heller ikke bare å starte på jobben med å ta av bremsetromlene.

Det kan være at bremsene dine har 'satt seg', dvs rustet fast. Da får du neppe av tromlene heller!

Bak på bremseplatene er det fire hull. De ytterste er inspeksjonshull for bremsebelegget. Bruk en skrutrekker som kile mellom trommel og belegget og slå den inn med en svær hammer, da presser du bremsene fri fra trommelen. Meget sannsynlig at du ødelegger belegget i kampens hete, skifte til nye bremsebelegg hører med til denne øvelsen.
2  Forum / Problemløseren / Sv: bremser piper på: september 20, 2018, 23:58:49 pm
Hadde samme feilen.

Prøv med shims og kobberpasta mellom stempelet og klossen.

Hvis dette ikke hjelper (det gjorde det ikke for meg) bytt kaliperne. Mekonomen hadde, har kanskje forrtsatt.
3  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvor har bilen til far tatt veien? på: september 05, 2018, 22:10:14 pm
Har du regnummeret? https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/Kontrollfrist 

Hvis den er vraket får du opp det på denne siden.
4  Forum / Problemløseren / Sv: 71VW boble cab - Akutte startproblemer, inkl v trillestart på: september 05, 2018, 22:03:57 pm
Hei,

Ja ta 'low hanging fruits' først. Her ville jeg begynt med stifter og tenningsjustering. Deretter fuel. Hvis du skrur av de fem skruene oppe på forgasseren og tar av lokket skal det være nesten helt fullt med bensin i kammeret. Hvis ikke, nesten tett bensinfilter eller bensinpumpen er kaputt. Videre: Mulig tette dyser.

Hvis dette ikke fikset det, kan du jo krysse deg av nedover denne listen:

Sitat
1. VENTILER: 0.15 mm på kald motor

2. TENNING:
   Stiftåpning 0.40 mm
   Tenningstidspunkt (stroboskoplampe, "V" hakket på reimhulet i flukt med senter av blokken)
   Tennplugger (åpning på pluggstiften, avhenger av type plugg)

3. FORGASSER :
   Fast Idle Adjuster (sku inn til den berører kammen, deretter ½ omdreining til)
   Bypass Screw (tomgangsskruen, 850-900 RPM)
   Volume Control Screw (sku ut til turtallet ikke øker mer, deretter inn til det så vidt synker. Tomgang til 850-900 RPM igjen)
   Choke (speldet så vidt lukket på kald motor ved normal lufttemperatur for årstiden)
   Flottørkammer (veskenivå 18-20 mm fra øvre kant)
   Akselerasjonspumpen (34PICT-3 = 1.3-1.6 ml pr pump)


FEIL PÅ KOMPONENTER:

1. FORGASSER:
   Skitt i forgasseren (rens)
   Tomgangssolenoiden (test og eventuelt bytt den. Kan være ustabil)
   Slitte pakninger i forgasseren (kjøp reparasjonssett og bytt pakningene)
   Blanding: Ikke for mager (se på pluggene. Skal være litt sot bare. Bytte til litt større hoveddyse?)
   Dyser: Er de riktige for denne forgassertypen?
   Falsk luft 1: Slark i spjeldene (overhaling, sett inn messingforinger)
   Falsk luft 2: Forgasseren er ikke festet, løse bolter, slitt pakning
   Falsk luft 3: Sjekk gummipakningene på inntaksmanifolden
   Falsk luft 4: Sjekk festingen av inntaksmanifold mot toppene
   Falsk luft 5: Vakuumslangen opp til luftfilteret (1302/1303)

2. BENSINTILFØRSEL:
   Bensinpumpen (membranen OK? Evt bytt pumpe)
   Bensin-gummislanger (servicepunkt, kinaslanger morkner)
   Separat bensinfilter under tanken (servicepunkt, bytt)
   Integrert bensinfilter (hvis VW orginalpumpe, rens silen)
   Skitt i tanken (rens)
   Tette bensinrør (blås rent)
   Gammel bensin fra i fjor, vann/kondens på tanken

3. TENNING:
   Plugger (nye plugger blir aldri feil)
   Kondensator (indikator: det bygger seg opp grader på stiftene. Bytt)
   Fordeler (slitt eller feil type i forhold til forgasseren?)
   Fordelerlokk/rotor (rens og puss kontaktpunktene, evt bytt)
   Vakuum-klokken (sug i slangen: OK? Sjekk vakuum-slangene)
   Pluggledninger (gamle, bytt til dyreste Bosch eller annet ikke-kinesisk merke)
   Coil (blir den glovarm? bytt)
   Tenningsrekkefølge: Går pluggledningene til riktig sylinder?

4. LUFTFILTER:
   Papir-typen (bytt filterinnsats hvis den er skitten)
   Oljebad-typen (bytt olje)
   1302/1303 Thermostatic Valve: Sjekk på kald/varm motor at den virker
   1302/1303 Vakuum-klaffen i innsuget til luftfilteret, virker den?

5. FORVARMING:
   Forvarmingsrør OK? (det venstre skal bli raskt varmt. Hvis ikke, rens ut koksen i rørene med vaier og drill)
   Luftslangen opp til forgasseren (er den hel og tett?)

6. KJØLESYSTEMET:
   Fungerer termostaten?
   Beveger speldene inne i "doghouse" seg lett?
   Er alt kjøleblekket riktig montert? Tetter gummipakningen i motorrommet godt?

7. EKSOSANLEGG:
   Er det tett? (hvis ikke påvirker det gangen på motoren, feil motstand)
   Eksosrørene (står de for langt inn, feil motstand)


Hvis alt dette her er i orden og den fremdeles ikke går ganske greit kan det være mer alvorlige saker, f eks ødelagte stempelringer=dårlig kompresjon, slitt oljepumpe, brente ventiler, slarkete motor, sprekte topper, osv, osv, osv.
5  Forum / Problemløseren / Sv: Horn som ikke tuter, blinklys som ikke henger på: august 30, 2018, 22:11:28 pm
Hei

Er ikke noe reser, men i forhold til tut, har du sjekket at du har god jording?

Jording er problemet, ganske sikkert. Originalhornene litt 'krevende', de trenger skikkelig spenning. Jeg målte 8V på selve hornet sist gang jeg hadde problemer, det er litt i underkant. Skyldes jordingen som går gjennom rattstammen på 1303, det er mange muligheter for svake punkter på den veien.

Har løst dette problemet på to måter opp igjennom:

Fix #1: Dra på Biltema og kjøp et horn som dette: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/signalhorn/signalhorn-12-v-2000020559. Lite imponerende lyd, men nok til en godkjent på EU-kontrollen.

Fix #2 (best): Sørge for at hornet alltid for nok strøm ved å koble det via et standard 4-punkts relé som har 30, 85, 86 og 87. 12V inn til 30, ut fra 87 frem til selve hornet, som jordes i festebraketten. Ledningen fra hornknappen skal til 86, og releet jordes fra 85. Da får hornet full spenning uavhenging av turtallet, selve reléet krever ikke mye spenning for å slå inn.
6  Forum / Problemløseren / Sv: Horn som ikke tuter, blinklys som ikke henger på: august 30, 2018, 21:15:26 pm
Hei

Er ikke noe reser, men i forhold til tut, har du sjekket at du har god jording?
7  Forum / Snikk-snakk / Sv: Prisliste 1961 på: august 18, 2018, 22:46:53 pm
Artig!

SSB har en kalkulator som beregner pengeverdi pr år, men den tar utgangspunkt i konsumprisindeksen, dvs prisen på matvarer, bolig, lys brensel, klær og skotøy, osv.

Det er ganske relevant, men kanskje er det mer riktig å se på hvor mye en bil kostet i forhold til gjennomsnittlig årsinntekt, dvs hvor stor del av inntekten til familien som gikk med til kjøpet. Grunnen er at biler alltid er belagt med alskens avgifter og prisen derfor ikke helt følger prisstigningen på vanlige varer.

Jeg regnet ut en gang at en VW 1302 som kostet 23.000 kr i 1972 tilsvarte 235.000 kroner etter dagens valuta. Relativt stiv pris når man tenker på hvor lite bil man fikk for pengene i forhold til i dag. Og bensinen kostet ca 18 kr literen...

Alt var ikke bedre før.

8  Forum / Snikk-snakk / Sv: Passer hergerfeste fra en 1967-mod på 1303? på: juni 22, 2018, 22:14:10 pm
Hei, takk for svar. Det jeg egentlig lurer på om et slikt et passer til en 1303. Ska ha sittet på en 67-modell.
9  Forum / Snikk-snakk / Passer hergerfeste fra en 1967-mod på 1303? på: juni 21, 2018, 23:44:13 pm
Noen som vet?
10  Forum / Problemløseren / Sv: Passer 1303s sylindere/topp i en 1300 motor? på: juni 07, 2018, 22:23:59 pm
Jeg bygget om er 1300AB-motor (1972) til 1600 CC. Da må man gjøre dette:

@ Nye 1600 cc sylindre/stempler
@ Nye 1600-topper
@ Bytte innsug/grenrør
@ 34-PICT 3 forgasser
@ 1302S/1303S gearkasse (strengt tatt ikke, kanskje, men disse kassene er giret bedre til motoren)

1300AB har 44 hk, 1600 har 50 hk. Men med nye topper med store ventiler og bedre dreiemoment ble det mekbart mere futt i bilen.

Har du en gammel 1300 6V er det kanskje ikke så mye å satse på...
11  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Ski stativ og bambus hattehylle til 72 mod boble øk på: juni 06, 2018, 20:18:25 pm
Har 'bambushylle' til salgs, original VW til 1302: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,72773.0.html
12  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 'NOS' original VW nettinghylle til 1302 (tilsv) på: juni 06, 2018, 20:16:29 pm
Flere bilder...

[attachment=1]

[attachment=2]
13  Bruktbørsen / Deler selges / 'NOS' original VW nettinghylle til 1302 (tilsv) på: juni 06, 2018, 20:13:51 pm
Denne satt i en 1302 1972-modell. 'Bambushyllen' er original VW og fulgte med bilen, som da hadde gått bare ca 40 000. Hyllen har ikke vært brukt av meg, jeg satt inn midtkonsoll i stedet.

Alle braketter og innfestinger følger med.

600 kr.

14  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Liste over standard felger / innpress / dekk på: mai 25, 2018, 13:28:05 pm
Jeg mener det er slik:

Så lenge mønsterbanen på dekket er innenfor det ytterste punktet på skjermen er du OK.
15  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: mai 01, 2018, 20:56:08 pm
Ikke akkurat boble men luftkjølt historie. Spottet denne på Finse i helgen.

Snow Trac var en beltebil bygget i Sverige og i flere andre land, med VW motor og gearkasse.

Les mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Snow_Trac

16  Forum / Problemløseren / Sv: Speedometer på: april 26, 2018, 22:32:48 pm
Her er en link med masse info om speedometere: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=179776&postdays=0&postorder=asc&start=0

Har plukket ned et par stykker, det er lett å ødelegge dem.
17  Forum / Problemløseren / Sv: Speedometer på: april 26, 2018, 22:26:03 pm
Pensjonisten, du har en 1303, ikke sant?

Speedometerhuset er bare trykket inn i dash'en og holdes på plass med en gummipakning. Ingen skruer eller liknende. Trikset er å få hånden inn på baksiden og dytte det ut, du må kanskje demontere den horisontale plastlisten som løper på tvers av dashen under speedometeret. Trangt. Skru av speedowiren før du begynner. Ledningene kan tas av når speedometeret er tatt ut (merk dem godt eller ta mange bilder).

Anbefaler ikke å prøve å vippe speedometeret ut med skrutrekker eller noe, det er veldig lett å skade dashen.
18  Forum / Problemløseren / Sv: Henger ved akselerasjon på: april 15, 2018, 21:02:10 pm
Hjalp ikke å bytte fordeler....

Prøvde du en annen SVDA-fordeler eller prøvde du med den 009'en du snakket om?

Å bytte komponent for komponent er en fin metode for å eliminere feilkilder. Men det er ikke sikkert du får svarene du trenger ved å sette inn en ukurant komponent. 009-fordelerne sammen med 34 PICT-3 gir jo nettopp de problemene du har ('flat spot' ved gasspådrag).


Du kan gjøre denne funksjonstesten med den originale vacuumfordeleren:

Ta av lokket, koble til vakuumslange og sug inn karftig med munnen. Du skal kunne se at armen som er festet i vakuumklokken trekker i platen som stiften er festet på. Hvis ingenting beveger deg når du suger er vakuumklokken kaputt.
19  Forum / Problemløseren / Sv: Henger ved akselerasjon på: april 12, 2018, 23:28:39 pm
Har en 009 til overs ..Kan jo prøve den 😉 holder med å blende vakum på forgasser da?

Tull  Glad.

009 og Solex 34-PICT 3 er en dårlig kombinasjon, den forgasseren skal ha vakuum-fordeler, det er den designet for. Kjent problem med 'flat spots' når du gir gass hvis du bruker 009.

- Ventiljustering (før noe annet)
- Tenningsjustering
- Bytt ut vakuumklokken på fordeleren (fås kjøpt løst)
- Sjekk falsk luft (vakuumslangen til luftfilteret glemmes gjerne)
- Bensinpumpen (får den nok fuel?)
20  Forum / Problemløseren / Sv: Feil på blinklysbryter. VW S1300 1973 på: april 05, 2018, 23:40:56 pm
Hei. Blinklysbryteren har disse ledningene:

- Svart/hvit/grønn ledning: 12V inn
- Grønn/svart: Høyre blink (ut)
- Hvit/svart: Venstre blink (ut)

I og med at den høyre virker har du strøm på bryteren, og det er rimelig sikkert at du har en mekanisk feil inni den - gitt at du måler på selve bryteren og ikke på andre steder lenger "ute" i systemet. Blinklyssystemet er koblet til både blinklysreleet og nødblink-bryteren, så det er noen andre mulige feilkilder også.

Det er en sleidekontakt inni bryteren, mulig du klarer å finne feilen og reparere den?

(Fikk ikke linkene dine til å virke)
21  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Montering av frontrute 1303 på: januar 24, 2018, 22:50:14 pm
Min erfaring: Helst ikke bruk såpe (grønnsåpe, zalo, etc.), det blir for sleipt.

Bruk vindusvask (ajax, jif) - den blå på sprutflaske. Perfekt konsistens. Spray inni gummilisten og langs rammen. I stedet for tråd kan du bruke en litt kraftig elektrisk ledning. Spiller ingen rolle om du begynner oppe eller nede syns jeg. La ledningen/tråden overlappe ca 10 cm.

Best å være to, ja. Hvis ikke må du rigge opp et arrangement med jekkestropper for å holde/presse på ruten når du drar ledningen.

NB! Gummien må være god og varm slik at den er myk. Kanskje et problem på denne tiden av året. Gummilisten kan evt legges oppi en pappeske og varmes forsiktig med en hårføner.

Rekkefølge: 1) Gummi 2) Pyntelist 3) Monteres på glasset 4) Hele greien monteres på bilen (vanskelig å få på pyntelisten etterpå).
22  Forum / Snikk-snakk / Sv: ca verdi boble cabriolet 1976 på: januar 12, 2018, 02:28:15 am

Jeg kjøpte min 1303 cab 1976 for ca 100 000 for ti-tolv år siden, men det skulle vise seg at det var masse rust på den. Det skulle også bare koste noen tusen å bytte kanaler, men det ble MYE dyrere siden bilen hadde rust med full spredning til indre organer. Det er ikke helt ukomplisert å bytte kanaler på en cab. Når man begynner å kutte finner man som regel mer og mer og mer og mer rust.

Enig med Squareback i at det ikke er lønnsomt å pusse opp gamle biler, man får neppe pengene igjen.

Men sett det i perspektiv: Verditapet på en vanlig moderne bruksbil på et par år er hinsides mye mer enn det koster å ta en oppussingsjobb på en boble, så blås i det. Denne cab'en skal dere ha i mange år, det er en hobby, utrolig morsom bil å putre rundt i, dessuten en familiebil med affeksjonsverdi høres det ut som. Ville ikke vært i tvil, overta bilen!

Anyways. Spørsmålet var hva en strøken 1976 er verd, og jeg tror 120 000 - 150 000 er riktig, men her er det mange usikkerhetsmomenter. US-modeller er litt lavere priset enn europeiske utgaver, spesielt for kjøpere som kan en del om bobler.

Det herlige med boblene er at de ikke synker i verdi, så økonomien er ikke helt håpløs selv om man bruker litt mer enn man hadde tenkt på restaureringsjobben.
23  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 11, 2018, 14:45:48 pm
Forskjellige versjoner...







(Legg for øvrig merke til fordelerne på disse bildene).
24  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 11, 2018, 00:50:39 am
Det er to mekanismer som skal forhindre ising:

1. Forvarmet luft til luftfilteret: Det var ulike luftfilter og løsninger opp i gjennom, men alle henter varmluft fra den nedre "varme halvdelen" av motoren på et eller annet vis. Hvis dette ikke funker påvirker det blandingsforholdet og det oppstår lettere ising i forgasseren, særlig før motoren er blitt skikkelig varm

2. Forvarmingsrør fra eksosanlegget til innsuget: Disse skal sørge for at innsuget (rørene mellom forgasseren og sylinderen) varmes opp så raskt som mulig. Boblemotorene har lange innsug og det er lett for at bensindampen kondenserer på veien til sylinderne. De aller siste modellene fikk doble forvarmingsrør, det indikerer hvor viktig dette er. Test om forvarmingsrøret (særlig det venstre) blir fort varmt. Hvis ikke er det tett. Bruk drill og vairerstump for å få løs koksen som har bygget seg opp inni røret.

Begge tingene må være i orden for at motoren skal gå perfekt. Faktisk må alt være i orden om den skal gå som den skal på tomgang  Tvilende.
25  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 10, 2018, 23:55:03 pm
Viktig å få hevet vakuumslangen opp slik at bensin ikke renner nedi fordeleren, men det kan jo løses på forskjellig vis. Originalrøret er nok beste løsning.

[attachment=1]

Det sagt, jeg tror ikke det er dette som er hovedgrunnen til at bilen din fusker.
26  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 05, 2018, 22:44:02 pm
Ang justering av forgasser mener jeg at miksetur skruen (den lille) skal skrues inn ikke ut.

Ja, motsatt av 34 PICT-3.


27  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 04, 2018, 22:10:04 pm
OK!

Justering: http://www.vw-resource.com/28carb.html#idle.

Fordeler: Din ser ut som den hører til en 1600-motor(?). Feil fordeler kan gi trøbbel. Bare lurte.
28  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 04, 2018, 20:56:47 pm
1. Hva slags forgasser har du (SOLEX Hæ)?
2. Hva er nummeret på fordeleren? (det står på venstre nederst på flensen)
29  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 04, 2018, 00:56:30 am
Tomgangsproblemer:

Boblemotorer tåler ganske mye feilstilt tenning før de begynner å fuske skikkelig, det er som regel forgasseren som er synderen. Hvis du må skru tomgangsskruen fullt ut eller helt inn er det noe som er skikkelig feil, da er forgasseren er justert utenfor "balanse".

Justering skjer på varm motor for sene modeller (xx-PICT 3). Skru både Bypass Screw og Volume Control Screw helt inn, deretter 2,5 omdreininger ut og så ta det derfra. Justere Bypass Screw ut eller inn til du har 850-900 RPM, deretter ut med Volume Control Screw til turtallet ikke stiger mer, så litt tilbake til turtaller går så vidt ned igjen. Justere tomgangen til 850-900 RPM igjen. Gjenta om nødvendig til det blir riktig.

Hvis det fremdeles ikke er bra er det mest sannsynlig falsk luft. VW-motorene er "magre" i utgangspunktet og er sensitive for ytterligere luft i blandingen, det merkes spesielt på halvvarm motor. Syndere er vakuumslanger, slitte spjeldakslinger, morkne gummipakninger på innsuget, kaputt mekanisme i luftfilteret, ugrei choke, lekkasje i eksosanlegg, feilstilt choke-skrue, ting som ikke er skrudd til, osv, osv. Ellers er jo rusk i forgasseren en mulig kilde (renses). En annen luring er delvis kaputt bensinpumpe, men det merkes mest ved pådrag.

Det kan hjelpe å forstå hvordan forgasseren virker mht tomgangskretsen:



Ellers nevner du "klakking", vet ikke hva det er (videoen fikk jeg ikke opp). At ladelampen lyser hvis turtallet er veldig lavt er ikke unormalt (du har likestrømsdynamo?), men hvis den lyser når motoren går normalt har du en feil et sted.

Lykke til!
30  Forum / Problemløseren / Sv: Materiale til dørpaneler på: desember 17, 2017, 22:41:40 pm
Jeg har brukt disse platene, de er supre! Riktig tykkelse og ikke minst tåler de fukt. De er også stivere enn både VW originalen og repro-panelene fra TMI.

Jeg fjernet forsiktig trekket på de gamle platene og skar ut nye paneler med originalen som mal.
Sider: [1] 2 3 ... 32
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!