august 14, 2022, 17:39:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 3 [4]
91  Forum / Type 3 og 4 / Oljepumpe og Glemmeblikk '71 1600 FI på: juli 11, 2013, 11:22:37 am
Har endelig fått motoren til å gå som den skal gjøre. Måtte ta av glemmeblikket på toppen for å komme lettere til tennplugger og forgasserjusteringer. Jeg har byttet rådelager, stempelringer og motorpakninger. Dette er en eks- injection motor. Injectionen er fjernet og er nå en vanlig sugemotor.

Da jeg skulle teste motoren med en liten tur ble den så varm at bensinen i det gjennomsiktige bensinfilteret kokte og starteren klarte nesten ikke dra motoren rundt. Det er 2 ting som da kverner i hodet mitt. Oljetrykket eller funksjonen til glemmeblikket.

Oljelampa lyser kun før start og slokner når motor går. Ingen oljelekkasje er å finne på motoren heller ingen ulyder fra oljepumpa. Bytta olje for 2 meget små turer siden og nivået peilet til å være innafor merkingene. Tenkte jeg skulle sjekke opp pumpa, men den sitter rett bak tverrbjelken som er motorfestet. Ser fort at det ikke er mulig å få ut hele pumpa for eventuelt å bytte. Er det noen annen måte enn å ta ut motoren for å få eventuelt bytta pumpa ?

Glemmeblekkene som jeg tok av lager en luftekanal som blåser mye luft over kjøleribbene. Regner med at noe av problemet ligger her, hadde det bare ikke vært for at jeg på treff har sett andre biler uten glemmeblekket. Om andre biler kan kjøre uten, hvorfor kan ikke jeg da kjøre en tur på ca 10km uten å få varmeproblemer ?

I og med at jeg har byttet rådelager og stempelringer, regner jeg med at det er noe trangt og derfor vil kunne generere mer varme enn når delene er litt mere brukt. Er det en mulighet for at jeg bare rett og slett må kjøre inn motoren og ta det pent i noen mil ?

92  Forum / Problemløseren / Sv: Justering av solex PDSIT32 forgasser på: mai 21, 2013, 17:20:07 pm
Da har jeg kommet meg litt lenger. Tok en runde med kompresjonstest og det viste seg å være alt fra 97 Psi til 120 Psi. Tok en runde og sjekket støtstenger for deformasjoner og justerte ventilene igjen. Dobbeltsjekket muttere og hadde håpet at jeg kom til alle 4 mutterne til hver av sylinderne, men pga glemmeblekket fikk jeg ikke sjekket de øverste Trist

Endte opp med kompresjon 120 Psi på sylinder 1,3 og4. 2 ble ca 115 Psi. Haynesboka sier at kompet bør ligge mellom 114 og 140 Psi. Er nok redd for at jeg en dag må ha ut motoren og etterstramme en del punkter, selv om jeg fulgte rådene i boka samt hva slags moment jeg skulle bruke.

Har noen bilder av tennpluggene, skal se om jeg ikke får tid en dag til å legge dem ut.

Er det noen som vet om det har noe å si om vakuum slangen går til den ene eller andre forgasseren ? For tiden går den til den venstre.
93  Forum / Problemløseren / Sv: Justering av solex PDSIT32 forgasser på: mai 15, 2013, 16:31:04 pm
TBC måler = stroboskop ? Dårlig på fagterminologien, beklager.

Har sjekket opp åpningen på stift, tennplugger, ventiler, TBC, forgassere gjort rent i fjor, ventiler ble tatt ut og gjort rene av en jeg kjenner i fjor, byttet kondensator, fordelerlokk og Coil ( Bocsh Blå ).

Her er det arbeidet jeg gjorde i fjor http://www.vwnorge.no/index.php/topic,49894.0.html  og som jeg nå fortsetter med.

Har nå kjøpt startgass for å se om han drar falsk luft noe steder. Mistenker at det er noe i det fordi jeg leste et sted at om turtallet henger etter gasspådrag kan det tyde på falsk luft. Vurderer også å bytte ut tennpluggledningene og tennpluggene fordi jeg ikke er sikker på hvor gamle de er. Er Biltema-ledningene greie og hvor får jeg tak i plugger i Østfold ? Finns det andre enn Unneberg, HotShop og Vikers ?

Veldig frustrerende å ikke kunne sette fingrene på hva problemet er, må bare feilsøke og eliminere etter hvert som jeg får sjekket ting.

Takker så mye for svar, de er uvurderlige.



 
94  Forum / Problemløseren / Justering av solex PDSIT32 forgasser på: mai 14, 2013, 13:23:16 pm
Har endelig fått tid til mer jobbing med min Notchback etter at vi kjøpte hus.

Nå er det justering av forgassere som jeg virkelig sliter med. Har brukt denne manualen som utgangspunkt
http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/carburetors.php     Manual nr 3 ovenfra

Det skal sies at jeg ikke har slik en luftmåler som kan settes på toppen av forgasserne for å se om de drar lik mengde. Kun TBC måler.

Når jeg skal justere forgasserne når motoren er varm klarer motoren så vidt å gå på tomgang. Men fra forgasser på VS hører jeg at den feiltenner og innimellom ved litt turtall antennes noe bensin
og flammer slår opp av gassern.

Har prøvd å søke på The Samba, Youtube, Google og VW Norge men så langt svært lite om emnet forgasser justering av PDSIT32.

Er manualen jeg referer til helt grei å gå etter eller er det mer jeg bør ta hensyn til ? Føler helt klart at jeg mangler noe informasjon, for er det bare å følge manualen skulle det ikke være et problem
som jeg opplever nå Glad
95  Forum / Problemløseren / Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell på: januar 07, 2013, 22:30:47 pm
Det skal være sikkert og visst at kunnskapen nesten ble litt overkill. Håper bare en husker alt igjen til neste gang. Ikke minst alle feilene slik at en ikke gjør de samme igjen hehehe

Vil si TUSEN TAKK til de som har besvart og hjulpet meg gjennom prosjektet. En som også har hjulpet meg BP73, men det har ikke vært på forumet.

Dewil jeg skal nok ta en tur innom for å se på herligheten, få litt motivasjon til neste prosjekt.

Nå kan sommeren komme til alle treff jeg skal på  Gliser
96  Forum / Problemløseren / Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell på: januar 07, 2013, 22:09:40 pm
Da har jeg endelig fått bilen på veien igjen. Det ble en kjempevanskelig avslutning som jeg nesten gav opp alt. Etter å ha satt inn motoren ville den overhodet ikke gå rent. Virket som om 1 sylinder ikke tente. Etter mye om frem og tilbake endte vi opp med nr3 som problem. Det største problemet i seg selv var at den flere ganger aldri startet. Luktet bensin så jeg omtrent nådde Nirvana men ingenting skjedde. Begynte feilsøk og fant ut at stiften var dårlig og det igjen gjorde at den nye coilen "slo av strømmen " til fordeleren. Så nye tennplugger, ny stift og kondensator, smalt det til på alle plugger. Den fjusker fortsatt men det er tenningspunktet og forgasserene som nå må få en fin tuning.

Hva har jeg lært ?

Positivt:

Det er utrolig enkelt å ta fra hverandre motoren. Tyngste arbeidet var faktisk få den ut og opp på en benk.
Kjempeflott å ha et forum hvor en kan få svar på sine problemer underveis => priceless.
Det er billige deler å få tak i, om en ser oppimot hva en betaler for deler til andre merker. Takker Hot Shop Trøgstad for all hjelp og informasjon.

Negativt:

Det er utrolig mye å huske på av gangen når en skal sette sammen delene. IKKE GLEM Å TA VARE PÅ ALLE SKRUER OG MUTTERE og IKKE minst hvor de sitter. Jeg tok masse bilder for å ikke glemme  Gliser
HA GOOOOOD TID. Stress bare ødelegger, har ikke tall på hvor mange ganger jeg måtte skru ting frahverandre fordi jeg ikke hadde fått med meg enkelte deler.
Er du usikker ikke ta sjangsen på at det er rett, let det opp på nett eller bruk forumene rundt omkring. MYE verdifullt å lese.
Glemmeblikk er noe herk, men veeeeeldig kjekt å ha når det er kaldt. Tror jeg kommer til å ha bilen som sommerbil og ta vekk blekket. Mye kulere å se på og vesentlig enklere å komme til.

Lytt til erfarne VW folk og det er ingen skam å spørre  Blunker

Jeg har også funnet ut at skal jeg engang senere bytte motor, skal den nye motoren stå på en benk, mens den gamle står i slik at jeg kan roe ned aggresjonen med en herlig tur med en herlig bil  Blunker

Forklaring Reg skilt:
T-3 = Type 3
64 = årsmodell
11 = Det året bilen ble innført fra Sverige og registrert i Norge

Edit: Det nest nederste bilde er et gammelt et med siliconpakningsguffe. Det er ikke det som er brukt nå. Se tidligere tråd hvor jeg ble anbefalt ikke å bruke den.
97  Forum / Problemløseren / Sv: Visning av Bay med ettermarkedsforgassere på: januar 05, 2013, 17:52:48 pm
Fikk min '64 Type 3 Notchback registrert ifjor uten nevnverdige problemer. Den er importert fra Sverige.

Bilen er oppgradert med en '71 modell motor som etter motorkode er en 1600 FI dvs med injection, men var konvertert til sugemotor og satt inn 2krets bremsesystem istedenfor 1 krets som er orginalt. Større tromler bak også. Men ingenting av disse elementene kicket de på så lenge alt fungerte. Trodde helt klart at de skulle være nøyere på hvordan motor, bremsesystem, elektriske stemte tidsmessigsett.

Vis bare ikke bilen i Sarpsborg, det var det dummeste jeg gjorde. De har ikke peiling. Fikk mangler på at et hovedlys ikke fungerte, men ville ikke se på det etter at jeg fant ut at den en sikringen ikke satt som den skulle, hadde oljelekasje hvor det randt litt mye og batteriet mitt måtte festes bedre fast. Etterkontrollen ble gjort i Drøbak og gikk glatt igjennom.

Om du har injection eller sugemotor spiller egentlig ingen rolle i mine øyne eller erfaring.
98  Forum / Problemløseren / Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell på: desember 11, 2012, 14:08:54 pm
Liten oppdatering  Glad

Har endelig kommet litt videre. Har tatt av topper og sylindre x-antall ganger, stilt tenning og ventiler. Hadde problemer med kompresjon i motor, men endte godt etter å ha dobbelsjekket
alt for n'te gang. Er igang med å sette ting sammen igjen av eksterne deler som bildet viser.

[attachment=1][attachment=2]

Tar og begynner med forgasserne, varmesystemet og clutch ikveld. Må snart få go'bilen inn fra kulda så jeg får tint opp låsene hehe. Noen som har noe gode ideer om smøring av dørlister så
de ikke fryser så lett ? Tenkte på noe annet enn de som en får kjøpt på små tuber på besninstasjoner.
99  Forum / Problemløseren / Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell på: desember 01, 2012, 21:49:14 pm
Hehehehe

Oppdaga det etter en stund og måtte gjøre alt på nytt igjen  Blunker Tydligvis en vanlig glemmefeil og jeg gikk i samme fella. Heldigvis
kom jeg ikke så langt at det tok ikke lange tida så var de på  Gliser
100  Forum / Problemløseren / Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell på: desember 01, 2012, 20:52:06 pm
Litt oppdatering på jobben

Har nå få satt på sylindre, topper m/ alt og som bildet viser ikke så halv gærnt.

Bare sånn for å konstantert at jeg har gjort det rett, skal de 8 rørene stå litt i vinkel ? Er det nok rom for støtstengene å jobbe i når røra står slik ?


101  Forum / Problemløseren / Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell på: november 27, 2012, 10:22:51 am
Til alle som har svart og kommet med innspill, tusen tusen takk for alt  Gliser

Da begynner det endelig å løsne igjen. Var redd jeg nå ikke kom noe lenger.

Mellom sylinder og stempel er det ca 0.15mm klaring. Ikke sikker på om det er innenfor godkjent da Haynes boka er glemt igjen i garasjen
et stykke unna herfra. Skal sjekke det opp i ettermiddag.

Igjen til alle som hjelper, kunne ikke gjort dette uten deres hjelp  Gliser
102  Forum / Problemløseren / Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell på: november 26, 2012, 19:59:37 pm
Takk vendøl trengte å få frem smilet igjen.

Her er et bilde fra en av stemplene og spørsmålet mitt er:    Skal disse ringene være der ? De er funnet under stempelringene i nederste ( den største ) og minste er fra midten.

[attachment=1]

Har lurt på om de er form for shims, men totalt usikker da Hayns ikke nevner eller har tegninger av stempler med disse i. Det nye settet jeg kjøpte har ikke disse lagt ved.

Har satt de stempelringene jeg har inni sylinderen og da måler gapet 0.55 mm. Åpningen skal visst ligge mellom 0.25 og 0.90 mm ( Hayns boka )

EDIT:  Da prøvde jeg uten de extra ringene og det sklei rett ned. Nesten for lett iforhold til det jeg har erfart sålangt. Spørsmålet er da hva i alle dager de ekstra ringene da er ?
103  Forum / Problemløseren / Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell på: november 22, 2012, 17:31:08 pm
Det er tydligvis et eller annet jeg gjør galt. Tar en pause før jeg gjør noe overilt og ender opp med ødelagt stempel eller sylindre.
104  Forum / Problemløseren / Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell på: november 22, 2012, 09:54:17 am
Jaja sliter syyykt med å få stemplene inn i sylinder etter å ha montert nye stempelringsett på hvert stempel. Bruker slik et stempelringkompressor, men uansett hvilken vei jeg starter ender jeg alltid opp med at midterste ring eller nederste "ring" ikke vil inn. Mest fordi kompressern ikke klarer å holde trykket nok så ringen ikke blir presset nok sammen det siste stykket.

Jeg har satt inn en ring i sylinderen for å se på avstanden mellom endene og den måler 0,55 mm og innenfor målene som tillates. Sett masse på youtube og ser at de som gjør den samme jobben får stemplet ned på 15sek og jeg må hamre og slå for å få det ned. Har selvsagt honet sylinderene og brukt litt olje for å få ting til å gli lettere, men som sagt sliter big time.

Søkt rundt for å finne alternativt verktøy men så langt har jeg bare funnet slike kompress fra Biltema, Mekonomen, Unneberg o.l

Stempelringsettet kjøpte jeg fra Hot Shop og oppga både motorkode og årsmodell for motor + at jeg har jo målt avstand i åpningen når ringen sitter i sylinderen.

[attachment=1] [attachment=2]
105  Forum / Problemløseren / Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell på: november 20, 2012, 12:31:20 pm
Og nå er blokka også satt sammen med Gaskainch =)  STOR takk til Dewil for produktet
106  Forum / Problemløseren / Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell på: november 20, 2012, 12:28:30 pm
Det er nok lengderetning om jeg tenker etter  Blunker

Mitt spørsmål nå er om jeg trenger å gjøre rent toppene. Har bare ett bildet av begge to og et nærbilde av det ene. Har satt det bort for overhaling men tiden gjør at jeg begynner å det travelt.

[attachment=2][attachment=1]
107  Forum / Problemløseren / Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell på: november 16, 2012, 14:25:24 pm
Takker Mr Dewil for gaskainch. Kommer hjem fra Krakow inatt og det klør
I hele kroppen å begynne på nytt.

Det er slakken sideveis som er justert og sjekket. Skal ta en siste sjekk nå som jeg skal
Splitte og sette blokka sammen igjen.

Legger ut bilder etterhvert.

Må bare få kommet meg hjem hehehe
108  Forum / Problemløseren / Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell på: november 12, 2012, 10:26:58 am
O'boy =)

Dewil da har jeg sendt PM

Erlend det stemmer, tenkte å være på den sikre siden ang temp  Blunker Har ikke satt på sylinderne enda heldigvis.

Blir ikke noe mekking før til helgen igjen, men da kommer toppene mine som er overhalt. Da har jeg alt klart til sammensetting og første oppstart.

Det var tydeligvis ingen dårlig tanke å legge ut dette på nettet. Dere har mest sannsynlig spart meg for et motor havari  Osteaktig

Bukker og takker
109  Forum / Problemløseren / Sv: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell på: november 11, 2012, 20:06:52 pm
Da ble det satt sammen med 3 shims og slakken ble på 0,10 mm så der var jeg heldig. Slakken ble målt før simringen ble satt på selvsagt.

Dessverre så var det ikke så mye annet jeg fikk tak i enn den røde pakningsguffa og det ble påført i tynt lag. At jeg valgte feil type beklager jeg, men ikke lett i jungelen. Er førstegangs reisende i motor renoveringsverden og der jeg har lest er det ingen info om hva slags pakningsguffe en bruker.

Er det slik at dere vil at jeg skal demontere halvdelene igjen fordi den kan tette igjen diverse hull og kanaler ? Hva skal jeg bruke istedenform, Erlend og Kjell Roar ? Kan jeg bruke noe av det max_mekker nevner ?

Like greit å gjøre ting nå før alt annet blir skrudd på  Blunker


 
110  Forum / Problemløseren / Sv: Montere motor 1600 FI '71 modell på: november 11, 2012, 11:17:59 am
Takker Cato =)

Har lest MYE på The Samba og regner med at endeslakk = endplay. Har også skjønt at det er sykt viktig at slakken ikke skal være mer enn 6 tusendedels millimemeter (?).
Og det er mange som sier forskjellig hvordan å gå frem for å justere. Jeg har ihvertfall sørget for at alle lagrene inni sitter fast i sine respektive "spor" og derfor blir ikke målingen
av endeslakken uriktig.

Montere shims og "flywheel" idag og se om det blir et godt resultat =)
111  Forum / Problemløseren / Montere motor sammen 1600 FI '71 modell på: november 10, 2012, 21:01:46 pm
Hei !

Har demontert en motor for overhaling og kommet til det punktet hvor den skal settes sammen.

Satt inn veiva + kam aksel og satt sammen blokka. Ifølge Haynes skal skims settes utenpå blokka ved "flywheel", men
da er det slakk i veiakselen sideveis. Dvs tar tak i veiva og kan dra dem + akselen sideveis. Min logiske tanke sier at
skimsen skal sitte rett innafor blokka for å hindre slakk.

Her er to bilder som viser med og uten skims slik Haynesboka mener det skal være

Øverste bilde viser med skims, det andre uten

Er det noen som vet hva som gjelder ? Har ikke lyst å montere alt og så raser motor fordi jeg satte 2 skims feil = flaut  Blunker

112  Forum / Type 3 og 4 / Sv: One piece front window på: november 10, 2012, 16:39:02 pm
Takker for tilbakemeldingene =)

Akkurat nå holder jeg på med motoren og demontere gikk fint. Nå er det nøysomhet og slow tempo for å sette den sammen igjen =)

Så legger rute oppsettet på is til sommeren =)
113  Forum / Type 3 og 4 / Sv: Bildetråd: Din type-3/ type-4 på: september 24, 2012, 13:41:31 pm
Her er min 64 Notch som svensk statsborger. Er nå Norsk statsborger med skilter, har bare ikke hatt tid til å ta nye bilder.[attachment=1]
114  Forum / Type 3 og 4 / One piece front window på: september 21, 2012, 13:10:48 pm
Hei !

Er det noen som har erfaring med slike kit ?  http://www.jbugs.com/category/vw-bug-one-piece-windows.html

Eventuelt om det finns noe alternative butikker her i landet som selger noe slikt ?

Har syyykt lyst på one piece på min Notch =)
115  Forum / Type 3 og 4 / Sv: Subbing framhjul på: september 18, 2012, 22:56:45 pm
Da er skiltene kommet og blir montert ASAP =) Nå er det endelig fritt frem for mye kosekjøring.

Type 3 "ring" tja jeg er med =)
116  Forum / Type 3 og 4 / Sv: Subbing framhjul på: september 13, 2012, 19:10:57 pm
Da ble Notch'n godkjent Gliser

Skilter bestilt fra Lator og venter i spenning til de kommer i posten. Slapp å kjøpe disse rattutslags delene også.

Neste er Delemarkedet på Ekeberg til helga, gleder meg sykt.

Tusen takk for hjelpen til dere som har svart meg =)
117  Forum / Type 3 og 4 / Sv: Subbing framhjul på: september 09, 2012, 16:35:09 pm
Hmmm de så utrolig enkle å kunne lage selv ja.

Satte på de nye hjula og det virker ikke som om de subber i det hele tatt  Osteaktig Skal sjekke imorgen igjen litt nøyere og finpusse de siste punktene på
lista før etterkontrollen. Gruer meg litt til onsdag ja hehe

Om jeg bestiller kan jeg sikkert ta med et par poser i slengen. Men jeg venter til etter onsdag.
118  Forum / Type 3 og 4 / Sv: Subbing framhjul på: september 01, 2012, 22:50:39 pm
Hei !

Tusen takk for tilbakemeldingene. Det jeg glemte å si at den er rallybredda og det sitter 8,5" felger hehe. Men jeg har funnet noen vesentlig smalere felger som jeg skal sette
på før visning.

I værste tilfellet får jeg benytte meg av firmaet i Tyskland for å sette på slike stoppere. Det er jo tross alt først ved full rattutslag det subber. Ikke under normal kjøring =)

Skal holde dere informert om progresjonen og eventuelt hva Biltilsynet sier.
119  Forum / Type 3 og 4 / Subbing framhjul på: august 23, 2012, 12:14:39 pm
Hei !

Jeg holder på og skal registrere en VW Typ 3 Notchback 1964. Fikk mangel på at forhjulene subber i innerskjerm. Leser på hjemmesidene
til VW VeteranKlubben  at det var en “feil” fra VW frem t.o.m 1964 og ble forbedret i 1965 modellen. Finns det noe skriv av et eller annet slag som jeg kan ta dette med til Biltilsynet for å kunne
få skilter på bilen ?

Til info var jeg "dum" og prøvde å få skilter på Notchen i Sarpsborg og har blitt fortalt i etterkant at jeg helt klart skulle dratt til Drøbak istedenfor. Klok av skade er det der jeg drar neste gang.

På forhånd tusen takk for all hjelp.
Sider: 1 2 3 [4]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!