Vis innlegg
|
Sider: 1 [2] 3 4 ... 253
|
31
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: juni 03, 2025, 13:02:44 pm
|
Det ble som vanlig litt hektisk før avreise forrige uke. Først plundra jeg litt med å få fordeleren jeg har tjuvlånt fra Atle sin originalmotor til å spille på lag, så da bråbestilte jeg en 123ignition fordeler fra hotshop. De leverte som vanlig lynraskt, så etter en liten opplesing på tenningskurver til originalmotorer, så gikk motopren penere og mer stabilt enn noensinne.
Deretter skulle vi bare ta en liten prøvetur med Atle og meg i forsetene, fuill tank og reservehjul i brønnen, og da subba det som bare det i forskjermene. Så da måtte jeg krype til korset og plukke av de nydelige deep6 fuchsene og sette på flat4 kopiene i stedet. De er bare 12mm smalere, men det var det lille som skulle til for å unngå for mye subbing.
Ulempen er at de er jo kromma, så da ble det en liten runde med scotch-brite for å få de litt mindre shiny: [attachment=1]
Så relativt tidlig torsdag morgen samlet vi oss en gjeng i Tønsberg, og møtte noen trivelig folk fra Kragerø/Grenland, og satte nesa nordover mot Dombås: [attachment=2]
|
|
|
34
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: mai 23, 2025, 08:26:33 am
|
Jeg passer på å gjøre en del vedlikehold og generell fiks på denne nå før Super Scenic, og ett punkt var å få på plass et sett nye friske støtdempere: [attachment=1] Merket ikke allverdens forskjell, men den sluttet med gyngingen etter fartsdumpene i alle fall  Og så la jeg ut et lite spm på fb ang t-bars. Jeg går og venter på at jeg skal få levert et sett fra vår mann på Kongsberg, men han har hatt litt fullt forståelige leveringsproblemer i vinter, så da viste det seg at en av våre lokale helter her i Tønsberg hadde et sett liggene i påvente av sluttmontering av hans nydelige cal-looker. Disse fikk jeg låne så den i alle fall ser anstendig ut på super scenic ; [attachment=2] Ellers blir det en liten tune-up med nye plugger og litt justeringer, så tenker jeg vi får en fin tur neste helg.
|
|
|
35
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68
|
på: mai 21, 2025, 07:23:54 am
|
Ryddig!  Liker att det Orginale nettet (til dynamo i alle fall) ser "utuklet" ut. Hva er spec på motoren? Det er en 1915 med w125 kam og porta originaltopper
|
|
|
37
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: mai 21, 2025, 07:12:14 am
|
Etter at skummet hadde fått jobbet litt, og en god runde med spyleren, gikk jeg over med en sprayflaske med kaldavfetting, og en ny runde med skum, og da ble det ganske rent og pent: [attachment=1] [attachment=2] Det er noe overflaterust her og der, og et par steder hvor det ser ut som del ligger noe metallstøv/spon som er ganske rustent, men alt i alt ser det jo pent ut etter ca 15 år på veien og godt over 100.000 km. Det er et par hull i gulvet ved det ene setefestet, så jeg må nok frem med sveiseapparatet men i det store og hele har den holdt seg godt synes jeg. Kan tyde på at det blir mye sandblåsing og pulverlakking før dette blir helt strøkent 
|
|
|
38
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: mai 21, 2025, 07:06:29 am
|
Jeg skjønner ikke hvor du finner tid og energi til dette! Helt rått!
Takker, det blir bare noen korte økter innimellom alt annet, men fordelen er helt klart å ha alt lett tilgjengelig i garasjen, pluss at det hjelper å planlegge litt; når man først har en time til overs, så kan man fokusere på èn oppgave og ikke bruke tid på å surre rundt og lure på hva man skal gjøre  Når det er sagt, ble det en liten åpning i går kveld, og siden jeg pakket ut bunnplata for å ta av hjula, og høytrykkspyleren allerede var i sving, fikk bunnplata seg en god vask. Først et godt lag med skum: [attachment=1]
|
|
|
39
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: mai 21, 2025, 07:02:20 am
|
Bakdekka som sto på denne er hønngamle, og ble bare satt på for snart 2 år siden for å sjekke høyde og stuk, så de må byttes. Siden ghian ikke kommer på veien i sommer, tenkte jeg at jeg kan jo tjuvlåde hjula fra den for å se hvordan det passer. Det er ekte fuchs 7" bak og deep-6 foran med 175/70 bak og 165/65 foran. [attachment=1] [attachment=2] Jeg synes det satt som et skudd, så de blir nok sittende på denne bilen i sommer 
|
|
|
41
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: mai 16, 2025, 11:02:40 am
|
Lite ghiatid om dagen, men lakkereren var innom og er mer fonøyd med slipejobben enn sprøytinga, så jeg har fått klarsignal for å legge på slipegrunning. Så bare vi kommer over 17-mai og andre "utenomsportslige" aktiviteter, må jeg prøve å få litt fremdrift her igjen.
|
|
|
43
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68
|
på: mai 16, 2025, 10:56:35 am
|
Kablingen er ferdig, og det er ikke mye her som skulle tilsi at denne motoren er fullt satt opp med alle sensorer etc til EFI: [attachment=1] Tror han skal få jobben med å lage ledningsnett til ghian min når vi kommer så langt 
|
|
|
44
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: GrellandGarasjen avd 2
|
på: mai 16, 2025, 10:53:15 am
|
Jada, ungdommen er effektiv, og denne går allerede som daily driver  [attachment=1] [attachment=2] Den er ikke helt klar med alle detaljer men den er på veien i alle fall 
|
|
|
46
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: GrellandGarasjen avd 2
|
på: mai 15, 2025, 12:38:38 pm
|
Sånn ser bilen ut i dag: [attachment=1] [attachment=2]
Jeg må jeg synes standardratt(Spareratt?) er steintøft. Har noen noensinne laget de i litt mindre størrelse? Det ønsker jeg meg... Tenkte akkurat det samme når jeg så det i den svarte bilen 
|
|
|
48
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: mai 12, 2025, 12:18:07 pm
|
67n har fått litt vedlikehold i helgen, med nye friske fuelslanger fra Tistlo, og en generell gjennomgang av forstillinga. Det kjentes ut som det var litt slark i en av bærekulene, men det viste seg å være det ene hjul-lageret som trengtes å etterstramme litt, så ble den tight og fin igjen. Jeg monterte også et par castershims for å kompensere litt for svenskestuket, men det var ikke helt nok, så det er et sett eller to til på vei i posten, så kanskje retningsstabiliteten blir litt bedre. Med nydelig sommervær og mye aktivitet i garasjen er dette en trivelig plass å være : [attachment=1] Det kommer også noe ny gummi i posten en av dagene, så forhåpentligvis mye av plystreklydene fra dørpakningene forsvinner før det blir noen timer på veien ifm super scenic 
|
|
|
49
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68
|
på: mai 12, 2025, 12:13:59 pm
|
Atle har brukt mye av helgen på å være elektriker, og sikringsboks og ECU er trygt montert inne bak baksetet, og han har montert en såkalt bulkhead connector i torpedoen, sånn at han bare kan nappe ut en kontakt hvis (når) motoren skal ut.
Her er status lørdag ettermiddag, hvor han har begynt å tilpasse alle ledningen som skal til det forskjellige sensorene på motoren: [attachment=1]
Han tester hver krets etterhvert, og har kontakt med både coiler, dyser og crank trigger, så det går fremover.
|
|
|
50
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68
|
på: mai 08, 2025, 17:49:43 pm
|
Rettelse: det går helt fint : [attachment=1] Det går akkurat ikke på 67n min, og jeg trodde disse grenrøra var like, men det var de altså ikke 
|
|
|
52
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68
|
på: mai 07, 2025, 23:41:55 pm
|
Etter et par kvelder med intensiv jobbing er motoren sammen igjen, og nå fikk han montert eksos, og har begynt oppkjøringen til SCC i august  [attachment=1] Stingeren er ikke helt gatevennlig, så han skal lage seg en ny eksos fra flensen og ut.
|
|
|
53
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68
|
på: mai 07, 2025, 08:32:16 am
|
Atle brukte tirsdagskvelden på å porte/pynte på de nymaskinerte toppene. Det er ikke noe voldsomt, men den "vanlige" "unshroudinga" rundt ventilene og åpne opp eksosporten en smule.
[attachment=1]
Da gjenstår litt opprensking og grundig vask før de monteres på motoren. Han skal måle cc på de også i tilfelle han må maskinere litt dypere.
|
|
|
54
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: mai 07, 2025, 08:27:59 am
|
Ikke voldsom progresjon, men litt sliping innimellom båt-skruing (jeg vet...) og annet ble det i går, og jeg begynte med å gå over denne problemskjermen med langkloss etter å ha lagt på kontrastpulver. [attachment=1] Det ser jo tilsynelatende flatt ut. Jeg går over hele bilen med DA-maskinen og 320 papir for å få bort støv og appelsinhud, men denne epoxyen er litt hardere enn sparkel for å si det sånn, så det kommer til å ta litt tid  Jeg fikk også en pakke fra hotshop med sveisedelen jeg mangler på bakskjermen, så da kan jeg få gjort ferdig den delen også
|
|
|
56
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68
|
på: mai 05, 2025, 11:36:54 am
|
Hehe, nei det tror jeg ikke, men han er helt sikkert åpen for å hjelpe når du kommer så langt  Han har holdt på med toppene på motoren sin noen kvelder, og de toppene han kjørte med i fjor var et par "nødtopper" som jeg hadde liggende som han måtte ta en kjapp jobb på på vårparten i fjor for å i det hele tatt få kjørt. De har utslitte styringer og dårlige pinnebolter. Så han har holdt på en del for å frese ventilseter og slipe inn ventilene, men etter første prøvemontering viste det seg at det ikke ble tett, så da var det av med toppene igjen og en ny runde. Det er ikke lett å få dette bra med slitte styringer... Men han bestemte seg for å gjøre ett forsøk til, og alt så ok ut og alle ventiler tettet. Da monterte han motoren i bilen igjen, og dette ser jo meget ryddig ut: [attachment=1] Bildet er tatt i grellandgarasjens avdelig 2 (hos storebror Even), og etter bildet ble tatt har han hentet bilen hjem til avdeling 1, hvor den nå står i hyggelig selskap sammen med min ghia og den røde 67n: [attachment=2] Han bestemte seg her om dagen for å montere eksos, men da dro han ut gjengene i en av pinnebolthullene i den ene toppen igjen, og gjorde et forsøk på å borre og gjenge opp til M10 hull og laget en spesialbolt med M8 i ene enden og M10 i andre (kjekt med dreiebenk i garasjen ) men når han dro inn M10 bolten sprakk godset rundt, og han ga opp disse oppbrukte toppene.... Så da var det ut på bygda for å få tak i et par til (mitt lille ekornlager er nå brukt opp), og vår mann i de dype andebuskoger hadde et par bra 1300 dp-topper liggende, så de er nå rengjort og sodablåst, og klare for å bli tatt ut til 94mm sylindre. Så da snakker vi bare et par gode kvelder før motoren er sammen og tilbake i bilen igjen. Han begynner å bli klar for å få denne på veien, og tyvlåner min '67 så ofte han kan for å holde suget unna
|
|
|
57
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith
|
på: mai 05, 2025, 08:45:52 am
|
Og påregisregistrerinf unnagjort! Er i tvil mht skiltplassering foran men der er jo alltid vanskelig med pre68 bil uten fangere. Får se det an.
Ser bra ut  Jeg lagde bøyler foran på min '67, men som du sier må skiltet ganske langt fra fronten for at det ikke skal ta i panseret ved åpning, så det er litt smak og behag det der. [attachment=1]
|
|
|
58
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: mai 05, 2025, 08:42:59 am
|
Kort fortalt så gikk jeg over hele bilen med 500-korning og la på ca 5 liter epoxy (det var det jeg hadde igjen i en stor bøtte  ) og det ble litt appelsinhud, så jeg må nok slipe over en runde før det blir et lag eller 3 med slipegrunning. Jeg har jo ikke noe lakkboks, men kledde veggene med plast og la vann på gulvet, men det ble selvsagt litt støv her og der, men mye mindre enn fryktet. Jeg må jo slipe uansett, så det er ikke kritisk. Lakkerern var innom og ga meg karakteren 3+ for jobben, så det er bestått i alle fall  [attachment=1] Jeg sparte en slump i bunnen av bøtta til dørene og panser/mortorlokk, så når jeg får litt tid innimellom alt mulig annet blir det en runde til med grunning 
|
|
|
59
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: mai 05, 2025, 08:38:17 am
|
Inspeksjon utført 3/5 og arbeid så langt godkjent💪🏻🎉 Begynner å ligne hel ved igjen dette og en Ghia i grunning er jo et flott skue!
Takker; jeg har vært litt treg med å oppdatere her, men her kommer i alle fall noen bilder av slik den står i dag: [attachment=1] [attachment=2]
|
|
|
|