Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 68
|
4
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Kjøpe split buss
|
på: september 18, 2014, 17:23:03 pm
|
Velkommen til forumet, du har kommet til rett sted for det du spør om! Det vil nok være mange synspunkter om dette, markedet i Norge er som du nevner begrenset. Men det finnes kjøpere til de "riktige" bilene - så må du selv finne ut hvor du havner i forhold til dette. Noen liker best ombygde, andre sverger til originale biler. Normal høyde eller senket - dette blir nesten umulig å si noe entydig om. Engelskmennene og hollenderne har kommet langt i å rydde det amerikanske markedet for biler, det har blitt shippet et stort antall busser tilbake over Atlanteren de siste årene. Det kan være lurt å lete litt i disse landene fordi du da kan spare deg en del frakt og usikkerhet, og heller få deg en fin kjøretur etter selv å ha sjekket bilen. Noen forhandlere/importører har bygget seg opp et renomme for å være seriøse, så undersøk litt på f.eks. det engelske splittbussforumet http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=51&t=104663 eller http://www.kieftenklok.nl/index.php?lang=§ion=1 kanskje også http://www.bugbus.net/ Biler som har gått i tørre stater i USA er normalt bedre ifm. rust, men det er mange rustfeller på disse bilene, så det lønner seg å få en kyndig til å vurdere bilen for deg. Uten at jeg kan gå god for noen spesielt, kan du jo sjekke www.oldbug.com, der Randy Carlson etter sigende har ord på seg for å være flink til å finne og sjekke ut objekter på oppdrag fra kjøper. Å kjøpe bil når en er forelsket er vel og bra, en sjelden gang treffer du også blink økonomisk. Men regn ikke med at du skal tjene penger som en investering, selv om du kan være heldig! Lykke til!
|
|
|
5
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 23w Samba 1960 - Alexander Dale Oen sin buss skal på vegen
|
på: september 13, 2014, 00:34:38 am
|
Et bilde til - Dr. Hans ser ut som en dreven kjevekirurg her - lar borret gå;) Nå begynner det å minke på rusten, skal bli kjekt å få på plass litt metall igjen! Vi har fått veldig god hjelp med sponsing fra Sveisehuset/TESS (utstyr og rekvisita), Ferro-Bet (rustbehandling), Jotun (Jotamastic grunning), Spesiallaget (Strip-All syrebad og grunning), Bergen Bygg og overflateteknikk (sandblåsing og epoxyzink) behandling av alt som skal på pulverlakk før det går videre til Bergen Eloksal for pulverlakkering. Det blir da full offshore-spec på behandlingen av understellsdetaljer.
|
|
|
9
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302RRR
|
på: september 11, 2014, 07:15:04 am
|
Vi venter i spenning - dette blir nyskapende, men samtidig i ånden til de verste rallycross-boblene som herjet på 80-tallet, med firehjulstrekk og diverse tekniske kombinasjoner!
|
|
|
11
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Snekkermester bygger 500hk T1
|
på: september 08, 2014, 01:52:12 am
|
Takk for omvisning og prat på SCC, jeg tror helt og fullt på at du får til prosjektet ditt!! Du pløyer mark igjen for oss alle når du går dine egne veier, så bare fortsett du
|
|
|
13
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 23w Samba 1960 - Alexander Dale Oen sin buss skal på vegen
|
på: september 08, 2014, 01:41:31 am
|
Storartet det Dag - den vil komme til stor nytte! Dette er for oss et ganske omfattende prosjekt, men hvis noen absolutt skal trekkes frem vil jeg si at Svein har den største andelen i så måte! Svein og Alex inngikk engang et lite veddemål om å bli først ferdig med sine splittbusser, jeg husker at det ble nevnt underveis i prosjekt "Bløygen". Han gjorde en kjempejobb med sin bil og lærte masse underveis, noe som vi andre har dratt nytte av også. Svein minnet oss for en tid siden på at vi hadde lovet Alex hjelp, og tok initiativ igjen i vår til å fullføre samba-prosjektet. Her blir uansett alle bidrag like høyt verdsatt, så takk igjen - Dag! Vi har fått gjort litt småtteri i dag også, her er et bilde fra i kveld
|
|
|
14
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 23w Samba 1960 - Alexander Dale Oen sin buss skal på vegen
|
på: september 07, 2014, 02:53:08 am
|
Her var det sannelig på tide med en oppdatering! Prosjektet ble satt i gang nå i slutten av august, og vi har fått lagt inn noen timers dugnadsarbeid. Først vil jeg få lov til å takke for den utrolige responsen (spesielt fra LP) som har vært både her på forumet og ønsket om å bidra med både deler, arbeid og ressurser. Alt er til hjelp - og det skal ikke stikkes under en stol at det trengs rikelig av alle tre kategoriene! Takk også til de av dere som bidro til improvisert innsamling på SCC, og gjorde at vi kom opp i nesten 1500 på sambabøssen! Det tikker inn enkeltbeløp fra entusiaster her inne, noe som blir til uvurderlig hjelp for oss. Etter sommerferien har vi brukt tid på å gjennomgå hva vi har og hva som skal gjøres, skaffe sponsorer og koordinere dugnadsinnsats. Det blir en fast kjerne som kommer til å jobbe på bilen siden det er begrenset plass men fra tid til annen blir det større dugnader på "Der Krankenhaus". Omfanget er stort, men ikke umulig - og vi gleder oss til fortsettelsen. Vi føler at vi har fått en veldig bra start på prosjektet fordi vi har vært heldige å få drahjelp fra solide aktører med genuint ønske om å hjelpe uten å forvente PR og stille masse krav: Far til Alex donerte et eldre ESAB sveiseapparat av den solide sorten. Dette trengte litt reservedeler, og det har vi fått sponset av Sveisehuset/TESS på Kokstad. De tilbød seg å hjelpe uten at vi behøvde å spørre, og har gitt oss tråd, rekvisita og gass til å komme i mål. Ferro-Bet sponser oss med Rustfjerner, topp produkter for å stoppe områder som er angrepet av overflaterust etter sandblåsing (og lagring uten etterbehandling). Jotun smeller så til med å sponse Jotamastic 2K grunning, og det ser ut som av vi får en veldig god løsning med lakken (Sealing Wax Red og Chestnut Brown) som Alex ønsket seg også! I sum skal dette bli en solid og god løsning som skal holde i mange år. Alex samlet et stort lass med deler, noe vi drar nytte av nå. Hele sider og hjørner fra Autocraft står på vent, og skal limes/punksveises inn. Mange kilo med Klassicfab plater fra Syd-Amerika ligger klare for å bearbeides og sveises inn, sammen med en rekke godbiter fra bl.a. Creative Engineering. En avkappet front fra en donorbil skal spare oss for mye rettearbeid. Vi gleder oss som sagt til å gå i gang, og skal prøve å holde dere oppdatert så godt som mulig utover høsten og vinteren! Skal prøve å få opp noen bilder her også. En liten test etter behandling med Ferro-Bet og syregrunning. Tre runder med ferrobet og stålbørste
|
|
|
16
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Racebuss
|
på: september 07, 2014, 02:09:59 am
|
Det ser ut som et solid ras ja! Ser frem til å se dette klart igjen - fikk desverre bare sett første run på SCC mot Berger. Uansett gjør det alltid verdt turen til SCC!
|
|
|
17
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: min 03
|
på: september 07, 2014, 02:05:39 am
|
Flott bil og godt gjennomført prosjekt! Liker absolutt stilen med telefonfelger!
|
|
|
19
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 23w Samba 1960 - Alexander Dale Oen sin buss skal på vegen
|
på: juli 18, 2014, 18:30:33 pm
|
Hei! Dette var virkelig hyggelig og et kjærkomment bidrag til prosjektet! Har ikke fått opp PayPal-greien enda, så hvis noen har lyst til å bidra er det fint om dere bruker dugnadskontoen vår enn så lenge (i vanlig bank): 3632.57.17674 Husk å merke med "Prosjekt SambOen". Tusen takk for initiativet og for at dere ønsker å hjelpe oss til å realisere dette prosjektet! God helg og takk igjen!
|
|
|
22
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 23w Samba 1960 - Alexander Dale Oen sin buss skal på vegen
|
på: juni 05, 2014, 13:22:58 pm
|
Takk til alle for oppmuntrende ord, gode forslag og tilbud om hjelp! Dette blir et stort prosjekt som vil være avhengig av masse god energi og ståpåhumør. Vi er helt i startfasen på dugnadsdelen av dette prosjektet og trenger både finansiering, sponsing, kunnskap og innsats fra mange hold. Som Sune allerede har nevnt er mye gjort fra før av Alex og faren. Første trinn nå blir å få bilen fraktet fra lagring til "Krankenhaus" der bilen skal ha base frem til overlevering, vi skal ha prosjektavspark med kompetansepersoner nå i juni. Takk til gjengen på Hop! Full gjennomgang av bilen og progresjonsplan skal da opprettes (rapport kommer). Er det noen i Bergenstraktene som leser dette så er det kjempeflott om vi får hjelp med første dugnadsjobb som er på førstkommende mandag - det er fortsatt noen ledige plasser så meld deg her https://www.facebook.com/events/1435240670060786/?ref_dashboard_filter=upcoming eller ta kontakt på https://www.facebook.com/groups/743436782366116/ (eller her inne om en ikke er på fb).
|
|
|
|