februar 21, 2020, 01:49:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 32
1  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: januar 13, 2020, 15:32:06 pm
.
2  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976 på: januar 12, 2020, 18:21:42 pm
Meeget vakkert!!

En liten issue med sportsratt i 1303 er at rattene oftest er mindre i diameter og dermed skjuler øvre del av speedometeret (hvis man har normal sittehøyde). Mulig det blir litt anderledes setehøyde når du får på Porsche-setene?

Men kjapt gjort å sette på igjen originalrattet, så det er vel bare å vise bilen og se hva de sier?
3  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: oktober 12, 2019, 23:28:35 pm
Strøken på Ring 3 i Oslo dag.

[attachment=1]
4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976 på: september 26, 2019, 19:21:33 pm
Så bruker litt tid på å se på rødfarget og også nytt teppesett!
Vet ikke orginalfargen, men synes Mars rot (L31B) ser ut til å være tidsriktig og muligens ikke langt unna!

Min 76 cab ble levert i 'L30C Malaga rot'. En litt mørkere/dypere rødfarge - liker den godt! Men smak og behag, selvfølgelig.

5  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd) på: september 12, 2019, 22:45:27 pm
Thermostatic Valve:

Termostatventilen er fiffig laget. Den har to ventiler, en kuleventil og en stempelventil, og to bimetalliske fjærer som styrer disse. Det er viktig at slangene er koblet riktig, her er vakuumflyten:




Det interessante er at Thermostatic Valve faktisk ikke stenger eller åpner for vakuum, den slippen inn luft for å regulere undertrykket.

I kald luft er den øverste bi-metalliske fjæren rett. Den presser da kulen opp i ventilhuset slik at den tetter. Når den blir varm, ved ca 21-27 grader Celsius, bøyes fjæren nedover slik at kulen frigjøres. Vakuumtrykket bløs av, som igjen fører til at klaffen i luftfilteråpningen faller ned.





Det er en ventil til, en stempelventil i messingrøret. Det er en returventil, når stempelet er i nedre stilling stenger den hvis det er undertrykk i messingrøret, dvs i slangen som er i forbindelse med klaffen i luftfilteret. Men dette gjelder bare i kaldt vær. Når enheten blir varm løfter den nederste bi-metalliske fjæren stempelet opp og den åpner og klarer dermed ikke lenger å holde på undertrykket.



Hva er greien med dette? Jo, hvis den ikke hadde vært der hadde klaffen ‘hengt’ på vakuumtrykket, som følger omdreiningene på motoren - på tomgang er det nesten ikke vakuum. Da ville forgasseren ha trukket kald luft på tomgang, ikke bra.



Test og justering:

For at forgasseren skal fungere optimalt på tomgang og på kald motor må Termostatic Valve fungere 100%. Det er mye oljesprut og skitt inni luftfilterhuset og ventilen har vært der i 40-50 år. Anbefaler en liten runde med test og justering:

1. Demontere Thermostatic Valve fra luftfilteret

2. Stempelventilen: Kjøl enheten ned til godt under 20 grader (i kjøleskapet, lenge). Sug i messingrøret slik at stempelventilen lukker. Den skal holde på vakuumet. Hvis den lekker, bruk WD40 eller 5.56 eller noe annet og rens røret.

3. Kuleventilen: Enheten skal fortsatt være kald. Sug i tuten oppå enheten. Er det tett? Det skal det være. Hvis ikke er det skitt nedi der og da må det renses. Skru ut ventilen og kulen og bruke en Q-tips eller liknende til å få ut skitt. Egentlig, gjør det uansett, det er garantert skittent der.

4. Justering: Nå må ventilen bli varmet opp til mellom 21 og 27 grader, dvs god romtemperatur. La den ligge i flere timer så du er sikker på at begge fjærene er varmet opp. Skru inn kuleventilen igjen til den tetter så vidt. Blås og sug. Prøv frem og tilbake med 1/4 og 1/8  omdreininger til du finner punktet. Da er den justert.

5. Test: Varm opp enheten til godt over romtemperatur (bruk hårføner, lenge). Nå skal begge ventilene være åpne når du suger, både stempelventilen og kuleventilen. Deretter monterer du den i bilen og starter den på kald motor på en kald dag. Spjeldet inne i luftfilteret skal nå åpne seg. Det er litt vanskelig å sjekke, men hvis du har papirfilter er du heldig, det en liten indikator på plastakslingen som forteller deg hvordan spjeldet står. Kjør en god tur så motoren blir varm og sjekk igjen at klaffen er kommet i nedre stilling.

6  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd) på: september 12, 2019, 22:37:45 pm
Vakuumregulering av forvarmet luft (fra 1972):

Den mekaniske reguleringen fungerte ikke spesielt godt, og fra 1972 kommer en smart dings som løser problemet. Spjeldet inne i luftfilteret styres med vakuum som hentes nede fra innsuget eller fra selve forgasseren. En liten termostatventil regulerer når speldet lukker og åpner.

Fungerer slik:

Når temperaturen inne i luftfilteret er kald er ventilen åpen. Vakuum slipper da helt frem til klaffen, som suges opp til øvre stilling. Dermed kommer forvarmet luft til i forgasseren:





Når temperaturen inne i luftfilteret blir varm, åpnes en kuleventil i Thermostatic Valve. Det gjør at klaffen i innsuget mister vakuum og faller tilbake til nedre stilling. Da stenges varmluften av og motoren trekker kald luft fra utsiden:


7  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd) på: september 12, 2019, 22:36:11 pm
Luftfilteret - temperaturregulering

Forgasseren kan justeres etter alle kunstens regler, men hvis forvarmingen ikke fungerer sliter du med å få den til å gå pent på tomgang.

Luftfilterne på de seneste boblene har temperaturregulering. I kaldt vær suges varm luft opp fra sylinderne til luftfilteret. Når motoren har blitt varm, eller på varme dager, stenges varmluften av og forgasseren trekker kald luft direkte.


Mekanisk regulering av forvarmet luft (opp til 1971):

Frem til 71 er luftfilteret koblet mekanisk med en wire til spjeldene nede i viftehuset. Disse står igjen i forbindelse med termometeret på undersiden av motoren. Etter hvert som temperaturen i motoren stiger blir varmluften stengt av.




I en periode var det også en mekanisk termostat som regulerte spjeldet i luftfilterinntaket:



8  Forum / Problemløseren / Sv: Speedometeret på: september 02, 2019, 22:24:35 pm
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=179776
9  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976 på: august 20, 2019, 21:31:21 pm
Utrolig strøkent og bra!!! Kjekk fase i prosjektet å montere deler sammen igjen.

Kanskje for sent, men lurt å få smørt opp bakakselforingene skikkelig med silikonfett før alt går sammen. Der var jeg gjerrig på fettet, og etter et år måtte jeg demontere bak før jeg ble tussete  Sjokkert *** KNIRK, KNIRK ***
10  Forum / Problemløseren / Sv: Selvoppretting Boble T1 BJ på: august 09, 2019, 22:03:19 pm
Nye forstillingsdeler? De kan være trange og gjøre at styringen blir for stiv. Det skjedde meg.
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976 på: mars 16, 2019, 16:32:51 pm
… bilens nummer starter på 156 og jeg har LS bak 1303, og ihenhold til norsk vognkort første gang registrert 01.01.1976
...

Interessant. Min er også 1976, registrert i Tyskland første gang. 1303 uten L og S.

[attachment=1]
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303LS Rød Cab – 1976 på: mars 16, 2019, 00:25:51 am
Flott tråd!

Hei. Dette vekker jaggu minner, var gjennom det samme for 10-12 år siden. Det begynte med en enkel kanaljobb men etter hvert måtte hele bilen plukkes ned. Angrer ikke, har hatt det ekstremt kjekt med den bilen i alle årene etterpå! Det ble mye dyrere enn antatt, ja. Men beholder du bilen er regnestykket bra, bilen taper seg jo ikke i verdi.

Om jeg skal driste meg til noen råd må det være å gjøre alt skikkelig grundig, plukk ned og gå over alt mens du likevel er kommet så langt. Detalj: Pakk alle deler ned i godt merkede poser og ta overdrevent mange bilder under demonteringen. Jeg stevde mye med å få montert ting riktig tilbake igjen, spesielt dører, dashbord og det elektriske.

Lykke til, gleder meg til å følge tråden din!


P.S.:
Starter chassisnummeret ditt med 155 eller 156? Bare lurer siden du sier "1303LS". Fra 1976 forsvant bokstavene bak 1303 siden alle cab'ene da ble levert med full utstyrpakke (L) og 1600-motor (S)
13  Forum / Problemløseren / Sv: 3 hjul som sitter fast på: september 30, 2018, 18:07:31 pm
Det er heller ikke bare å starte på jobben med å ta av bremsetromlene.

Det kan være at bremsene dine har 'satt seg', dvs rustet fast. Da får du neppe av tromlene heller!

Bak på bremseplatene er det fire hull. De ytterste er inspeksjonshull for bremsebelegget. Bruk en skrutrekker som kile mellom trommel og belegget og slå den inn med en svær hammer, da presser du bremsene fri fra trommelen. Meget sannsynlig at du ødelegger belegget i kampens hete, skifte til nye bremsebelegg hører med til denne øvelsen.
14  Forum / Problemløseren / Sv: bremser piper på: september 20, 2018, 22:58:49 pm
Hadde samme feilen.

Prøv med shims og kobberpasta mellom stempelet og klossen.

Hvis dette ikke hjelper (det gjorde det ikke for meg) bytt kaliperne. Mekonomen hadde, har kanskje forrtsatt.
15  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvor har bilen til far tatt veien? på: september 05, 2018, 21:10:14 pm
Har du regnummeret? https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/Kontrollfrist 

Hvis den er vraket får du opp det på denne siden.
16  Forum / Problemløseren / Sv: 71VW boble cab - Akutte startproblemer, inkl v trillestart på: september 05, 2018, 21:03:57 pm
Hei,

Ja ta 'low hanging fruits' først. Her ville jeg begynt med stifter og tenningsjustering. Deretter fuel. Hvis du skrur av de fem skruene oppe på forgasseren og tar av lokket skal det være nesten helt fullt med bensin i kammeret. Hvis ikke, nesten tett bensinfilter eller bensinpumpen er kaputt. Videre: Mulig tette dyser.

Hvis dette ikke fikset det, kan du jo krysse deg av nedover denne listen:

Sitat
1. VENTILER: 0.15 mm på kald motor

2. TENNING:
   Stiftåpning 0.40 mm
   Tenningstidspunkt (stroboskoplampe, "V" hakket på reimhulet i flukt med senter av blokken)
   Tennplugger (åpning på pluggstiften, avhenger av type plugg)

3. FORGASSER :
   Fast Idle Adjuster (sku inn til den berører kammen, deretter ½ omdreining til)
   Bypass Screw (tomgangsskruen, 850-900 RPM)
   Volume Control Screw (sku ut til turtallet ikke øker mer, deretter inn til det så vidt synker. Tomgang til 850-900 RPM igjen)
   Choke (speldet så vidt lukket på kald motor ved normal lufttemperatur for årstiden)
   Flottørkammer (veskenivå 18-20 mm fra øvre kant)
   Akselerasjonspumpen (34PICT-3 = 1.3-1.6 ml pr pump)


FEIL PÅ KOMPONENTER:

1. FORGASSER:
   Skitt i forgasseren (rens)
   Tomgangssolenoiden (test og eventuelt bytt den. Kan være ustabil)
   Slitte pakninger i forgasseren (kjøp reparasjonssett og bytt pakningene)
   Blanding: Ikke for mager (se på pluggene. Skal være litt sot bare. Bytte til litt større hoveddyse?)
   Dyser: Er de riktige for denne forgassertypen?
   Falsk luft 1: Slark i spjeldene (overhaling, sett inn messingforinger)
   Falsk luft 2: Forgasseren er ikke festet, løse bolter, slitt pakning
   Falsk luft 3: Sjekk gummipakningene på inntaksmanifolden
   Falsk luft 4: Sjekk festingen av inntaksmanifold mot toppene
   Falsk luft 5: Vakuumslangen opp til luftfilteret (1302/1303)

2. BENSINTILFØRSEL:
   Bensinpumpen (membranen OK? Evt bytt pumpe)
   Bensin-gummislanger (servicepunkt, kinaslanger morkner)
   Separat bensinfilter under tanken (servicepunkt, bytt)
   Integrert bensinfilter (hvis VW orginalpumpe, rens silen)
   Skitt i tanken (rens)
   Tette bensinrør (blås rent)
   Gammel bensin fra i fjor, vann/kondens på tanken

3. TENNING:
   Plugger (nye plugger blir aldri feil)
   Kondensator (indikator: det bygger seg opp grader på stiftene. Bytt)
   Fordeler (slitt eller feil type i forhold til forgasseren?)
   Fordelerlokk/rotor (rens og puss kontaktpunktene, evt bytt)
   Vakuum-klokken (sug i slangen: OK? Sjekk vakuum-slangene)
   Pluggledninger (gamle, bytt til dyreste Bosch eller annet ikke-kinesisk merke)
   Coil (blir den glovarm? bytt)
   Tenningsrekkefølge: Går pluggledningene til riktig sylinder?

4. LUFTFILTER:
   Papir-typen (bytt filterinnsats hvis den er skitten)
   Oljebad-typen (bytt olje)
   1302/1303 Thermostatic Valve: Sjekk på kald/varm motor at den virker
   1302/1303 Vakuum-klaffen i innsuget til luftfilteret, virker den?

5. FORVARMING:
   Forvarmingsrør OK? (det venstre skal bli raskt varmt. Hvis ikke, rens ut koksen i rørene med vaier og drill)
   Luftslangen opp til forgasseren (er den hel og tett?)

6. KJØLESYSTEMET:
   Fungerer termostaten?
   Beveger speldene inne i "doghouse" seg lett?
   Er alt kjøleblekket riktig montert? Tetter gummipakningen i motorrommet godt?

7. EKSOSANLEGG:
   Er det tett? (hvis ikke påvirker det gangen på motoren, feil motstand)
   Eksosrørene (står de for langt inn, feil motstand)


Hvis alt dette her er i orden og den fremdeles ikke går ganske greit kan det være mer alvorlige saker, f eks ødelagte stempelringer=dårlig kompresjon, slitt oljepumpe, brente ventiler, slarkete motor, sprekte topper, osv, osv, osv.
17  Forum / Problemløseren / Sv: Horn som ikke tuter, blinklys som ikke henger på: august 30, 2018, 21:11:28 pm
Hei

Er ikke noe reser, men i forhold til tut, har du sjekket at du har god jording?

Jording er problemet, ganske sikkert. Originalhornene litt 'krevende', de trenger skikkelig spenning. Jeg målte 8V på selve hornet sist gang jeg hadde problemer, det er litt i underkant. Skyldes jordingen som går gjennom rattstammen på 1303, det er mange muligheter for svake punkter på den veien.

Har løst dette problemet på to måter opp igjennom:

Fix #1: Dra på Biltema og kjøp et horn som dette: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/signalhorn/signalhorn-12-v-2000020559. Lite imponerende lyd, men nok til en godkjent på EU-kontrollen.

Fix #2 (best): Sørge for at hornet alltid for nok strøm ved å koble det via et standard 4-punkts relé som har 30, 85, 86 og 87. 12V inn til 30, ut fra 87 frem til selve hornet, som jordes i festebraketten. Ledningen fra hornknappen skal til 86, og releet jordes fra 85. Da får hornet full spenning uavhenging av turtallet, selve reléet krever ikke mye spenning for å slå inn.
18  Forum / Problemløseren / Sv: Horn som ikke tuter, blinklys som ikke henger på: august 30, 2018, 20:15:26 pm
Hei

Er ikke noe reser, men i forhold til tut, har du sjekket at du har god jording?
19  Forum / Snikk-snakk / Sv: Prisliste 1961 på: august 18, 2018, 21:46:53 pm
Artig!

SSB har en kalkulator som beregner pengeverdi pr år, men den tar utgangspunkt i konsumprisindeksen, dvs prisen på matvarer, bolig, lys brensel, klær og skotøy, osv.

Det er ganske relevant, men kanskje er det mer riktig å se på hvor mye en bil kostet i forhold til gjennomsnittlig årsinntekt, dvs hvor stor del av inntekten til familien som gikk med til kjøpet. Grunnen er at biler alltid er belagt med alskens avgifter og prisen derfor ikke helt følger prisstigningen på vanlige varer.

Jeg regnet ut en gang at en VW 1302 som kostet 23.000 kr i 1972 tilsvarte 235.000 kroner etter dagens valuta. Relativt stiv pris når man tenker på hvor lite bil man fikk for pengene i forhold til i dag. Og bensinen kostet ca 18 kr literen...

Alt var ikke bedre før.

20  Forum / Snikk-snakk / Sv: Passer hergerfeste fra en 1967-mod på 1303? på: juni 22, 2018, 21:14:10 pm
Hei, takk for svar. Det jeg egentlig lurer på om et slikt et passer til en 1303. Ska ha sittet på en 67-modell.
21  Forum / Snikk-snakk / Passer hergerfeste fra en 1967-mod på 1303? på: juni 21, 2018, 22:44:13 pm
Noen som vet?
22  Forum / Problemløseren / Sv: Passer 1303s sylindere/topp i en 1300 motor? på: juni 07, 2018, 21:23:59 pm
Jeg bygget om er 1300AB-motor (1972) til 1600 CC. Da må man gjøre dette:

@ Nye 1600 cc sylindre/stempler
@ Nye 1600-topper
@ Bytte innsug/grenrør
@ 34-PICT 3 forgasser
@ 1302S/1303S gearkasse (strengt tatt ikke, kanskje, men disse kassene er giret bedre til motoren)

1300AB har 44 hk, 1600 har 50 hk. Men med nye topper med store ventiler og bedre dreiemoment ble det mekbart mere futt i bilen.

Har du en gammel 1300 6V er det kanskje ikke så mye å satse på...
23  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Ski stativ og bambus hattehylle til 72 mod boble øk på: juni 06, 2018, 19:18:25 pm
Har 'bambushylle' til salgs, original VW til 1302: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,72773.0.html
24  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 'NOS' original VW nettinghylle til 1302 (tilsv) på: juni 06, 2018, 19:16:29 pm
Flere bilder...

[attachment=1]

[attachment=2]
25  Bruktbørsen / Deler selges / 'NOS' original VW nettinghylle til 1302 (tilsv) på: juni 06, 2018, 19:13:51 pm
Denne satt i en 1302 1972-modell. 'Bambushyllen' er original VW og fulgte med bilen, som da hadde gått bare ca 40 000. Hyllen har ikke vært brukt av meg, jeg satt inn midtkonsoll i stedet.

Alle braketter og innfestinger følger med.

600 kr.

26  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Liste over standard felger / innpress / dekk på: mai 25, 2018, 12:28:05 pm
Jeg mener det er slik:

Så lenge mønsterbanen på dekket er innenfor det ytterste punktet på skjermen er du OK.
27  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: mai 01, 2018, 19:56:08 pm
Ikke akkurat boble men luftkjølt historie. Spottet denne på Finse i helgen.

Snow Trac var en beltebil bygget i Sverige og i flere andre land, med VW motor og gearkasse.

Les mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Snow_Trac

28  Forum / Problemløseren / Sv: Speedometer på: april 26, 2018, 21:32:48 pm
Her er en link med masse info om speedometere: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=179776&postdays=0&postorder=asc&start=0

Har plukket ned et par stykker, det er lett å ødelegge dem.
29  Forum / Problemløseren / Sv: Speedometer på: april 26, 2018, 21:26:03 pm
Pensjonisten, du har en 1303, ikke sant?

Speedometerhuset er bare trykket inn i dash'en og holdes på plass med en gummipakning. Ingen skruer eller liknende. Trikset er å få hånden inn på baksiden og dytte det ut, du må kanskje demontere den horisontale plastlisten som løper på tvers av dashen under speedometeret. Trangt. Skru av speedowiren før du begynner. Ledningene kan tas av når speedometeret er tatt ut (merk dem godt eller ta mange bilder).

Anbefaler ikke å prøve å vippe speedometeret ut med skrutrekker eller noe, det er veldig lett å skade dashen.
30  Forum / Problemløseren / Sv: Henger ved akselerasjon på: april 15, 2018, 20:02:10 pm
Hjalp ikke å bytte fordeler....

Prøvde du en annen SVDA-fordeler eller prøvde du med den 009'en du snakket om?

Å bytte komponent for komponent er en fin metode for å eliminere feilkilder. Men det er ikke sikkert du får svarene du trenger ved å sette inn en ukurant komponent. 009-fordelerne sammen med 34 PICT-3 gir jo nettopp de problemene du har ('flat spot' ved gasspådrag).


Du kan gjøre denne funksjonstesten med den originale vacuumfordeleren:

Ta av lokket, koble til vakuumslange og sug inn karftig med munnen. Du skal kunne se at armen som er festet i vakuumklokken trekker i platen som stiften er festet på. Hvis ingenting beveger deg når du suger er vakuumklokken kaputt.
Sider: [1] 2 3 ... 32
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!