november 22, 2019, 15:49:26 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 [2] 3 4 ... 203
31  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: november 03, 2019, 21:29:48 pm
Hyggelig med tilbakemeldinger Glad

Junior var hjemme på "perm" i helga og han hjalp meg å lage kilespor i det ene reinhjulet.

Først laget vi en plugg som passer i hullet i reimjulet, og freste et spor som kutteverktøyet passer i:
[attachment=1]

Så monterte vi det i en liten verkstedpresse og trykte verktøyet gjennom:
[attachment=2]

32  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: november 01, 2019, 09:27:31 am
Jeg hadde litt for lange bolter i skuffen, så må ut på shoppern:
[attachment=1]

Blir spennende å spenne det opp i stålnavet og se om alu-hjulet sitter rett på...

Moro med ting man lager selv
33  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: november 01, 2019, 09:24:38 am
Jeg ser av statistikken at det er mange som leser innleggene, men veldig stille på kommentarfronten; jeg får ta det som et tegn på at jeg beveger meg i riktig retning Blunker

Ble litt tid i garasjen i går også, og da var det fresen som sto for tur. Jeg kjøpte en DRO-pakke fra Kina tidligere i høst, og en av funksjonene er PCD, hvor jeg legger inn senter av en boltsirkel, diameter og antall hull, så gir den meg koordinatene på hvert hull. Veldig enkelt selv for en elektronikkingeniør...

Så da ble det hull i aluminiumen:
[attachment=1]

Og i stålnavet under:
[attachment=2]

Skal bruke M5-skruer for å holde dette sammen.
34  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 31, 2019, 09:28:39 am
Så måtte jeg jo sjekke om jeg hadde truffet bra med offset, og her la jeg på en (gul) rettholdt og dette ser jo lovende ut Glad
[attachment=1]

Jeg må ha på et stål triggerhjul på baksiden, så det kan hende jeg må vente med å lage sporene til reima, da jeg ikke har lyst å spenne opp hjulet i nymaskinerte spor...

Det går fremover i alle fall, og Ghian brukes fortsatt nesten daglig. Litt nattefrost her nå, så det er litt skummelt med sommerdekk og uten varmeapparat, så det er nok snart på tide å sette den inn
35  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 31, 2019, 09:25:13 am
Varme funket som et skudd, så da fikk jeg separert delene og maskinert siste biten før jeg tenkte å montere stål-navet fast i alu-hjulet med 8 skruer, og så maskinere sporene til reima og fremsiden av reimhjulet. Her er et par bilder fra dreiebenken og ferdig bakside.
[attachment=1]
[attachment=2]

Baksiden har jeg gått over med scotch-brite for å få en matt finish, men får se an om det blir sånn eller kanskje litt blankere.
36  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 30, 2019, 13:33:43 pm
Bruk en varmepistol/gassbrenner å varm opp aluskiva, så løsner den nok.
Tror det er et bra valg å sette dysene i manifolden.

Ja det var varme som var tanken for å få løs reimhjulet igjen. Får se om jeg får noe garasjetid i kveld Blunker

Med tanke på kjørbarhet, wall wetting etc, så er det nok ikke tvil om at dette er den beste plasseringen av dysene, men jeg er fortsatt veldig usikker på dette med varmen, men nå har jeg landet på å prøve sånn som dette, oed water/meth injection før kompressoren, og et par tiltak for å sikre nok luft i motorrommet, så vår tiden vise om det blir bra nok Glad

37  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 29, 2019, 22:16:31 pm
Reimhjulet til veiva tar form:
[attachment=1]
På bildet over har jeg prøvemontert stål-senteret for å sjekke pasningen, men det jeg ikke tenkte på er at aluminiums-hjulet var varmt etter maskineringen, så når det ble kjølt ned etter at jeg hadde satt inn stål-hjulet, så satt det dønn... Jeg må ha det fra hverandre igjen for å maskinere ferdig alu-delen, så jeg får forsøke å finne på noe lurt Blunker

Måtte prøve det på motoren også, og det ser greit ut så langt. Går klar av oljepumpa og offset ser ut til å bli riktig
[attachment=2]
38  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 28, 2019, 10:11:39 am
Alltid moro med maskiner ja. Enda mer moro når man faktisk kan bruke de... Noe som det mangler en god del på hos meg foreløpig.

For de interesserte kan jeg nevne at de 5 hulla i reimhjulet på forrige bilde, ble laget i fresen vha PCD-funksjonen på DROen. Veldig enkelt og greit å få til for en amatør Glad

men jeg begynte i alle fall å se på reimhjulet som sitter på veiva, og her er det et par utfordringer.

For det første skal jeg kjøre med tørrsump også på 1600n, så det begrenser diameteren til ca 130mm (mot 178 eller noe sånt originalt)
For det andre har jeg et reimhjul jeg brukte på oxyen, men wbx-blokka bruker simmering til tetning mens T1-blokka bruker den derre spiral-løsningen.
For det tredje har jeg maskinert triggerhjulet i svinghjulet på oxyen, men på 1600'n har jeg montert et stål-triggerhjul bak på reimhjulet, så enten må jeg få laget et 130mm triggerhjul til reimhjulet, eller så må jeg maskinere 36-1 mønster i svinghjulet.

Så for å komme i gang, tok jeg et gammelt originalt stål-reimhjul og dreide vekk alt overflødig så jeg sitter igjen med et nav som jeg skal montere alu-hjulet på:
[attachment=1]

Da kunne jeg måle offset opp mot reimhjulene jeg allerede har laget på kompressoren og dynamoen, så jeg kunne lage en skisse av selve alu-hjulet.

Jeg har også landet på å forsøke med kun vann/metanol innsprøyting før kompressoren, og fuel ute ved toppene, så da prøvemonterte jeg CB sine end pieces og de flotte maskinerte fuel railsene fra Mario på thedubshop. Har trua på dette Glad
[attachment=2]

Nå blir det et par dager på budsjettsamling med jobben, så litt tynt med garasjetid de neste par dagene Glad
39  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 26, 2019, 21:01:34 pm
Jåleri på en lørdag
[attachment=1]
40  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 25, 2019, 20:05:58 pm
Jeg har også sansen for #5 Blunker

I mellomtiden har jeg gjort ferdig to av reimhjula, og da må det jo prøvemonteres:
[attachment=2]

Det jeg var litt spent på var alignment og med en rettholt viser det seg at jeg bomma med et par millimeter, men det ordnes greit med shims:
[attachment=1]

Har også sveiset en del, men det kommer det ikke bilder av Blunker

Spørs om ikke jeg må finne rør med riktig radius ja...

I morra er det Oslo Motorshow, så da blir det lite skruing, men desto mer inspirasjon får jeg håpe
41  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 24, 2019, 08:50:09 am
Jeg gikk egentlig og "ventet" på snøen, slik at jeg kunne parkere ghian for vinteren og ta ut motoren for å begynne på planlegging/bygging av innsug. Så kom jeg på den brilliante ideen at jeg har jo en mock-up motor stående i "skammekroken" så da hentet jeg frem oxyen for å begynne med litt mer "fabrication" jobb. Kanskje den dyreste mock-upen i byen, men da gjør den jo i alle fall litt nytte for seg Blunker

Etter mye prøving og feiling og kløing i hodet, kom jeg til at mine eksosbend hadde for stor radius, så da var det bare å fyre opp vinkelkutteren, så ble radiusen riktig:
[attachment=1]

Jeg er som sagt ikke så god på å sveise, men her ser det ut som jeg skal få trent meg litt i alle fall... Ikke ideelt, men det kan hende jeg skaffer noen rør med mindre radius og bytter de ut etterhvert. Tiden vil vise. Disse kostet 74 kr på Biltema, så skaden er ikke så stor i tilfelle.

Det jeg nå lurer på er hvor jeg skal plassere spjellhuset. Min gode mann Mario på thedubshop har kjørt røret fra undersiden av kompressoren og opp mellom kompressoren og generatoren, men da får jeg nok en 180° sving og i tillegg blir det veldig trangt siden mitt spjellhus er litt større enn hans. Så  jeg vurderer å "henge" det ut på venstresiden. Jeg har god plass i motorrommet, så det er ikke noe problem, men da må jeg lage en støtte eller noe ned i motoren så dette ikke vibrerer i filler. Gasswire må også forlenges, men det er også en bagatell i sammenhengen.

Jeg har også diskutert litt frem og tilbake med folk som har erfaring med kompressor i VW, og som nevnt tidligere er min største utfordring temperaturen. Derfor har jeg egentlig landet på å sprøyte inn både fuel og vann/metanol før kompressoren for å kjøle den og innsugslufta ned. Dermed håper jeg å unngå intercooler. Siste innspill fra Mario var at han klarte å holde temperaturen i sjakk med kun vann/metanol før kompressoren og fuel på det "vanlige " stedet ute ved toppene. Jeg har et par med CB sine end pieces for dyser, så rent bygge-messig kommer jeg til å helgardere med dyser til fuel både før og etter komtreeoren så får jeg testet litt.

Jeg la også ut et spørsmål på fb ang muligheten for å få inn mer luft i motorrommet, og følgende forslag ble lansert:
1-åpne opp blekket over girkassa på høyresiden evt med scoop under bilen
2-naca ducts i sidenvinduene bak, og slanger inn i motorrommet
3-hull bak skiltet
4-standoffs på luka
5-elektro/hydrauliske standoffs som åpner seg i fart
6-EMPI-scoops ala de du får til buss på bakskjermene

Foreløpig jobber/tenker jeg videre på nr 1, 2 og 5, så får vi se om det kommer noe ut av det Blunker
42  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 22, 2019, 22:45:39 pm
Litt rolig dag i garasjen i dag. Minstemann på 13 hadde okkupert dreiebenken for å lage seg en egenkonstruert luftmotor, så da begynte jeg på noen litt kjedelige oppgaver.

Først fant jeg fram de originale 1600-"end-pieces" og gjorde de rein. Planen er å kjøre fuelen gjennom kompressoren, så da trenger jeg streng tatt ikke bruke de fra CB som har dyse-fester ute ved toppene. De måtte vaskes, så nå ligger det i bløt i avfetting:
[attachment=1]

Så har jeg kjøpt noen eksosdeler som jeg tenkte å sveise innsug av. De er vanlig stål, siden flensene mine også er det. Jeg er ikke spesielt god til å sveise, så da kuttet jeg opp det ene røret og sveiset det sammen for å trene litt. Det er 1.5mm gods, så det er ganske greit å unngå gjennombrenning. Tenker de blir lakkert så da er dette godt nok; viktigste er at det er tett Blunker
[attachment=2]
43  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 21, 2019, 21:04:01 pm
Litt tryggere på meg selv og dreiebenken i dag så det gikk litt kjappere i dag Glad Det til venstre er reimhjulet til generatoren.
[attachment=1]
44  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 21, 2019, 08:32:11 am
Da lukter det av test-fresing/planing av svinghjul kanskje? Blunker

Kikket litt på dette også i helga, og må lage meg noe som holder svinghjulet fast i rundmatingsbordet, men nå har jeg jo dreiebenk, så da skal vi nok få det til Glad
45  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 20, 2019, 22:56:51 pm
Jeg lagde 4 siden det var det som var på det som satt på kompressoren fra før. Kan jo bare lage fler dersom jeg burde hatt 5 Blunker
46  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 20, 2019, 22:15:40 pm
[attachment=1]

Minstemann på 13 dreide messingbiten jeg brukte for å feste emnet på for å dreie den siste siden, så nå gjenstår bare å få den av messingen (limt med lynlim) og lage et 3mm kilespor.

47  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 20, 2019, 22:14:02 pm
Da fortsetter serien "Roy gjør ting han ikke kan"...
[attachment=1]
[attachment=2]
48  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 19, 2019, 09:12:35 am
Det er 17mm med kilespor på amr500. Emnene får jeg fra cycle-start.no. Veldig praktisk siden de ligger her i Tønsberg.

Dette blir 43mm diameter. Jeg skal ha tørrsump så reimhjulet på veiva kan ikke være større enn 130mm. Med 43 på kompressoren blir det 3:1 i utveksling.
49  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 18, 2019, 21:08:23 pm
Begynt å pusle med å lage reimhjul til kompressorprosjektet:
[attachment=1]

Moro å gjøre ting man ikke kan Glad
50  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 18, 2019, 12:34:12 pm
Trivelig treff i går ettermiddag. Litt tynnere i rekkene, men noen av oss holder ut Glad
[attachment=1]
51  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Alu multiribb reimhjul til dynamo på: oktober 18, 2019, 09:56:23 am
 Gliser

Så hvis jeg ikke klarer å lage mine egne, kontakter jeg bare deg med andre ord Blunker
52  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Alu multiribb reimhjul til dynamo på: oktober 18, 2019, 08:35:44 am
Jeg har samme problem, men løste det ved å kjøpe en dreiebenk, så hvis det ikke er bråhast, og du har en skisse eller noe på hva du trenger, så kan det hende jeg kan hjelpe deg Blunker
53  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 16, 2019, 13:07:05 pm
Hjelper nå Glad
54  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 16, 2019, 10:42:13 am
Litt oppgradering av utstyrsparken Glad
[attachment=1]
55  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Boble 68-modell 1300 på: oktober 15, 2019, 10:29:06 am
Pass på å  holde prosjekttråden i gang; både til glede for oss som følger med, og inspirasjon for deg selv (hilsen en som har hatt prosjekttråden gående i 12 år på denne siden Blunker )
56  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 14, 2019, 08:23:09 am
Mye av helga gikk med til loppemarked til inntekt for det lokale skolekorpset hvor de to yngste gutta er aktive, men det ble en del garasjetid også, og først er "maskinrommet" klargjort for å få inn dreiebenken, så dette begynner å bli et veldig hyggelig sted å være Glad



Den brune benken til høyre er der dreiebenken skal parkeres, men når jeg filmet her, hadde guttungen okkupert den til noen deler til cnc-fresen sin.

Ellers har jeg så smått begynt å kikke på innsugsdelene til kompressor-oppsettet, og jeg har tidligere tenkt jeg skal sveise alle delene i rustfritt, men når jeg står og fikler og prøver å se for meg hvordan dette skal være tenkte jeg at det må vel være like greit å bruke sånne silikonslanger som turbogutta bruker? da blir det jo automatisk litt mer slingringsmonn også. Jeg kommer maks opp i 2 bar overtrykk, så skulle tro det kunne la seg gjøre.

Her er et lite stemningsbilde fra i går kveld:
[attachment=1]

Litt varmere på solkysten denne uka, så ikke så bikkjekaldt å kjøre ghia på jobb i dag Glad

57  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Drag girkasse, svingaksel, superdiff eller spule, ønskes..... på: oktober 10, 2019, 15:11:26 pm
kontakt Olav Høisveen i Tønsberg Blunker
58  Min klubb / LP / Sv: Onsdagscruisinger. på: oktober 10, 2019, 10:02:25 am
 Gliser
59  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: TRIMMING 1200 industrimotor på: oktober 09, 2019, 15:24:21 pm
Har fått sveist nytt innsug, senterdel fra 1600DP med litt modifiseringer, og nye endestykker fra 1500 tilpasset senterdelen. Laget adapter til AMR300 kompressor og montert 1200 forgasser på topp :-) testkjørt med 010 fordeler og kilerem, merker at motor drar betraktelig bedre nå, men vil bytte til multiribb, da kilerem slurer ved pådrag. Sviver jevnt på tomgang fra kald motor til varm, og original choke virker.....kanskje jeg kunne fått mer effekt med innsprut, men denne varianten koster lite. 

Bilder kommer :-) 

Bilde, bilde, bilde Glad

Hva med temperatur? har en formening om at siden du har forgasseren før kompressoren, så kjøler fuelen så mye at det går fint, men vil gjerne ha noe real life data Glad
60  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 08, 2019, 08:31:21 am
Så lenge Ghian funker, er det jo alltid moro å planlegge vinterens prosjekter, og en av årsakene til at jeg heiet på guttungen når han ville kjøpe den gamle fresen til Karl Fredrik, var at da så jeg muligheten til å kunne maskinere litt motordeler selv også.

Så etter at jeg hadde montert digital utlesning på alle aksene, tenkte jeg det ville vært moro å teste litt med et par gamle topper jeg hadde liggende.

Vi fikk med en god del verktøy når vi kjøpte fresen, deriblant et utborringshode, så da tenkte jeg at jeg kunne prøve litt:


Faktisk litt moro Glad

Vi har kjøpt inn diverse måleutstyr også for å kunne sentrere skikkelig, så dette tror jeg blir bra.

Så har jeg begynt på vinterens liste over prosjekter:
-montere tannstang
-montere ny clutchpedal (og clutch management system)
-reparere toppen til oxyboxeren
-montere kompressor på 1600'n
--Dreie reimhjul til veiv, generator og presse (betinger at jeg får inn en dreiebenk...)
--Sveise innsug i rustfritt
--mekke til dyseholder foran spjellhuset
--åpne og sjekke 1600'n litt mer nøye
-flytte setene litt bakover og løfte de litt i forkant for bedre lårstøtte

Så har tidens tann begynt å tære litt på utsiden av bilen, men så fort jeg begynner å grave i dette betyr det lakkering av et eller annet slag, men dette burde vært tatt tak i snart:
-høyre forskjerm og fremre del av kanalen fikk seg en smell for noen år siden når jeg kjørte på en "høy) fortauskant
-rustbobler nederst på begge dørene
-rustbobler på panser
-rustbobler nederst på motorlokk
Både panser, dører og motorlokk visste jeg om når jeg lakkerte hele bilen for snart 10 år siden, så det var ikke noen overraskelse at det dukker opp...

Så det ser ut til at det skal bli mye garasjehygge gjennom vinteren Glad

Ellers så kan det nevnes at jeg dro av veien på vei til jobb i dag... 3 varmegrader og regn gjør at det er moro å gi på litt ekstra, men i en perfekt 180° sving rett etter avkjøringa til jobb klarte jeg ikke å hente den inn igjen, så da ble det en liten tur ut på grusen i veikanten. Litt flaut at det sto en gjeng ungdommer og ventet på bussen litt lenger bort i gata, men jeg tok en ny 180° piruett for å komme på rett kjøl og dro forbi og fikk et par tomler opp Glad
Sider: 1 [2] 3 4 ... 203
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!