april 21, 2018, 12:30:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 31
1  Forum / Problemløseren / Sv: Henger ved akselerasjon på: april 15, 2018, 20:02:10 pm
Hjalp ikke å bytte fordeler....

Prøvde du en annen SVDA-fordeler eller prøvde du med den 009'en du snakket om?

Å bytte komponent for komponent er en fin metode for å eliminere feilkilder. Men det er ikke sikkert du får svarene du trenger ved å sette inn en ukurant komponent. 009-fordelerne sammen med 34 PICT-3 gir jo nettopp de problemene du har ('flat spot' ved gasspådrag).


Du kan gjøre denne funksjonstesten med den originale vacuumfordeleren:

Ta av lokket, koble til vakuumslange og sug inn karftig med munnen. Du skal kunne se at armen som er festet i vakuumklokken trekker i platen som stiften er festet på. Hvis ingenting beveger deg når du suger er vakuumklokken kaputt.
2  Forum / Problemløseren / Sv: Henger ved akselerasjon på: april 12, 2018, 22:28:39 pm
Har en 009 til overs ..Kan jo prøve den 😉 holder med å blende vakum på forgasser da?

Tull  Glad.

009 og Solex 34-PICT 3 er en dårlig kombinasjon, den forgasseren skal ha vakuum-fordeler, det er den designet for. Kjent problem med 'flat spots' når du gir gass hvis du bruker 009.

- Ventiljustering (før noe annet)
- Tenningsjustering
- Bytt ut vakuumklokken på fordeleren (fås kjøpt løst)
- Sjekk falsk luft (vakuumslangen til luftfilteret glemmes gjerne)
- Bensinpumpen (får den nok fuel?)
3  Forum / Problemløseren / Sv: Feil på blinklysbryter. VW S1300 1973 på: april 05, 2018, 22:40:56 pm
Hei. Blinklysbryteren har disse ledningene:

- Svart/hvit/grønn ledning: 12V inn
- Grønn/svart: Høyre blink (ut)
- Hvit/svart: Venstre blink (ut)

I og med at den høyre virker har du strøm på bryteren, og det er rimelig sikkert at du har en mekanisk feil inni den - gitt at du måler på selve bryteren og ikke på andre steder lenger "ute" i systemet. Blinklyssystemet er koblet til både blinklysreleet og nødblink-bryteren, så det er noen andre mulige feilkilder også.

Det er en sleidekontakt inni bryteren, mulig du klarer å finne feilen og reparere den?

(Fikk ikke linkene dine til å virke)
4  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Montering av frontrute 1303 på: januar 24, 2018, 21:50:14 pm
Min erfaring: Helst ikke bruk såpe (grønnsåpe, zalo, etc.), det blir for sleipt.

Bruk vindusvask (ajax, jif) - den blå på sprutflaske. Perfekt konsistens. Spray inni gummilisten og langs rammen. I stedet for tråd kan du bruke en litt kraftig elektrisk ledning. Spiller ingen rolle om du begynner oppe eller nede syns jeg. La ledningen/tråden overlappe ca 10 cm.

Best å være to, ja. Hvis ikke må du rigge opp et arrangement med jekkestropper for å holde/presse på ruten når du drar ledningen.

NB! Gummien må være god og varm slik at den er myk. Kanskje et problem på denne tiden av året. Gummilisten kan evt legges oppi en pappeske og varmes forsiktig med en hårføner.

Rekkefølge: 1) Gummi 2) Pyntelist 3) Monteres på glasset 4) Hele greien monteres på bilen (vanskelig å få på pyntelisten etterpå).
5  Forum / Snikk-snakk / Sv: ca verdi boble cabriolet 1976 på: januar 12, 2018, 01:28:15 am

Jeg kjøpte min 1303 cab 1976 for ca 100 000 for ti-tolv år siden, men det skulle vise seg at det var masse rust på den. Det skulle også bare koste noen tusen å bytte kanaler, men det ble MYE dyrere siden bilen hadde rust med full spredning til indre organer. Det er ikke helt ukomplisert å bytte kanaler på en cab. Når man begynner å kutte finner man som regel mer og mer og mer og mer rust.

Enig med Squareback i at det ikke er lønnsomt å pusse opp gamle biler, man får neppe pengene igjen.

Men sett det i perspektiv: Verditapet på en vanlig moderne bruksbil på et par år er hinsides mye mer enn det koster å ta en oppussingsjobb på en boble, så blås i det. Denne cab'en skal dere ha i mange år, det er en hobby, utrolig morsom bil å putre rundt i, dessuten en familiebil med affeksjonsverdi høres det ut som. Ville ikke vært i tvil, overta bilen!

Anyways. Spørsmålet var hva en strøken 1976 er verd, og jeg tror 120 000 - 150 000 er riktig, men her er det mange usikkerhetsmomenter. US-modeller er litt lavere priset enn europeiske utgaver, spesielt for kjøpere som kan en del om bobler.

Det herlige med boblene er at de ikke synker i verdi, så økonomien er ikke helt håpløs selv om man bruker litt mer enn man hadde tenkt på restaureringsjobben.
6  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 11, 2018, 13:45:48 pm
Forskjellige versjoner...







(Legg for øvrig merke til fordelerne på disse bildene).
7  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 10, 2018, 23:50:39 pm
Det er to mekanismer som skal forhindre ising:

1. Forvarmet luft til luftfilteret: Det var ulike luftfilter og løsninger opp i gjennom, men alle henter varmluft fra den nedre "varme halvdelen" av motoren på et eller annet vis. Hvis dette ikke funker påvirker det blandingsforholdet og det oppstår lettere ising i forgasseren, særlig før motoren er blitt skikkelig varm

2. Forvarmingsrør fra eksosanlegget til innsuget: Disse skal sørge for at innsuget (rørene mellom forgasseren og sylinderen) varmes opp så raskt som mulig. Boblemotorene har lange innsug og det er lett for at bensindampen kondenserer på veien til sylinderne. De aller siste modellene fikk doble forvarmingsrør, det indikerer hvor viktig dette er. Test om forvarmingsrøret (særlig det venstre) blir fort varmt. Hvis ikke er det tett. Bruk drill og vairerstump for å få løs koksen som har bygget seg opp inni røret.

Begge tingene må være i orden for at motoren skal gå perfekt. Faktisk må alt være i orden om den skal gå som den skal på tomgang  Tvilende.
8  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 10, 2018, 22:55:03 pm
Viktig å få hevet vakuumslangen opp slik at bensin ikke renner nedi fordeleren, men det kan jo løses på forskjellig vis. Originalrøret er nok beste løsning.

[attachment=1]

Det sagt, jeg tror ikke det er dette som er hovedgrunnen til at bilen din fusker.
9  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 05, 2018, 21:44:02 pm
Ang justering av forgasser mener jeg at miksetur skruen (den lille) skal skrues inn ikke ut.

Ja, motsatt av 34 PICT-3.


10  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 04, 2018, 21:10:04 pm
OK!

Justering: http://www.vw-resource.com/28carb.html#idle.

Fordeler: Din ser ut som den hører til en 1600-motor(?). Feil fordeler kan gi trøbbel. Bare lurte.
11  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 04, 2018, 19:56:47 pm
1. Hva slags forgasser har du (SOLEX Hæ)?
2. Hva er nummeret på fordeleren? (det står på venstre nederst på flensen)
12  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 03, 2018, 23:56:30 pm
Tomgangsproblemer:

Boblemotorer tåler ganske mye feilstilt tenning før de begynner å fuske skikkelig, det er som regel forgasseren som er synderen. Hvis du må skru tomgangsskruen fullt ut eller helt inn er det noe som er skikkelig feil, da er forgasseren er justert utenfor "balanse".

Justering skjer på varm motor for sene modeller (xx-PICT 3). Skru både Bypass Screw og Volume Control Screw helt inn, deretter 2,5 omdreininger ut og så ta det derfra. Justere Bypass Screw ut eller inn til du har 850-900 RPM, deretter ut med Volume Control Screw til turtallet ikke stiger mer, så litt tilbake til turtaller går så vidt ned igjen. Justere tomgangen til 850-900 RPM igjen. Gjenta om nødvendig til det blir riktig.

Hvis det fremdeles ikke er bra er det mest sannsynlig falsk luft. VW-motorene er "magre" i utgangspunktet og er sensitive for ytterligere luft i blandingen, det merkes spesielt på halvvarm motor. Syndere er vakuumslanger, slitte spjeldakslinger, morkne gummipakninger på innsuget, kaputt mekanisme i luftfilteret, ugrei choke, lekkasje i eksosanlegg, feilstilt choke-skrue, ting som ikke er skrudd til, osv, osv. Ellers er jo rusk i forgasseren en mulig kilde (renses). En annen luring er delvis kaputt bensinpumpe, men det merkes mest ved pådrag.

Det kan hjelpe å forstå hvordan forgasseren virker mht tomgangskretsen:



Ellers nevner du "klakking", vet ikke hva det er (videoen fikk jeg ikke opp). At ladelampen lyser hvis turtallet er veldig lavt er ikke unormalt (du har likestrømsdynamo?), men hvis den lyser når motoren går normalt har du en feil et sted.

Lykke til!
13  Forum / Problemløseren / Sv: Materiale til dørpaneler på: desember 17, 2017, 21:41:40 pm
Jeg har brukt disse platene, de er supre! Riktig tykkelse og ikke minst tåler de fukt. De er også stivere enn både VW originalen og repro-panelene fra TMI.

Jeg fjernet forsiktig trekket på de gamle platene og skar ut nye paneler med originalen som mal.
14  Forum / Snikk-snakk / Sv: 10 år - faktisk... på: desember 04, 2017, 23:47:18 pm
STOR takk til dere som bruker fritid og penger på å holde forumet vårt oppe!
15  Bruktbørsen / Deler selges / Momo 'Monte Carlo' sportsratt m/boss (SOLGT) på: november 15, 2017, 22:28:39 pm
God stand, lær, boss'et passer til VW Boble opp til 1974.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=108676206

[attachment=1]
16  Bruktbørsen / Deler selges / 4 vinterdekk til Boble (solgt) på: november 15, 2017, 21:52:22 pm
Dim: 185x65. 4x130 Lemmertz 4.5'' felger, pulverlakkerte.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=108673366

[attachment=1]

17  Forum / Problemløseren / Sv: Fusker!! på: oktober 19, 2017, 21:37:41 pm
Da takker jeg for all interesse og sender cab'en på vinterferie. Tvilende

Hei Pensjonisten. Det mangler ikke på interresse, men det er bare det at min uvitenhet om Fuel Injection er uten huller...

Prøvd forumet på www.thesamba.com? Der er det mange utrolig hjelpsomme og flinke mennesker!

JFP
18  Forum / Problemløseren / Sv: Ødelagt speedometernål på: august 23, 2017, 20:25:54 pm
Dette kan man egentlig fikse lett selv, det er ikke spesielt trøblete.

Glasset fjernes ved å bøye ut ringen som er presset rundt kanten, det er myk aluminium.





NB! Nålen er bare presset på akslingen. Før du tar den av, løft nålen av pinnen slik at fjæren slipper den helt ned. Merk hvor den gamle nålen sto.





Bildene er fra denne tråden: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=179776&highlight=


Lykke til!
19  Bruktbørsen / Biler selges / VW 1302, 1972-modell (SOLGT) på: august 21, 2017, 22:58:08 pm
Da går denne for salg - meget bra bil:

[attachment=1]
20  Forum / Problemløseren / Sv: Bryter til viskermotor på: august 08, 2017, 22:54:04 pm
En annen workaround: Legg opp elektrisk spyler. Koble en liten uorginal spylermotor til slangen (motoren plasseres løst under tanken) og legg opp en trykknappbryter i dash'en. Det originale trykkluftsystemet er sjarmerende teknologi, men egentlig helt håpløse greier.

Da kan du jo beholde den originale bryteren din.
21  Forum / Problemløseren / Sv: Bryter til viskermotor på: august 08, 2017, 22:46:32 pm
Jeg har en 1300 1966 6V. Pirken på EU kontrollen ville ha vidusspyler til å virke. Det har den aldri gjort i mitt 20 årige eie.  Ny innkjøpt fra Hot Shop, da den gamle var sprukket i pumpedelen. Den gamle har fire koplingspunkter 31b, 54d dobbel og 54. På 31b brun ledning, 54d sort/blå og 54 strøm inn, sort og sort ut til motor.
Den nye har 6 koplingspunkter:  31 står mellom 2 tapper, 31h, 53a, 53b og 30.  Jeg ba om hjelp fra leverandør, men de var ikke bileleltrikere! Jeg skal ha pusserne til å gå med en fart og parkere nede på ruta.  Er det noen der ute som kan fortelle meg hvilke koplingspunkter jeg skal bruke på de 4 ledningen jeg har til rådighet?

Drister meg til å foreslå å lese koblingsskjema?

66 modell: https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_66.jpg. E er bryteren, W er viskermotoren.

67 modell: https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_67_USA.jpg. Her ser du kontaktpunktene som du har i din nye bryter.

Selvparkeringen er mekanisk/elektrisk. Et 'slepekontakthjul' inne i viskermotoren sørger for at den fortsetter å gå når viskerbryteren er slått av. Viskermotoren må jo ha strøm hele veien ned, derfor står det konstant strøm på bryteren når tenningen er på, og derav noen flere koblingspunkter. Hvilke nummer på ledningene som gjør hva vet jeg ikke. Jeg ville bare prøvd meg frem rolig og forsiktig med forskjellige kombinasjoner, bruk prøvelampe og se hva som skjer i når du betjener bryteren. Kanskje du får den til å gå selv om den nye bryteren er feil type.

Hvis du vil ha to hastigheter og selvparkering må du skifte til ny 'moderne' viskermotor. Anbefales. Du får sikkert tak i en her på forumet.
22  Forum / Problemløseren / Sv: 1300 som kveles på: august 08, 2017, 21:56:04 pm
Ikke lett å stille presis diagnose på nett, men jeg ville ha begynt med forgasseren.

Akselerasjonspumpen: Hvis den er kaputt vil du kunne sakte øke opp til fullt turtall, men tråkker du hardt på gassen får den for lite bensin og motoren kveles. Sjekk: Ta av luftfilteret og kikk nedi. Det skal komme frisk sprut av bensin fra 'kranen' nedi der når du bånner gassarmen på forgasseren.

Bensinpumpen: Hvis den er delvis defekt, f eks et lite hull i membranen i pumpen, får motoren for lite bensin ved gasspådrag. Sjekk: Kjør motoren normalt, stopp den, og skru av det øvre lokket på forgasseren. Er det rikelig med bensin i flottørkammeret (veskenivå ca 2 cm fra den kanten)?

Tette dyser? Rens og overhaling av forgasseren blir aldri feil...

Uorginal fordeler sier du, det kan også være en synder, men neppe slik at motoren kveles.  'Moderne' forgassere skal ha vakuum-fordeler, så jeg ville fått orden på den saken der.


Til info: Justeringsskruene på forgasseren (Bypass Screw of Volume Control Screw) har bare med tomgangen å gjøre, så det er neppe feilen her.

23  Min klubb / Veteran Schwimmwagen Norden / Sv: La oss legge ut krigsfotos av VW Kübelwagens. på: juni 25, 2017, 00:00:53 am
Fra Digitalt museum. Tekst: "Et erobret tysk militært kjøretøy (Kübelwagen, VW) brukes av personell fra 132 (N) Wing."

132 Wing besto bl a av de norske Spitfire-skvadronene 331 og 332, som deltok under invasjonen på kontinentet 1944-45. Bildet er trolig tatt i Frankrike eller Belgia.

24  Min klubb / Veteran Schwimmwagen Norden / Sv: La oss legge ut krigsfotos av VW Kübelwagens. på: juni 24, 2017, 23:50:57 pm
Fra Digitalt Museum (https://digitaltmuseum.no/011012926996/tyske-soldater-og-kjoretoyer-utenfor-orkla-hotell-naermest-til-venstre?aq=owner%3A%22NF%22&i=2).

Bildetekst: "Tyske soldater og kjøretøyer utenfor Orkla Hotell. Nærmest til venstre en Volkswagen Kübelvagen.
Laboratoriet med Orkla Hotel bak. Tysk militærkjøretøy foran laboratoriet. Bildet er antagelig tatt rundt krigens slutt i 1945."


25  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Takstativ til Boble selges på: juni 10, 2017, 23:27:15 pm
Bump.
26  Bruktbørsen / Deler selges / Takstativ til Boble selges på: juni 01, 2017, 21:50:18 pm
Veldig bra stand, ikke noe rust og svært lite brukt. Bare å sette rett på bilen. Produsent "Ø-grind".

Kr 1000,-. Må hentes i Bærum.

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=97615961&fks=97615961
27  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Original VW verkstedshåndbok - Type 1, 1200, 1965 modell [*Solgt*] på: mai 31, 2017, 22:29:45 pm
Solgt
28  Bruktbørsen / Deler selges / Original VW verkstedshåndbok - Type 1, 1200, 1965 modell [*Solgt*] på: mai 30, 2017, 22:12:43 pm
Selger en original verkstedshånsbok for VW 1200 fra 1965. Denne kommer opprinnelig fra VW-verkstedet i Fredrikstad, utgaven er på dansk. Rikt illustrert med bilder. Boken er komplett og hel, men bærer preg av å være brukt av mekanikere opp gjennom tidene.

Kr 500.

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]
29  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Ledningsdeksel til 1960 mod på: mai 30, 2017, 21:45:08 pm
Jeg har et sånt - se PM.
30  Forum / 1302/1303 / Sv: Hvilken bredde skal kromlisten på stigtrinnene ha (1302) på: mai 19, 2017, 21:29:18 pm
1302 har 17 mm den også, i hvertfall min... Glad. De tynne listene kom senere. Men det kunne kanskje variere litt?

https://www.thesamba.com/vw/archives/lit/72beetle/17.jpg
Sider: [1] 2 3 ... 31
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!