april 25, 2024, 21:37:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4
61  Min klubb / LP / Sv: Medlemskvelder i vinter. på: november 10, 2015, 18:26:04 pm
Hmmmm crusing imorgen hørtes herlig ut Gliser
62  Min klubb / LP / Sv: Hva skjer'a i LP? på: september 28, 2015, 14:10:17 pm
Da er det bare å holde av onsdagene i høstmørket  Blunker
63  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: Medlemsregister på: september 25, 2015, 12:28:29 pm
Heisann !

Nå ble jeg veldig usikker om dere har min epost adresse.

olavpuntervold@hotmail.com

64  Min klubb / LP / Sv: Spontancruisinger. på: august 13, 2015, 08:02:54 am
Er det flere som skal oppover til SCC nå til lørdag ?

Har lyst å være der oppe kl 10.00 så planen var å kjøre avgårde fra Våler rundt 08.

Om det er flere som skal kanskje kjøre ilag ?

Reise fra Nygårds krysset ca 09.00 ?
65  Min klubb / LP / Sv: Onsdagscruisinger. på: juli 09, 2015, 09:11:49 am
Hei !

Beklager at jeg ikke har vært med de siste to gangene. Har ikke hatt tid til å fikse fuglekvittringen foran og i det siste har ryggen slått seg helt vrang.

Har et stort håp om å få vært med den 15  Blunker

66  Min klubb / LP / Sv: Hva skjer'a i LP? på: juni 20, 2015, 09:58:04 am
Herlig, mangler bare kaffetrakter og vaffeljern =)

Herlig å se en kortnese variant =)
67  Min klubb / LP / Sv: Onsdagscruisinger. på: juni 11, 2015, 11:15:21 am
Tusen takk for hyggelig cruising i går.

Beklager at jeg hoppet av mot Garder, blir sikkert med hele runden neste gang =)

Morsom kameravinkel på bildene Bjørn =)
68  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Orginal åndeboks type3 '71 modell ønskes kjøpt på: mai 31, 2015, 11:37:10 am
Hei !

Har en sliten åndeboks og lokk som hele tiden popper opp i tide og utide. Tydligvis lokket som er slitt og/ eller hullet i boksen som er sliten. Tok bildet av den......


[attachment=1]



Er det noen som har noe slikt liggende og støver er jeg veldig interessert å kjøpe. Kan bestille fra USA men 16 dollar i deler og 50 dollar i frakt frister ikke helt.

Bor i Østfold og skal på Herbie Memorial Run 5-7 juni og kan treffes der.
69  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: GT-ratt på: mai 19, 2015, 17:44:33 pm
Hei !

Byr 350 kr om den ikke er solgt allerede.
70  Forum / Hva skjer? / Sv: Herbie Memorial Run 5.-7. Juni 2015 på: april 29, 2015, 20:09:54 pm
Morsom lesing allerede.......

Tror i år blir det like moro å se på som å kjøre selv. Det skikkelig Ole Brumm filosofi, JA TAKK TIL BEGGE DELER  Gliser Gliser Gliser

Håper bare redskapen holder, fikk plutselig tilt-ratt i fjor. Ellers er jeg i rute selv om jeg skulle ønske tid og penger kunne gjort bilen enda bedre hehehe
71  Min klubb / LP / Sv: Hva skjer'a i LP? på: april 29, 2015, 20:02:22 pm

Jeg kommer til å møte dere ved Elvestadkrysset og blir med derfra  Gliser

Håper inderlig det i det minste blir oppholdsvær
72  Min klubb / LP / Lang Crusing på: april 27, 2015, 11:48:23 am
Og siste bildet.....
73  Min klubb / LP / Lang Cruising på: april 27, 2015, 11:46:34 am
Vil bare takke sååå mye for en herlig lang cruising. Legger ved noen bilder :-)

74  Forum / Problemløseren / Sv: Ny type regulator til Type 3 12V ? på: mars 22, 2015, 19:16:03 pm
Da har jeg prøvd med en brukt regulator og resultatet er glimrende. Tydligvis var min gamle på sine siste dager.

Tusen takk Svein T for innspill, har i hvert fall blitt mye klokere.

Takk til BP73 som hadde en regulator liggende.
75  Forum / Problemløseren / Sv: Ny type regulator til Type 3 12V ? på: mars 17, 2015, 20:25:16 pm
Tusen takk for svar. Jeg skal måle litt rundt omkring også, ser når jeg kjører at lys lampa i instrumentpanelet også lyser ujevnt. Kan jo være noe så enkelt som dårlig jording. Har sjekket stroppen som går fra girkassa og inn til karosseriet. Den er hel men ser gammel ut. Kanskje bytte den også.

Mye er fortsatt gammelt og jeg merker nå som  jeg bytter ut gamle til nye deler blir det en form for ringvirkning :p

Kommer tilbake når jeg vet noe mer =)
76  Forum / Problemløseren / Ny type regulator til Type 3 12V ? på: mars 17, 2015, 12:48:23 pm
Trenger å bytte regulatoren på min notchback men ser at man ikke får kjøpt lik utseende på den jeg har i bilen. Hot Shop har denne varianten http://www.folkevogn.no/index.php/butikk/produkt/10203-regulator-68-12v

Unneberg har også den samme typen.

Regner med at det spiller ingen rolle om det er til type 1 eller type 3.

Den som sitter i min er mer klumpete med kontaktene på kortendene istedenfor på toppen. Hos meg er det 2 stk 6kvadrat og  1stk 4kvadrat ( tror jeg ) rød og en 1,5 kvadrat grønn og en blå som er koblet på regulatoren.

Til info er min 64 modell oppgradert til 12V.

Er det noen som vet om jeg kan bruke den "nye" typen ?
77  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: Sesongavslutning 28.september. på: oktober 01, 2014, 13:56:46 pm
Vil bare takke for en KJEMPE tur. Ikke kjørt på såå mange rare veier i Østfold noen gang og med solskinn og høstfarger overalt vi kjørte gjorde turen
minneverdig.

Kan nesten ikke vente til neste sesong starter igjen  Blunker
78  Forum / Snikk-snakk / EU kontroll i Østfold på: juni 13, 2014, 10:13:28 am
Hei !

Skal ha Notch'n på Eu kontroll og lurer på hvor det er best å ta den hen ? Alt fra Halden i sør til Oslo i nord er interessant.

Fikk registrert den i BT Drøbak og de virket greie nok der, men håper på noe mer lokalt om det lar seg gjøre.
79  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: t3 eksos med potte på: juni 04, 2014, 08:26:35 am
PM sendt  Glad
80  Forum / Hva skjer? / Sv: Herbie Memorial Run 2014. KNA Varna, Våler i ØSTFOLD. 31.mai og 1.juni. på: juni 03, 2014, 21:33:43 pm
Hei !

Vil bare takke for en kjempehelg med mye glede og stor innsats fra både de med og uten "horn i panna"  Gliser Har aldri kjørt sakte og hatt det sååå gøy noen gang. Lenge siden jeg
har vært på en tilstelning hvor det har vært så mye entusiasme og good will blant kjørere og fra arrangøren og frivillige.

Har nesten begynt å telle ned til neste års treff og ikke minst hva jeg skal gjøre for å få bilen til å gå enda bedre og fortere.

Om det er mulig vil jeg gjerne hjelpe til om dere har behov når neste års Herbie begynner å ta form. Dette vil jeg mer enn gjerne hjelpe til med når konseptet og tanken bak treffet er så bra som det er.

Igjen tusen tusen takk !!!
81  Forum / Type 3 og 4 / Sv: Oljepumpe og Glemmeblikk '71 1600 FI på: mai 19, 2014, 19:56:23 pm
Etter mye frem og tilbake har jeg følgende informasjon.

Glemmeblikket må være der ellers blir motor veeeldig varm. Kjører nå rundt med alt blekk påmontert.

Min erfaring ved at jeg ikke fikk starteren til å dra rundt etter en liten kjøretur akkurat som om jeg hadde varmskjært den,  var at jeg faktisk hadde for mye fortenning. Justerte fordeleren med urs og den startet uten noe problemer.

Har nå kjørt flere vesentlig lengre turer og har aldri problemer med å starte igjen.
82  Forum / Type 3 og 4 / Sv: Hvordan få strammet sentermutteren til reimhjulet ? på: mai 19, 2014, 19:49:48 pm
Da er bilen kjørt en stund og det virker som om det å senke motoren var et knalltips. Måtte selvfølgelig ta av belgen mellom motor og bak. Ikke lett bare det heller. For å få dratt mest mulig til
satte jeg bil i 4rde gir og full håndbrekk for å være sikker.
83  Forum / Problemløseren / Sv: horn problem på: mai 11, 2014, 20:09:14 pm
Hei !

Her er all lednings oversikt over VW modeller fra Samba, regner med det kan gi det noe svar Osteaktig

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php
84  Forum / Type 3 og 4 / Sv: Hvordan få strammet sentermutteren til reimhjulet ? på: mai 07, 2014, 14:17:27 pm
Flott, tusen takk da skal jeg prøve det når det slutter å regne  Blunker

Ellers så ligger jeg godt an til Herbie, gleder meg sykt  Gliser
85  Forum / Type 3 og 4 / Sv: Hvordan få strammet sentermutteren til reimhjulet ? på: mai 07, 2014, 10:16:37 am
Ved å senke motoren i bakkant uansett mye eller lite, blir det ikke da mye spenn i bakkant av motor ?

Veldig usikker på hva du tenker på med kilen som skal stå i veiva. Eneste jeg kommer på er det sporet som gjør at du kan bare sette på reimhjulet en vei. Er vel
for å få TDC merkene til å stemme overens med veiva og kammen.

Men jeg skal prøve å få senket motoren for å prøve å komme til den veien  Osteaktig
86  Forum / Type 3 og 4 / Hvordan få strammet sentermutteren til reimhjulet ? på: mai 06, 2014, 19:39:55 pm
Har problem at jeg ikke får strammet mutteren som holder plass reimhjulet, dvs det hjulet som reima ifra dynamoen går ned til.

Det er den som sitter bak svarte koppen midt i på bildet
[attachment=1]

Motoren sitter nå i bilen og det er forferdelig trangt å komme til. Har satt håndbrekket og en til å holde bremsen inne, men allikevel får jeg ikke strammet den nok.
Holder ca 30 km så er den løs igjen.

Er det noen som har gode ideer eller erfaringer å dele for å løse problemet uten å ta ut motoren ? Er redd selv for at det jeg egentlig ikke har noe valg, men håper å slippe.
87  Forum / Type 3 og 4 / Sv: Motornummer kontra veiv og kamaksel på: april 06, 2014, 19:23:25 pm
Her er noen bilder til som jeg har tatt av fordeleren.

Lurer fælt på om det brune på veggen inni fordeleren er rust, normalt ser det ikke ut.

Det andre bildet er to platene som stiften og armen til vakuumen sitter på. Ser at det trengs rengjøring men bør
vel legge noe smøring imellom dem etterpå ?
88  Forum / Type 3 og 4 / Sv: Motornummer kontra veiv og kamaksel på: april 06, 2014, 17:50:27 pm
En KJEMPE takk til Dewil som kom innom og justerte tenning og forgassere i dag  Gliser

Vi begge kom frem til at jeg må overhale fordeleren da det var slakk i "staget" i lengderetningen og at et eller annet gjør at fordeleren ikke gir fortenning som den skal. Med andre ord går fint på tomgang
men får ettertenning med et smell ut av eksos som resultat ved høyt turtall. Kan jo være noe med vakuumen også og noe med vektarmene ( tror det er det heter ) inni fordeleren.

I min søken etter hvordan overhale en fordeler må jeg si at jeg ble KJEMPE overrasket når jeg fant ut nummer og hva den egentlig en gang har tilhørt. Det skal sies at fordeler og motor har fungert perfekt før jeg begynte med overhaling mao det har fungert en gang  Osteaktig

Her er linken hvor jeg fant nummeret  http://www.oldvolkshome.com/ignition.htm#C6869FM og har lagt ved bildet av den.

Om dere ser like rett som meg har jeg faktisk en fordeler til en type 4 '71-'72 1700 motor.

Er det noen som har tegninger eller linker til hvordan denne er bygd opp slik at jeg tar fra hverandre delene i rett ordning ?

89  Forum / Type 3 og 4 / Sv: Motornummer kontra veiv og kamaksel på: mars 31, 2014, 18:01:58 pm
Hei igjen !

Etter at kona har kjøpt seg en liten valp har plutselig live snudd opp ned. Flyr nå rundt og tørker opp etter kjøtern istedenfor å konsentrere meg om viktigere mekaniske arbeid.

Berger her er en link til hva jeg har holdt på med tidligere http://www.vwnorge.no/index.php/topic,49894.0.html Motoren gikk nydelig før jeg begynte men etterpå har den ikke hatt det bra. Så fordeleren
passer til blokka og/ eventuelt har fulgt den hele tiden. Poffing har det vært en del av, både opp gjennom forgasser og gjennom eksos.

Fikk start på motoren i går med utgangspunkt justert før jeg går videre i morgen med fin justering med luftmengdemåler og et godt øre. Om det ikke går helt min vei denne gangen, er jeg muligens heldig og får besøk av Dewil i helgen.

Hva som kommer ut av disse forsøkene skal jeg poste ut på nettet her. Kan jo hende at det er fler som lurer på det samme som jeg sliter med  Blunker

Uansett er dere alle sammen en herlig gjeng og jeg er veeeldig takknemlig for alt som er sagt så langt.

 Gliser Gliser Gliser
90  Forum / Type 3 og 4 / Motornummer kontra veiv og kamaksel på: mars 29, 2014, 17:09:52 pm
Hei !

Har kanskje et merkelig spørsmål men det har gnagd i hele vinter. Har prøvd i hele vinter å justere både forgassere og tenninga med ulike resultat. Men aldri fått bilen til å gå optimalt.
Bilen er importert fra Sverige og blitt oppgradert bl.a m nyere motor.

Motornummeret på blokka er U0498214 og er da i utgangspunktet en 1971 1,6 l m innsprøyting ( den er fjernet og er nå vanlig sugemotor )

Finnes det flere varianter av originale veiv og kamakseler til 1,6 litere som kan passe om hverandre ? Da tenker jeg mest på alder og type 1 kontra type 3 motorer.


Som dere kan se av bildet jeg har lagt ved har jeg faktiskt noen muligheter for hva TDC skal være alt etter som hva motorkoden tilsier. Har stort sett prøvd alle og jeg bare roter meg bort i alle sammen. Har prøvd TheSamba som har lagt ut en liten bok om hvordan grunnjustere forgasserne jeg har og den er så enkel at jeg sitter igjen med tenningsproblematikken. Har byttet rotor, stift, fordelerlokk, kondensator, coil, tennplugger og ledninger, repsett til forgassere, fylt på ny bensin med blyerstatning  ( 10ml/10L ), har målt stiftåpningen, tennpluggene, ventiler, har brukt tenningslampe og dobbelt sjekket med merket midt på blokka. Enden på visa er at motoren går bedre jo lengre vekk jeg vrir fordeleren mot urs, dvs mer fortenning.

Takker for alle svar, og jeg gir meg ikke så lett =) SKAL være med på Herbie Memorial Run i slutten av mai =)


Sider: 1 2 [3] 4
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!