Her tidligere i vinter shoppet jeg litt på e-bay, og fant en gammel amerikansk skiltramme som det er planen å bruke på denne bilen: [attachment=1]
Når jeg satt der og klikket en sen vinterkveld, syntes jeg det var noe kjent med navnet, så når jeg var en tur ute og sjekket hvordan ghian har det på vinteropplag, tok jeg en titt på skiltrammen på den: [attachment=2]
Nå er ikke jeg lokalkjent i USA, men ut fra det lille jeg har sjekket så er det to forskjellige Barber VW dealere fra 60-tallet; en i Bakersfiled, CA, og en i Casa Grande, AZ.
Jeg er ikke overbevist om at jeg får laget ferdig dette plast-innsuget i tide til våren, så mens printeren går varm i kjelleren, brukte jeg et par timer på å sikre at jeg har en plan B klar dersom ikke jeg rekker det i tide.
Så plan B går ut på å bruke de samme doble spjellhusa jeg har brukt de siste åra, og så fant jeg et CSP stagsett i hylla når jeg hjalp Atle med hans IDFer, så da ble alt prøvemontert, så da har jeg en plan dersom plastprosjektet skulle slå feil.
[attachment=1]
Jeg har også gått gjennom oljesystemet, så en ørliten ordre på noen diverse AN-koplinger og overganger ble også sendt i helga, så da håper jeg det meste er på plass.
Motoren nærmer seg klar, og i går ble det noen småjobber som å lakke det bakre blikket, montere oljepumpe og blindlokk til "type-3 peilepinnen" og sandwich til oljefilteret: [attachment=1]
Eksosanlegget ligger i bilen på vinterlager, så jeg fikk ikke sjekket om det er plass til slangene ut den veien, men jeg har hatt denne løsningen en gang tidligere, så satser på det går fint.
Jeg monterte en sandwichplate med termostat, men jeg har en uten også, så jeg lurer litt på om det blir litt "smør på flesk" med termostat der også. Jeg får prøve og så følge litt med på oljetempen når jeg kommer i gang.
Neste på planen nå er å få designet ferdig og printet innsug, så kan jeg få motoren inn i bilen igjen
Mens Atle sveiset, holdt jeg på med eldstemann sin skoda og puslet litt med oxyen, men jeg fikk også montert standoffs på motorluka til Atle, så da skal det komme mer luft inn: [attachment=1]
Han rakk også en tur innom bilpleienerden Anton, så da fikk bobla seg en velfortjent vask: [attachment=2]
Må jo kunne si at den ser bra ut. Det er snart tid for sommerdekk, og da skal vi finne noen bakdekk med litt høyere profil så de fyller ut bakskjermne en smule bedre
Siden Atle monterte dieselvarmer har han plukket av varmepottene og satt på j-tubes, så da kunne jo likegodt hullene i de bakre blekka tettes. Dermed satte han seg ned med blikksaks og tig'en og etter noen timers jobb ser blikket sånn ut: [attachment=1]
Målet er at det ble pent nok etter sliping til å slippe sparkel, sånn at det kan pulverlakkes som det er.
Fordelen med å ha flere prosjekt på en gang er at det er alltid noe å finne på...
Jeg ser av været og kalenderen at jeg må få fortgang i Ghia-jobbene, så da har det blitt litt jåleri de siste dagene med sparkling og pussing av kjøleblekk til oxyen: [attachment=1]
Og viftehuset fikk seg en runde med silkematt sort: [attachment=2]
Så da gjenstår det bare å finne akebrett-blekka som går under sylindrene, så kan jeg gjøre ferdig motoren og få den inn i bilen.
Innsuga er ikke klare, men det jobbes det med i parallell, så forhåpentligvis settes første utgave i gang på printeren denne uka
Jeg har også laget meg en enkel testjigg for å sjekke geometrien på dette stagsett-prosjektet mitt: [attachment=1]
Og ved en tilfeldighet var Jon Bjerke innom en dag med noen motordeler til hans prosjekt, og han hadde jo et berg-stag liggende bak i bilen. Dette fikk jeg låne for å måle litt på, så da blir det enklere å få vandring på pedal og gassere riktig: [attachment=2]
Jeg kunne jo selvsagt ha kjøpt meg er berg-stag, men det er jo alltid moro å lage noe selv, og spesielt å kunne ta en god ide og forbedre noen detaljer. Jeg har ingen planer om å lage dette for salg, så jeg satser på at jeg ikke går noen i næringa med dette prosjektet
Atle kjører og kjører, men han har begynt å ønske seg et par doble gassere, så når det dukket opp et par FAJS 44mm på finn og han hadde fått lønn så ble det handel. Han kannibalisterte mine IDFer og fant et CSP stagsett i en av hyllene, så da ble det liv i de
Han melder om mye bedre respons og ikke minst så går motoren ikke "på trynet" på høyere turtall slik som med originalgasseren.
Siden Atle kjøpte deg et par IDF-kopier så ribba han mine for alle løse deler, så da måtte jeg jo få i gang 3d-printeren igjen, så da produseres nye trakter og filter-holdere i kjelleren:
Det går smått med Ghian, men i dag snek jeg meg inn i verkstedet til eldstemann, hvor Ghian er på vinterlagring, og prøvemonterte det nye rattet. Tror det blir fint jeg
Lekkert Roy. Prøvemonterte selv et nytt ratt i dag fra Porsche 964. [attachment=1]
Det går smått med Ghian, men i dag snek jeg meg inn i verkstedet til eldstemann, hvor Ghian er på vinterlagring, og prøvemonterte det nye rattet. Tror det blir fint jeg
Jeg har jobbet litt på seteunderstell til recarostol (jeg har foreløpig bare fått tak i en...) og siden '67n fortsatt er på vinterlager fikk Atle sin være prøvekanin.
Den eldste og yngste guttungen er på min størrelse (ca 197 på strømpelesten) så de fikk prøvesitte etter tur. Ført Atle i originalsetet: [attachment=1] Som man kan se sitter han ganske høyt og langt fremme, og må utvilsomt passe på å scootche dersom noen med kamera er i nærheten. I tillegg sliter jeg med å få inn reversen siden girspaken treffer låret.
Så etter litt fomling med å justere høyde og å sikre at jeg får beveget setene langt nok bakover (jeg har moddet et originalunderstell så de glir på originale skinner), så tror jeg at jeg traff bra. Da var det eldstemann sin tur, og det ser ut som han ble fornøyd: [attachment=2]